Lokakuiset 2025 🍁

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hopeanopea
  • EnsimmĂ€inen viesti EnsimmĂ€inen viesti
Mulla laittoi linkin sÀhköpostiin neuvolasta tohon kyselyyn. On muuten mun mielestÀ jo asiatonta, jos terkka alkaa jankuttaa jostain pikkujoulujen / firman juhlien tarkasta alkoholimÀÀrÀstÀ. Liika kyttÀÀminen johtaa vaan siihen, ettÀ ihmiset ei kerro rehellisesti.

Mulla rinnat kipeÀt, selÀssÀ finnejÀ ja tulee paljon valkovuotoa. VÀlillÀ pieniÀ nippailuja alavatsalla. VÀhÀn huolestuttaa, kun pahoinvointi katosi parin pÀivÀn jÀlkeen.. No, ei auta kuin toivoa, ettÀ kaikki ok.

MÀ nÀin muuten unta, ettÀ sain keskenmenon :( . Tosin veren sijaan tuli lattialle lapsivedet unessa. Tosin luulen tÀn johtuvan siitÀ, ettÀ vessakÀynnillÀ nÀin verta. Mutta se oli siis naispuolisen henkilön menkoista johtuvaa (vessa ei ollut vetÀnyt kunnolla).

• TykkÀÀ
Reactions: Taikaakin
Hei! TÀÀllÀ rv 6+4 menossa ja ei ole nyt muutamaan pÀivÀÀn ollut lainkaan pahoinvointia, vaikka olisi pitkÀkin vÀli syömisessÀ. Alkuviikosta oli vielÀ hyvin lievÀÀ huonoa oloa ruokailuvÀlin venyessÀ. Hieman huolettaa, mutta tÀytyy vaan luottaa kaiken olevan kunnossa ja odotella rauhassa varhaisultraa. EdellisessÀkin raskaudessa olin vÀhÀoireinen, joten lienee ihan normaalia ettÀ oireet vaihtelee.. Samoja fiiliksiÀ siis kuin sulla Hopeanopea, mutta eiköhÀn kaikki ole hyvin. :)

-Friidu

Uskon ettĂ€ molemmilla kaikki hyvin vaikka pahoinvointi helpannut, voi hyvin taas alkaa uudelleenđŸ€ą muistan ettĂ€ esikoisen vĂ€hĂ€oireisessa raskaudessa pidin kiinni siitĂ€ et kuhan tissit on kipeĂ€t niin on oireita=raskaus jatkuu đŸ«Ł vaikkei sekÀÀn ole vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ kaikilla edes oireena ja helpottaa joka tapauksessa jossain vaiheessa.

On nÀÀ alkuviikot niin piinaavia..

• TykkÀÀ
Reactions: Hopeanopea
TÀÀllĂ€ myös on hĂ€mmentĂ€vĂ€n vĂ€hĂ€oireista. Munasarjakipu on nyt hĂ€vinnyt kokonaan, rinnat on edelleen tosi kipeĂ€t, tuntuu ettĂ€ pitĂ€isi syödĂ€ useammin, paha olo ei ole vielĂ€ saapunut, ehkĂ€ vĂ€lillĂ€ vĂ€hĂ€n lievÀÀ kuvotusta. Uutena oireena röyhtĂ€ilen aika paljon 😅 6+1 tĂ€llĂ€ hetkellĂ€.

TÀÀllĂ€ 7+3 ja oireilu mun mittapuulla hyvin vĂ€hĂ€istĂ€. VĂ€syttÀÀ, rinnat arat, turvotusta, huimausta ylös noustessa, kokoajan nĂ€lkĂ€ ja hyvin lievĂ€ etova olo (thank god ei oksentelua!), lĂ€hinnĂ€ maistuu kaikki muu paitsi oikea ruoka đŸ€­ LepÀÀn super paljon, kĂ€yn kĂ€velyillĂ€ ja syön koko ajan jotain kevyttĂ€, niin pĂ€rjĂ€ilee kyllĂ€ tosi hyvin đŸ™đŸ»

Milloinhan tĂ€n pahoinvoinnin vois olettaa helpottavan? 8+1 nyt. Esikoisesta en muista miten helpotti. Ihan h*stĂ€ nuo illat varsinkin ja laatta on lentĂ€nyt kaaressa. TĂ€mĂ€n huvin lisĂ€ksi alkoi migreeniputki, esikoisestakin tais olla nĂ€illĂ€ viikoilla. Panadolilla mennÀÀn maksimiannostuksella vaan ei vie kipua pois. Esikoisen kohdalla muistan et saatto viikonkin olla kĂ€ytĂ€nnössĂ€ putkeen tĂ€ssĂ€ vaiheessa. MitÀÀn en pysty tekemÀÀn kun oksettaa ja pÀÀtĂ€ vihloo. Onneksi ensi viikolla on ultra ja jos nyt asiat ei olisi toivotunlaisesti niin kai ne lĂ€hettÀÀ johonkin, ettĂ€ saa jotkut keskeytyslÀÀkkeet? MĂ€ en todella halua kĂ€rsiĂ€ turhan takia jos kaikki ei oo ok
 Millaisetkohan ravintoainepuutokset tĂ€stĂ€ tulee itelle kun ei saa syötyĂ€ ja kestĂ€nyt kuukauden jo
. Rauta-arvot varmaan kiittÀÀ.

-Tikkunekku

Olipa lohdullista kuulla, ettÀ vÀhÀoireisia on muitakin! Tosi vaikeaa suhtautua tÀhÀn rauhallisesti. Muihin asioihin keskittyminen ja muiden tavoitteiden asettaminen auttaa, ehkÀ... Mulla siis oli viime viikolla pitkÀÀn oireetonta, sitten ma ja ti taas enemmÀn etomista, torstaina hetkellisesti aika lievÀnÀ, ja sitten taas ei mitÀÀn. Paitsi, ettÀ nyt vÀsyttÀÀ, ja vÀlillÀ ollut sellaista "menkat alkamassa" tunnetta, jota joku muukin kuvasi.

Tikkunekku, koeta kestÀÀ! Oletko kokeillut kÀydÀ kodin ulkopuolella? Silloin, kun mulla ollut pahemmat raskauspahoinvoinnit, olen voinut kaikista huonoimmin kotona. Muualla, esim. töissÀ, on ollut helpompaa.

/merin

Voi tikkunekku, siis ihan karseen kuuloista. Migreenikkona symppaan tÀÀllĂ€ ihan kympillĂ€. Eiks raskauspahoinvointiin oo mitÀÀn lÀÀkettĂ€? Jotain apua mikĂ€ helpottaisi oloa. Voimia sinne ja todellakin toivotaan ettĂ€ olo alkaisi lĂ€hiaikoina helpottamaan. 💗

Mulla on kyllÀ kanssa sellainen pÀivÀ kerrallaan asenne menossa koska tÀÀ menkkamainen juilinta voimistunut ja koko ajan tÀysin sellainen olo ettÀ alan vuotaa (vaikka mitÀÀn vuotoa ei ole vielÀ ollut). Varalta oltava siteitÀ mukana kun jos vuoto alkaisi esim töissÀ.

Keltalilja

Milloinhan tĂ€n pahoinvoinnin vois olettaa helpottavan? 8+1 nyt. Esikoisesta en muista miten helpotti. Ihan h*stĂ€ nuo illat varsinkin ja laatta on lentĂ€nyt kaaressa. TĂ€mĂ€n huvin lisĂ€ksi alkoi migreeniputki, esikoisestakin tais olla nĂ€illĂ€ viikoilla. Panadolilla mennÀÀn maksimiannostuksella vaan ei vie kipua pois. Esikoisen kohdalla muistan et saatto viikonkin olla kĂ€ytĂ€nnössĂ€ putkeen tĂ€ssĂ€ vaiheessa. MitÀÀn en pysty tekemÀÀn kun oksettaa ja pÀÀtĂ€ vihloo. Onneksi ensi viikolla on ultra ja jos nyt asiat ei olisi toivotunlaisesti niin kai ne lĂ€hettÀÀ johonkin, ettĂ€ saa jotkut keskeytyslÀÀkkeet? MĂ€ en todella halua kĂ€rsiĂ€ turhan takia jos kaikki ei oo ok
 Millaisetkohan ravintoainepuutokset tĂ€stĂ€ tulee itelle kun ei saa syötyĂ€ ja kestĂ€nyt kuukauden jo
. Rauta-arvot varmaan kiittÀÀ.

-Tikkunekku

Ootko neuvolaan ollu yhteydessĂ€? Oisko mahdollista saada mitÀÀn pahoinvointilÀÀkettĂ€? Voimia kuulostaa kamalalta 😱

Heippa! TÀÀllĂ€ plussattu torstaina 27.2. ja vĂ€hĂ€n sulatellessa mennyt viime pĂ€ivĂ€t. PerheestĂ€ löytyy jo ennestÀÀn 2v 9kk ja 9kk lapset, joten aikamoista vilskettĂ€ tiedossa jos tĂ€mĂ€ tuleva onnellisesti syliin asti pÀÀsee 🙈 Uutista sulateltu siitĂ€ syystĂ€, ettĂ€ kolmonen pÀÀtti tarttua matkaan yllĂ€ttĂ€en eikĂ€ ole "tekemĂ€llĂ€ tehty" kuten edelliset. Minulla ei ole myöskÀÀn tullut ensimmĂ€isiĂ€kÀÀ menkkoja toisen lapsen syntymĂ€n jĂ€lkeen joten ei mitÀÀn kĂ€ryĂ€ millĂ€ viikoilla olen mutta laskeskelin ettĂ€ aika varmasti lokakuinen tulossa, sain onneksi jo tulevalle maanantaille neuvolan missĂ€ tsekkaillaan tilanne 🙏

On lÀÀkkeitÀ raskauspahoinvointiin, mutta koska jatkuva migreenin estolÀÀke kÀytössÀ niin ne kaksi yhdessÀ ei vÀlttÀmÀttÀ oo turvallista :(. Yks lÀÀke ehkÀ ois mut se ei oo aiemminkaan kuvotukseen auttanut, oksentamiseen kyllÀ et sitÀ otan sitten jos alkaa nÀyttÀÀ ettei mikÀÀn pysy sisÀllÀ. Migreeni sen kun jatkuu, mitÀÀn konkreettista apua en saanut pÀivystysavusta. Taidanpa huomenna soittaa teratologiseen, kysyÀ vielÀ lÀÀkkeistÀ ja hakea yksityiseltÀ resepti jos on jotain mitÀ vois vielÀ tehdÀ. Toivon et helpottais tÀssÀ ittestÀÀn, mutta tuskin jÀÀ ainoaks putkeks tÀssÀ. Ihan hirvee tÀÀ alkuraskaus taas kuten esikoisestakin oli!!!

-Tikkunekku

Toivon niin paljon ettÀ lÀhtisi helpottaa olo siellÀ! Toi on kropalle kyllÀ kova koettelemus :/ Harmi ettei siellÀ pÀivystyksessÀ ollut konkreettisia apukeinoja, mutta toivottavasti yksityisen kautta tulisi apua.

Ja onnea @Peyakainen plussasta! 😍 On varmasti ollut iso yllĂ€tys! Uskon ettĂ€ tossa kestÀÀ vĂ€hĂ€n totutella ajatukseen.

Mulla on ollut suoraan sanottuna kaamea pÀivÀ tÀnÀÀn. Hutera ja huono olo vaivannut yhtÀjaksoisesti aamusta asti ja vÀsyttÀÀ etten oikeen jaksaisi mitÀÀn tehdÀ. Jotain ruokaa oon saanut alas onneksi, esim nyt meni kaurapuuro marjoilla.

Haasteeksi alkaa tulla ettÀ mitÀÀn ei tee oikein enÀÀ mieli syödÀ mutta jos en syö niin tulee tosi paha olo. Nyt jopa noi mehut ja smoothiet on alkaneet tökkiÀ jotka oli mun pelastus huonon olon tullessa. Myös ravinnon laatu mietityttÀÀ.. Proteiinia tulee ainakin aivan liian vÀhÀn ja sokereita puolestaan liikaa.

• Surullinen
Reactions: eessi
Voi tikkunekku, siis ihan karseen kuuloista. Migreenikkona symppaan tÀÀllĂ€ ihan kympillĂ€. Eiks raskauspahoinvointiin oo mitÀÀn lÀÀkettĂ€? Jotain apua mikĂ€ helpottaisi oloa. Voimia sinne ja todellakin toivotaan ettĂ€ olo alkaisi lĂ€hiaikoina helpottamaan. 💗

Mulla on kyllÀ kanssa sellainen pÀivÀ kerrallaan asenne menossa koska tÀÀ menkkamainen juilinta voimistunut ja koko ajan tÀysin sellainen olo ettÀ alan vuotaa (vaikka mitÀÀn vuotoa ei ole vielÀ ollut). Varalta oltava siteitÀ mukana kun jos vuoto alkaisi esim töissÀ.

Keltalilja

MÀ laitan aina siteen kodin ulkopuolelle lÀhtiessÀ. KÀytÀn kankaisia, niin ei tule hiivaa tms. niin helposti.

Yritin varata nt-ultraa, jÀrjestelmÀ ei antanut varata sitÀ ennen 12+0 viikkoa, vaikka neuvolan mukaan pÀÀsee 11+0 lÀhtien. Sopivia aikoja alkupÀÀhÀn oli heikosti, ja ensin varasin 1.4., mutta sitten peruin sen, kun mietin, miksei pÀÀse jo edellisellÀ viikolla. No, sittenhÀn se ajanvaraustiketti olikin kadonnut Maisasta kokonaan, eli en pystynytkÀÀn enÀÀ sen paremmin katsomaan aikoja kuin varaamaan yhtÀÀn mitÀÀn. TÀytyy soittaa neuvolaan huomenna.

Sen sijaan varasin eilen Tukholman-risteilyn meille pienempien lasten kanssa reilun kahden viikon pÀÀhÀn. Pakko saada jotain muutakin ajateltavaa ja odotettavaa...!

• TykkÀÀ
Reactions: eessi ja Hopeanopea
@tikkunekku TsemppiÀ kovasti, kuulostaa kyllÀ hurjalle.. Toivottavasti saat helpostusta tuohon.

@Peyakainen onnea plussasta vaikka varmasti mielessĂ€ myllertÀÀ! â˜ș

Nyt taas kotona viikonloppuna ollessa ei ole vuotoa tullut.. TĂ€tĂ€ vuotoa oli esikoisestakin pitkĂ€lle raskauteen jonka vuoksi en juurikaan töissĂ€ ollut. Saa nĂ€hdĂ€ kuinka tĂ€ssĂ€ kĂ€y. Ja tuo huono olo tulee tÀÀlĂ€ myös jos ruokailuvĂ€lit venyy. NĂ€rĂ€stys nyt jo mukana tĂ€ssĂ€ ja alavatsalla on menkkstuntemuksia.. VielĂ€ olis 2 vkoa varhaisultraan, mutta silti ihan hyvĂ€llĂ€ mielellĂ€ mennÀÀn â˜ș

MÀ soittelin Àsken neuvolaan, kun mulla on ollut sitÀ vuotelua nyt parisen viikkoa. LÀhinnÀ kysyÀkseni, kun esikoisesta selvisi, ettÀ olen rhesus negatiivinen veriryhmÀltÀni enkÀ muista miltÀ viikoilta lÀhtien tÀytyy ottaa siihen liittyen joku suojausrokote, jos sikiö on eri veriryhmÀÀ. Onneksi vasta vk 10 lÀhtien eli en ole vielÀ myöhÀssÀ. Selvisi kuitenkin, ettÀ tÀÀllÀ pyydetÀÀn nÀytille, jos vuotelu on jatkunut yli viikon, eli menen nyt torstaina varoiksi tutkimuksiin.

• TykkÀÀ
Reactions: eessi