Löin lastani, syyllisyys ei laske irti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos ja anteeksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos ja anteeksi

Vieras
Olen kotona sairaslomalla väsymyksen ja masennuksen vuoksi. Meillä on muutakin tähän elämäntilanteeseen liittyvää akuuttia stressiä, joka tekisi ns. normaalistakin ihmisestä lähes hermoraunion. Olen yrittänyt sinnitellä tilanteessa mutta tänään meidän perhettä kohtasi taas kerran iso pettymys erään asian suhteen enkä jotenkaan toipunut siitä iltaankaan mennessä. Olin ihan normaalisti lapsen kanssa, mitä nyt vähän korotin ääntäni aiheesta, mutta noin muuten meni kivasti. Mies tuli kotiin töistä, tänään meni myöhään. Lapsi alkoi tietenkin temppuilemaan, meni piiloon ym. huomionhakua. Jotenkin minulla keitti yli ja vaikka yritin hillitä itseäni, aloin huutamaan. Sain lapsen siivoamaan lelujaan kanssani kunnes hän sanoi että menee vessaan. Menin hetken päästä perässä ja meille tuli riitaa kun lapsi oli jäänyt tutkimaan jotain juttua lattialle ja pissasi jo housuihinsa siinä. Hänellä on tapana väittää vastaan, nytkin huusi päälleni. Huusin lujaa "NYT SE SUU KIINNI JO JA PÖNTÖLLE!!"

Yhtä paria märkiä pikkareita myöhemmin siivous jatkui kunnes lapsi kyllästyi ja yritti käskyttää minut siivoamaan. Totesin hänelle tiukasti että minuahan sinä et komentele, johon lapsi ylimielisesti "pistä se suus kiinni"(joo, ihan oikein minulle). Pinnani paloi lopullisesti ja raivosin että mitä hän kehtasi huutaa minulle...toisti lauseensa ja minä löin. Poskelle. Lujaa.

Itkuhan siitä tuli, lapsi meni jäähylle ja samoin minä. Menivät isänsä kanssa pesulle, tämän jälkeen menin luokse ja pyysin anteeksi, kerroin miksi löin ja ettei niin saisi tehdä. Sanoin myös että oli oma syyni kun sanoin niin tyhmästi alunperin, mutta lapsen pitää ymmärtää ettei muita komennella (tämä hänellä vaikeaa, päiväkodissa komentelee niin paljon että osa lapsista ei leiki hänen kanssaan enää...ja ei, meillä ei komenneta kuin pakon edessä, ihan nätisti pyydetään puolin ja toisin!). Halasimme ja vaihdoimme suukot, silitin häntä poskesta ja hellin, kysyin että sattuiko. Hän meni nukkumaan vähän surullisena.

Tuntuu että kuolen tähän ahdistukseen. En tajua miksi piti keittää yli noin tyhmästä jutusta...tietenkin tässä on stressiä ja kaikkea, mutta aikuisen pitäisi pystyä olemaan aikuinen. Olen viime viikkoina alkanut epäilemään kykyäni olla sellainen...:(

Sinähän hoidit asian ihan hienosti. Halasitte ja sovitte ja selitit asian lapselle. Nyt ymmärrät kuinka helposti hermo voi mennä ja osaat varmaan olla varovaisempi jatkossa. Aika monelle noita joskus sattuu, anna vain itsellesikin anteeksi.

[QUOTE="vieras";23613830]Sinähän hoidit asian ihan hienosti. Halasitte ja sovitte ja selitit asian lapselle. Nyt ymmärrät kuinka helposti hermo voi mennä ja osaat varmaan olla varovaisempi jatkossa. Aika monelle noita joskus sattuu, anna vain itsellesikin anteeksi.[/QUOTE]

"aika monelle noita joskus sattuu, anna vain itsellesikin anteeksi." JOOPA JOO, miks noin ei sitten sanota kaikille "naisten hakkaajille" ? jos miehellä on vaan menny hermo kun ämmä on nalkuttanu aamusta iltaan?? kaikillehan niin kä'y joskus! voi herranjumala. ap hyvä että oot pahoillas mutta teit helvetin väärin kun menit lastas huom. LASTAs lyömään.

Sovittelu oli hyvin hoidettu. Tästä voi ottaa opiksi esim. niin, että selvittää itselleen sellaisia tilanteita, missä useimmiten keittää yli. Ja niissä on itsensä kanssa yltiörauhallinen, hengittelee rauhassa eikä lähde oman kiukkunsa matkaan. Tuo EI tarkoita sitä, että tästä lähtien aina löisit lastasi, kun suutut. Syyllisyyskin on hyvä juttu - ja toivottavasti hellittää ajan kanssa, kun tulee eteen uusia tilanteita, joissa voisit menettää samalla tavalla hermosi, mutta et menetä.

Olen niin pahoillani sinun ja perheesi puolesta. Toivon koko sydämestäni, että saatte asiat kuntoon. Minkä ikäinen lapsesi on? Oletteko olleet perheneuvolassa? Jos ette, niin kannattaisiko nyt ottaa yhteys. Lyöminen ei ole ratkaisu kasvatusongelmiin, kuten itsekin hienosti tiedostat. Perheneuvolassa voisitten yhdessä yrittää saada ratkaisumalleja ongelmatilanteisiin.

Varaudu siihen että sut lytätään täällä pystyyn. Mä olen kerran läppässyt poikaani pepulle kädellä,vieläkin morkkis siitä,vaikka tapahtuneesta on nelisen vuotta. Virheestä opin ja opit sinäkin,elämä jatkuu vaikka siltä ei nyt tuntuiskaan.

Voi ei :(
No, tehty mikä tehty, ja onneksi pyysit anteeksi ja selittelit asiaa. En sano nyt muuta.
Koita saada itsesi hoidettua kuntoon. Saatteko apua jostain? Ihan käytännönapua? Lastenhoitoa?

Kiitos vastanneille. Käymme perheneuvolassa jo nyt, koska lapsella epäillään ylivilkkaushäiriötä. Ollaan puhuttu siellä tyypillisistä tilanteista, joissa voi mennä hermo tuollaisen lapsen kanssa ym. Lapsi on ihana mutta samaan aikaan todella rasittava. Se ei kuitenkaan oikeuta lyömään.

Olen lyönyt lasta joskus aikaisemminkin, viimeksi kai vuosi sitten...tosin silloin olin niin huonossa kunnossa että tein paljon muutakin. Aloin jo voimaan paremmin, mutta romahdin uudestaan kun jäin työttömäksi yllättäen. Siihen päälle tosiaan tämä akuutti stressi asiasta, johon emme voi vaikuttaa...niin aikalailla "on takki tyhjä". Ja ei, sekään EI oikeuta väkivaltaan...kunhan vaan kerron nyt taustoja. Minulla on hyvä terapeutti, jonka luona käyn lähes viikottain, mutta näistä lyömisjutuista en ole uskaltanut sanoa mitään koska tiedän miten helposti lapsi otetaan huostaan. Jos lyömisiä ja mahdollisia neurologisia ongelmia ei lasketa, meillä menee lapsen kanssa todella hyvin. Paljon on hyvää ja positiivistakin.

Se auttaa paljon että tänne saa kirjoittaa ja te vielä kommentoitte, kiitos! :) Kaikista helpottavinta on huomata ettei ole ainoa "paska äiti"...ei sillä, että todellakaan haluaisin toistaa tekoani. En tahdo. En enää koskaan. Vihanhallintakeinoja minulta kyllä puuttuu, ne voisin ottaa puheeksi terapiassa..?

ap

Olen lyönyt lastani kerran, ja koskaan ei tullut toista kertaa.
Olen siitä kerrastakin ikuisesti pahoillani. En voi sitä takaisin ottaa. Lapsi ei edes tehnyt mitään kauheaa, ei tehnyt oikeastaan mitään. Vänkytti vaan vastaan ulos lähtiessä, ja huitaisin

Olin uupunut. Palkkatyö, lapsenhoito, raskaus. Omaa aikaa ei käytännössä ollenkaan. Kävin töissä, tulin kotiin, olin lapsen kanssa. Lisäksi raskaana. Mummot eivät tarjonneet apua, enkä osannut pyytää. Kerran olin pyytänyt apua ja vienyt lapsen mummolle, joka alkoi kiukkuisena siivota varastaoa..Todennäköisesti oli väsynyt toisen lapsensa lasten hoidosta, joita hoiti lähes päivittäin.

Tuosta on jo nii paljon aikaa, että voin sanoa, että toista kertaa ei tullut koskaan. Tai jos tulee, on lapsikin sitten jo teini-iässä, ja pystynee antaa takaisin.heh.

Yhteistyössä