Lokakuiset 2025 🍁

Onko muilla raskaus vaikuttanut nukkumiseen? Monethan sanoo, että alkavat nukkumaan katkonaisemmin jo heti alkuraskaudesta, mutta mulla on käynyt toiste päin 😅. Olen nukkunut jotenkin todella syvää unta. Kollega myös sanoi eilen, että näytän levänneeltä 😂. En tiedä vaikuttiko sitten se, että raskautta odotti niin paljon ja nyt kun se alkoi niin rentoutui. Vai nukkuuko sitä vaan paremmin, kun keho tarttee enemmän lepoa. Niin tai näin niin syvä uni on ihanaa 🤤

Onko muilla raskaus vaikuttanut nukkumiseen? Monethan sanoo, että alkavat nukkumaan katkonaisemmin jo heti alkuraskaudesta, mutta mulla on käynyt toiste päin . Olen nukkunut jotenkin todella syvää unta. Kollega myös sanoi eilen, että näytän levänneeltä . En tiedä vaikuttiko sitten se, että raskautta odotti niin paljon ja nyt kun se alkoi niin rentoutui. Vai nukkuuko sitä vaan paremmin, kun keho tarttee enemmän lepoa. Niin tai näin niin syvä uni on ihanaa
Mulla on käynyt päinvastoin. 😅 Ennen plussaa ihmettelin, että miksi heräsin jo klo 5 ja olin ihan pirteä. Paras oli, kun uni loppui klo 4, heräsin ja vetäsin iltavuoron normaalisti töissä ja silti olin ihan iskussa. Testiin tullut plussa sittemmin selitti tän sekoilun. 😂 Normaalisti siis nukun kuin pikkupossu yhteen putkeen. Nyt nenä on enemmän ja vähemmän tukossa ja herään joka aamu ennen klo 7.

Mulla on käynyt päinvastoin. Ennen plussaa ihmettelin, että miksi heräsin jo klo 5 ja olin ihan pirteä. Paras oli, kun uni loppui klo 4, heräsin ja vetäsin iltavuoron normaalisti töissä ja silti olin ihan iskussa. Testiin tullut plussa sittemmin selitti tän sekoilun. Normaalisti siis nukun kuin pikkupossu yhteen putkeen. Nyt nenä on enemmän ja vähemmän tukossa ja herään joka aamu ennen klo 7.
Mä luulen, että tää on se normaalimpi ilmiö 😆!

• Tykkää
Reactions: Zelina
vierailija
Täällä plussa eiliseltä <3 Takana 5v ivf-hoitoja, joten todella odotettu pienokainen! Ihan käsittämätöntä, että nytkö tämä onnistui!?

Mun olo on tosi kurja, kun sairastuin flunssaan ja raskaus aiheutti hyperstimulaatio-oireita. Kävin siksi jo heti eilen ultrassa ja kontrolli ens viikolla. Ens viikolla voisi näkyä jo alkiopussi. Neuvolaan soitan sit kontrollikäynnin jälkeen, jännittävää!

Me ei miehen kanssa kerrota kuin vasta rv12, ellei joku meidän läheinen hoidoista tietävä osaa aiemmin kysellä. Toivotaan, et saataisi yllättää sit vähän varmemmilla viikoilla kaikki läheiset :)

huh, mitä tunnemylläkkää! Kiva päästä jakamaan ajatuksia täällä. Kaksplussa on mulle ihan vieras, löysin tänne kun etsin vauva-aiheisia juttuja.

- Nim. ee

Täällä plussa eiliseltä <3 Takana 5v ivf-hoitoja, joten todella odotettu pienokainen! Ihan käsittämätöntä, että nytkö tämä onnistui!?

Mun olo on tosi kurja, kun sairastuin flunssaan ja raskaus aiheutti hyperstimulaatio-oireita. Kävin siksi jo heti eilen ultrassa ja kontrolli ens viikolla. Ens viikolla voisi näkyä jo alkiopussi. Neuvolaan soitan sit kontrollikäynnin jälkeen, jännittävää!

Me ei miehen kanssa kerrota kuin vasta rv12, ellei joku meidän läheinen hoidoista tietävä osaa aiemmin kysellä. Toivotaan, et saataisi yllättää sit vähän varmemmilla viikoilla kaikki läheiset

huh, mitä tunnemylläkkää! Kiva päästä jakamaan ajatuksia täällä. Kaksplussa on mulle ihan vieras, löysin tänne kun etsin vauva-aiheisia juttuja.

- Nim. ee
Ihanaa, aivan valtavasti onnea 🥰🥰! Ja tervetuloa mukaan!

Mun täytyy sanoa, että itse tykkään parista syystä 2+:sta ja sitä kautta muodostuvista ryhmistä: ensinnäkin porukka on yleensä pienempi, jolloin ihmiset oppivat tuntemaan toisiaan ja on helpompi jakaa asioita. Vs. esim. Facebookin yli tuhannen hengen ryhmät. Kyllä mä sinne jättiryhmään kanssa liityn, mutta en mä siellä ala jakamaan mun henk.koht. juttuja yli tuhannelle ihmiselle 😂. Ja en muutenkaan oo iso fani sille, miten noissa isoissa ryhmissä yksi äänekäs joukko on se, joka kehuu omien lapsien lahjakkuutta ja aiheuttaa siten paineita muille.

Sit toinen kiva juttu on, että 2+ keskustelusta voidaan siirtyä esim. varhaisultran jälkeen joko FB ryhmään tai whatsappiin, jolloin keskustelu helpottuu (jos siis muitakin kiinnostaa tällainen). Tämähän on tiukasti kielletty esim. Vau foorumilla ja bannit tulee, jos ehdotat keskustelun siirtämistä muualle. Ainakin esikoisen tapauksessa meillä on vieläkin suht aktiivinen Whatsapp ryhmä ja ollaan nähnyt myös livenä muutamia kertoja.

Missä päin muuten muut asuu :)? Mä asun pk-seudulla eli HUS alueella, jos synnytystä miettii.

vierailija
Tervetuloa mukaan!

Unet lähti mullaki menee katkonaisiks jo ennen plussaa 😂

Itellä sama, että ekan aikaan pieni kaksplussan kautta tullut ryhmä fb oli tosi kiva. Isoihin liityin, mutta niissä meno on vähän mitä on… Menepä sanomaan, että teet jotaki vähän sinnepäin niin hirvee riita 😂. En koskaan semmosiin kirjoittele, luen kyllä.

Mä oon kans HUS-alueelta. Ootko Hopeanopea miettinyt yhtään missä synnyttäisit? Mulla hirveä trauma Espoosta ja en usko, että pystyn enää siihen ympäristöön menemään. Naikkarista oon kuullut hyvää itse synnytyksestä ja perhepesähotellista, kauhukokemuksia osastolta ryhmähuoneissa. Perhepesään en varmaankaan tuu pääsemään. Pitää ottaa puheeksi neuvolassa, että mihin ihmeeseen sitä sitten menee… Hyvinkäälle 😂? Pitkä ajomatka.

-Tikkunekku

Tervetuloa mukaan!

Unet lähti mullaki menee katkonaisiks jo ennen plussaa 😂

Itellä sama, että ekan aikaan pieni kaksplussan kautta tullut ryhmä fb oli tosi kiva. Isoihin liityin, mutta niissä meno on vähän mitä on… Menepä sanomaan, että teet jotaki vähän sinnepäin niin hirvee riita 😂. En koskaan semmosiin kirjoittele, luen kyllä.

Mä oon kans HUS-alueelta. Ootko Hopeanopea miettinyt yhtään missä synnyttäisit? Mulla hirveä trauma Espoosta ja en usko, että pystyn enää siihen ympäristöön menemään. Naikkarista oon kuullut hyvää itse synnytyksestä ja perhepesähotellista, kauhukokemuksia osastolta ryhmähuoneissa. Perhepesään en varmaankaan tuu pääsemään. Pitää ottaa puheeksi neuvolassa, että mihin ihmeeseen sitä sitten menee… Hyvinkäälle 😂? Pitkä ajomatka.

-Tikkunekku
Mä synnytin esikoisen Naikkarilla ja itse salissa toiminta meni ihan ok, mutta vuodeosastolla oli kyllä osittain villi meininki. Jouduin ekan yön olemaan jaetussa huoneessa, joka sit onneksi muutettiin vaan meidän huoneeksi (toinen äiti pääsi hotelliin). Mulla oli paha kohtutulehdus ja antibiootit tuli aina myöhässä.. Ja ei meinattu päästä kotiin, kun mulla oli verenpaine koholla raskausmyrkytyksen takia ja iso osa hoitohenkilökunnasta oli liian kokematonta, että olisivat uskaltaneet tehdä päätöstä. Onneksi vuoroon tuli lopulta kokenut teho-osaston kätilö, joka ihmetteli mitä me siellä vielä hillottiin 😂. Mutta tosiaan Naikkari ei houkuta, kun uudelleensynnyttäjänä joutuu todennäköisesti jakamaan huoneen..

Hyvinkää voi olla vaihtoehto, mutta mua ei yhtään innosta se heidän imetyssertifikaatti, joka tarkoittaa, että "lisämaitoa saa vaan lääketieteellisistä syistä". Mä en todellakaan ala katselemaan, että vauva kuivuu, jotta sairaala voi todeta kuinka taas ei tarvittu lisämaitoa. Ja mä siis imetin mun esikoista vuoden eli ei mitään imetystä vastaan. Mä en vaan pidä siitä, että vauvojen terveys riskeerataan jonkun sertifikaatin takia, kun noita vakaviakin vaaratilanteita on raportoitu näistä sertifikaatin omaavista sairaaloista. En tiedä oisko meno sit rauhoittunut uutisoinnin myötä..

Olin itse asiassa miettinyt Jorvia.. Saako kysyä tarkemmin, miksi et itse haluaisi Jorviin?

vierailija
Siis just tollasta oon kuullut naikkarista. Mukava maata maha leikattuna sängyssä jossai ryhmähuoneessa eikä ketään vois vähempää kiinnostaa ja lapsi kirkuu vieressä. No en toki tiedä meniskö nyt sit kiireelliseen sektioon.

Sain todella törkeää kohtelua Espoossa, samoin mies. Traumat molemmilla. Mun kipuja ei otettu todesta eikä huolta vauvasta, pitkittivät sektiopäätöstä ja lapsi saikin jonkun taudin sitten kun kesti nii kauan vesien menosta. Siis puhuivat kuin pikkulapselle ja olivat ihan hirveitä!!! Siis en voi sietää tämmöstä, että puhutaan päälle, tiuskitaan, vttuillaan yms. He on töissä siellä ja heillä ei oo mitään oikeutta puhua asiakkailleen/potilailleen tommoseen sävyyn. Toki jokunen kiva kätilö oli joukossa myös. Vastasyntyneiden lastenosastolla oli kyllä ihanat hoitajat. Synnytyksen jälkeen osastolla oli kiirettä, mutta hoito ihan ok. Et sillain varmasti Espoo yleisesti ottaen parempi, mutta mua ahdistaa se ympäristönä kun viimeksi kävi noin. Mietin meneekö synnytys taas pieleen siksi että oon ahdistunut ympäristössä, vaikka tiedostan et nää kätilöt, lääkärit jne voi olla töissä vaikka sitten siellä hyvinkäällä.

-Tikkunekku

• Vau!
Siis just tollasta oon kuullut naikkarista. Mukava maata maha leikattuna sängyssä jossai ryhmähuoneessa eikä ketään vois vähempää kiinnostaa ja lapsi kirkuu vieressä. No en toki tiedä meniskö nyt sit kiireelliseen sektioon.

Sain todella törkeää kohtelua Espoossa, samoin mies. Traumat molemmilla. Mun kipuja ei otettu todesta eikä huolta vauvasta, pitkittivät sektiopäätöstä ja lapsi saikin jonkun taudin sitten kun kesti nii kauan vesien menosta. Siis puhuivat kuin pikkulapselle ja olivat ihan hirveitä!!! Siis en voi sietää tämmöstä, että puhutaan päälle, tiuskitaan, vttuillaan yms. He on töissä siellä ja heillä ei oo mitään oikeutta puhua asiakkailleen/potilailleen tommoseen sävyyn. Toki jokunen kiva kätilö oli joukossa myös. Vastasyntyneiden lastenosastolla oli kyllä ihanat hoitajat. Synnytyksen jälkeen osastolla oli kiirettä, mutta hoito ihan ok. Et sillain varmasti Espoo yleisesti ottaen parempi, mutta mua ahdistaa se ympäristönä kun viimeksi kävi noin. Mietin meneekö synnytys taas pieleen siksi että oon ahdistunut ympäristössä, vaikka tiedostan et nää kätilöt, lääkärit jne voi olla töissä vaikka sitten siellä hyvinkäällä.

-Tikkunekku
Tikkunekku, milloin sulla oli esikoisen synnytys, jos saa kysyä :)? Jossain Internetin keskustelupalstalla oli kommentti, että Espooseen olisi tullut paljon uutta ihanaa väkeä. Mitä kauempana historiassa kokemus on, sitä todennäköisemmin henkilökunta on vaihtunut. Ihmisethän sen kulttuurin pitkälti tekee.

vierailija
Tikkunekku, milloin sulla oli esikoisen synnytys, jos saa kysyä ? Jossain Internetin keskustelupalstalla oli kommentti, että Espooseen olisi tullut paljon uutta ihanaa väkeä. Mitä kauempana historiassa kokemus on, sitä todennäköisemmin henkilökunta on vaihtunut. Ihmisethän sen kulttuurin pitkälti tekee.
Pahimpaan k-aikaan, huhhuh niitä rajoituksia 😂. Toki ihmiset varmaan vaihtuneet, mutta noihin tiloihin liittyy vaan niin paljon negatiivista muistoa ja jos on tosi turvaton olo niin synnytys voi siksi olla vaikea. No pitää katsoo, enhän oo käynyt vielä varhaisultrassa 😂. Liikaahan näitä ei pitäs suunnitella, ei välttämättä mahdu siihen sairaalaan mihin haluaisi.

-Tikkunekku

Tosi ikävää kyllä, kun ihmisillä on kurjia kokemuksia. 🙄 Kertoo just paljon siitä työkulttuurista ja myös siitä, kun laitetaan liian ahtaalle, niin pinna alkaa kiristää, hoitohenkilökunnalla siis. Tulipahan tuo itekin huomattua, kun polilta äsken kätilö soitti takaisin. Hänen mielestä ei nyt ole mitään hätää tässä ja todennäköisesti mulla on kuukautiset alkaneet. Sanoinkin, että on kyllä kohta 4-kymppisen elämäni pisimmät kuukautiset! 🤣 Ei kyllä ihan heti tule mieleen, milloin olisi tullut vuodettua silkkaa verta 1.5 vk putkeen ja suttua saman verran ennen sitä. Eli todennäköisesti tässä nyt sitten on keskenmeno päällä, mitään hyytymiä ei ole tullut, mutta ei kait sitä aina tuukaan varsinkaan, jos on ihan alussa. Nappia siis vaan naamaan ja ensi viikolla soitto uudelleen, että mitäs tehtäisiin vai tehdäänkö mitään, taaskaan. Ainahan sitä tietysti toivoo, että olisi yksi niistä, jotka vaan vuotavat läpi alkuraskauden, mutta saapi nähdä.

• Surullinen
Reactions: Hopeanopea
Tosi ikävää kyllä, kun ihmisillä on kurjia kokemuksia. Kertoo just paljon siitä työkulttuurista ja myös siitä, kun laitetaan liian ahtaalle, niin pinna alkaa kiristää, hoitohenkilökunnalla siis. Tulipahan tuo itekin huomattua, kun polilta äsken kätilö soitti takaisin. Hänen mielestä ei nyt ole mitään hätää tässä ja todennäköisesti mulla on kuukautiset alkaneet. Sanoinkin, että on kyllä kohta 4-kymppisen elämäni pisimmät kuukautiset! Ei kyllä ihan heti tule mieleen, milloin olisi tullut vuodettua silkkaa verta 1.5 vk putkeen ja suttua saman verran ennen sitä. Eli todennäköisesti tässä nyt sitten on keskenmeno päällä, mitään hyytymiä ei ole tullut, mutta ei kait sitä aina tuukaan varsinkaan, jos on ihan alussa. Nappia siis vaan naamaan ja ensi viikolla soitto uudelleen, että mitäs tehtäisiin vai tehdäänkö mitään, taaskaan. Ainahan sitä tietysti toivoo, että olisi yksi niistä, jotka vaan vuotavat läpi alkuraskauden, mutta saapi nähdä.
Jos toi verenvuoto vaan jatkuu niin kyllähän se pitää jossain vaiheessa ultrata, että mistä kyse.. Onko sulla mahdollisuutta käydä yksityisellä ultrassa? Tietty ultrassa on se, että ollaan vielä aivan super aikaisilla viikoilla, että jotain voi nähdä mutta paljon varmaksi ei voi sanoa käsittääkseni.. Toivotaan, että ei ole mennyt / menossa kesken. Keskenmenossa HCG:n poistumista voi kaiketi seurata tekemällä myös raskaustestejä, mutta on sekin aika raastavaa alkaa tekemään testiä testin perään tossa tilanteessa. Oon pahoillani, ikävä tilanne 💔

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Pahimpaan k-aikaan, huhhuh niitä rajoituksia . Toki ihmiset varmaan vaihtuneet, mutta noihin tiloihin liittyy vaan niin paljon negatiivista muistoa ja jos on tosi turvaton olo niin synnytys voi siksi olla vaikea. No pitää katsoo, enhän oo käynyt vielä varhaisultrassa . Liikaahan näitä ei pitäs suunnitella, ei välttämättä mahdu siihen sairaalaan mihin haluaisi.

-Tikkunekku
Joo siis kunhan nyt edes näkisi, että onko siellä ketään kyydissä 😂. Myöhemmin ehtii sit murehtia monia asioita. Ja mulla on sellainen olo, että jossain vaiheessa ainakin HUS alueella oli suunnitteilla, että olisi vain yksi numero, johon soitetaan kun synnytys alkaa ja sieltä sit ohjataan eteenpäin.. En tiedä onko tällainen vieläkin suunnitteilla vai ei.

vierailija
Tosi kurja tilanne Zelina 💔. Mutta kai niiden nyt on ultrattava ennen kun annetaan mitään nappeja?! Voihan se olla joku hematoomako se on vai mikä osalla vuotelee paljonkin. Onko sulla mahdollisuutta käydä yksityisellä?

-Tikkunekku

Tosi kurja tilanne Zelina . Mutta kai niiden nyt on ultrattava ennen kun annetaan mitään nappeja?! Voihan se olla joku hematoomako se on vai mikä osalla vuotelee paljonkin. Onko sulla mahdollisuutta käydä yksityisellä?

-Tikkunekku
Kyllä mä tässä harkitsen vahvasti yksityisellä käymistä, jos näyttää siltä, että vielä ensi viikolla ovat sitä mieltä, ettei tälle tarvii mitään tehdä. Kuitenkin lapsettomuushoitojenkin takia olisi kiva tietää, että mikä homma. Tiedä milloin sitten voi lääkkeet aloittaa, jos tää olisi km. Ehkä ens viikolla sit ollaan viisaampia. 😅

vierailija
Voi miten kurjan kuuloinen tilanne. Kyllä pitkään kestänyt vuoto laittaa huolestumaan että mikä tilanne. Menisin oman mielenrauhan kannalta yksityiselle ultraan jos eivät suostu muuten ultraamaan. Voimia paljon ja toivotaan parasta❣

Ja joo siis tosta unesta.. oon plussasta lähtien herännyt joka aamu viimeistään viideltä! Järkkyä 🤣 .. ja sitten oon toisaalta ihan valmis menemään nukkumaan joskus klo 19.30. 🤣 unet on outoja ja katkonaista.

Sitten on sellaista ihan vetämätöntä ja väsynyttä oloa. Toisaalta ei ihme kun tää nukkumisen laatu on mennyt tällaiseksi.

Keltalilja

• Tykkää
vierailija
Tää kaksplussan chatti on kyllä ollut ihan parasta vertaistukea. 👍 Koen luontevammaksi jutella täällä raskausasioista kuin esim jossain mega isossa fb ryhmässä.
Oon kans pk-seudulla.
Keltalilja

• Tykkää
vierailija
Nyt kun oon joutunut (päässyt) asioimaan yksityisellä, niin en voi kuin lämpimästi suositella kaikille 💝 toki rahaa se vaatii… me ollaan tultu kohdatuksi niin eri tavalla, kuin julkisella. Vaikka ennen yksityiselle menoa mulla ei siis ollut edes pahaa sanottavaa julkisesta, mutta melkoinen upgreidaus tuli silti kun siirryttiin olosuhteiden pakosta yksityiselle.

joten Zelina, mee ihmeessä yksityiselle jos arveluttaa 🫶🏼

- ee

• Tykkää
Mä nyt poistunut tästä ketjusta. Valitettavasti meni kesken, ei voinut erehtyä asiasta, kun näki ulos tulevan raskausmateriaalin. 😐 Näin vähän ounastelinkin, kun raskaus alkoi niin epävarmasti vuotamisella suoraan. Toivottavasti lykästää tulevaisuudessa. Kiitos kaikille tuesta ja onnea odotukseen jokaiselle! 🥰

• Surullinen
Mä nyt poistunut tästä ketjusta. Valitettavasti meni kesken, ei voinut erehtyä asiasta, kun näki ulos tulevan raskausmateriaalin. 😐 Näin vähän ounastelinkin, kun raskaus alkoi niin epävarmasti vuotamisella suoraan. Toivottavasti lykästää tulevaisuudessa. Kiitos kaikille tuesta ja onnea odotukseen jokaiselle! 🥰
Voi ei, mä olen pahoillani 💔. Voimia tän asian kanssa ja kaikkea hyvää jatkoon!

• Tykkää
vierailija
Oho, jäi nimmari äskeisen lopusta pois..

Hei olisko teillä kokeneemmilla äideillä jotain do’s and don’t -tyyppisiä vinkkejä ekakertalaiselle? Raskaudesta on paljon tietoa, mut yllättävän vaikeasti löydettävissä! Lähinnä ruokarajoituksia oon sieltä nyt katsellut.

Lähinnä itseä mietityttää, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon? Ja kyllä, oon just se suorittaja koska en halua et otan mitään ylimääräisiä riskejä 🙈

- ee

Moikka kaikille, mä nyt kans tuun tänne höpöttelee vaikka epävarma olo onkin. Tein sen pos testin tällä viikolla dpo9 ja siis rv oli vasta 3+3 mä lasken ite noi ovulastiosta koska ihan paskaa laskea edellisistä kuukautisista ja vielä 28 kierrolla, mulla se heittää viikolla. Mulla löytyy kaksi lasta ennestään 4/20 ja 8/24
Eka ajattelin et kolmas joskus vuoden päästä aletaan yrittää mut sit aloin miettii et en ehkä menis töihin tässä välissä ja annettiin sit heti mahdollisuus. Mulla alko menkat 6viikkoa synnytyksestä vaikka vauva oli täysimetyksellä. Ja mähän otin tämän viestinä universumilta että pitää koittaa saada lisää lapsia 😅🩷

Mulla oli tuon elokuisen kanssa ihan hirveä keskenmenon pelko kävin useassa ultrassa ja sit ku aloin kuulee sykkeet doblerilla ni kuuntelin niitä joka päivä ja usein. Kävin sit pelkopolilla juttelee tästä ja kyllä se sitten helpotti. Mulla on 2021 vuodelta 3keskenmenoa ja kaksi vielä sen jälkeen.

Nyt tosiaan edelleen pelottaa ja teen hulluna noita testejä. Mä kovasti toivon et pääsen neuvolan kautta ultraan. Oon ehkä vähän törkeä mut aion sanoa et ei oo tietoa raskauden alkamisen ajankohdasta, Mulla on ollu tosi eri mittaisia kiertoja tässä ja yks alkuraskauden keskenmeno. Mut katsotaan miten ne suhtautuu ja oon kyl varannut ajan varhaisultraan yksityiselle parin viikon päähän. Elokuisesta käytiin 5+6 ja sillo näky jo syke.

Mulla oireita nyt vaihtelevasti ja pahoinvointia on aaltomaisesti pitkin päivää.

Mä oon etelä-karjalasta pieneltä paikkakunnalta ja meil on Lappeenrannassa ihana synnyttää, mun esikoisen synnytys oli vähän vaikea ja en ollut siihen tyytyväinen mut kuopuksen synnytys oli jotain ihan uskomatonta, jotenki olin heti sen synnytyksen jälkeen et tää oli ihanaa. Odotan vaan et pääsen vielä kerran sen kokemaan. Mähän imetän vielä tuota elokuista ja nyt jotenki alkanut tuntua vastenmieliseltä vaikka haluaisin kyllä imettää vuoden. Musta tuntuu epäonnistumiselta antaa korviketta, painin nyt tän asian kanssa. Etenkin kun olen imetystuen imetystukiäiti niin jotenkin ristiriitaista.

• Rakkaus

Yhteistyössä