löytyykö muita masentuneita?

  • Viestiketjun aloittaja maarith
  • Ensimmäinen viesti
maarith
Oon tässä viime aikoina huomannut olevani masentunu,Sain vauva tossa vähän yli 2kk sitten ja nyt rakkautta pursuaa todella reilusti vauvaa ja muita lapsia(3kpl) kohtaan.
Olis mukavaa löytää muitakin masentuneita jakamaan ajatuksia.
 
Löytyyhän meitä. Olen vasta ihan hiljattain tajunnut, että mulla on ollut jonkin asteinen synnytyksen jälkeinen masennus, joka jatkuu varmaan edelleen. Vauvani on nyt 6 kk, ja pahimmillaan masennus oli ehkäpä tuossa 2 - 3 kk sitten. Minä onneton olin jostain saanut päähäni, että äitiyslomalla on fiksua myös opiskella, enkä sitten osannut luopua siitä ajatuksesta, vaikka siitä tulikin melkein ylitsepääsemättömän hankalaa... Mulla ei ollut hetkeäkään vapaa-aikaa, useimmiten opiskelin, hoidin vauvaa ja tein kotitöitä, joskus nukuin.

Mä kuulun varmaan sillä tavalla riskiryhmään ton masennuksen suhteen, että mulle on ollut tosi vaikeaa myöntää edes itselleni, että mun mielenterveys ei olekaan ihan horjumaton. Enkä varsinkaan ole puhunut tunteistani yhtään kenenkään kanssa, koska kielteisten tunteiden tunteminenhan tekisi minusta huonon äidin... Olen ajatellut, että itsehän olen aina perheen halunnut, joten turha valittaa. En halua kuulla keneltäkään, että olisit ajatellut tuota ennen kuin aloit yrittää vauvaa. Koska kaikista masennuksen tunteistani huolimatta en todellakaan kadu vauvan saamista, vaan rakastan pientä tyttöäni eniten maailmassa. Kadun vain sitä, että olen yrittänyt riittää joka paikkaan, todistella (itselleni) olevani täydellinen, vaikka en ole, ja etten ole puhunut kenellekään...
 
jep

Jäin tänään juuri sairaslomalle masennuksen takia. Olen raskaana ja masennus puhkesi täysin yllättäen kohta pari kk. sitten. Iloinen vauvavodotus muuttui kauhuksi ja peloksi omasta selviämisestä ja äitinä olemisesta. Fyysisiä oireita on vaikka mitä ja pelkään olevani fyysisesti sairas, vaikka järjellä tajuankin, että oikea pelon syy on jotain ihan muuta. Psykologin kanssa jutteleminen auttaa, mutta jouduin myös aloittamaan lääkityksen. Ei mukavaa!
 
kevätkukka
helpottavaa kuulla, ettei muillakaan aurinko aina paista keväästä huolimatta. Mulla on kolme lasta, 1 v., 3v. ja 5v. Mies on töissä keskimäärin 10 h/vrk, joten hoitelen yksin kotia ja lapsia päivät pitkät. Tähän asti voimia on tuntunut riittävän, mutta nyt viimeisen kuukauden ajan meillä on sairasteltu flunssaa jokainen vuorotellen ja toiset jopa kahteen kertaan. Nyt on alkanut tuntua, ettei mulla ole enää voimia pyörittää tätä arkea. Itkettää jatkuvasti ja loukkaannun mitä pienimmistä sanomisista. Mieli on allapäin eikä aamulla jaksaisi nousta ylös. Päivän kohokohta on ilta, kun lapset nukkuu (jos nukkuu). Tuntuu, etten enää osaa nauttia lapsistani.Rakastan heitä ja haluaisin olla paras mahdollinen äiti, mutta en pysty. Ajattelen, että itsehän olen halunut lapsia pienellä ikäerolla, joten nyt on vain niitettävä sitä mitä on kylvänyt. Mieltä ahdistaa, kun en osaa nauttia ihanista lapsistani. Mistä apua, kun tunnelin päässä ei näy valoa?
 
mai
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2005 klo 20:35 jep kirjoitti:
Jäin tänään juuri sairaslomalle masennuksen takia. Olen raskaana ja masennus puhkesi täysin yllättäen kohta pari kk. sitten. Iloinen vauvavodotus muuttui kauhuksi ja peloksi omasta selviämisestä ja äitinä olemisesta. Fyysisiä oireita on vaikka mitä ja pelkään olevani fyysisesti sairas, vaikka järjellä tajuankin, että oikea pelon syy on jotain ihan muuta. Psykologin kanssa jutteleminen auttaa, mutta jouduin myös aloittamaan lääkityksen. Ei mukavaa!
Hei, masennukseni uusi alkutalvesta monen vuoden poissaolon jälkeen. Aloitin lääkityksen; raskauden takia lopetin lääkärin suosituksesta. Nyt taas tuntuu,että maailma mustuu ja on niin synkkää... Mitä lääkettä lääkäri sulle määräsi? Mulle sanottiin ettei voi mitään ottaa...Toisaalta minusta tuntuu, ettei lääkäri ota minua ihan tosissaan....
 
Paljonhan täällä on... Uskoisin itse, että iso osa tuota väsymistä on kun tietää, ettei poispääsyä ole... Siis jokainen työssäkäyvähän odottaa vapaapäivää vaikka työtään rakastaisikin. Kaikkien kotiäitien oikeus on myös pitää vapaata! Jos varaa mummolasta hoitopaikan n. 2 kertaa kuukaudessa niin sekin on jo jotain! On jotain odotettavaa ja jaksaa antaa lapsille kaikkensa silloin kun itse on heidän kanssaan.

Meillä on niin onnellisesti, että mies on useita iltoja viikossa lasten kanssa kun minä opiskelen. Mielestäni se on aivan oikein, että mieskin saa isä-lapsi suhdettaan hoitaa kun olen poissa hääräämäästä enkä tunne huonoa omaa tuntoa siitä. Älkää tekään! Muuten räjähtää jossain vaiheessa tilanne käsiin ja alkaa tulla pahoja ajatuksia koko perheestä.

Sanokaa sukulaisille/ystäville, että lähdette kohottamaan kuntoa (lenkkipolulle, kuntosalille tai kirjastoon henkistä oloa parantamaan) ja laittakaa lapsia rohkeasti hoitoon! Tekee kaikille hyvää eikä ole mikään häpeä :).
 

Yhteistyössä