Loiko jumala pahuuden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Jos kaikkivaltias on maailman luonut ja kaiken siinä, eikö juuri hän luonut myös kaiken pahan? jos saatana loi kaiken pahan, niin onko saatana jumalan luoma vai saatana tullut jotain muuta kautta, jolloin jumalan kaikkivaltius voidaan asettaa kyseenalaiseksi?

Vastauksia odottaen...

mutta vaikka pahuus kumpuaisi ihmisen vapaasta tahdosta, niin eikö jumala ole luonut ihmisen vapaan tahdon? voiko luodulla ollakaan vapaata tahtoa? miksi jumala sallisi pahan luotujensa tahdoksi, joka koituu viattomien turmaksi? eikö jumala välitä vai eikö hän oikeasti olekaan yksikseen johdossa?

ja Jumalan henki kulki... Minä uskon, että hyvyys; Jumala ja Pahuus, saatana on olleet kauan ennen maapallon alkua olemassa. Jumala loi hyvän maailman, johon saatana pääsi ihmisen synnissä. Jumalahan kielsi syömästä pahan tiedon puusta...Jumala tiesi pahan olemassaolosta, mutta tuskin jumala pahuuden loi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Ei Saatanaa/saatanaa ole. Pahuus on ihmisissä itsessään. Jotkut ihmiset vain on pahoja.

miksi jumala harrastaa suosikkien valkkaamista? millainen isä luo tahallaan jonkun pahaksi?

Niin. Olisi ehkä jumalaan uskomattomana pitänyt jättää vastaamatta alunperinkään.

*poistuu takavasemmalle*

Alkuperäinen kirjoittaja Alussa maa oli autio ja tyhjä:
ja Jumalan henki kulki... Minä uskon, että hyvyys; Jumala ja Pahuus, saatana on olleet kauan ennen maapallon alkua olemassa. Jumala loi hyvän maailman, johon saatana pääsi ihmisen synnissä. Jumalahan kielsi syömästä pahan tiedon puusta...Jumala tiesi pahan olemassaolosta, mutta tuskin jumala pahuuden loi.

mistä se pahuus sitten tuli? puun takaa? miksi jumala itse harjoittaa pahuutta (esim. egyptiläisten esikoispoikien surmat), jos pahuus ei ole hänen muotoonsa sopivaa?

jos jumala vain tietää pahuudesta, mutta hänellä ei ole siihen osaa eikä arpaa, täytyy luojia olla ainakin kaksi.

mistä se pahuus sitten tuli? puun takaa? miksi jumala itse harjoittaa pahuutta (esim. egyptiläisten esikoispoikien surmat), jos pahuus ei ole hänen muotoonsa sopivaa?

jos jumala vain tietää pahuudesta, mutta hänellä ei ole siihen osaa eikä arpaa, täytyy luojia olla ainakin kaksi.

en oikeen ymmärtänyt, mitä tarkoitit tekstilläsi, mutta ihminen sortui syntiin ja sitä kautta otti osaksi elämäänsä synnin. Se oli ihmisen oma valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

en oikeen ymmärtänyt, mitä tarkoitit tekstilläsi, mutta ihminen sortui syntiin ja sitä kautta otti osaksi elämäänsä synnin. Se oli ihmisen oma valinta.

Miten MIKÄÄN voi olla oma valinta? Esim. otetaan esimerkki: ihminen rakentaa tietokoneen, onko tietokoneella omaa tahtoa, omaa valintaa? Ei, se noudattaa rakentajansa logiikkaa, ei ole omaa ajattelutaitoa.

Luotuna ihminen on vain luojansa armoilla. Mistä se oma tahto tulisi, jos jumala on senkin luonut?

Alkuperäinen kirjoittaja seropi:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Minusta olisi loogista ajatella, että Jumala loi myös pahuuden, jos hän loi kaiken muunkin.

jumalahan antoi aatamille ja eevalle mahdollisuuden päättää haukkaavatko pahuuden hedelmää vai ei....

Mutta miten he olisivat voineet ymmärtää mikä on OIKEIN ja mikä on VÄÄRIN ennen kuin puraisivat tuota hedelmää? Hyvä ja paha tieto aukeni heille vasta sen jälkeen... Ihan sama kuin sanoisi vauvalle litanian sääntöjä, ja raivoaisi kun toinen ei tottele, kun pieni ei kuitenkaan vielä ymmärrä.

Minusta olisi loogista ajatella, että Jumala loi myös pahuuden, jos hän loi kaiken muunkin.

jumalahan antoi aatamille ja eevalle mahdollisuuden päättää haukkaavatko pahuuden hedelmää vai ei....

Mutta miten he olisivat voineet ymmärtää mikä on OIKEIN ja mikä on VÄÄRIN ennen kuin puraisivat tuota hedelmää? Hyvä ja paha tieto aukeni heille vasta sen jälkeen... Ihan sama kuin sanoisi vauvalle litanian sääntöjä, ja raivoaisi kun toinen ei tottele, kun pieni ei kuitenkaan vielä ymmärrä.

olihan heitä kielletty ottamasta pahuuden puusta hedelmää...

olihan heitä kielletty ottamasta pahuuden puusta hedelmää...

Kielletty joo, mutta heillehän synnin olemus aukeni vasta puraisun jälkeen! Etkö nyt tajua mitä rautalangasta väännän! Vauvaa voit kieltää, mutta ei hän tajua!

Alkuperäinen kirjoittaja Meade:
Paholainen on kristinuskossa yksi jumalan enkeli nimeltänsä Lusifer, joka sitten lankesi pahuuteen eli voi ajatella jumalan luomaksi senkin.

Lucifer on Babylonian hallitisjasuvusta käytetty pilkallinen nimitys, käytetty yhden kerran Raamatussa, vain joissain käännöksissä. Tarkoittaa käännettynä "loistavaa". Ei siis tarkoita Saatanaa.

ei tietokonetta ja ihmistä voi verrata mitenkään keskenään Etkös sinä tee jokapäivä lukuisia valintoja ihan itse? Minä ainakin teen.
Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon toivoen että ihminen ottaisi vastaan Hänen rakkautensa ja kaiken sen hyvän mitä Hän haluaisi antaa.