Lisärasvaa ruokaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teris
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teris

Vieras
Annatteko lapselle lisärasvaa (öljyä ruuan joukkoon) jos hän juo vaan rasvatonta maitoa? neuvolan mukaan pitäisi antaa vai riittäisikö 1% maito ettei lisärasvaa tarvisi? Kummastelen vähän lisärasvan antamista koska käytän kuitenkin öljyä paistamiseen.

Mä olen puolivuotiaasta asti laittanut lorauksen rypsiöljyä ruuan sekaan tytölle. Eipä to ole silti ainkaan lihava. ;) Tosiaan, meillä paino ollut aina miinuksella, joten jatkan samaan malliin, vaikka ihan hyvin tuo tyttö syö. Ja Ykkösmaito on meillä käytössä. Muistaakseni öljylisää pitäs laittaa, jos alle 1,5-prosentinen maito on käytössä ja niinhän se suositus on, että olis. Rypsiöljyhän on terveellistäkin, että eipä tuosta ole varmasti haittaakaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2007 klo 16:00 teris kirjoitti:
Annatteko lapselle lisärasvaa (öljyä ruuan joukkoon) jos hän juo vaan rasvatonta maitoa? neuvolan mukaan pitäisi antaa vai riittäisikö 1% maito ettei lisärasvaa tarvisi? Kummastelen vähän lisärasvan antamista koska käytän kuitenkin öljyä paistamiseen.
Meillä on neuvolan ohjeen mukaan laitettu tytön ruokien sekaan t-lusikallinen rypsiöljyä.Typykkä muutenkin laiha joten saa siitä samalla pikkasen lisäenergiaa.

Lihonut tyttö ei todellakaan ole!Kyllä minä laittaisin,jos neuvola sellaisen ohjeen on antanut.Ei tuosta haittaakaan taida olla,pikku taaperot kun kuitenkin tarvitsee rasvaa ja kuluttavatkin todella paljon touhutessaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2007 klo 13:01 vieras kirjoitti:
Mulle taas sanottiin neuvolassa että reilu yksi vuotias tarvitsee päivässä 8 tl rasvaa.

Mut suurin osahan siitä tulee piilorasvoista. Eli ruuissa oleva, lihassa, juustossa, maidossa, leivissä (+ päällisissä) jne. olevat rasvat. Ne + lisärasva (esim 3 tl) tekee yhteensä tuon 8 tl.

Kyllä minä olen lisännyt aina siitä saakka kun lopetin imetyksen 1 vuotiaalta. Rypsiöljyä loraus sekä lounaaseen että päivälliseen, enkä säästele rasiamargariinia leivän päällä. Juomana juo rasvatonta piimää. Lisään ihan siitä syystä, jotta saisi lisäenergiaa ja pehmeitä terveellisiä rasvoja, mitä aivot, sydän ja pienen verisuonet kaipaavat.

Mites, kun imetän vielä. Eikös lapsi saa siitä aika paljon hyviä rasvoja? En ole juurikaan lisännyt rasvoja. Jos itse teen, siinä aina rasvaa (öljyä) ja purkeissahan on öljyä lisätty. Vois kyllä puuroihin ruveta laittamaan öljyä. Imetän ainakin 3-4kertaa päivässä ja aamulla poika tissittelee urakalla...yölläkin vielä hörppii B)

Yhteistyössä