Lokakuiset 2025 🍁

vierailija
Onpa paljon tullut viestejä, haluaisi vastata ja kommentoida kaikkien juttuja, mutta vaikea pysyä perässä 😂

Kuinka moni nukkuu huonosti? Mulla nyt viimeset vähintään 2-3 viikkoa mennyt tosi huonoilla unilla.. tulee heräiltyä jatkuvasti. Käyn vessassakin jopa 3 kertaa yössä. Ja oletan, että menee vaan pahemmaks mitä pidemmälle raskaus etenee? Harmittaa vaan, kun on sit ihan äreänä kotonakin, kun nukkuu huonosti 🙄

-aa

vierailija
Muut ketkä ette saa niptiä niin meinasitteko teettää yksityisellä? Mä mietin et tehdään jos arvot on jotenkin siinä rajalla, että ei saa julkisella sitä. Oottelen soittoa neuvolasta josko ne suostuis ottaa hemoglobiinin niin sais samalla otettua kun nuo seulontaverikokeet.

Jäin eilen nyt sit saikulle ja voi v kun tähän päälle tuli vielä migreeni. Jatkunut taas tänään. Onneks pysynyt ok aisoissa panadolilla, kipu on toistaiseksi tuntunut vain vähän tuolta läpi eikä oo ollut yhtä kovaa mitä viimeks kolmen päivän kohtauksessa. Taidan huomenna ilmoittaa, että oon loppuviikon pois. Nytkin oksettaa ja vaikee olla pystyssä. Pakko ois jotenki saada itteni parempaan kuntoon. Tämmönen makoilu vaan lisää migreeneitä ja lihasjumeja, minkäs teet. Tänään 10+5, jospa muutamassa viikossa alkais oikeesti kunnolla helpottaa ja pääsis vaikka ihan jumppaamaan selkää ja hartioita. Viimeks olin selkäkivun takia ekan kerran pois jo joskus ehkä 17-18 viikolla ja en millään haluaisi samaan jamaan nytkin!

Joku kysyi unista. Heräilen joka yö ja käyn vessassa, mutta omasta mielestäni ihan ok unet kumminkin. Ei oo väsymyksen takia aamulla ihan raato olo, toisin kuin viimeks. Oura tosin sanoo, että syvää unta ei juuri tule. Syke normaalia korkeammalla varmastikin raskauden takia niin johtuiskohan siitä. Oon kyllä sinne laittanut, että raskaana ollaan, mutta osaakohan se jotenkin suhteuttaa siihen noita.

-Tikkunekku

Mä oon kanssa miettinyt, että jos riskiluku näyttää huonolta niin sit voisi harkita Niptin teettämistä. Riippuu myös varmasti muutenkin siitä ekasta ultrasta, että herääkö huoli jostain: jos vaikka ei liikkuisi ollenkaan, olisi paljon turvotusta, jos koko heittäisi tms.

Toivottavasti Tikkunekku olo helpottaa pian! Saikku on varmasti oikea ratkaisu! Mietin, että jos saikulla saisi kerättyä voimia niin onnistuisiko kevyt venyttely ja hyvin kevyt lihaskunto kotona. Ainakin itseä ihan pienikin liike / liikunta piristää vaikka siis eniten tykkään ns. kunnon treenistä. Raskaus ja lapsi on vaan opettanut siihen, että pienikin "treeni" on parempi kuin ei mitään, kun aika / kunto / mahdollisuudet ei vaan riitä enää samanlaiseen urheiluun kuin aikaisemmin. Omalla kohdalla tää tarkoittaa käytännössä vaikka sitä, että lapsen kanssa leikkikentällä ollessa teen muutamia liikkeitä kehonpainolla ja 10 min lantionpohjan treeniäkin on parempi kuin ei mitään :) .

vierailija
Hyvä Tikkunekku, kun otit saikkua! Itse jouduin muistaakseni olla 2-4 viikkoa pois töistä. Toiv. migreeni menee ohitse!

Itselle paukahti eilen mahatauti. Ihan parhautta saada tän pahoinvoinnin päälle vatsatauti. Nukuin yöllä joitain olemattomia pätkiä oksentelujen välissä. Pahinta oli, kun en aluksi tajunnut, että on mahatauti enkä tajunnut pitää mitään superhyvää hygeniaa (jouduin esim. oksentaan parkkipaikalla, eikä ollut mahista pestä käsiä). Ihmettelin vain, että mikä nyt on, kun ei meinaa mikään pysyä sisässä, kunnes tajusin, että ei tää ookaan raskauspahoinvointia. Katotaan nyt sitten, kuinka moni kuudesta saa tämän. Onneksi mies pystyi jäädä tänään kotiin. Ei ois kyllä muuten tullut mitään.

Tsemppiä kaikkien oireiden kanssa! 💛

- Aleksandra

vierailija
Joo oon koittanut vähän venytellä :).

Ne soitti neuvolasta että saan hb mittauksen. Kuulemma pitäs olla alle 110 mitäpä väliä sitten sillä, että normaalisti mulla on lähemmäs 140 ja viimekin raskaudessa olin oireinen arvolla 120. Kuulemma siltikään ei voi rautaa suositella vaikka ois omasta normaalista laskenut 🙄. No katotaan mitä se on. Harmittaa, että tilanteen pitää antaa mennä tosi pahaksi ennen kuin rautaa saa syödä. Oon siis syönyt sitä satunnaisesti tässä mutta veikkaan, että hb laskussa kun olo on tämä. Kuulemma veri voi mennä liian paksuksi muuten jos hb liian korkea?! Mutta ei sitten kumminkaan ole mitään hb ylärajaa? Mitä ihmettä 😂😂😂. Veikkaan sikiölle olevan enempi haittaa jatkuvasta panadolin syönnistä ja äidin heikosta olosta mitä jostakin rautatabletista?!

-Tikkunekku

vierailija
Onpa outoa, Tikkunekku. Mulle terveydenhoitaja sanoi heti tuossa ekassa neuvolassa, että alatvain heti syömään rautaa, kun ololtasi pystyt. Mulla laskenut joka kerta ja viimeksi sain infuusion. Alan heti syömään Maltoferia, kun vain muistan, koska se on ainakin sellainen, joka ei aiheuta lisää pahoinvointia. Miksi ihmeessä rauta ois vaarallista??

- Aleksandra

Mulla kanssa lähti HB viime raskaudessa pahasti laskuun ja aloin sitten omatoimisesti napsia rautaa. Saisi olla jotkut selkeät kaikille saatavilla olevat ohjeet raudan syömiseen, kun muuten tuntuu ohjeet vaihtelevan ihan terkan mukaan.. Musta Heidihuu tossa kanssa kirjoitteli, että raudan syömisestä ei pitäisi olla haittaa. Mä sain tosiaan sen ferritiinin mittauksen ja jos ferri matala niin ajattelin jatkaa raudan satunnaista napsimista.

vierailija
Mulla siis ferritiini on ollut hyvä (yli 100) ennen ekaa raskautta, mutta meni verta synnytyksessä yms niin piti sit ottaa rautaa. Pitkäjänteisellä raudan syömisellä sain sen taas yli 100 ja siellä se saisi vaikean migreenin takia ollakin. Yhtään ekstraa en halua kärsiä. Mä siis ihmettelen voiko raskaana hb tosiaan nousta muka liikaa? Ei mulla raudan syömisen aikana (ei raskaana) kyllä hb juuri noussut, vaan ferritiini. Siis oonko ihan kamala jos nyt omatoimisesti jatkan vaikka joka toinen päivä. Sittenhän sen viikolla 15 näkee (seuraava neuvola) onko hb räjähtänyt raketilla ylös, jotenkin veikkaan että ei 😂.

-Tikkunekku

vierailija
Huomenta! Tein sen virheen, että menin katsomaan verikokeiden tuloksia… ja tosi tosi matala hcgbv ja tosi korkea pappa.. Kumpikaan ei oo mun mielestä ollenkaan viitearvoissa. Kävin siis ma labrassa eli 11+1 viikolla.

Mä oon nyt aivan huolesta sekasin ja varma, että taas on jotain vikana. Tiedän, että ei pitäs tehdä mitään tulkintoja, mutta kuitenkin 😢 Pelottaa, että sama rumba alkaa kuin viime keväänä…

-aa

• Surullinen
Reactions: Hopeanopea
Huomenta! Tein sen virheen, että menin katsomaan verikokeiden tuloksia… ja tosi tosi matala hcgbv ja tosi korkea pappa.. Kumpikaan ei oo mun mielestä ollenkaan viitearvoissa. Kävin siis ma labrassa eli 11+1 viikolla.

Mä oon nyt aivan huolesta sekasin ja varma, että taas on jotain vikana. Tiedän, että ei pitäs tehdä mitään tulkintoja, mutta kuitenkin Pelottaa, että sama rumba alkaa kuin viime keväänä…

-aa
Silti on hyvin paljon todennäköisempää, että kaikki on hyvin :)! Ymmärrän, että pelottaa ja etenkin jos on raskas kokemus taustalla. Milloin sulla ultra?

Mä oon nyt aivan huolesta sekasin ja varma, että taas on jotain vikana. Tiedän, että ei pitäs tehdä mitään tulkintoja, mutta kuitenkin Pelottaa, että sama rumba alkaa kuin viime keväänä…

-aa
Hei, nopealla googlailulla korkeaan pappa arvoon ei tiedetä liittyvän riskejä (sikiöön liittyviä riskejä) :) .

vierailija
Hopeanopea, se on totta, että kaikki voi olla myös ihan hyvin 😊 Mulla on ONNEKSI jo maanantaina heti aamusta se ultra.. mutta muutama kitupäivä edessä kuitenkin. Laitoin nyt neuvolaan viestiä jos pääsisin juttelemaan, kun selkeästi se viime kevät painaa tässä edelleen.

-aa

vierailija
Hopeanopea, ja juu googlailin tuossa itsekin, että toi pappa mua ei niinkään huoleta vaan enemmän tuo tosi matala hcgbv. Siihenkään liittyen en oikeen löytänyt tietoa, että mistä se vois suoranaisesti kertoa.

Ja kiitos, kun vastasit nopeasti. Helpottaa, kun pääsee jakamaan ❤

-aa

vierailija
Eikö tuo hcg arvo laske tai siis oo matalampi viikolla 11 mitä vaikka viikolla 9? Siis alkuunhan se nousee paljon, mut sit mun muistaakseni se notkahtaa ja ois normaalia saada alhaisempi arvo viikolla 11 mitä viikolla 9… Mä oon tänään menossa sinne labraan. Väsyttää niin paljon eikä yhtään jaksais sinne lähteä kävelemään, mutta aattelin nyt kumminkin hoitaa sen alta pois. Niin uupunut olo ja nukuin todella huonosti… Tän loppuviikon oon saikulla ja jospa lepo auttais niin jaksais töissä taas!

-Tikkunekku

Mä kävin kanssa just labroissa. Vähäiset raskausoireet on vähentyneet. Rinnat ei kipeät enää ja valkovuoto väheni taas. No pitää toivoa, että kaikki silti hyvin. Ainut uusi juttu on, että iho kuivuu ihan kauheasti! Joudun sekoittaa perusrasvaa ja bebantenia, että ei lähde hilseilemään. Tää ei oo yhtään tavallista mulle

vierailija
Ai niin ja mulla oli kans viimeks todella korkea se pappa-arvo. Olin ihan paniikissa ja mistään ei löytynyt tietoa. Kaikki oli kunnossa ja mistä lie johtunut. Kauanko sulla kesti nuo tulokset että tulivat kantaan? Mun on pakko käydä se hb kurkkimassa niin nuo näkee varmaan väkisin.

-Tikkunekku

vierailija
Tikkunekku, se on totta, että 11+ se arvo pitäisikin olla pienempi.. mutta, että noin pieni..? Mene ja tiedä 😬 Kävin maanantaina aamulla klo 08 ja oisko ne tulleet eilen illalla/yöllä eli n. 1-2 vrk menee näköjään. Ja hyvä, että oot nyt saikulla! Toivotaan, että sun olo helpottais. On tää töissäolo melkosta taistelua kyllä…

Hopeanopea, mulla kans aivan älyttömän kuiva iho ja atopia pahentunut. Eli lienee raskausoire tämäkin 😄

-aa

• Tykkää
Reactions: Hopeanopea
aa - saako kysyä, että mikä se HCG oli, jos susta oli niin matala :)? Onneksi sulla kohta ultra niin ei tartte kauan jännittää. Tulispa labrat nopeasti, haluaisin myös sen ferrin tietää. Ja olin antanut aikaisemmin suostumuksen biobankille niin sieltäkin oli tullut "tilaus" verikokeesta. Meni siis monta putkiloa kyllä verta 😆

vierailija
Voi ei nyt kun meen tänään niin pari viikkoa saan panikoida sitten ennen ultraa jos ne noin nopee tulee. Mutta pakko saada tuo hb otetuksi niin otan tietysti nuo samalla kun alle viikko aikaa ottaa noita. Ärsyttävää miksi ne pitää laittaa tuonne nähtäville ennen ultraa! Sit kun se mulla menee niin pitkälle se ultra, sillon kai jo 13+ jotain.

-Tikkunekku

Tuosta niptistä täällä se tulee automaattisesti jos on seulontaverikokeissa ja/tai ultrassa hämminkiä.
Mulla hb maanantaina neuvolassa 157 ja ferristä ei oo mitään tietoa. Tuskin saan ainakaan neuvolan kautta mittausta kun hb on noin hyvä.. Eikö siellä teillä muualla oteta neuvolan käynneillä pika hb?
Seulontaverikokeisiin ei tarvinnut paastota kun sitä joku mietti ☺

Nukkumisestakin ollut puhetta. Herään jonkun 3-10 kertaa yössä vaihtelevalla menestyksellä. Ja JOKA kerta vessaan..

Totta kai Hopeanopea saa kysyä! Se oli 14! Ja pappa 2700 Toivotaan, että saat pikaisesti tulokset! Multa otettiin kans ferri ja sen tulos tuli 2h labran jälkeen, se oli 51.

-aa
No, taas pikaisella googlauksella niin kyllä tolla HCG arvolla terveitä lapsia syntyy, vaikka on matalahko. Mä en henkilökohtaisesti olisi huolissaan :) . Ja se, että pappa on korkea ja noi luvut on kaukana toisistaan on käsittääkseni hyvä asia. Mä en pohtisi asiaa nyt sen enempää ja sit ultrassa toki kaikki vahvistuu. Mutta uskoisin, että ultrassa kaikki hyvin 🥰

vierailija
Hopeanopea, kiitos tsempistä! 🥰 Täytyy nyt yrittää vaan rauhottua ja maanantaina sitten ultraan. Sain myös ajan neuvolapsykologille niin pääsee juttelemaan näistä huolista ja viime vuoden keskenmenosta.

Tikkunekku, ymmärrän niin hyvin. Toivotaan, että sulla ei puhkea tämmönen hysteria päälle 🙄

-aa

Yhteistyössä