Lokakuiset 2025 🍁

Jep, infotulva on valtava!

Mulla tais tänään (kai 6+2) ekaa kertaa tulla tätä kuuluisaa aamupahoinvointia ihan kunnolla. Järkky olo! Tällä viikolla tää on ok kun on lomaa mut miten ihmeessä selviin töissä jos tää huono olo ei helpota. 😬 Hyh.

• Surullinen
Reactions: eessi
vierailija
On ollut kyllä niin tuskainen viikko. Iltaisin tuo pahoinvointi on pahimmillaan ja ihan hirveä olo. Jos tää pahenee yhtään viikonloppuna niin varmaan pakko jäädä saikulle töistä, menee ihan kaikki voimavarat tähän sitkutukseen.

Kerroin esimiehelle kun työteho on mitä on, samoin yhdelle työkaverille. Sillä monta lasta niin oli pakko avautua vaan jollekin tästä karseesta olosta. Yks ystävä tietää myös, mutta reaktio ei ollut kovin positiivinen. Heilläkin siis yksi iso lapsi ja toisen olisi varmasti halunnut/haluaisi jos ois eri elämäntilanne. Onnitteli siis ja tiesi ettei käytetä nyt ehkäisyä, mutta vähän semmosta ”itepä läksit tähän taas”-asennetta. No niinhän se toki on ja kyllä tässä olossa on tullut taas kaikenlaista mietittyä, kuten viime kerrallakin. Oon todella allapäin kun koko ajan tää huono olo enemmän tai vähemmän.

-Tikkunekku

On ollut kyllä niin tuskainen viikko. Iltaisin tuo pahoinvointi on pahimmillaan ja ihan hirveä olo. Jos tää pahenee yhtään viikonloppuna niin varmaan pakko jäädä saikulle töistä, menee ihan kaikki voimavarat tähän sitkutukseen.

Kerroin esimiehelle kun työteho on mitä on, samoin yhdelle työkaverille. Sillä monta lasta niin oli pakko avautua vaan jollekin tästä karseesta olosta. Yks ystävä tietää myös, mutta reaktio ei ollut kovin positiivinen. Heilläkin siis yksi iso lapsi ja toisen olisi varmasti halunnut/haluaisi jos ois eri elämäntilanne. Onnitteli siis ja tiesi ettei käytetä nyt ehkäisyä, mutta vähän semmosta ”itepä läksit tähän taas”-asennetta. No niinhän se toki on ja kyllä tässä olossa on tullut taas kaikenlaista mietittyä, kuten viime kerrallakin. Oon todella allapäin kun koko ajan tää huono olo enemmän tai vähemmän.

-Tikkunekku
Ikävää tuo huono olo. Oliko sulla aikaisemmassa raskaudessa myös? Mietin siis, että aikaisemmasta raskaudesta voisi saada ehkä osoittaa milloin helpottaa.

Äh voi hitto että ärsyttää ihmisten huonot käytöstavat, siis miten joku kehtaa piikitellä tuollain, kun Tikkunekun työkaveri 😖

Kovasti tsemppiä kaikille pahoinvoinnin kanssa painiskeleville!

Miten on suhtauduttu, kun ootte esihenkilöille kertoneet raskaudesta? Nyt tästä tämänhetkisestä tai aiemmista. Ja oliko niin, että neuvolat on työaikaa, jos ei niitä muuten saa järjesteltyä? Vai onko työaikaa vaan seulontaultrat? 🧐 Kuka näistä tietäis parhaiten 🙈

vierailija
Siis työkaveri otti hyvin, mutta sit tää ystävä oli ehkä vähän järkyttynyt. Toisaalta ymmärrän kun ollaan oltu niin done ekan jälkeen, että ihmetyttää tää mielen muuttuminen.

Mulla oli ekassa raskaudessa huono olo kans ja muistan oksentaneeni joskus iltaisin. Mulla oli kovia vatsakipuja ja muistan olleeni pois töistä. Helpompaahan se oli kun sai levätä sitten, nythän tässä on esikoinen hoidettavana työpäivän jälkeen. En ole kuitenkaan vielä oksentanut ja se on positiivista. Muistan et olo helpotti joskus ennen sitä seulontaultraa ja hysterisoin onko mennyt kesken 😅.

Kannattaa varmaan esimieheltä kysyä noista neuvoloista. Käsittääkseni ansionmenetystä ei saisi tulla raskaudenseurannan vuoksi eli olisi työaikaa jos ei saa työajan ulkopuolelle noita.

-Tikkunekku

• Tykkää
Millos se seurantaultra suunnilleen on?
Tsemppiä kovasti pahoinvoiville! ❣
Mulla työt sijoittuu arkipäiviin 8-16 (joskus loppuu aikaisemmin) ja veikkaan että väistämättä tulee joitain poissaoloja näihin liittyen. En ihan vielä olisi esimiehelle halunnut kertoa mutta jos tää pahaolo ei helpota niin sittenhän se olisi kyllä hyvä infota.

vierailija
Hei ja otetaan vastaan vinkkejä mikä auttaisi taistelee pahaa oloa vastaan? Jotkut pienet välipalat? Hedelmät?
Syö jotain pientä vähän väliä. Ite syön just sipsiä, mehukeittoo, mehujäätä… Ruokaa (leipää, jugurttia yms) sillon ku on parempi olo. Mut jos on vaikka 2 tai puhumattakaan et 3 tuntia syömättä yhtään mitään niin se on iso virhe. Tulee TODELLA huono olo.

-Tikkunekku

vierailija
Mä en muista oikeen noita suhtautumisia, teen etänä kaikki työt niin livereaktiot jäi näkemättä. Mulla ei ainakaan neuvolat tai sokeritasitukset jne oo ollu työaikaa koskaan. Liukumaan vaan ja sama palkka tullu jokatapauksessa.

Tsemppiä vaan täältä taas pahan olon kanssa painiville, itsellä oireet lievenee kokoajan. Täällä jännitetään myös @Hopeanopea puolesta ❤
-Iik

• Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Hopeanopea ja eessi
Mun ymmärtääkseni raskauden aikaset käynnit neuvola, ultrat, labrat ja erikoissairaanhoidossa olevat käynnit voi olla työaikaa. Jollei siis ole mahdollisuutta järjestää käyntejä vapaa ajalle. Toki silloin on työnantajan tiedettävä että olet raskaana. En tietenkään vannomaan mene mutta näin muistelisin.

Esimerkkinä itsellä tuli edellisessä raskaudessa nopea aika äitiyspolille diabeteshoitajalle niin sain mennä työajalla.

• Tykkää
Reactions: Havu89 ja eessi
Varhaisultra on ens viikolla, toivottavasti en nyt hätäillyt kun tilasin täytettävän kirjan odotusaikaan 🙈 En meinaa kestää tätä jännitystä, pelkoa, intoa ja onnellisuutta, josko ajatuksia kirjoittelemalla asiasta tulisi helpompi käsitellä ❤

Onko jollain kokemusta tosta kirjasta?

• Rakkaus
Reactions: Havu89
Varhaisultra on ens viikolla, toivottavasti en nyt hätäillyt kun tilasin täytettävän kirjan odotusaikaan En meinaa kestää tätä jännitystä, pelkoa, intoa ja onnellisuutta, josko ajatuksia kirjoittelemalla asiasta tulisi helpompi käsitellä

Onko jollain kokemusta tosta kirjasta?
Mä ostin tän esikoiselle silloin ja täyttelin kyllä ja ihana muisto 🥰

• Rakkaus
vierailija
Onnea plussasta @Sofiika ja tervetuloa! 😍

Ja hei ihana tuollainen täytettävä kirja. Vois hankkia itsekin. 🤩

Tuli tosta oviksesta mieleen että omalla kohdalla tuli tässä plussakierrossa ovisoireet ja lähes tasavahva ovistesti noin viikkoa ennen kuin varsinainen ovis sit oikeasti tulikin! Joissain kierroissa ovulaatio voi vaihdella. Tässä kierrossa tulin siis myöhäisestä ovulaatiota raskaaksi.

Keltalilja

• Tykkää
Reactions: Sofiika
Mä kans oon jo varannut ajan varhaisultraan, menee vaan niin reippaasti ensikuun puolelle että huh mikä odottaminen.. 😂

Täällä oli ollut puhe oireista. Hengästyn ihan siis tosi helposti. Ja alavatsalla on menkkajomottelun tyyppistä nippailua.

Viimeksi muokattu:
Mulla oli kolme sanoisin lähes täysin oireetonta päivää ja alkoi jo jännittää onko jotain tapahtunut. Tänään aamulla hampaita harjatessa tuli kuitenkin ekaa kertaa kunnolla yökkäiltyä. Joku muu puhuikin tällaisesta hampaiden harjaamisen aiheuttamasta yökkimisestä ja oireiden vaihtelusta. Mulla ei viime rakkaudessa ollut kuin lievää etovaa oloa iltapäivisin muutama viikko, niin saa nähdä miten tällä kertaa käy.

• Tykkää
Täällä kotiuduttu varhaisultrasta. Löytyi pieni toukka sykkeen kera vastaten kokoa 6+6 (laskennallisesti nyt olisi 6+5) 🥰. Kyllä se vaan herkistää nähdä, kun ultrassa näkyy sykkivä sydän 🥹. Nyt vaan pitää toivoa, että kaikki menee hyvin loppuun asti. Seuraavan kerran vasta viralliseen np-ultraan. Neuvolakin vasta 13.3. että nyt ei auta kuin luottaa, että kaikki menee hyvin ja pyrkiä nauttimaan tästä ajasta ☺.

Viimeksi muokattu:
Mitä ekalla neuvolakäynnillä muuten tapahtuu, onko silloin mitään ultraa? 🙈 Sen tiedän, että ainakin paljon keskustelua ja lomakkeiden läpikäyntiä, jotain mittauksia jne. Muusta ei sitten ookkaan mitään tietoa!

Mitä ekalla neuvolakäynnillä muuten tapahtuu, onko silloin mitään ultraa? Sen tiedän, että ainakin paljon keskustelua ja lomakkeiden läpikäyntiä, jotain mittauksia jne. Muusta ei sitten ookkaan mitään tietoa!
Yleensä ei kyllä ole ultraa silloin. Neuvoloissa kuunnellaan sydänääniä, mutta sekin alkaa paljon myöhemmin vasta. Neuvolalääkärit saattavat ultrata sit myöhemmin raskaudessa, jos on ultra käytössä. Mutta lähtökohtaisesti raskauden seurantaan kuuluu vain kaksi ultraa julkisella! Ensimmäisellä käynnillä jutellaan ja näytetään miten mitataan paineet, paino ja tikutetaan pissa (proteiini pissassa). Ja saa lähetteet verikokeisiin, jotka tarvitsee sikiöseulontaa varten :)

• Tykkää
vierailija
Mut on näköjään ultrattu 4 kertaa esikoista odottaessa, varhaisultra tottakai ylimääräsenä ja sit ihan lopussa päivää ennen kuin jouduin sairaalaan raskausmyrkytyksen takia. En muista miks kävin sillon sairaalassa, oisko liittyny verensokereihin tai johonkin.

Ekassa neuvolassa varmaan lähinnä jutellaan. Niissä muissa mulla ainakin ne tunnusteli aina mahaa ja mittas jonkun mitan siitä. Ja kuunteli sydänääniä jotka kuulu aika huonosti.

Ihanaa että näky jo sykkeet @Hopeanopea

-Iik

vierailija
Mulla on joku puhelinaika vaan neuvolaan. Kuulemma pitää mitata vyötärön ympärys, paino ja verenpaine 😂. Oon kyllä jo ihan turvonnut, että mitähän tolla vyötärön ympäryksellä haetaan jos 2vko mitataan? Myös paino varmaan laskenut monta kiloa kun en saa syötyä.

ihana hopeanopea kun kaikki hyvin!

-Tikkunekku

• Rakkaus
Reactions: Hopeanopea

Yhteistyössä