Löytyhän se syy miksi lapseni on niin älykäs :D

  • Viestiketjun aloittaja päivänsäde
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ai, se johtuukin siitä, että toi meidän iltatähti on selkeästi fiksu. Mä olin luullu, että se johtuu siitä, että hän rakastaa kalaöljyä :D
Siitäpä siitä :D Nyt voitte unohtaa kalaöljyt mut ai nii jos toinen tykkää :D
 
v
Minä meidän perheen kuopus, äiti oli 37 v kun minut sai. Ihan ilman sen kummempaa kehua olen kyllä meidän perheen lapsista koulufiksuin. Kaikki olemme hyvon menestyneet, mutta mulla oli esim. keskiarvot aina yli 9.

Ja oman lapseni sain plus kolmikymppisenä ja on muidenkin kuin omasta mielestäni ikäisekseen hyvin kehittynyt. Jopa vähän pelottaa, että tulee "liian" fiksu ja alisuorittaja (itsellä tätä vikaa).
 
ei ihan aina mene noin
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Minä meidän perheen kuopus, äiti oli 37 v kun minut sai. Ihan ilman sen kummempaa kehua olen kyllä meidän perheen lapsista koulufiksuin. Kaikki olemme hyvon menestyneet, mutta mulla oli esim. keskiarvot aina yli 9.

Ja oman lapseni sain plus kolmikymppisenä ja on muidenkin kuin omasta mielestäni ikäisekseen hyvin kehittynyt. Jopa vähän pelottaa, että tulee "liian" fiksu ja alisuorittaja (itsellä tätä vikaa).
No minun äitini oli 25 kun minut teki, eli nuori? Keskiarvo aina ollut 9,6-9,8. Pikkuveli taas.. Noh, ei ole sitä koulutyyppiä ;)
 
vieras
Itse olin parikymppinen ja molemmat lapset pärjäävät koulussa todella hyvin, opettajien mukaan luokan fiksuimpia. Kokeet puhuu puolestaan. Äidinkieli, matikka etc. kaikki sujuu. :)
 
ilonpilaajako?
En nyt haluaisi olla ilonpilaaja teille koulumenestyjille tai koulumenestyjien vanhemmille, mutta normaalilla älykkyydelläkin voi koulussa helposti menestyä yli ysin arvoisesti. Sen sijaan huippuälykkäillä on usein vaikeuksia sopeutua koulun hitaaseen tahtiin ja rajattuun ilmapiiriin, ja heidän joukossaan on paljon myös alisuoriutujia.

Viestini on siis: koulumenestys ja älykkyys eivät ole sama asia.
 
ei ihan aina mene noin
Alkuperäinen kirjoittaja ilonpilaajako?:
En nyt haluaisi olla ilonpilaaja teille koulumenestyjille tai koulumenestyjien vanhemmille, mutta normaalilla älykkyydelläkin voi koulussa helposti menestyä yli ysin arvoisesti. Sen sijaan huippuälykkäillä on usein vaikeuksia sopeutua koulun hitaaseen tahtiin ja rajattuun ilmapiiriin, ja heidän joukossaan on paljon myös alisuoriutujia.

Viestini on siis: koulumenestys ja älykkyys eivät ole sama asia.
Totta :) Itsekin olen vähän alisuoriutuja, mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän.. Nytkin pitäisi tutkimusta tehdä ;) Koulussa taas olin hyvin kyllästynyt kun minua esim. ykkösluokkalaisena käytettiin kakkosluokkalaisten apuopena. Nykyisin tuntuu että tunnepuolella olisin voinut kasvaa enemmän, mensaan taidan hakea tänä vuonna sekä psykologille.

Ja asiaan: luulenpa että jos tutkimus on tehty Suomessa, voi asiaan vaikuttaa se että 'älykkäät', korkeasti koulutetut vanhemmat yleensä hankkivat lapset nykyään vanhana koulutuksen ja uran takia ja nuorena lapsensa saavat ovat taas elämässään muulla tavoin menestyviä. Tämä näkynee tuloksissa.
 
Heillo
Alkuperäinen kirjoittaja ei ihan aina mene noin:
Alkuperäinen kirjoittaja ilonpilaajako?:
En nyt haluaisi olla ilonpilaaja teille koulumenestyjille tai koulumenestyjien vanhemmille, mutta normaalilla älykkyydelläkin voi koulussa helposti menestyä yli ysin arvoisesti. Sen sijaan huippuälykkäillä on usein vaikeuksia sopeutua koulun hitaaseen tahtiin ja rajattuun ilmapiiriin, ja heidän joukossaan on paljon myös alisuoriutujia.

Viestini on siis: koulumenestys ja älykkyys eivät ole sama asia.
Totta :) Itsekin olen vähän alisuoriutuja, mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän.. Nytkin pitäisi tutkimusta tehdä ;) Koulussa taas olin hyvin kyllästynyt kun minua esim. ykkösluokkalaisena käytettiin kakkosluokkalaisten apuopena. Nykyisin tuntuu että tunnepuolella olisin voinut kasvaa enemmän, mensaan taidan hakea tänä vuonna sekä psykologille.

Ja asiaan: luulenpa että jos tutkimus on tehty Suomessa, voi asiaan vaikuttaa se että 'älykkäät', korkeasti koulutetut vanhemmat yleensä hankkivat lapset nykyään vanhana koulutuksen ja uran takia ja nuorena lapsensa saavat ovat taas elämässään muulla tavoin menestyviä. Tämä näkynee tuloksissa.
Jep tutttua tunne.. Mää kyllästyin totaalisesti mm. matikkaan (toki sain silti 10 kursseista) ja niinpä tein ysillä kavereiden lukion matikan tehtäviä, että sai enemmän haastetta..

Mensaan en oo silti ajatellu meneväni. En hyödy siitä mitään, eikä mun tarvi kenellekään "todistella" itsestäni mitään. Mielelläni olen tavan tollo muiden mielestä...
 
ei ihan aina mene noin
Alkuperäinen kirjoittaja Heillo:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ihan aina mene noin:
Alkuperäinen kirjoittaja ilonpilaajako?:
En nyt haluaisi olla ilonpilaaja teille koulumenestyjille tai koulumenestyjien vanhemmille, mutta normaalilla älykkyydelläkin voi koulussa helposti menestyä yli ysin arvoisesti. Sen sijaan huippuälykkäillä on usein vaikeuksia sopeutua koulun hitaaseen tahtiin ja rajattuun ilmapiiriin, ja heidän joukossaan on paljon myös alisuoriutujia.

Viestini on siis: koulumenestys ja älykkyys eivät ole sama asia.
Totta :) Itsekin olen vähän alisuoriutuja, mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän.. Nytkin pitäisi tutkimusta tehdä ;) Koulussa taas olin hyvin kyllästynyt kun minua esim. ykkösluokkalaisena käytettiin kakkosluokkalaisten apuopena. Nykyisin tuntuu että tunnepuolella olisin voinut kasvaa enemmän, mensaan taidan hakea tänä vuonna sekä psykologille.

Ja asiaan: luulenpa että jos tutkimus on tehty Suomessa, voi asiaan vaikuttaa se että 'älykkäät', korkeasti koulutetut vanhemmat yleensä hankkivat lapset nykyään vanhana koulutuksen ja uran takia ja nuorena lapsensa saavat ovat taas elämässään muulla tavoin menestyviä. Tämä näkynee tuloksissa.
Jep tutttua tunne.. Mää kyllästyin totaalisesti mm. matikkaan (toki sain silti 10 kursseista) ja niinpä tein ysillä kavereiden lukion matikan tehtäviä, että sai enemmän haastetta..

Mensaan en oo silti ajatellu meneväni. En hyödy siitä mitään, eikä mun tarvi kenellekään "todistella" itsestäni mitään. Mielelläni olen tavan tollo muiden mielestä...
Minä ajattelin vihdoin mennä kun on viimeaikoina tuntuneet aivot niin sulaneilta (tätä omaa alaani vain tahkoan nykyään) niin san itselleni todistettua että ei se äly ole ehkä kadonnut siltikään ;) En ajatellut muille kertoakaan.

Mitä lapsiin tulee, niin uskon a) geenien b) kasvatuksen ja c) ravinteiden (öljyt, vitamiinit ja muut, ei liikaa karkkia) voimaan. Kaikilla voi vaikuttaa, miksei muillakin mitä nyt unohtuu listata, liikunta- ja musiikkiharrastukset esimerkiksi.
 
mävaa
mäkin sain selville että olen ollut älykäs lapsi ( tiedä sitten olenko tänä päivänäkin... :D ), nimittäin älykkäät lapset alkavat aikuisena kasvisruokailijoiksi jonkun tutkimuksen mukaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hot Shot:
Oho :D Poika on sitten aikas fiksu.Eikö vanhempien fiksuus vaikuta kans? :whistle:
Ei välttämättä. Ehkä siinä mielessä, että fiksu vanhempi kannustaa lastaan kehittäviin(kin) puuhiin. Ja jos on myös emotionaalisesti fiksu, osaa huomioida lapsen tarpeet, keskustella, puuhata yhdessä ym.

Minä olen ainakin vanhempiani fiksumpi. Toisaalta: niinhän sen pitäisi mennäkin.
 

Yhteistyössä