lohi ja eilinen viimeinen päiväys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokkaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kalojen kans kannattaa olla tosi varovainen. Ainakin säilytyslämpötilan on pitänyt olla lähellä nollaa koko ajan. Tavallinen jääkaappilämpötila harvoin riittää. Mä teen ykeensä kalan samantien ruuaksi kun olen ostanut. jos ei pysty niin sitten pakastan tai laitan jääkaappiin kylmäkalleja kalapaketin päälle.

viimeinen käyttöpäivä tarkoittaa et ei voi, parasta ennen antaa suuntaa. Kalaa en söisi jossa käyttöpäivä menny, mutta makuasia..(tai en tiiä onks salmonella jne makuasioita ..)

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Kalojen kans kannattaa olla tosi varovainen. Ainakin säilytyslämpötilan on pitänyt olla lähellä nollaa koko ajan. Tavallinen jääkaappilämpötila harvoin riittää. Mä teen ykeensä kalan samantien ruuaksi kun olen ostanut. jos ei pysty niin sitten pakastan tai laitan jääkaappiin kylmäkalleja kalapaketin päälle.

Peesi..

mä en ole hysteerinen päivämäärien suhteen, mutta kala on yksi niistä tuotteista, joiden kanssa olen hyvin varovainen. aistinvaraisesti pystynet sanomaan onko se vielä syötävää.
itse en söisi, menisi koirille.

Kalan kanssa tarvii olla tosi varovainen, voi olla Clostridium botulinum-bakteeri, joka on tappava.. Salmonellaa en oo kuullu jotta kalassa olis ja salmonella-bakteerit kuolee kun kuumentaa/kypsentää yli 80 asteiseksi. Mutta kalasta kyllä haistaa onko pilalla vai ei.. Jos on limaisen tuntuista(normaalia limaisempi) tai tuoksahtaa pahalle en söisi missään tapauksessa, jos ei ole kertynyt limaa ja tuoksuu normille niin hyvällä kypsentämisellä voisi tänään vielä syödä, huomenna ei enää..

Itse koitin valmistaa lohta jonka viimeinen käyttöpv oli tänään mutta hyi! Roskiin lensi. Haju oli kamala. Ei sitä vaan koskaan tiedä millaisissa lämpötiloissa pakkausta on säilytetty.

Alkuperäinen kirjoittaja milli:
Itse koitin valmistaa lohta jonka viimeinen käyttöpv oli tänään mutta hyi! Roskiin lensi. Haju oli kamala. Ei sitä vaan koskaan tiedä millaisissa lämpötiloissa pakkausta on säilytetty.

Säilytitkö itse sitä alle +3 asteessa?

Ottaen huomioon että se lohi on perattu varmaan jo viikko sitten niin.. En itse ainaskaan söisi. Yleensäkkään en kovin usein osta kaupasta kalaa kun tietää miten vanhoja ne aina on. On huima makuero muutama tunti sitten kalastetussa ja yli viikon vanhassa norjalaisessa. Noh kukin tyylillään..