Loiko jumala pahuuden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei tietokonetta ja ihmistä voi verrata mitenkään keskenään Etkös sinä tee jokapäivä lukuisia valintoja ihan itse? Minä ainakin teen.
Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon toivoen että ihminen ottaisi vastaan Hänen rakkautensa ja kaiken sen hyvän mitä Hän haluaisi antaa.

Miten sinun valintasi on puhtaasti sinun valintasi jos jumala tietää etukäteen mitä aiot päättää?

Jumalasuhteessa kysymys tulisi olla ennenkaikkea rakkaus-suhteesta. Ainakin niin Jumala sen on tarkoittanut. Hän rakastaa ja auttaa sinua ja myös sinä rakkaudesta häneen teet "oikeita" valintoja. Ei Jumala pakota ketään mihinkään mutta Hän rakastaa ja toivoo myös ihmisen rakastavan Häntä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jumalasuhteessa kysymys tulisi olla ennenkaikkea rakkaus-suhteesta. Ainakin niin Jumala sen on tarkoittanut. Hän rakastaa ja auttaa sinua ja myös sinä rakkaudesta häneen teet "oikeita" valintoja. Ei Jumala pakota ketään mihinkään mutta Hän rakastaa ja toivoo myös ihmisen rakastavan Häntä.

Juuri näin. Pahinta, mitä ihminen voi tehdä, on vieraantua jumalasta. Jumalalta voi rukoilla johdatusta asiassa kuin asiassa. Usein ihminen tekee kuitenkin omia valintoja...

Ei se että tietää mitä tulee tapahtumaan estä toista tekemästä omia valintoja. Esim jos Jumala näkee että mitä mä syön tänään iltapalaksi niin ei se estä mua milläänlailla tekemästä itse sitä valintaa. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Hän halusi tavallaan saada "ystävän". Ei Hän halunnut luoda tahdotonta nukkea.

5. Moos. 32:23-24 "Minä (Herra) kasaan onnettomuuksia heidän päällensä, kaikki nuoleni minä heihin ammun. Henääntyvät nälkään ja menehtyvät ruttoon, kulkutautien poltteeseen; minä lähetän heidän kimppuunsa petojenhampaat ja tomussa matelevaisten myrkyn."

jumalamainitaan-luomistyönsälopussa-olevanhyvä-jakaikenluodun,myös-olevanjohdonmukaisesti-hyvää.jumala-eiloesitenvoinut-luodasaatanaa,jonkanimi-merkitsee-vastustajaa-panettelijaa,johann.evank.8.44,45.nykyään,kunraamatun-vesittäminen,joka-alkoikirkolliskokouksissa300-luvulla,ya.jatkuu-sielunkuolematt.oppien,jajeesuksen-syntymän-vääränajankohdanviettämisenkera,raamattuliittää-sen-tänälopunaikana-saatananopetuksiinsanoilla-muttapahatihmiset-ja-petkuttajat-menevätyhäpahempaansuuntaan-eksyttäen-jaeksyen,2.timoteukselle3.16.ihmisellä-onnykyäänsama-valinnanmahdollisuus-edessään,kuinoli-aadamilla-jaeevalla-tietohyvästä-ja-pahasta,johann.evank.17.3+1.timoteukselle2.4,5.kiitos-jatutkivaa-kivaa-ja-totuudellistajatkoakaikille.

Jumalahan on kaikkitietävä tulevaisuudenkin suhteen, joten ainakin Hän tiesi etukäteen että saatana ja myöhemmin ihmiset lankeaisi. Eli Hänen on täytynyt ainakin sallia itselleen vastakkaisen ominaisuuden eli pahuuden syntymisen.

Mutta miksi Hän näki tarpeelliseksi sen syntymisen? Ehkä Jumala halusi ettei ihminen ole tahdoton robotti vaan hakeutuu omasta tahdostaan Hänen seuraansa.

Täysin vapaata tahtoa kristinuskossa ei kuitenkaan ole, koska vapauteen sisältyy rangaistus. No, eipä tässäkään maailmassa saa kaikkea tehdä ihanihan vapaasti, ilman rangaistusta. Maallinen oikeusjärjestelmä heijastelee taivaallisia.

Joo, tosi "rakastava taivaan isä".
No jos kattelet maailmaa niin ruttoa ja nälkää on. Eli semmoista pullamössö-humanistijumalaa ei ole olemassa, mitä ihmiset kuvittelevat, vaan Jumala joka sallii myös ikävät asiat.
Tietty kaikki onnettomuudet ja katastrofit ei ole synnin seurausta mutta jos ajattelee esim.Intiaa, niin kyllä siellä epäjumalanpalveluksen jäljet näkyvät.

No jos kattelet maailmaa niin ruttoa ja nälkää on. Eli semmoista pullamössö-humanistijumalaa ei ole olemassa, mitä ihmiset kuvittelevat, vaan Jumala joka sallii myös ikävät asiat.
Tietty kaikki onnettomuudet ja katastrofit ei ole synnin seurausta mutta jos ajattelee esim.Intiaa, niin kyllä siellä epäjumalanpalveluksen jäljet näkyvät.
Voi kiesus.

No otetaanko lista maailman köyhimmistä maista ja katotaan onko kristilliset maat häntäpäässä vai kärjessä?
En tarkoita menestysteologiaa, vaan ihan "tavallista"Jumalan siunausta.
Joo vai keksitäänkö samalla muita yhtä typeriä yhtäläisyyksiä?

Eli maiden köyhyys korreloi sinun mielestä vääräuskoisuuden kanssa? Kuinka rikkaana pidät Saharan alapuolista Afrikkaa?

Pahuus on väärien ja epätasapainoisten valintojen tekemistä ja heikkoa suhteentajua muuhun. Maailma on hankala savotta. Mutta ei sitä pahalla tällaiseksi luotu. Vaan sen takia, että kaikki ymmärtäisivät kuuluvansa juttuun.