Lokakuiset 2022 ❄️🤍🍂

Moi täältäkin pitkästä aikaa!

Ihania ultrakuulumisia, uusia jäseniä ja muita uutisia. Kovasti tsemppiä ja myötätuntoa kaikille, joita vuodot vaivaavat ja keskenmenon saaneille. Onhan nämä aina sellaisia ihanankamalia viikkoja, kun asiat voivat muuttua hetkessä. Ja pahoinvointi nostaa päätään.

Itselläni on alkanut oikein kunnon huono olo vaivata. Ihan oksentanut en vielä ole (vaikka lähellä on ollut) mutta olo on vain muuten kertakaikkisen karmea. Ruokaa ei tee mieli, mutta perheelle on pakko kokata kuitenkin.

Mulla tuli aamulla vähän vaaleanpunertavaa valkovuotoa, mutta se ei ole jatkunut sen enempää. Ja viime yönä heräsin siihen, että toinen rinta oli tosi kipeä, jotenkin pisteli ja kivisti. Aamulla oli onneksi parempi.
 
  • Tykkää
Reactions: mamarski
Terveisiä kaikille myös täältä sohvan pohjalta, mulla on myös todella huono olo ollut muutaman päivän ja kaiken lisäksi selkä on tainnut mennä tuossa loputtomassa kolaamistouhussa niin en tiedä kumpi on pahempaa tällä hetkellä selkäkipu vai pahoinvointi. Esikoisen raskaudessa voin todella huonosti sen ensimmäisen kolmanneksen että näyttäisi menevän vähän samanlaisesti, onneksi "enää" kuukausi niin pitäisi helpottaa.
 
  • Tykkää
  • Surullinen
Reactions: merin ja mamarski
Terveisiä kaikille myös täältä sohvan pohjalta, mulla on myös todella huono olo ollut muutaman päivän ja kaiken lisäksi selkä on tainnut mennä tuossa loputtomassa kolaamistouhussa niin en tiedä kumpi on pahempaa tällä hetkellä selkäkipu vai pahoinvointi. Esikoisen raskaudessa voin todella huonosti sen ensimmäisen kolmanneksen että näyttäisi menevän vähän samanlaisesti, onneksi "enää" kuukausi niin pitäisi helpottaa.
Voi ei, kovasti tsemppiä! Mä alan vähitellen ehkä vähän turtua tähän huonoon oloon tai sit vaan oppia olemaan sen kanssa. Vähän kyllä jännittää ens viikko tosin, kun hiihtoloman takia hiljaisempi jakso päättyy ja pitäis jaksaa ihan toimistolle asti hommiin.

Odotan esikoista ja kai tää liittyy siihenkin, ettei oo kokemusta, mutta vitsi tuntuu välillä vaikealta tuo ruokasuositusten noudattaminen. Raa'at kalat ja lihat, juustot jne. menee toki helposti, mutta sit tuntuu että jostain aina putkahtaa jotain pinjansiemeniä tms, joita en tajua ja huomaa ennen kuin oon jo syönyt ne. Pari päivää sit sain itseni pidemmälle kävelylle ja kun lopussa tuli huono olo ja nälkä, niin pelastin itseni smoothiella kaupungilla - ja tajusin vasta jälkikäteen, että voi perse nehän tietenkin varmasti käyttää pakastemarjoja. Toivottavasti kotimaisia... Mutta no, ei se auta kuin yrittää parhaansa ja luottaa siihen, että kaikki menee hyvin. Kaipa sitä oppii näiden virheiden kautta jotenkin vainoharhaisemmaksi :D
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Kauhean vähäoireinen raskaus ollut kyllä. Tuntuu ettei oireita oikeastaan ole ollenkaan. Toisaalta oon ollut tosi paljon kipeänä koko raskausajan; koronaa, normiflunssaa ja vatsatautia.. ehkä raskausoireet jäänyt näiden alle. Mutta silti jännittää kauheasti, onko vatsassa mitään eloa. Nyt 8+0 (neuvolan laskennan mukaan), vasta reilun viikon päästä eka neuvola ja ultra...

Onko täälä muita oireettomia?
 
Kauhean vähäoireinen raskaus ollut kyllä. Tuntuu ettei oireita oikeastaan ole ollenkaan. Toisaalta oon ollut tosi paljon kipeänä koko raskausajan; koronaa, normiflunssaa ja vatsatautia.. ehkä raskausoireet jäänyt näiden alle. Mutta silti jännittää kauheasti, onko vatsassa mitään eloa. Nyt 8+0 (neuvolan laskennan mukaan), vasta reilun viikon päästä eka neuvola ja ultra...

Onko täälä muita oireettomia?
Mulla ei juuri mitään oireita arkojen nännien lisäksi. Viime viikolla olin huomaavani vähän huonoa oloa, mutta näin jälkikäteen ajateltuna taisin vain liian pienellä aamupalalla mennä ja siitä sitten huono olo. Meillä varhaisulta ensi viikon keskiviikkona ja kauheella jännityksellä on sitä odoteltu että näkee onko tuolla mahassa muka jotain eloa. Tosin nyt tuo jännitys on alkanut muuttua sellaiseksi jäytäväksi peloksi että sieltä löytyykin tuulimuna tms. Jos tässä loppuun asti päästään niin oon varmaan ehtinyt stressaamaan itseni harmaaksi ennen sitä.
 
Mulla tuli tänään ekaa kertaa huono olo. Ei varsinaisesti oksettanut tai edes etonut, mutta olo muistutti sellaista kevyttä krapulaa, jossa pitää hetkittäin pysähtyä vähän puhaltelemaan :D Erinomainen ajoitus siinä mielessä, että sain eilen suoritettua muuton ja suurimman osan tavaroista purettua. Nyt voi sitten ottaa vähän kevyemmin. Varmuuden vuoksi ostin kaikkea pientä naposteltavaa, jonka kuvittelisin menevän alas vähän huonompivointisenakin.

Mulla myös vajaa viikko enää vartaisultraan, jännittää!
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Mä olin esikoisen odotuksesta suunnilleen oireeton RV 10 asti, kunnes aloin oksentaa ja sitä kestikin synnytykseen saakka 🙈

Nyt oon yllättynyt kuinka paljon löydän jo nyt RV 4+ oireita; on väsymystä, arat nännit, runsasta valkovuotoa, aamuyön heräämistä, ilmavaivoja ja närästystä. Vielä ei ole ollut edes pientä etoavaa oloa, mutta tosiaan sitä odotellessa..
 
  • Vau!
Reactions: Elsusa
Mulla ei juuri mitään oireita arkojen nännien lisäksi. Viime viikolla olin huomaavani vähän huonoa oloa, mutta näin jälkikäteen ajateltuna taisin vain liian pienellä aamupalalla mennä ja siitä sitten huono olo. Meillä varhaisulta ensi viikon keskiviikkona ja kauheella jännityksellä on sitä odoteltu että näkee onko tuolla mahassa muka jotain eloa. Tosin nyt tuo jännitys on alkanut muuttua sellaiseksi jäytäväksi peloksi että sieltä löytyykin tuulimuna tms. Jos tässä loppuun asti päästään niin oon varmaan ehtinyt stressaamaan itseni harmaaksi ennen sitä.
Tsemppiä odotteluun, toivotaan että sieltä löytyy elinvoimainen tyyppi! 😍 Jos jotain posia täytyy tästä oireettomuuden jännityksestä keksiä, niin tuskinpahan on ainakaan kaksosia tulossa 😅
 
Moikka,

Täällä huono olo nostaa päätään aina iltaa kohden. Tänään oli kyllä sellainen olo, että olisin halunnut jäädä koko päiväksi sänkyyn. Mutta eihän se käy, kun lapset alkaisivat ihmetellä ja isommat varmaan avaisivatkin.

Elleivät sitten ole jo arvanneet noista mun muuttuneista ruokatavoista ja hygieniahysteriasta...

Me emme ole koskaan olleet varhaisultrassa eikä sitä tarjota julkisella. En tiedä, pitäisikö nyt viidennellä kerralla repäistä ja mennä sellaiseen. Toisaalta en ehkä haluaisi ihan vielä tietää, jos siellä olisikin huonoja uutisia...
 
Voisin vielä lisätä, että alavatsalla ollut melko epämiellyttäviä tuntemuksia varsinkin tänään, vähän eilenkin. Kyllä siellä siis ainakin jotain tapahtuu.

Tässä googlailtuani hetken päätin, että emme mene varhaisultraan tälläkään kertaa. En halua ultrattavan alakautta ilman lääketieteellistä pakkoa. Paitsi, että se on epämiellyttävää, niin jos sitten kohta tulisi keskenmeno, en voisi olla miettimättä ultran osuutta asiaan, vaikka se olisikin ihan järjetöntä. Ja onhan sitä maailmalla esitetty erilaista huolta sikiön suhteen ekalla kolmanneksella ultraamisen suhteen.

Jos nyt kaikki menee hyvin, niin kuukauden päästä uskoisin tuntevani jo liikkeitä eli ennen nt-ultraa. Riippuu tietysti istukan paikasta, mutta vaikka se viimeksi oli edessä, liikettä tuntui rv 11 lähtien. Ja olihan se fiilis ihan mieletön, kun lopulta nt-ultrassa sai vahvistuksen sille, että täällä ollaan.

Jos jossain saisi varhaisultran vatsan päältä, niin sitä voisin harkita. Kolmannesta lapsesta th-kätilö ultrasi ensikäynnillä neuvolassa, kun mainitsin, että ei olla oltu varhaisultrassa. Oli nuori ja innostunut työstään, ja kun neuvolan ultra oli vapaana, hän lupasi kokeilla sillä, mutta varoitti, ettei koskaan ole ultrannut näin varhain. Heti ekalla yrityksellä sai sikiön ja sykkeen näkyviin ja ihan vatsan päältä vieläpä.
 
Mä en ole ollut aiemmissa raskauksissa varhaisultrassa mutta nyt olen menossa vajaan parin viikon päästä. Keskenmenoja takana ja ihan eri fiilikset nyt tällä kertaa niin halusin ehdottomasti mennä. Odotan kyllä kovasti vaikka jännitän myös samalla löytyykö sieltä ketään. Täällä myös suht lieviä oireita vielä,rv 6+0 tänään. Oireita löytyy mutta kun pahoinvointia ei juuri ole niin se vähän ihmetyttää. Toisaalta myös poika-olo nostaa päätään kun tyttöjä odottaessa oli pahoinvointia selkeämmin.
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Mä en ole ollut aiemmissa raskauksissa varhaisultrassa mutta nyt olen menossa vajaan parin viikon päästä. Keskenmenoja takana ja ihan eri fiilikset nyt tällä kertaa niin halusin ehdottomasti mennä. Odotan kyllä kovasti vaikka jännitän myös samalla löytyykö sieltä ketään. Täällä myös suht lieviä oireita vielä,rv 6+0 tänään. Oireita löytyy mutta kun pahoinvointia ei juuri ole niin se vähän ihmetyttää. Toisaalta myös poika-olo nostaa päätään kun tyttöjä odottaessa oli pahoinvointia selkeämmin.
Kyllä se pahoinvointi vielä ehtii tulla!

Mulla se on nostanut päätään viime viikon kuluessa ja eilen rv 6+6 oli niin hirveä ilta, ettei siitä meinannut tulla mitään. Vielä nukkumaan mennessäkin oli oksettava olo. Onneksi nyt aamu on taas parempi. Mulla on yleensäkin raskauksissa illat olleet pahimpia. Vielä kolmannesta pystyi makaamaan illat sohvalla tai petissä puuroa nieleskemässä ja sanomaan lapsille vain, että äitiä väsyttää, mutta nyt se ei onnistu. Eilen sain onneksi lopulta kolme isointa lasta hätisteltyä alakertaan ja pystyin makaamaan yläkerran lattialla kuopuksen kanssa puuhaillessa. Tosin hänkin (1,5 v) yritti ensin viittoilla mua pystyyn, mutta hyväksyi sitten sikiöasennossa makaavan äidin leikkikaveriksi.

Monesko teille on tulossa?
 
Voisin vielä lisätä, että alavatsalla ollut melko epämiellyttäviä tuntemuksia varsinkin tänään, vähän eilenkin. Kyllä siellä siis ainakin jotain tapahtuu.

Tässä googlailtuani hetken päätin, että emme mene varhaisultraan tälläkään kertaa. En halua ultrattavan alakautta ilman lääketieteellistä pakkoa. Paitsi, että se on epämiellyttävää, niin jos sitten kohta tulisi keskenmeno, en voisi olla miettimättä ultran osuutta asiaan, vaikka se olisikin ihan järjetöntä. Ja onhan sitä maailmalla esitetty erilaista huolta sikiön suhteen ekalla kolmanneksella ultraamisen suhteen.

Jos nyt kaikki menee hyvin, niin kuukauden päästä uskoisin tuntevani jo liikkeitä eli ennen nt-ultraa. Riippuu tietysti istukan paikasta, mutta vaikka se viimeksi oli edessä, liikettä tuntui rv 11 lähtien. Ja olihan se fiilis ihan mieletön, kun lopulta nt-ultrassa sai vahvistuksen sille, että täällä ollaan.

Jos jossain saisi varhaisultran vatsan päältä, niin sitä voisin harkita. Kolmannesta lapsesta th-kätilö ultrasi ensikäynnillä neuvolassa, kun mainitsin, että ei olla oltu varhaisultrassa. Oli nuori ja innostunut työstään, ja kun neuvolan ultra oli vapaana, hän lupasi kokeilla sillä, mutta varoitti, ettei koskaan ole ultrannut näin varhain. Heti ekalla yrityksellä sai sikiön ja sykkeen näkyviin ja ihan vatsan päältä vieläpä.
Minulla ainakin perhe artessa ultrattiin ihan vatsanpäältä viimeeksi 7+ viikoilla. Varmaan suuri bmi olisi este sille.
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Onks kellään yltyny turvotus niin pahaksi, että muutkin on huomanneet "mahan kasvun"? Nyt sen viimeisen ultran mukaan olisin viikolla 7+ jotain eli vielä ei pitäisi mahaa näkyä edes. Olin viikonloppuna käymässä vanhemmillani ja yhtäkkiä keittiössä äitini taputtaa hellästi vatsaa ja sanoo, että "onko sulla maha kasvanu 😉?" 😳 Tarkoitus ei ollut todellakaan, että kukaan läheinen saisi vielä tietää varsinkaan kun alku on ollut niin haastavaa. Koitin kuitata asian sanomalla, että läskiä se vain on 😅 myöhemmin äiti kuin kiusallaan tuli vielä tarjoamaan ottaisinko maistiaisen viskipaukusta ja oikein yritti houkutella. Ikäänkuin halusi vielä varmistua asiasta voisiko mahan kasvu johtua siitä. Myös ystäväni laittoi viestiä että oli nähnyt unta, että olen raskaana ja onko minulla jotain kerrottavaa. Noh enhän minä voinut siinä enää valehdellakkaan 😐😅
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Onks kellään yltyny turvotus niin pahaksi, että muutkin on huomanneet "mahan kasvun"? Nyt sen viimeisen ultran mukaan olisin viikolla 7+ jotain eli vielä ei pitäisi mahaa näkyä edes. Olin viikonloppuna käymässä vanhemmillani ja yhtäkkiä keittiössä äitini taputtaa hellästi vatsaa ja sanoo, että "onko sulla maha kasvanu ?" Tarkoitus ei ollut todellakaan, että kukaan läheinen saisi vielä tietää varsinkaan kun alku on ollut niin haastavaa. Koitin kuitata asian sanomalla, että läskiä se vain on myöhemmin äiti kuin kiusallaan tuli vielä tarjoamaan ottaisinko maistiaisen viskipaukusta ja oikein yritti houkutella. Ikäänkuin halusi vielä varmistua asiasta voisiko mahan kasvu johtua siitä. Myös ystäväni laittoi viestiä että oli nähnyt unta, että olen raskaana ja onko minulla jotain kerrottavaa. Noh enhän minä voinut siinä enää valehdellakkaan
Mulla on iltaisin aivan järkyttävä pallo tämä maha. Ei onneksi ihan joka ilta, mutta aika monena. Esim. parhaillaan näytän enemmän siltä kuin oletan joskus neljän-viiden kuukauden päästä olevan tilanne. Onneksi turvotus kuitenkin katoaa aamuksi, eli työpäivän saa mentyä ihan hyvin. Samoilla viikoilla mennään, eli 7+.
 
  • Tykkää
Reactions: Iloaurora
Joo, turvotusta on täälläkin iltaisin. Eikä edellisistä jäänyt vatsalihaserkauma ainakaan vähennä sitä... Olin ajatellut hoitaa sen vihdoin kuntoon, kunhan saan yhden todella aikaa vievän työprojektin käsistäni, mutta tuleepa nyt sitten vielä yksi samalla erkaumalla. Kolmosesta sen sain, kun oli vähän isokokoisempi.

Yleensä olen kaivanut pienimmät äitiyshousut jo tässä vaiheessa apuun, mutta entä :unsure:jos nuo isommat tunnistavat...
 
  • Tykkää
Reactions: Iloaurora
Mulla on iltaisin aivan järkyttävä pallo tämä maha. Ei onneksi ihan joka ilta, mutta aika monena. Esim. parhaillaan näytän enemmän siltä kuin oletan joskus neljän-viiden kuukauden päästä olevan tilanne. Onneksi turvotus kuitenkin katoaa aamuksi, eli työpäivän saa mentyä ihan hyvin. Samoilla viikoilla mennään, eli 7+.
Joo, turvotusta on täälläkin iltaisin. Eikä edellisistä jäänyt vatsalihaserkauma ainakaan vähennä sitä... Olin ajatellut hoitaa sen vihdoin kuntoon, kunhan saan yhden todella aikaa vievän työprojektin käsistäni, mutta tuleepa nyt sitten vielä yksi samalla erkaumalla. Kolmosesta sen sain, kun oli vähän isokokoisempi.

Yleensä olen kaivanut pienimmät äitiyshousut jo tässä vaiheessa apuun, mutta entä jos nuo isommat tunnistavat...
Mä en pääse enää edes työpäivää ilman pallomahaa 😂 tosi vaikee piilottaa tätä turvotusta kun peilin ohi kävellessä huomaa aina että ei samperi 😅 normifarkut jätin tänään suosiolla kotiin ja menin töihin leggareilla kun eilen meinasin kuolla siihen puristuksen tunteeseen. Ongelmaksi muodostuu että ei ole tarpeeksi monta pitää paitaa joita leggareiden kanssa käyttäisi 😭 tekisi mieli ostaa mammahousut. Mieskin alkanu jo huomauttelee että on sun maha kasvanu
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Täällä takana varhaisultra ja ensimmäinen neuvola. Ultrassa näkyi hyvin viikkoja vastaava sikiö, jonka sydän sykki ponnekkaasti <3 Lasketuksi ajaksi tuli 15.10., joka on päivän myöhemmin kuin olin arvellut, eli käytännössä ihan linjassa oman arvelun kanssa. Aika ihanaa on sekin, että neuvola on ihan meidän lähellä ja meidän oma hoitaja oli tosi kiva. Aika helpottunut olo on kyllä, vaikka en ihan kauheasti osannut lopulta huolehtia.
 
Mua ei varsinaisesti okseta mutta edelleen sellanen lähes 24/7 etova olo vaivaa. Pidän verensokeria ylhäällä napostelemalla ja juomalla mehua, olo pysyy niillä siedettävänä. Mitään oikeaa ruokaa ei tee mieli eikä ruoanlaitto ajatuksena houkuttele yhtään. Jotkut einekset tuntuu menevän alas (eilen makaronilaatikko, tänään ranskalaiset ja kalapuikot :D). Kahvi on jäänyt nyt kahtena aamuna väliin.

Väsymys on myös iskenyt päälle, tänään otin lounasaikaan minipäikkärit ja nukahdin töiden jälkeen sohvalle puoleksitoista tunniksi. Ja alla siis kuitenkin kymmenen tunnin yöunet.
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Mua ei varsinaisesti okseta mutta edelleen sellanen lähes 24/7 etova olo vaivaa. Pidän verensokeria ylhäällä napostelemalla ja juomalla mehua, olo pysyy niillä siedettävänä. Mitään oikeaa ruokaa ei tee mieli eikä ruoanlaitto ajatuksena houkuttele yhtään. Jotkut einekset tuntuu menevän alas (eilen makaronilaatikko, tänään ranskalaiset ja kalapuikot ). Kahvi on jäänyt nyt kahtena aamuna väliin.

Väsymys on myös iskenyt päälle, tänään otin lounasaikaan minipäikkärit ja nukahdin töiden jälkeen sohvalle puoleksitoista tunniksi. Ja alla siis kuitenkin kymmenen tunnin yöunet.
Mäkin erehdyin eilen töiden jälkeen menemään sängylle "lepäämään" enkä siitä sitten enää päässytkään ylös ennen kuin muu perhe tuli muutaman tunnin päästä kotiin harrastuksista ym. En muista, että ihan näin huonosti olisin voinut sitten tokan raskauden. Olin erehtynyt jo kuvittelemaan, että pahoinvointi vähenee raskaus raskaudelta... Ikävintä on se, että se pahenee iltaa kohden, niin joutuu tsemppaamaan aivan hirveästi, että pystyy antamaan aikaa ja huomiota lapsille. Olisikin "vain" aamupahoinvointia. On vaikea kuvitella montaakaan asiaa, mitä pystyisi syömään. Kaurapuuro marjojen kanssa vielä menee aamuin illoin.
 
vierailija
Kyllä se pahoinvointi vielä ehtii tulla!

Mulla se on nostanut päätään viime viikon kuluessa ja eilen rv 6+6 oli niin hirveä ilta, ettei siitä meinannut tulla mitään. Vielä nukkumaan mennessäkin oli oksettava olo. Onneksi nyt aamu on taas parempi. Mulla on yleensäkin raskauksissa illat olleet pahimpia. Vielä kolmannesta pystyi makaamaan illat sohvalla tai petissä puuroa nieleskemässä ja sanomaan lapsille vain, että äitiä väsyttää, mutta nyt se ei onnistu. Eilen sain onneksi lopulta kolme isointa lasta hätisteltyä alakertaan ja pystyin makaamaan yläkerran lattialla kuopuksen kanssa puuhaillessa. Tosin hänkin (1,5 v) yritti ensin viittoilla mua pystyyn, mutta hyväksyi sitten sikiöasennossa makaavan äidin leikkikaveriksi.

Monesko teille on tulossa?

Joo sieltä se pahoinvointi saapuikin tälläviikolla. :D Nyt menossa rv 6+5. Iltaa kohden pahenevaa niinkuin edellisissäkin raskauksissa. Aamupala meni tänään huonosti alas. Oksentanut en ole enkä ole aiemmissa raskauksissakaan. Kyllähän tästä heti tuli varmempi olo. Jos mennään vanhojen kokemusten mukaan niin parin viikon päästä on pahimmat voinnit.

Meille olisi nyt kolmas tulossa jos kaikki hyvin menee. :) Ennestään löytyy tytöt 8v ja 5v.
 
  • Tykkää
Reactions: merin

Yhteistyössä