Lokakuiset 2025 🍁

Milloin korviketta voi alkaa antaa jos haluis sen olevan suht satunnaista, max.ehkä kerran päivässä? Esikoisen imetys oli kamalaa, valtava ylituotanto ongelma. En herunut pumpuille yms enkä meinannut saada tukoksia käsin auki. Jos vauva söi vaikka 2h välein usein niin jos joku kerta olikin vaikka 4h niin jo oli tukos tississä. Maitoa joka paikassa, tuli suihkuamalla yms. Nyt jonkinlainen osittaisimetys tuntuis hyvälle vaihtoehdolle. Haluaisin, että ois mahdollisuus tissien puolesta olla imettämättä vaikka 6h jos on tarve. En myöskään ala imettämään talvella ulkona, miten tuo maito ees lämmitetään ulkona?

- Tikkunekku
Nuo tukokset on kyllä ikäviä ja ilmeisesti just tuppaavat sit uusimaan kyllä. Mä ehkä sanoisin et ottaisin korvikkeen sitten mukaan kun vauvan imuote on hyvä ja oma maito noussut sekä toki se että kuitenkin pyrkisin imettämään sen 8x vuorokaudessa et oma maidontuotanto ei laske. Mut sit toisaalta jos haluu ennemmin antaa korviketta niin sen alun jälkeen sit imettää sen mitä haluaa :). Ja ehkä sit jos aloittais heti myös korvikkeen niin aluksi antaisin jotenkin muuten ku pullosta, etenkin jos imuotteessa on korjattavaa.

Tuo maidon lämmittänen ulkona niin, oon lukenut et silleen onnistuu, jos on jauhemainen korvike käytössä ni termariin lämmintä vettä ja sit sekottaa vaan sen jauheen. Ja kaiketi sit toimis myös valmiskorvike niin et on kuumaa vettä termarissa ja sit vaan vesihauteessa lämmittää sen korvikkeen ennen syöttöä, tarvii vaan jonku astian mihi laittaa pullon sit lämpenemään. Ja sit vähän isompi vauvahan voi juoda ihan huoneenlämpöistä korviketta.

Se olis huomenna aamulla 9:40 naistentautienpolilla se ultra. Jännittää ihan hulluna, jos siellä ei ole mitään tai et on ja ei olis sykettä.. Mul on nyt ollu öisin nälkä,todella ärsyttävää En jaksa alkaa syömää sen lisäksi et ravaan imettämässä kuopusta. Eilen olin ihan kuoleman väsynyt kun koko yön unisaldo 4h, kuopus tekee hampaita ni ehkä sen takia nyt yöt ollu ihan kaaosta. Etova olo on vahvasti läsnä pitkin päivää etenkin iltapäivisin, eikä oikein tee mieli syödä mitää ruokaa

Tsemppiä huomiseen @Heidihuu! 🫶🏼 Mulla ultra keskiviikkona, ja jostain syystä nyt on alkanut pelottaa tosi kovasti: mitä jos tää olikin tuulimuna tai jotain muuta ikävää 😟 Onneksi on työntäyteiset päivät ma ja ti, niin ei ehdi paljoa miettiä..

Oireissa uutena alkanut etova olo, mutta sen kanssa pärjäilee vielä tosi hyvin. Saa nähdä, mihin suuntaan kehittyy!

• Tykkää
Reactions: Hopeanopea
Ihanaa kun on lähellä ultrat 😍 Mutta osaan samaistua miten jännittää kovasti jo. Tsemppiä ❤

Mulla tänään alkoi jomottaa oikealta puolelta ja nyt pelkään että tää onkin kohdunulkoinen 😭 onko kenelläkään muulla jomotellut munasarjoista?
Toki muistelen että esikoisesta oli samanlaista jomottelua mutta silti.. Apua. Reilu kolme viikkoa vielä varhaisultraan 🥺

• Rakkaus
Reactions: eessi
Ihanaa kun on lähellä ultrat Mutta osaan samaistua miten jännittää kovasti jo. Tsemppiä

Mulla tänään alkoi jomottaa oikealta puolelta ja nyt pelkään että tää onkin kohdunulkoinen onko kenelläkään muulla jomotellut munasarjoista?
Toki muistelen että esikoisesta oli samanlaista jomottelua mutta silti.. Apua. Reilu kolme viikkoa vielä varhaisultraan
Mulla oli tosi kovia kipuja vasemmalla ihan alkuraskaudessa tyyliin 4-5 viikoilla. Nyt lieventyneet. Öisin piti heräillä kävelemään kun en pystynyt olemaan paikoillaan ja tuntui, et jalkojen liikuttelu auttoi siihen jomotukseen. Nyt enää ajoittain repäisykipuja.

• Rakkaus
Reactions: Sofiika
Aika oireetonta täälläkin vielä tällä hetkellä. Tänään illasta kesken syönnin piti käydä syöksee ruuat pois kun alko tehä pahaa ja sen jälkee ollut etova olo.. Rinnoista ei tietäisi mitään. Ainut mikä niin alamahalla välillä nippailee ja tuntuu millon mitäkin

Radi ollut täälläkin esikoisesta.. Jännää tuleekohan tähänkin raskauteen?
Ja imetys ei lähtenyt sairaalalla ollenkaan, vasta kotiin päästyä ja sairaalassa oltiin melkein 3vkoa synnytyksen jälkeen.. Sanoivat lääkärit että toisen kohdalla saa varautua samaan, jippii
Saako kysyä miksi teidän piti olla niin kauan sairaalassa? Mulla oli esikoisen tapauksessa raskausmyrkytys, joka meni ihan kalkkiviikoille ilman diagnoosia. Aloitin verenpainelääkityksen vasta viikkoa ennen synnytystä, vaikka paineet olivat olleet koholla. Hämäsi hoitohenkilöstöä, kun ei ollut merkittävästi proteiinia pissassa. Tässä raskaudessa alan sit syömään mini-asaa jos sinne asti päästään ja toivon, että ei tulisi raskausmyrkytystä.. Eli erilaista raskautta täälläkin toivotaan.

Me ollaan sairastettu nyt viikon verran. Esikoiselle nousi uudestaan kova kuume ja mulla on ollut paha yskä ja räkätauti noin viikon kanssa. Toivottavasti ei vaikuta pikku tiukkaan massussa.

Saako kysyä miksi teidän piti olla niin kauan sairaalassa? Mulla oli esikoisen tapauksessa raskausmyrkytys, joka meni ihan kalkkiviikoille ilman diagnoosia. Aloitin verenpainelääkityksen vasta viikkoa ennen synnytystä, vaikka paineet olivat olleet koholla. Hämäsi hoitohenkilöstöä, kun ei ollut merkittävästi proteiinia pissassa. Tässä raskaudessa alan sit syömään mini-asaa jos sinne asti päästään ja toivon, että ei tulisi raskausmyrkytystä.. Eli erilaista raskautta täälläkin toivotaan.

Me ollaan sairastettu nyt viikon verran. Esikoiselle nousi uudestaan kova kuume ja mulla on ollut paha yskä ja räkätauti noin viikon kanssa. Toivottavasti ei vaikuta pikku tiukkaan massussa.
Toki saa ☺ heti syntymän jälkeen vauvan verensokeri laski ja siitä syystä mentiin heti teholle. Oli tosiaan se radi, jota ei saatu hallintaan.. Ne saatiin kuntoon päivässä niin alkoi 2 viikon valohoito kun bilirubiinit seilasi. Saatiin ne alas ja oltiin kotiin lähdössä niin uusissa kokeissa noussut taas niin korkealle että takasin valohoitoon. Tätä oli eka viikko, sit todettiin että ei edes odoteta pääsyä kotiin kun ne seilasi. Ekoina päivinä ei saatu edes ottaa syliin että saisi kaiken valon 🥺

Mulla oli esikoisesta tuo miniasa heti käytössä, en kyllä muista miltä viikoilta, mutta oman painon vuoksi siis oli.

Ihanaa kun on lähellä ultrat Mutta osaan samaistua miten jännittää kovasti jo. Tsemppiä

Mulla tänään alkoi jomottaa oikealta puolelta ja nyt pelkään että tää onkin kohdunulkoinen onko kenelläkään muulla jomotellut munasarjoista?
Toki muistelen että esikoisesta oli samanlaista jomottelua mutta silti.. Apua. Reilu kolme viikkoa vielä varhaisultraan
Mulla jomotteli kanssa tossa 4-5 viikolla satunnaisesti kylläkin varsinkin oikea munasarja mistä ovulaatio mielestäni tapahtus. Nyt ei oo enää tuntunu🙈

• Tykkää
Reactions: Sofiika

Mulla oli aikaisemmin munasarjakipuja tässä raskaudessa, mutta nyt jo loppuneet. Eikös se keltarauhanen kipuile monella alkuraskaudessa 🤔.

Tsemppiä huomiseen @Heidihuu! 🫶 Mulla ultra keskiviikkona, ja jostain syystä nyt on alkanut pelottaa tosi kovasti: mitä jos tää olikin tuulimuna tai jotain muuta ikävää Onneksi on työntäyteiset päivät ma ja ti, niin ei ehdi paljoa miettiä..

Oireissa uutena alkanut etova olo, mutta sen kanssa pärjäilee vielä tosi hyvin. Saa nähdä, mihin suuntaan kehittyy!
Mulla on etova olo loppunut, ei sitä kestänyt kuin se kaksi päivää. No, ei auta kuin luottaa, että kaikki hyvin kun se ultrakin oli pari päivää sitten.

Mikä tilanne muuten Iik, toivottavasti verenvuoto ei ole jatkunut?

Tsemppiä kaikille joiden varhaisultra ihan pian!🥰 Uskotaan ja toivotaan että kaikki on hyvin!🫶

Sofiika mulla on kans jomotellu enemmän ja vähemmän siitä asti ku plussasin eli 4+ jotain ja nyt on 5+2 ja tänään viimeksi taas kivisteli oikean puolen munasarjaa. Joitain yksittäisiä kertoja vasemmassakin munasarjassa tuntunut 🤔 mulla on muuten tosi vähäoireista paitsi tissikipu on ollu koko ajan läsnä 😅 mutta ei vieläkään pahoinvointia, ruokahalu on kova, voisin koko ajan syödä vähä jotain 😆 nii ja unirytmi on tosiaan muuttunu.

Mä oon vähä pihalla siitä vielä mitä sais syödä ja mitä ei 🙈 tänäänkin vetelin leipää missä oli majoneesia ihan tohkeissani ja aloin siinä sitte miettiä että nih saakohan tätäkää syödä oikeesti 😆 kahvia oon vähentäny kyllä reilusti, juon vaan yhden kupin päivässä, muuten sitte kofeiinitonta jos himo iskee. Sushia tekis nyt mieli 😂

vierailija
Tsemppiä kaikille ultraan, mun pitää ootella vielä reilu viikko. Ihanaa taas lueskella että mitä näkyy.

Täällä on tilanne rauhottunu, vertakaan ei sen enempää oo tullu eli en usko että ois keskenmenoa. Välillä on jotain tuntemuksia vatsassa, muuten aika oireetonta. Tissikipukin helpottanu. Jännittää kovasti, en tiiä soittasko tosta verenvuodosta sinne lapsettomuuspolille huomenna.

Mulle tuli esikoisen kohdalla yllätyksenä kuinka perseestä se imettäminen oli. Lapsi kyllä jakso imeä aivan hulluna mutta sattu tietysti ihan kauheesti ja alkuun tuli huonosti sitä maitoa niin että paino vaan tippu pikkusella. Lopulta kuitenkin täysimetys ja loppu kuin seinään kun puri ekan kerran vuoden ja kolmen kuukauden ikäsenä.
-Iik

Oijoi, tsemppiä @ElluM! Toivottavasti on jotain ihan vaaratonta ja loppuu pian. Täällä on nyt pientä etovaa oloa havaittavissa, jee. 😉 Vähän olen alkanut harkita varhaisultraa minäkin, kun noiden isompien lasten kanssa on tosi hankalaa tämän raskauden salaaminen, tulee turhia konflikteja, kun ovat nyt oikein ottaneet asiakseen syynätä kaikkia tekemisiäni oikein suurennuslasilla. Mutta kun tietää, ettei se varhaisultrakaan mitään ns. takaa, niin pitäisikö kuitenkin sinnitellä nt-ultraan asti. Hankalaa!

• Tykkää
Reactions: Taikaakin
vierailija
Ellum, toivotaan parasta sinne! 💗

Hei mulla on nyt tilanne että jouduin ottamaan panadolia koska selkää särkee toispuoleisesti ihan sikana. 😫
Kyseessä on mun vanha selkäongelma joka näemmä lomalla paheni kun kannoin painavaa reppua jne. Tänään herätessäni tunsin heti että tilanne selän kanssa huonompi kun mitä ikinä ennen ja jouduin ottaa saikkua kun sattuu asennon vaihdot yms. Sain vasta huomiselle ajan työterveyshuollon fyssarille.

Tuntuu pahalta ottaa särkylääke jos se lisää jotain riskejä mutta nyt oli yksinkertaisesti pakko. Jännittää et jos tää kipu liittyy siihen että raskaudessa kaikki ei oo ok. Tänään onneksi on se ultra ja mua jännittää pelkkä ajatuskin että onnistuuko makuulle meno ja nousu ilman vihlovaa kipua. :/

Keltalilja

Haneli täällä kirjoittaa kirjauteena tällä kertaa😊
Minulla on myös ollut veristä (niukkaa) vuotoa kaksi viikkoa. Ei auta kuin odotella. Tänään tein vielä digitestin aamulla, jonka mukaan edelleen raskaana ollaan✌ tietenkin paniikki nappula on ollu enemmän ja vähemmän pohjaan painettuna, mutta voi olla ihan normaalia. Oma vuoto ei siis edes pikkuhousuihin saakka tule.
Kovasti tsemppiä Ellumille💝

vierailija
Tsemppiä muillekin joilla vuotoa ollut. Mullakin siis niin niukkaa että ei tuu kuin pyyhkiessä ja kesti vaan yhden päivän. Enemmän alkaa tää oireettomuus nyt huolestuttaa.

Ihanaa kuulla @Heidihuu että siellä kaikki hyvin.

-Iik

vierailija
Toivottavasti kaikilla kenellä vuotaa niin olisi harmitonta.

Mä en ole ottanut huonoa omatuntoa panadolista, useamman kerran joutunut sitä ottamaan migreeniin ja selkäsärkyyn. Sama viime raskausessakin. Sain fyssarilähetteen ja aika ois ke illalla, mut pakko varmaa perua tän pahoinvoinnin takia 🥲. Hankalinta just illalla. Tänää en menny ees töihin kun ei tuu mitään töistä kun kuvotus vie huomiota.

Nyt ois kai 7+4 ja ens viikolla varhaisultra. Yhdessähän olin jo sillon vajaa parisen viikkoa sitten ja siellä kaikki ok.

Tässä saikulla ollessani päädyin googlailee vaunuja. Onko kellään kokemusta Cybex sähkövaunuista? Onko aivan silkkaa hulluutta edes haaveilla niistä? Järkky hinta! Nyt jos vauva tulee niin pakko saada vaunut, josta saa kopan, kaukalon yms helposti irti. Mies joutu esikoisen kans tekee kaikki nää jos vauva kyydissä, koska sektion takia ei onnistunut nostaa ”sivuttain” varmaan vuoteen 🥲. Oli vaikeet ne vaunut ja kaukalot. Tuossa cybexissä kaukalo kääntyis ovelle niin sais nostettua suoraan ylös ja ilmeisesti helpolla irtoaa.

-Tikkunekku

vierailija
Normi cybexeistä oon kyllä tykänny mutta ei oo kokemusta sähköisestä versiosta. Yhdellä käsellä ne saa kumminkin autosta otettua ja kasattua. Ja kaukalon saa siihen vaunukopan tilalle niin ihan näppärä on.
-Iik

vierailija
Tänään sain aikaiseksi olla yhteydessä neuvolaan, omien laskujen mukaan ois 6+2 ja neuvolan laskujen mukaan 6+4. Mut nyt on eka neuvola ja nla-lääkäri varattu, menee maaliskuun puolivälille.

Olo on ihan ok, pienimuotoista etomista silloin tälläin ja vähän väsyttää välillä.

-Vuokko84

Yhteistyössä