LKS:a synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle kans tehtiin ompelu esikoisen syntymän jälkeen ilman puudutusta.. enkä kokenu sitä kyllä kivuliaaksi! Mieluummin ne kaks pistoa ilman puudutusta mitä 10nen puudutuspiikin pistoa..

Itse olen synnyttänyt lks:ssä 2002, 2005 ja 2007 ja olen ollut todella tyytyväinen kaikkeen.
Henkilökunta ja tilat aivan ihanat.
Olenkin aina sanonut, että en muualle mene synnyttämään, sen verran hyvin on kaikki mennyt.
Ja syyskuussa olisi tarkoitus taasen mennä :)
Painoarviot on pitäneet paikkaansa ja käynnistettettykin ajoissa. Mulla on ollut aivan ihana kätilö äitipolilla ja täytynee sanoa, että henkilökunta on aika tuttua kun olen kolmatta kertaa laukkomassa siellä kerran kuussa kontrollissa.

Ainoan negan annan tämän viidennen rakenneultran tehneelle henkilölle arvostelusta painostani ja kohtelusta, mutta eipä tuota ylipainoa ja 5 raskautta paljon muutenkaan ole iloisesti otettu vastaan.

Oletteko muuten tietoisia, että jos tiedätte jonkun oikean syyn miksi et halua jotain tiettyä lääkäriä niin sen voi merkata papereihin. Itselläni huono kokemus eräästä lääkäristä ja sanoin sen toiselle lääkärille joka meidät meinas lähettää sille niin merkkas sitten lähetteen toiselle lääkärille. Ei ole mikään pakko suostua tietylle lääkärille jos on oikeasti joku syy eikä vain kuulopuheita kyliltä.Tämä nyt ei liittynyt mitenkään synnytykseen, mutta pätee varmaan kätilöihinkin??

Itse en ole koskaan siellä synnyttänyt, mutta minulla on paljon tuttuja Rovaniemellä ja en ole koskaan kuullut mitään hyvää LKS:n synnäristä...valitettavasti.:|
Itse olemme suunnitelleet muuttoa pohjoiseen, mutta tuossa yksi iso syy, mikä pistää empimään...haluamme vielä lapsia, mutta LKS:ssä tuskin haluan synnyttää kaiken kuulemani jälkeen...

L-PKS taas on TÄYSIN toista maata! Sieltä omaakin kokemusta ja aivan ihana paikka!! Olen kuullut vain hyvää siitä laitoksesta. OYS taas on paljon samanlainen kuin LKS...en ikinä menisi sinnekään, jos ei ole hengestä kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en ole koskaan siellä synnyttänyt, mutta minulla on paljon tuttuja Rovaniemellä ja en ole koskaan kuullut mitään hyvää LKS:n synnäristä...valitettavasti.:|
Itse olemme suunnitelleet muuttoa pohjoiseen, mutta tuossa yksi iso syy, mikä pistää empimään...haluamme vielä lapsia, mutta LKS:ssä tuskin haluan synnyttää kaiken kuulemani jälkeen...

L-PKS taas on TÄYSIN toista maata! Sieltä omaakin kokemusta ja aivan ihana paikka!! Olen kuullut vain hyvää siitä laitoksesta. OYS taas on paljon samanlainen kuin LKS...en ikinä menisi sinnekään, jos ei ole hengestä kysymys.

ooolen eri mielta :saint: kätilö lähti kahdesti hakemaan pudendaalia ja laittajaa - unohti. Oikeasti, unohti. Ekalla kerralla palas huoneeseen n. tunti myöhemmin ja "ohops, niin se puuduke!" toisella kerralla... "Ai niin joo, no, ei sitä enää kannata laittaa" Ei ollutkaan synnytystä jäljellä enää kuin 9h :whistle: ei muuten, mutta kun se olis ollu ainua tehokas kipulääke mulle. SPinaalia ja epiduraalia ei voi laittaa.

Niin ja alkuvaiheessa pääsin kylpyyn ja suihkun alle, jossa ehdin olla rauhoittavat puolisen tuntia - kätilö tulee "ei tämä mikään kylpylä ole, nousehan ylös ja katsotaan tilanne". Ei se mitä sanotaan vaan miten se sanotaan.

Ponnistusvaiheessa kivahti mm. "älä ylinäyttele!" "ei se noin paljoa voi sattua!" Kipu säteili voimakkaasti vasempaan jalkaan koko synnytyksen ajan, ammoisen selkäleikkauksen mukavia sivuvaikutuksia, ja yhteen väliin olin valmis sahaamaan omakätisesti koko ketaran irti ja mitä sanoo kätilö? "En ole koskaan kuullut että synnytyksessä voi jalka kipeytyä, joten nyt ota ote ittestäs!" Ukko oli ihan :o ja vasta jälkeen päin keksi tuhat nasevaa palautetta eukolle :whistle:

Muutenkin. Syntyneellä lapsella huomasin peppuvaon yläosassa poikkeaman ja mielestäni kakka tuli vaikeasti. Itse ylilääkäri (tai joku Jumalasta seuraava) tarkasti lapsen ja sanoi että terve lapsi, eihän tuosta ole kuin kosmeettista haittaa! Sen kummemmin tutkimatta tai eteenpäin laittamatta.

Paha vaan että kakkaushommat vain vaikeutuivat, lapsella todettiin 2v myöhemmin rakenteellinen kehityshäiriö joka johti melkoiseen leikkaukseen ja nykyään päivittäisiin vesiperäruiskeisiin ja lääkitykseen vatsan toiminnan takaamiseksi. Tulevista leikkauksista ym. ei ole vielä tietoa, mutta kuten OYSissakin sanottiin, jos nämä olisi todettu heti alkuun niin oltaisiin vältytty paljolta kivulta ja murheelta.

Mulla meni usko niin totaalisesti koko lafkaan tuon yhden kätilön ja kolmen lääkärin takia. Viimein yks usko mua, teki lähetteen magneettikuvaukseen jossa asian laita todettiin. Onneksi täällä näyttäisi olevan yks joka asiansa osaa, muilta osin ollaan nykyään OYS:in asiakkaita tuon kuopuksen kanssa. Ja se lääkäri, joka mut kuunteli ja lähetteen teki, tuli OYS:issa vastaan, heitti vain keikkaa Kemissä.

LKS ja Hanna-Mari paras kätilö :) osasi hienosti kannustaa, jäi lämmin mieli. Lastenhoitohuoneen henkilökunta myös iloista, auttavaista. Tai sit mulle sattu vaan ne hyvät työntekijät :D Synnytin 2009. Ainoa asia missä sairaalan pitäis skarpata on tuoreiden vanhempien tukeminen, jos ja kun lapselta löytyy sairaus tai vamma synntytyksen jälkeen. me jäätiin sillä saralla aika yksin.

11/05 kätilö liisa rosenqkvist ( sukunimi meni ehkä väärin) aivan loistava! oli topakka mutta ei lässyttäny,yms. tuli käymään synnytyksen jälkeen ja puhuttuun synnytys läpi.

11/08 sama kätilö ja tilanne hoitu taas hienosti. tällä kertaa minut otti vastaan nuori ja aivan loistava kätilö. oli käyny akuneula "kurssin" ja sain olla ekana hänen pisteltävänä, suosittelen =)

äitilapsi osastolla tuli kaks naama norsun v:llä olevaa kätilöä joille sanoin vähemmän nätisti ku alkovat tupiseen... toinen on tältä samalta paikkakunnalta lähtösin ku mie :D muutoin osaston hoitajat oli ihan kivoja.

kätilöä saa vaihettua jos haluaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Mulla kätilönä Naski (nuori ja kiva) ja toisena Rytilahti, joka on niiin syvältä kuin olla ja saattaa.

Oliko tuo jälkimmäinen sellainen vanhempi, pieni tumma nainen? Muistaakseni silmälasitkin?

juu on. *Mutta tosiaan mulla synnytyksissä nuoret ihanat kätilöt, mutta muutoin kohtelu aivan järkyttävää polilla asioidessa, pääasiassa just ton vanhan kätilön toimesta.

Mullakin samoja kokemuksia kuin muillakin täällä. Alapäätä ronkittiin turhan kovakouraisesti, ja tikit ilman puudutuksia. Se oli yhtä helvettiä kun niitä tikkejä laitettiin kymmeniä :(.

Itsellä osittain tosi paskoja kokemuksia,sekä monella tutulla :|
Sinne osastolle voisin mennä uudestaan,mutta en haluais olla raskaana ja olla niiden lääkärien pompoteltavana.Ja esikoisen synnytyksessä oli tarjolla tasan yks asento missä sai olla ja ilokaasun lisäksi yks puudute..

Alkuperäinen kirjoittaja Matkaroskis:
Sinne osastolle voisin mennä uudestaan,mutta en haluais olla raskaana ja olla niiden lääkärien pompoteltavana.Ja esikoisen synnytyksessä oli tarjolla tasan yks asento missä sai olla ja ilokaasun lisäksi yks puudute..

Joo, itse olisin halunnut ponnistaa kyykyssä.. "Ei täällä lattialle synnytetä sentään, siihen sänkyyn vaan" ja "älä herrajumala riisu niitä sukkia (mulla oli tosi kuuma) kun pidät niistä kiinni ponnistaessa" ja huuto perään "ÄLÄ RIISU NIITÄ SUKKIA!!".

Jepjep.

Joo tää oli mullakin, selällään piti synnyttää ei edes kyljelleen saanut mennä.

kyllä mua on kohdeltu LKS.ssä hyvin. Vaikka sainkin kyseisessä sairaalassa tiedon että lapseni on vammainen, niin se ei ole kuitenkaan sairaalan vika.Silloinkin lääkäri osasi asian kertoa niin että en mennyt paniikkiin.
TYKSISSÄ sain paljon huonompaa kohtelua.

Ja OYSissä oli sekä hyviä että huonoja kätilöitä, mutta se lääkäri Tekay on huippu ja tois ihana.

Joo, itse olisin halunnut ponnistaa kyykyssä.. "Ei täällä lattialle synnytetä sentään, siihen sänkyyn vaan" ja "älä herrajumala riisu niitä sukkia (mulla oli tosi kuuma) kun pidät niistä kiinni ponnistaessa" ja huuto perään "ÄLÄ RIISU NIITÄ SUKKIA!!".

Jepjep.

Kyllä mä tuon kakkosen synnytin kyljelläni kätilön ehdotuksesta ja kolmosenkin oisin, mutta ei vaan tullut siinä asennossa :/

Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Mulla kätilönä Naski (nuori ja kiva) ja toisena Rytilahti, joka on niiin syvältä kuin olla ja saattaa.

Oliko tuo jälkimmäinen sellainen vanhempi, pieni tumma nainen? Muistaakseni silmälasitkin?

Palatakseni keskusteluun: Kätilö Rytilahti Ei ole vanhempi, tumma ja silmälasipäinen... vaan nuori ja vaalea. Ja taitaa olla se aiemmassa viestissä kehuttu Hanna-Mari.... Ottakaa ihmiset asioista selvää ennen kuin nimellä "haukutte" ihmisiä!

Tiesittekö rakkaat kanssa mammailijat, että nimien mainitsemisesta voidaan nostaa syyte ja rankaista! Hoitohenkilökunnalla ja kuin myös muilla ihmisillä on sellainen kuin yksityisyyssuoja! Joten jättäkää kätilöiden nimet pois viesteistä! ;)

Yhteistyössä