Lokakuiset 2025 🍁

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hopeanopea
  • EnsimmĂ€inen viesti EnsimmĂ€inen viesti
Meil just ekassa neuvolassa kaikkia perustietoja ja sai lappusia. Sain mukaan myös voimavarakaavakkeen mikĂ€ tĂ€ytetÀÀn kotona. Verenpaine, paino, hemoglobiini. Meil ei ultrata neuvolassa ja sit jatkossa se on sitĂ€ painoa, verenpainetta, itse stiksataan pissa et ei oo sokereita tai valkuaisaineita. Sf-mittaa sit joskus aletaan mitata ja just sykkeitĂ€ kuuntelee. Mullahan on kyllĂ€ oma dobleri kotona đŸ€­ sain elokuisesta jo rv10+ kotona kuuluviin sykkeet kun neuvolassa vielĂ€ eivĂ€t saaneet. Viime raskaudessa mua ultrattiin polilla sit useammin kun oli raskausdiabetes ja sit tosiaan kerran ei neuvolassa löytĂ€neet sykkeitĂ€ ni kĂ€vin polilla ja toisella kerralla oli jo rv 36 niin oli niin korkeat sykkeet et laittoivat Mut kĂ€yrille ja ultraan polille.

• TykkÀÀ
Reactions: Havu89 ja eessi
Mulla eka neuvolakerta on maaliskuussa ja se on etÀtapaaminen kun halusin iltapÀivÀajan ja ne oli ainoastaan sit noita etÀaikoja.

Onneksi se eilisen paha olo on helpottanut mutta herkÀsti meinaa tulla kuvotusta. Appelsiinimehusta ja mandariineista on ollut paljon apua oloon.

Miten te muut saatte nukuttua? Mulla on jostain syystÀ lyhentynyt yöunet johonkin 5-6 tuntiin mutta toisaalta oon nyt sit nukkunut pÀikkÀreitÀ ja levÀnnyt paljon enemmÀn kuin ennen. Olisipa ihana ettÀ sais nukuttua kunnon 8-9 unet mutta jostain syystÀ herÀÀn ihan super aikaisin ja uni on rikkonaista.
Keltalilja

• TykkÀÀ
Reactions: eessi
MÀ itseasiassa nukun tosi hyvin. Oma estrogeenituotanto loppu joskus viimevuonna 35 vuotiaana ja samalla aloin hulluna valvomaan ja tuli muitakin ikÀviÀ oireita tietty. Siks varmaan onkin niin hyvÀ olo kun saa noita hormoneja.

-Iik

Valvon ja herĂ€ilen öisin 😅 aamulla ei saa nukuttua ja pĂ€ivĂ€n on aivan tööt.. Toki tÀÀ viikko sairasteltu niin mielenkiinnolla ens viikkoon miten jaksaa töiden kanssa..

TĂ€nÀÀn kanssa soittelin neuvolaan ja laskihan sit juuri menkoista.. Eka neuvola onkin sit jo kolmen viikon pÀÀstĂ€ 😄

Valvon ja herĂ€ilen öisin 😅 aamulla ei saa nukuttua ja pĂ€ivĂ€n on aivan tööt.. Toki tÀÀ viikko sairasteltu niin mielenkiinnolla ens viikkoon miten jaksaa töiden kanssa..

TĂ€nÀÀn kanssa soittelin neuvolaan ja laskihan sit juuri menkoista.. Eka neuvola onkin sit jo kolmen viikon pÀÀstĂ€ 😄
Toi neuvolan tapa on kyl jotenki huvittava 😀

Mun unirytmi on muuttunut tosi paljon. VĂ€syttÀÀ illasta jo seiskan aikaan ja herÀÀn aikaisin aamulla mikĂ€ on mulle tosi epĂ€tyypillistĂ€ 😅 herĂ€ilen myös herkĂ€sti yöllĂ€. Tuleekohan tÀÀ koko raskaus oleen tĂ€tĂ€ 😆
pahoinvointi ei ole vielĂ€ saapunut paikalle, nyt siis vasta 5+0 ettĂ€ hyvin tuo vielĂ€ ehtii 😂

Mulla on taas nii kova vĂ€symys et nukahdan illalla ysin jĂ€lkee ja sit herÀÀn kuudelta ku esikoine herĂ€ilee. Kun plussasin herĂ€ilin viikon öisin ja olin ihmeĂ€n pirteĂ€. Unia nÀÀn hirveĂ€sti😼‍💹

PientÀ etovaa oloa esiintyy varsinkin kun syömisestÀ on liikaa aikaa ja suussa on kamala maku aamusin(muistan nÀÀ molemmat myös esikoisesta). Kasvot kukkii varsinkin leuka alue. TisseistÀ olen hyvin tietoinen kun kiristelevÀt mutta vÀhemmÀn kun esikoisesta.

Ootteko te kenellÀ on raskaus/raskauksia jo takana huomanneet ettÀ rinnat olisi vÀhemmÀn kipeÀt? Oon ymmÀrtÀnyt et nÀin voi olla ja joillain ei ees oireile toisessa raskaudessa?

Nyt 5+2 đŸ„°

Eka neuvola maaliskuun puolenvÀlin jÀlkeen.

Mulla on taas nii kova vĂ€symys et nukahdan illalla ysin jĂ€lkee ja sit herÀÀn kuudelta ku esikoine herĂ€ilee. Kun plussasin herĂ€ilin viikon öisin ja olin ihmeĂ€n pirteĂ€. Unia nÀÀn hirveĂ€sti‍

PientÀ etovaa oloa esiintyy varsinkin kun syömisestÀ on liikaa aikaa ja suussa on kamala maku aamusin(muistan nÀÀ molemmat myös esikoisesta). Kasvot kukkii varsinkin leuka alue. TisseistÀ olen hyvin tietoinen kun kiristelevÀt mutta vÀhemmÀn kun esikoisesta.

Ootteko te kenellÀ on raskaus/raskauksia jo takana huomanneet ettÀ rinnat olisi vÀhemmÀn kipeÀt? Oon ymmÀrtÀnyt et nÀin voi olla ja joillain ei ees oireile toisessa raskaudessa?

Nyt 5+2

Mulla ei ole rinnat kipeÀt muuten, paitsi joskus kuopuksen tullessa syliin huomaan nÀnneissÀ arkuutta ja epÀmiellyttÀviÀ tuntemuksia. Imetin hÀntÀ harvakseltaan iltaisin vielÀ tammikuussa, olin tehnyt jonkinlaisen lopettamispÀÀtöksen ja siirtÀnyt hÀnet omaan sÀnkyyn pÀivÀÀ ennen kuin tÀmÀ raskaus tuli ilmi. Eli periaatteessa varmaan tulisi maitoa vielÀkin, jos yrittÀisi. Kuopusta odottaessa imetin lÀpi raskauden enkÀ muista, ettÀ rinnat olisivat kipeÀt olleet; loppupuolella lapsen huono imuote vaan teki siitÀ ikÀvÀn tuntuista.

• TykkÀÀ
Reactions: Taikaakin
Mulla on taas nii kova vĂ€symys et nukahdan illalla ysin jĂ€lkee ja sit herÀÀn kuudelta ku esikoine herĂ€ilee. Kun plussasin herĂ€ilin viikon öisin ja olin ihmeĂ€n pirteĂ€. Unia nÀÀn hirveĂ€sti‍

Nyt 5+2

Mulla on taas olo, ettĂ€ rinnat on tĂ€ssĂ€ raskaudessa kipeĂ€mmĂ€t kuin ekassa, mikĂ€ on hassua. Tosin voi olla, ettĂ€ en vaan muista oikein, miten meni ekassa raskaudessa. Rinnat on lĂ€hteneet kasvamaan, mistĂ€ en ole iloinen 🙈. Mulla oli jo ennen ekaa raskautta isot rinnat ja ne jĂ€i raskauden jĂ€lkeen vielĂ€ kuppikokoa isommaksi. Nyt jos taas kasvaa niin ei hyvĂ€ 🙈. Noo, jos rinnat jÀÀ roikkumaan napaan asti niin kai niille voi tehdĂ€ jotain sit kun lapset on tehty.

• TykkÀÀ
Oon jostain myös lukenut ettĂ€ tissien reagointi/kipuilu/kasvu raskauden aikana VOI olla positiivinen merkki siitĂ€ ettĂ€ imetys onnistuu. Ja sit taas pĂ€invastoin. ItsellĂ€ ekassa raskaudessa rinnat tosiaan oli vĂ€hĂ€n kipeĂ€t koko raskauden, mutta eivĂ€t kasvaneet tai turvonneet merkityksellisesti..ja imetys jĂ€i osittaiseksi kun maitoa ei tullut tarpeeksi. Eli olisiko yhteyttĂ€đŸ€” toivon kyllĂ€ todella ettĂ€ saisin imetyksen onnistumaan toisen kanssa❀

HĂ€iritsee ihan hirveĂ€sti tietyllĂ€ tavalla tÀÀ oireettomuus vaikka tĂ€ssĂ€ todella ehtii vielĂ€ tulla ja ei ole vĂ€hentynyt vaan ei ole oikein alkanut ollenkaanđŸ€Ł tietyllĂ€ tavalla on tosi tyyni ja varma olo kyllĂ€ raskaudesta. Noh aika nĂ€yttÀÀ đŸ«Ł

TsemppiĂ€ kaikille kenellĂ€ sitĂ€ pahoinvointia on ei sekÀÀn kyllĂ€ todellakaan mukavaa oleđŸ€ą

Oon jostain myös lukenut ettÀ tissien reagointi/kipuilu/kasvu raskauden aikana VOI olla positiivinen merkki siitÀ ettÀ imetys onnistuu. Ja sit taas pÀinvastoin. ItsellÀ ekassa raskaudessa rinnat tosiaan oli vÀhÀn kipeÀt koko raskauden, mutta eivÀt kasvaneet tai turvonneet merkityksellisesti..ja imetys jÀi osittaiseksi kun maitoa ei tullut tarpeeksi. Eli olisiko yhteyttÀ toivon kyllÀ todella ettÀ saisin imetyksen onnistumaan toisen kanssa

HĂ€iritsee ihan hirveĂ€sti tietyllĂ€ tavalla tÀÀ oireettomuus vaikka tĂ€ssĂ€ todella ehtii vielĂ€ tulla ja ei ole vĂ€hentynyt vaan ei ole oikein alkanut ollenkaan tietyllĂ€ tavalla on tosi tyyni ja varma olo kyllĂ€ raskaudesta. Noh aika nĂ€yttÀÀ đŸ«Ł

TsemppiÀ kaikille kenellÀ sitÀ pahoinvointia on ei sekÀÀn kyllÀ todellakaan mukavaa ole

Paljonko sulla olikaan nyt viikkoja? Mulla 7+3 ja kieltÀmÀttÀ itsestÀnin outoa tÀmÀ vÀhÀoireisuus. Kuitenkin jotain oireita on eli ihan oireeton raskaus ei sentÀÀn.

Paljonko sulla olikaan nyt viikkoja? Mulla 7+3 ja kieltÀmÀttÀ itsestÀnin outoa tÀmÀ vÀhÀoireisuus. Kuitenkin jotain oireita on eli ihan oireeton raskaus ei sentÀÀn.

Mulla o vasta 5+2đŸ«Ł joo ja mitĂ€ nyt luin ja muistelen niin ei mulla esikoisesta ollut oikee muuta kun tissikipu ja pientĂ€ etovuutta/pahoinvointia mikĂ€ alko(selkeĂ€mpĂ€nĂ€) vasta oisko lĂ€hempĂ€nĂ€ 8 viikkoa

EihÀn kaikilla tosiaa oo yhtÀÀn mitÀÀn oiretta tai tosi lievÀnÀ. Oliko sulla eka raskaus?

Mulla o vasta 5+2đŸ«Ł joo ja mitĂ€ nyt luin ja muistelen niin ei mulla esikoisesta ollut oikee muuta kun tissikipu ja pientĂ€ etovuutta/pahoinvointia mikĂ€ alko(selkeĂ€mpĂ€nĂ€) vasta oisko lĂ€hempĂ€nĂ€ 8 viikkoa

EihÀn kaikilla tosiaa oo yhtÀÀn mitÀÀn oiretta tai tosi lievÀnÀ. Oliko sulla eka raskaus?

Ei ole eka, on ollut hyvin monta synnytykseen johtanutta raskautta ja myös lĂ€hes yhtĂ€ monta varhaista keskenmenoa/kemiallista. Synnytykseen johtaneissa on ollut aina kunnon pahoinvointi jossain vaiheessa. Mutta tĂ€ssĂ€ on ollut taas sellaisia muita oireita, joita noissa ei ole ollut, joten pistÀÀ miettimÀÀn, olisiko eri sukupuoli tms. MeillĂ€ on kaikkia todennĂ€köisyyksiĂ€ vahvasti uhmaava mÀÀrĂ€ samaa sukupuolta olevia lapsia tĂ€hĂ€n mennessĂ€. đŸ€­

Ei ole eka, on ollut hyvin monta synnytykseen johtanutta raskautta ja myös lÀhes yhtÀ monta varhaista keskenmenoa/kemiallista. Synnytykseen johtaneissa on ollut aina kunnon pahoinvointi jossain vaiheessa. Mutta tÀssÀ on ollut taas sellaisia muita oireita, joita noissa ei ole ollut, joten pistÀÀ miettimÀÀn, olisiko eri sukupuoli tms. MeillÀ on kaikkia todennÀköisyyksiÀ vahvasti uhmaava mÀÀrÀ samaa sukupuolta olevia lapsia tÀhÀn mennessÀ.

Okei voi hyvin olla toinen sukupuoli tĂ€llĂ€ kertaa🙈 toki ehtii kyllĂ€ vielĂ€ tulla lisÀÀ oireita đŸ«Ł

TÀÀllĂ€ vĂ€hĂ€n randomia nukkumisen kanssa đŸ™‹đŸŒâ€â™€ïž Nukahdan hyvin ja ajoissa (paitsi silloin kun en, yleisesti ottaen kyllĂ€), mutta herĂ€ilen pissalle melko tarkkaan aina klo 02 ja 05. Seiskalta herÀÀn, ihan ilman kelloa. Viime yönĂ€ unet oli toosi levottomat đŸ€” TÀÀ olikin eka yö tĂ€ssĂ€ raskaudessa, kun edes muistan nĂ€itĂ€ unia. Jos tÀÀ nĂ€in jatkuu, niin en kestĂ€ 😅

• TykkÀÀ
Oon jostain myös lukenut ettÀ tissien reagointi/kipuilu/kasvu raskauden aikana VOI olla positiivinen merkki siitÀ ettÀ imetys onnistuu. Ja sit taas pÀinvastoin. ItsellÀ ekassa raskaudessa rinnat tosiaan oli vÀhÀn kipeÀt koko raskauden, mutta eivÀt kasvaneet tai turvonneet merkityksellisesti..ja imetys jÀi osittaiseksi kun maitoa ei tullut tarpeeksi. Eli olisiko yhteyttÀ toivon kyllÀ todella ettÀ saisin imetyksen onnistumaan toisen kanssa

HĂ€iritsee ihan hirveĂ€sti tietyllĂ€ tavalla tÀÀ oireettomuus vaikka tĂ€ssĂ€ todella ehtii vielĂ€ tulla ja ei ole vĂ€hentynyt vaan ei ole oikein alkanut ollenkaan tietyllĂ€ tavalla on tosi tyyni ja varma olo kyllĂ€ raskaudesta. Noh aika nĂ€yttÀÀ đŸ«Ł

TsemppiÀ kaikille kenellÀ sitÀ pahoinvointia on ei sekÀÀn kyllÀ todellakaan mukavaa ole
Mulla ei oo ollu tisseissĂ€ mitÀÀn tuntemuksia noissa kahdessa raskaudessa mitkĂ€ pÀÀtty lapsen syntymÀÀn. Esikoista imetin 1v1kk ja nyt kuopusta edelleen ja on nyt reilu 6kk. Et en tiiĂ€ oikein tuosta teoriasta et kipeys olis yhteydessĂ€ imetyksen onnistumiseen đŸ€” mut voihan se olla. MĂ€ valmistuin imetystukivanhemmaksi syksyllĂ€, ni multa voi sit kysellĂ€ aikanaan jos tarvii jotain tukea yms. Musta tuntuu et tosi huonosti saa sairaalasta tai neuvolasta apua imetykseen ja sit todella monella loppuu imetys siihen kun ei saa apuja. Toki jokainen saa ruokkia lapsensa miten haluaa :) mulle itelle oli se imetys niin tĂ€rkeĂ€ et esikoisen kanssa kĂ€ytin kaiken avun mitĂ€ sain kun hĂ€n ei vaan osannut syödĂ€ ekoihin viikkoihin. Saanko kysyĂ€ mistĂ€ arvelit et maito ei riittĂ€nyt vai oliks ihan selkeĂ€ et paino ei noussut? Ei tarvii vastata jos et haluu. Tuntuu vaan et nykyÀÀ myös tosi moni ajattelee et maito on loppumassa jos on esim tieheĂ€imu ja vauva roikkuu tissillĂ€ koko ajan.

Mulla ei oo ollu tisseissÀ mitÀÀn tuntemuksia noissa kahdessa raskaudessa mitkÀ pÀÀtty lapsen syntymÀÀn. Esikoista imetin 1v1kk ja nyt kuopusta edelleen ja on nyt reilu 6kk. Et en tiiÀ oikein tuosta teoriasta et kipeys olis yhteydessÀ imetyksen onnistumiseen mut voihan se olla. MÀ valmistuin imetystukivanhemmaksi syksyllÀ, ni multa voi sit kysellÀ aikanaan jos tarvii jotain tukea yms. Musta tuntuu et tosi huonosti saa sairaalasta tai neuvolasta apua imetykseen ja sit todella monella loppuu imetys siihen kun ei saa apuja. Toki jokainen saa ruokkia lapsensa miten haluaa mulle itelle oli se imetys niin tÀrkeÀ et esikoisen kanssa kÀytin kaiken avun mitÀ sain kun hÀn ei vaan osannut syödÀ ekoihin viikkoihin. Saanko kysyÀ mistÀ arvelit et maito ei riittÀnyt vai oliks ihan selkeÀ et paino ei noussut? Ei tarvii vastata jos et haluu. Tuntuu vaan et nykyÀÀ myös tosi moni ajattelee et maito on loppumassa jos on esim tieheÀimu ja vauva roikkuu tissillÀ koko ajan.

NÀÀ on nĂ€itĂ€ ku jostain lukee ja ajattelee et olisko yhteyttĂ€đŸ€­

Tietty saa kysyÀ! Mulla kesti sektion jÀlkee maidonnousu ja sairaalassa vauvan paino lasku 10% ja siitÀ asti oltiin lisÀmaidolla ja yritin/imetin useita kertoja 8-12 pÀivÀssÀ sekÀ 2-3kertaa pumppasin(en ikinÀ saanut kun max 20ml molemmista rinnoista yhteensÀ)

Neuvolassa ei sit paino noussut tarpeeksi ja lisĂ€ttiin lisĂ€maitoa..lopulta osittainimetin 5kk(ehkĂ€ 80% korvike 20% ÄM) ja veikkaa nĂ€in myöhemmin ettĂ€ osasyy oli ettĂ€ vauvan imuote oli huono, eikĂ€ hĂ€n ikinĂ€ kauan jaksanut keskittyĂ€ rinnalla. En saanut hirveĂ€sti apua kyllĂ€ neuvolasta ja en hakenut sitĂ€ myöskÀÀn itse kovin aktiivisesti. Imetyspettymys tuli mutta toisaalta olen iloinen ettĂ€ tein sen minkĂ€ sillĂ€ hetkellĂ€ pystyin ja osasin đŸ„°

NÀÀ on nÀitÀ ku jostain lukee ja ajattelee et olisko yhteyttÀ

Tietty saa kysyÀ! Mulla kesti sektion jÀlkee maidonnousu ja sairaalassa vauvan paino lasku 10% ja siitÀ asti oltiin lisÀmaidolla ja yritin/imetin useita kertoja 8-12 pÀivÀssÀ sekÀ 2-3kertaa pumppasin(en ikinÀ saanut kun max 20ml molemmista rinnoista yhteensÀ)

Neuvolassa ei sit paino noussut tarpeeksi ja lisĂ€ttiin lisĂ€maitoa..lopulta osittainimetin 5kk(ehkĂ€ 80% korvike 20% ÄM) ja veikkaa nĂ€in myöhemmin ettĂ€ osasyy oli ettĂ€ vauvan imuote oli huono, eikĂ€ hĂ€n ikinĂ€ kauan jaksanut keskittyĂ€ rinnalla. En saanut hirveĂ€sti apua kyllĂ€ neuvolasta ja en hakenut sitĂ€ myöskÀÀn itse kovin aktiivisesti. Imetyspettymys tuli mutta toisaalta olen iloinen ettĂ€ tein sen minkĂ€ sillĂ€ hetkellĂ€ pystyin ja osasin
Hyvin oot kuitenkin jaksanut osittain imetystĂ€ đŸ„° ja kokemuksesta se seuraavan imetys voi olla jo ihan erilainen. Ja nyt on kyl imetyksentuella rinnalla sovellus mistĂ€ saa mihin aikaa vaan vuorokaudesta tukea jos sitĂ€ tarvii. Suosittelen jo valmiiks et ennen synnytystĂ€ lypsÀÀ maitoa ruiskuihin. MĂ€ ehkĂ€ vĂ€hĂ€n ylireagoin viimeks ku menin synnĂ€rille kauhee mÀÀrĂ€ maitoruiskuja mukana đŸ€­ mul oli se radi niin pelasin varman pÀÀlle et on sit tarvittaessa omaa maitoa siel jos tarvii vauvalle antaa.

Mulla siis esikoinen ei vaan alkanu synnytyksen jÀlkeen syömÀÀ, oli vissii niin rankka synnytys kun 2h4min ponnistin. Mut sitÀ neljÀ pÀivÀÀ yritettiin siel sairaalassa ja ei vaan saanut otetta ja syötyÀ, sillo aluksi sai sairaalassa kans pullosta (mikÀ oli kyl ehkÀ virhe, antaisin ehdottomasti jatkossa ruiskulla tai hörppyyttÀmÀllÀ) ja sit ku kotiuduttiin ni olin hÀtÀÀ kÀrsimÀssÀ ja se tilanne muutenkin oli ihan kamala, itkin vaan ku synnytys oli muka menny pieleen ja imetyskÀÀn ei onnistunut, kaikkialla vaan sain kuulla ennen synnytystÀ miten se vauva itse ryömii tissille ja alkaa syömÀÀn.. No ei alkanu. Meil kÀvi kotonakin joku imetysohjaaja sit auttamassa ja lopulta kyllÀ onnistu.

Kuopuksen kanssa sain sit onneks sen kokemuksen et syntymĂ€n jĂ€lkeen tosiaan ryömi sinne tissille ja alko syömÀÀn 😭

• Rakkaus
Reactions: eessi ja Taikaakin
Hyvin oot kuitenkin jaksanut osittain imetystĂ€ đŸ„° ja kokemuksesta se seuraavan imetys voi olla jo ihan erilainen. Ja nyt on kyl imetyksentuella rinnalla sovellus mistĂ€ saa mihin aikaa vaan vuorokaudesta tukea jos sitĂ€ tarvii. Suosittelen jo valmiiks et ennen synnytystĂ€ lypsÀÀ maitoa ruiskuihin. MĂ€ ehkĂ€ vĂ€hĂ€n ylireagoin viimeks ku menin synnĂ€rille kauhee mÀÀrĂ€ maitoruiskuja mukana đŸ€­ mul oli se radi niin pelasin varman pÀÀlle et on sit tarvittaessa omaa maitoa siel jos tarvii vauvalle antaa.

Mulla siis esikoinen ei vaan alkanu synnytyksen jÀlkeen syömÀÀ, oli vissii niin rankka synnytys kun 2h4min ponnistin. Mut sitÀ neljÀ pÀivÀÀ yritettiin siel sairaalassa ja ei vaan saanut otetta ja syötyÀ, sillo aluksi sai sairaalassa kans pullosta (mikÀ oli kyl ehkÀ virhe, antaisin ehdottomasti jatkossa ruiskulla tai hörppyyttÀmÀllÀ) ja sit ku kotiuduttiin ni olin hÀtÀÀ kÀrsimÀssÀ ja se tilanne muutenkin oli ihan kamala, itkin vaan ku synnytys oli muka menny pieleen ja imetyskÀÀn ei onnistunut, kaikkialla vaan sain kuulla ennen synnytystÀ miten se vauva itse ryömii tissille ja alkaa syömÀÀn.. No ei alkanu. Meil kÀvi kotonakin joku imetysohjaaja sit auttamassa ja lopulta kyllÀ onnistu.

Kuopuksen kanssa sain sit onneks sen kokemuksen et syntymĂ€n jĂ€lkeen tosiaan ryömi sinne tissille ja alko syömÀÀn 😭

Sullakin ollut vĂ€hĂ€n hankalampi alku esikoisen kanssa. Kiva et kuitenki lĂ€hteny imetys sujumaan avun kanssa❀

Kiitos vinkeistÀ! PitÀÀ alkaa lypsÀilee, ois ollu ihanaa antaa omaa maitoa sairaalassa. Toivottavasti toisen kanssa tulis vÀhÀn onnistuneempi matka imetyksen suhteen! ItsellÀ oli myös Radi ekassa raskaudessa

Mulla nousi esikoisen tapauksessa maito vasta sairaalasta pois pÀÀstyĂ€ (ja oltiin sairaalassa se 4 pĂ€ivÀÀ tms.). Synnytyksen jĂ€lkeen sairaalassa sain muutaman millin ensimaitoa ja muuten annettiin pullosta Ă€idinmaitoa. Hyvin onnistui tĂ€ysimetykseen siirtyminen ja imetys vuoden ikÀÀn asti (jolloin lopetus omasta pÀÀtöksestĂ€) :) . LĂ€hinnĂ€, ettĂ€ jos maitoa ei nouse ennen synnytystĂ€ niin ei siitĂ€kÀÀn kannata ottaa stressiĂ€ â˜ș! MĂ€ koitin esikoisen aikaan kotona, jos jotain maitoa saisin, eikĂ€ tullut mitÀÀn 😆. Ei korreloinut imetyksen onnistumisen tai maidon riittĂ€misen kanssa. Ja tosiaan synnytyssairaaloissa saa myös sitĂ€ Ă€idinmaitoa, mikĂ€ on kyllĂ€ tosi kiva ❀.

Aika oireetonta tÀÀllĂ€kin vielĂ€ tĂ€llĂ€ hetkellĂ€. TĂ€nÀÀn illasta kesken syönnin piti kĂ€ydĂ€ syöksee ruuat pois kun alko tehĂ€ pahaa ja sen jĂ€lkee ollut etova olo.. Rinnoista ei tietĂ€isi mitÀÀn. Ainut mikĂ€ niin alamahalla vĂ€lillĂ€ nippailee ja tuntuu millon mitĂ€kin đŸ€­

Radi ollut tÀÀllÀkin esikoisesta.. JÀnnÀÀ tuleekohan tÀhÀnkin raskauteen?
Ja imetys ei lĂ€htenyt sairaalalla ollenkaan, vasta kotiin pÀÀstyĂ€ ja sairaalassa oltiin melkein 3vkoa synnytyksen jĂ€lkeen.. Sanoivat lÀÀkĂ€rit ettĂ€ toisen kohdalla saa varautua samaan, jippii đŸ„Ž

• TykkÀÀ
Reactions: Hopeanopea
Imetys, hmm. YllÀtyksiÀ voi aina tulla, ja sairaalan suhtautuminen ja tukikin tuntuu todella vaihtelevan aivan laidasta laitaan. Mulla kÀvi kuopuksen kanssa niin, ettÀ sairaalakokemus oli niin sietÀmÀtön, ettÀ pyysin tÀysin ennalta suunnittelematta pÀÀstÀ kotiin heti synnytyksen jÀlkeen. Niin sitten pÀÀstiinkin, ja kotona imetin hÀntÀ kuten kaikkia aiempiakin vauvoja, tÀysimetys ja ilman mitÀÀn lisÀmaitoja.

No, sitten meillĂ€ oli tarkastus sairaalassa 2 tai 3 vrk iĂ€ssĂ€ (en enÀÀ muista), ja vauva oli sen verran keltaisuuden rajoilla ja lisĂ€ksi paino oli laskenut sen verran, ettĂ€ meidĂ€t mÀÀrĂ€ttiin yön yli valohoitoon. Aivan joka kÀÀnteessĂ€ syyllistettiin siitĂ€, ettĂ€ vauva on nĂ€lkĂ€inen ja heti paikalla pitÀÀ ottaa lisĂ€maidot kĂ€yttöön jne. Lopulta hermostuin yhdelle hoitajalle, joka taas aloitti tuon lisĂ€maitolaulun, ettĂ€ aika monta vauvaa tĂ€ssĂ€ on tĂ€ysimetetty ja maitoa tulee enemmĂ€n kuin vauva jaksaa syödĂ€, minkĂ€ lisĂ€ksi VAUVA KAKKAA TÄLLÄ HETKELLÄ KAHDEN TUNNIN VÄLEIN (tiheÀÀ kakkaamista kesti monta vuorokautta), joten miten ihmeessĂ€ mikÀÀn paino voisi tĂ€ssĂ€ nousta. (Vauva oli lÀÀkĂ€rikin mukaan oikein virkeĂ€ kuitenkin.) Sitten mulle tuotiin rintapumppu, ja lypsin sillĂ€ maitoa aina vĂ€lissĂ€, kun kerkesin, mutta muuten pidin vauvaa koko yön sylissĂ€ rinta suussa sen sinivalopatjan pÀÀllĂ€. En edes vaihtanut itselle pyjamaa missÀÀn vĂ€lissĂ€, kun kĂ€ytin kaiken energian siihen imetykseen ja lypsĂ€miseen.

Seuraavana pÀivÀnÀ sitten syötin vauvalle ne omat lypsetyt maidot vielÀ ennen punnitusta, niin kuinka ollakaan, "paino on noussut hienosti" ja keltaisuuskin vÀhentynyt, joten rauhoittuvat ja pÀÀstiin kotiin. MyöhemmÀssÀ kontrollissa paino oli edelleen hieman naftisti noussut, mutta koska vauva voi selvÀsti hyvin, kontrollin tehnyt kÀtilö antoi ohjeeksi antaa jatkossa neuvolaan mennessÀ vauvalle sitÀ omaa lypsettyÀ maitoa juuri ennen punnitusta, niin ei tule sanomista turhaan.

EttÀ koskaan ei tiedÀ, mitÀ vastaan tulee. Hyvin on lapsi kuitenkin kasvanut, ja tÀysimetyksellÀ mentiin ja sen jÀlkeen osittaisella vielÀ yli kaksivuotiaaksi.

• TykkÀÀ
Heippa kaikille!
TÀÀllĂ€ plussatesti tehty 17.2. ja voi pojat ja tytöt, kuinka onkaan pÀÀ pyörĂ€llĂ€đŸ˜ flo-appin Mukaan mennÀÀn nyt viikolla 3+6. Puolison kanssa olemme olleet vuosia ilman ehkĂ€isyĂ€, ja lapsettomuushoito prosesseja aloittelimme. Hoitoihin saakka emme siis ehtineet, eli tĂ€mĂ€ plussaus tuntuu TODELLA suurelta onnenkantamoiselta! Testin tein, kun alkoi verinen vuoto selvĂ€sti ennen kuukautisia. Tein uuden testin 20.2. ja viiva oli vielĂ€ vahvempi kuin aiemmassa.
Minulla ei ole ollut vuosiin luonnollista kiertoa, oletettavasti vaikean insuliiniresistenssin vuoksi. Parin vuoden aikana olen pudottanut painoa ja parantanut muutenkin elintapojani sekÀ syönyt metformiinia. Työ selvÀsti tuottaa tulosta!
Neuvolaan varasin jo ajan, mutta se on vasta huhtikuun alussa, mutta naistenpolilta tuli kehotus varata aika varhaisultraan viikolle 7.
JÀnnittÀÀ! Koko ajan haluttaisi tehdÀ testiÀ uudelleen, ja varmistaa ettÀ tÀmÀ on totta! Raskaus on ensimmÀinen, ikÀÀ on 33 vuotta

-Haneli

Milloin korviketta voi alkaa antaa jos haluis sen olevan suht satunnaista, max.ehkÀ kerran pÀivÀssÀ? Esikoisen imetys oli kamalaa, valtava ylituotanto ongelma. En herunut pumpuille yms enkÀ meinannut saada tukoksia kÀsin auki. Jos vauva söi vaikka 2h vÀlein usein niin jos joku kerta olikin vaikka 4h niin jo oli tukos tississÀ. Maitoa joka paikassa, tuli suihkuamalla yms. Nyt jonkinlainen osittaisimetys tuntuis hyvÀlle vaihtoehdolle. Haluaisin, ettÀ ois mahdollisuus tissien puolesta olla imettÀmÀttÀ vaikka 6h jos on tarve. En myöskÀÀn ala imettÀmÀÀn talvella ulkona, miten tuo maito ees lÀmmitetÀÀn ulkona?

- Tikkunekku