Lisämaito kaksiviikkoiselle, ei onnistu antaminen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuore äiti 88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olisko sullakin ongelmana, että maito tulee niin kovalla paineella että vauva saa sen vuoksi ilmaa vatsaansa minkä seurauksena puklailee? Kokeile sitä, että annat maidon suihkuta esim. harsoon (ensin vauva rinnalle ja jos kakoo, harso hetkeksi tilalle). Vauva saisi tällä tavalla enemmän rasvaisempaa takamaitoa. Sun viestistä päätellen maito kuitenkin riittää hyvin. Ja unohda toi neuvolantädin 3h ruokaväli-homma ja syötä aina kun vauva haluaa syödä.
Onko vauvalla tutti käytössä?

Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti 88;26959297:
Ehkä heitän neuvolan ohjeet romukoppaan ja sanon että annoin lisämaitoa ja kaikki on hyvin. Onko sekään mistään kotoisin, miten niillä voi muka olla noin väärät tiedot _neuvolassa_?! Sitä ihmettelen syvästi.

Kyllä se vaan valitettavasti on enemmän kuin mahdollista. Imetysohjaus ei ole lainkaan ajatasalla. Ja sinulle on sattunut oikein poikkeuksellisen ansioitunut huuhkaja.

Ei sinun ehkä tarvitse lisämaidon annosta valehdella neuvolassa, käyt siellä vain punnituksilla ja KUN lapsesi paino on noussut riittävästi, th saa olla hiljaa, ja jos hän edelleen on sitä mieltä että ei nouse tarpeeksi, tarkistuta asia jollain muullakin taholla ennen toimenpiteitä, tuolla terkalla kun tuntuu olevan ihan omat rajat.

Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti 88;26959365:
Kiitos vastauksista. Vauva on ollut koko pienen elämänsä ajan tyytyväinen ja nukkunut vieressä läpi yön, herännyt vain syömään ja jäänyt kainaloon nukkumaan. Nyt se tyytyväinen vauva on poissa ja tilalla kireä, itkevä, stressaantuneen oloinen pieni poika. Hän parahtaa kauheaan itkuun jos lasken edes vaipanvaihtoalustalle sekunniksikaan. Jotenkin hän on vaan tosi "hätäinen" ja itkuinen koko ajan. (Varmaan onkin jos ei anneta ruokaa...)

Tuo vieressä nukkuminenkin oli ongelma, pitäisi opettaa omaan sänkyyn nukkumaan alusta pitäen. Sitäkin kokeiltiin, mutta vauva heräilee jatkuvasti jos ei ole äidin eli mun iholla kiinni, eikä vauvan kanssa nukkuminen mua häiritse, päin vastoin se on tosi ihanaa. Mutta ilmeisesti väärin tehty sekin. :)

Nyt kysyn, että kenen mielestä vauva pitäisi nyt opettaa omaan sänkyyn? Koska jos järjestely on ok sinulle, miehelle ja vauvalle, niin ette ole tasan kenellekään muulle siitä tilivelvollisia. Perhepedissä pitää toki huomioida turvallisuus, ohjeita löytyy netistä (ei kännissä, huumeissa tai tupakoineena samaan sänkyyn, ei ylettömästi peittoja, tyynyjä tai muuta sälää sänkyyn, huomioikaa putoamismahdollisuus, ei vesisänkyä). Jos ajatus vauvan päälle pyörähtämisestä kaihertaa, voit tehdä vaikka niin, että kun olet imettänyt, hilaat itseäsi muutaman kymmentä senttiä alemmas sängyssä jolloin vauva on kasvojesi eikä mahasi edessä, etkä varmasti huomaamattasi kierähdä päälle :) Tosin itse olen aina nukahtanut imettäessä, ja kun käsivarsi on koukussa vauvan pään yläpuolella niin ei siitä VOI kääntyä vauvan päälle.

Kiitos erityisesti sinulle terveydenhoitaja ja imetystukiäiti! :) Musta tuntuu että mä hallitsen tän jutun, maitoa tulee, vauva syö, pissaa, kakkaa, imuote on hyvä eikä satu mihinkään. Ongelma tuntuu olevan siellä neuvolan päässä eikä meillä täällä kotona vauvan kanssa. Luulin neuvolaan mennessäni että meillä on kaikki hyvin, sairaalassa pärjättiin ilman lisämaitoja ja päästiin nopeasti kotiin kun kätilö katsoi että imetyskin sujuu niin hyvin. Ja sitten neuvolassa litattiin koko homma imetyksestä perhepetiin, oli kuin märkä rätti naamalle ja mä rupesin itkemään siellä vastaanotolla. Oli vähän noloa mutta en voinu mitään kun alkoi niin itkettää sen terkkarin jutut kuinka toimitaan väärin ja vauva ei ole saanut tarpeeksi ruokaa.

"Suihkutissit", kuulostaa siltä että mulla voi hyvinkin olla sellaiset. Maitoa tosiaan tulee paineella ja vauvalla on toisinaan vaikeuksia niellä sitä tarpeeksi nopeasti jolloin tulee nenästä. Kiitos linkeistä, menen lukemaan lisää!

Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti 88;26959365:
Kiitos vastauksista. Vauva on ollut koko pienen elämänsä ajan tyytyväinen ja nukkunut vieressä läpi yön, herännyt vain syömään ja jäänyt kainaloon nukkumaan. Nyt se tyytyväinen vauva on poissa ja tilalla kireä, itkevä, stressaantuneen oloinen pieni poika. Hän parahtaa kauheaan itkuun jos lasken edes vaipanvaihtoalustalle sekunniksikaan. Jotenkin hän on vaan tosi "hätäinen" ja itkuinen koko ajan. (Varmaan onkin jos ei anneta ruokaa...)

Tuo vieressä nukkuminenkin oli ongelma, pitäisi opettaa omaan sänkyyn nukkumaan alusta pitäen. Sitäkin kokeiltiin, mutta vauva heräilee jatkuvasti jos ei ole äidin eli mun iholla kiinni, eikä vauvan kanssa nukkuminen mua häiritse, päin vastoin se on tosi ihanaa. Mutta ilmeisesti väärin tehty sekin. :)

Kuuntele taas vauvaasi. Omani oli vieressä 6kk ja siirty sitte hienosti omaan sänkyyn. Nukutte kuten teille on paras.

Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti 88;26959434:
Kiitos erityisesti sinulle terveydenhoitaja ja imetystukiäiti! :) Musta tuntuu että mä hallitsen tän jutun, maitoa tulee, vauva syö, pissaa, kakkaa, imuote on hyvä eikä satu mihinkään. Ongelma tuntuu olevan siellä neuvolan päässä eikä meillä täällä kotona vauvan kanssa. Luulin neuvolaan mennessäni että meillä on kaikki hyvin, sairaalassa pärjättiin ilman lisämaitoja ja päästiin nopeasti kotiin kun kätilö katsoi että imetyskin sujuu niin hyvin. Ja sitten neuvolassa litattiin koko homma imetyksestä perhepetiin, oli kuin märkä rätti naamalle ja mä rupesin itkemään siellä vastaanotolla. Oli vähän noloa mutta en voinu mitään kun alkoi niin itkettää sen terkkarin jutut kuinka toimitaan väärin ja vauva ei ole saanut tarpeeksi ruokaa.

"Suihkutissit", kuulostaa siltä että mulla voi hyvinkin olla sellaiset. Maitoa tosiaan tulee paineella ja vauvalla on toisinaan vaikeuksia niellä sitä tarpeeksi nopeasti jolloin tulee nenästä. Kiitos linkeistä, menen lukemaan lisää!

Aivan. Tiedätkö miksi meillä on kaksi korvaa? Toisesta sisään ja toisesta ulos....Neuvolassa hymistellen vaan ja silleen. Kun kerran vauva voi hyvin sun hoidolla.

Ei ole tuttia käytössä vaan olen antanut aina rintaa kun vauva haluaa imeä. Mulla on sellainen käsitys, että jos on painon kanssa ongelmia, niin ei kannata antaa tuttia imemisen tarpeeseen vaan rintaa, josta saa ruokaa, jolla taas paino nousee. Imuhalut siis pitäisi suunnata tisseihin eikä tuttiin.

Neuvolassa sanottiin tuosta vieressä nukuttamisesta, että vauvaa on tosi hankala saada omaan sänkyyn aikanaan jos se tottuu olemaan vieressä. Niin, ja käskettiin antaa tuttipullossa vettä jos tulee kuumia päiviä vielä, ymmärtääkseni tämäkin on väärää tietoa nykyään?

Kiitos ihanat ihmiset! Itseluottamukseni tuli takaisin!

oliskohan terkka tarkoittanut 3 tunnilla MAKSIMIsyöttöväliä?? Siis, että herätät vauvan viimeistään 3 tuntia viimeisen imetyksen alun jälkeen, myös yöllä??
Hyvinhän paino on noussut, kun kerran syntymäpaino on saavutettu ajoissa!

Ei tarkoittanut maksimisyöttöväliä vaan oli huolissaan nimen omaan liian lyhyistä väleistä. Hän sanoi, että olisi ihanteellista jos vauva pitäisi vuorokaudessa kerran tai kaksi NELJÄN tunnin syöttöväliä, mutta kun ei pidä, niin tuohon kolmeen pitäisi pyrkiä. Esim. kerran tunnissa on aivan liikaa syöttöä eikä vauva silloin saa mahaa täyteen kun koko ajan pitää lupsuttaa tissiä. Jos saisi mahan täyteen, olis välit pidemmät. Näin hän sanoi.

Miksi vauvalle pitäisi antaa vettä varsinkin jos on painonnousun kanssa "ongelma"?! Onpas erikoinen neuvolantäti.. Onko hän lähellä eläkeikää?
En ole ikinä antanut vauvalle vettä helteellä, anna maitoa vaan!

Alkuperäinen kirjoittaja toinen äiti -88;26959292:
Munkin vauva on nyt 2 viikkoa :) Mikä ihmeen 3 tunnin syöttöväli? miksi et voisi antaa vauvalle maitoa aina kun hän tahtoo? :O itse imetän aina kun vauva tahtoo, ei tarvitse pitää nälässä. Meillä kelpaa pullokin, mutta voithan sä koittaa myös esim hörpyttää lypsettyä maitoa :) (jos joskus tarvis)

No minä vaan ihmettelen kanssa että mikä kumman 3h syöttöväli :o ? Tarkoitti varmaan syöttövälin maksimipituutta? Tottahan tuon ikäiselle pitää tarjota tissiä aina kun se sitä haluaa!

Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti;26959552:
Ei tarkoittanut maksimisyöttöväliä vaan oli huolissaan nimen omaan liian lyhyistä väleistä. Hän sanoi, että olisi ihanteellista jos vauva pitäisi vuorokaudessa kerran tai kaksi NELJÄN tunnin syöttöväliä, mutta kun ei pidä, niin tuohon kolmeen pitäisi pyrkiä. Esim. kerran tunnissa on aivan liikaa syöttöä eikä vauva silloin saa mahaa täyteen kun koko ajan pitää lupsuttaa tissiä. Jos saisi mahan täyteen, olis välit pidemmät. Näin hän sanoi.

Hommaa jostain terkan esimiehen sähköposti osoite ja kirjoita kaikki nevot mitä terkka sulle sanonut ja kysy onko tämä teidän kunnassa yleistälin imetysnevontaa/ohjausta!?

Vettä täysimetetty terve vauva ei tarvitse. Ja omaan sänkyyn siirtäminen voi olla helppoa tai vaikeaa, sitä ei tiedä etukäteen, ja pahimman pelossa on järjetöntä vaikeuttaa nykypäivää :) Meidän vähän yli 1v siirtyi omaan sänkyyn ihan ongelmitta yöimetysten loputtua.

Olet hämmentävän oikeilla jäljillä vastasyntyneen esikoisen äidiksi, ihailen!!

Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti;26959552:

Kyllä nyt on ymmärtämisongelma jommassa kummassa päässä..

Pidempi syöttöväli, et vauva sais masun kerralla täyteen?? Sitä maitoa, kun alkaa tulemaan sitten vähempi, kun ei tilata lisää....

Ei ole Provolan neuvola, vaan länsisuomalaisen suurehkon kaupungin äitiys- ja lastenneuvola. :) Terkkari on tosiaan vanha nainen, sitäkin joku arvaili. En tiedä onko omia lapsia. Talvella tässä neuvolassa jaettiin ilmaiseksi Nan-maitoa odotushuoneessa, oli jotain vanhaksi menossa olevia pakkauksia. Silloin jo vähän mietin että mikäs juttu tää on, jaetaan vastikemaitoja ilmaiseksi, tosi imetysmyönteistä toimintaa. :D

Kyseessä ei ollut maksimipituus syöttöväleissä, vaan jopa neljää tuntia olisi pitänyt olla. Ei mikään ihme että ihmisten imetykset kaatuu heti alkuunsa näillä ohjeilla. Mä en tunne ketään äitikaveria joka olis esim. imettänyt sen puoli vuotta mitä suositellaan.

Minäkin olen siis kuullut 3-4 tunnin VÄHIMMÄISsyöttövälistä, mikä ei siis tarkoita että vain 3 tunnin välein saisi syöttää.. :) Mutta siis miten samaan aikaan pidät lasta nälässä ja samaan aikaan annat tutin sijasta tissiä aina kun vauva haluaa? putosin kärryiltä..

minua ohjeistettiin mm.

vauvalle aina tissiä kun haluaa
ihan pienen vauvan olisi hyvä syödä vähintään 4 tunnin välein, ettei syöttövälit veny liian pitkiksi
vettä vastasyntynyt ei tarvitse, jos on täysimetyksellä
pissa ja kakkavaipoista näkee saako lapsi tarpeeksi maitoa

Ja vauva tarvitsee paljon läheisyyttä, meillä ainakin nukutaan pelkässä vaipassa äidin kainalossa edelleen, ns. ihokontaktissa :) tuossa on myös helppo imettää öisin. Ei vauva muutenkaan viihdy yksin missään paitsi liikkuvissa vaunuissa, eli mun tai miehen sylissä on melkolailla vuorokauden ympäri.

Mulla on myös tissisuihkuongelmaa, imetän kaksi kertaa samasta rinnasta ja kuulemma makuulla imetys auttaa. Välillä olen pumpannut suurimmat paineet pois, esim. aamuisin, niin ei tule niin suihkuamalla.. nyt meillä on alkanut mahakitinät, niihin auttaa cuplaton, röyhtäytys, pystyasento ja hytkyttely.

En mä nyt niin tyhmä vielä ole, että olisin käsittänyt väärin terkkarin ohjeet. Hän sanoi, että jos rinnoista saa tarpeeksi maitoa, niin vauva syö siinä 20 minuutissa itsensä täyteen, ja kun maha on täynnä, vauva pitää usean tunnin välin. Siis kun me aikuisetkin vedetään pötsit pinkeiksi ruuasta, niin heti ei ole nälkä, vaan vasta muutaman tunnin päästä. Jos taas syö liian vähän, nälkä tulee pian uudestaan, ja tässä tapauksessa siis rintamaitoa tulee liian vähän kun vauva ei pysy kylläisenä kuin keskimäärin tunnin - puolitoista.

Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti 88;26959764:
En mä nyt niin tyhmä vielä ole, että olisin käsittänyt väärin terkkarin ohjeet. Hän sanoi, että jos rinnoista saa tarpeeksi maitoa, niin vauva syö siinä 20 minuutissa itsensä täyteen, ja kun maha on täynnä, vauva pitää usean tunnin välin. Siis kun me aikuisetkin vedetään pötsit pinkeiksi ruuasta, niin heti ei ole nälkä, vaan vasta muutaman tunnin päästä. Jos taas syö liian vähän, nälkä tulee pian uudestaan, ja tässä tapauksessa siis rintamaitoa tulee liian vähän kun vauva ei pysy kylläisenä kuin keskimäärin tunnin - puolitoista.

Voi olla noin tai sitten ei. Kyllähän nämä tässä iässä mm. tilailee sitä maitoa ja silloin ollaan tissillä koko aikaa.

Eli joo, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. En mä itsekään kaikkea aina neuvolassa kerro, kyllä joskus vaan itse tietää paremmin.. joillain neuvolantädeillä on todellakin vähän vanhentunutta tietoa tai muuten vaan älyvapaita neuvoja. Onneksi sitä tietoa on melko helposti saatavissa nykyään muualtakin, kun itse vähän vaan etsii ja kaivelee...

Minusta on järkyttävää, miten joissakin neuvoloissa ollaan ihan ulalla asioista... Ainakin omassa neuvolassani (asun Helsingissä) suositellaan perhepetiä ja suurena yllärinä lähes eläkeikäinen terveydenhoitaja kannusti sormiruokailuun, kun sen aika on. Mullakin oli ongelmia painonnousun suhteen vauvan synnyttyä, mutta siihenkin terveydenhoitaja sanoi, että "nää on taas näitä suositusgrammamääriä, nyt vaan imetät useammin ja herättelet sitä vauvaa jos se nukahtaa rinnalle, lisämaitoa sit jos ei oikeasti paino nouse".

Harmi, että sinulle sattui muumioterkka, mutta onneksi tietoa saa myös netistä, kuten huomaat! :)

Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti 88;26959210:
Neuvolassa tehtiin myös syöttöpunnitus, vauvan annettiin imeä 10 minuuttia molemmista rinnoista. Vauvan paino nousi vain 70 grammaa. Terveydenhoitaja sanoi että se on aivan liian vähän, pitäisi olla paljon liki sata tämän ikäisellä, 70 grammaa on kuulemma viikon ikäiselle vauvalle riittävä mutta tämä on jo kaksiviikkoinen...

Paskat. Mein vauva söi kerralla pariviikkoisena jopa 120ml ,ja se oli olevinaan liikaa, kun n.80 olis ollut oikea määrä...

Imetä vauvantahtisesti etkä kelloon tuijottaen. Ei oo mitään järkeä huudattaa vauvaa ja tuijottaa kelloa, vaan anna maitoa kun vauva haluaa. Jos vauva söis 3h välein sen 100ml maitoa se söisi vuorokaudessa 800ml. Jos oletettas syövän 2h välein 70ml maitoa vauva söis 840ml.Jos taas vauva söiskin tunnin välein 50ml maitoa menis vuorokaudessa paljon enemminkin... Mokomat kelloon tuijottaen syötetyt neuvot on ihan onnettomia,ja tilanteesta kärsii sit usein vauva eniten. Jos vauva syö,pissaa ja kakkaa ja vaikka söisikin tiheästi niin saa tarpeeksi maitoa vaikka söisi tiheämmin kuin 3h välein. Lisämaidoksi voisin antaa sen aamulla lypsetyn illalla pullosta,mikäli vauvalle pullo kelpaa.
Oma vauva tulee juuri 7kk,ja on nyt puolen vuoden paikkeilla oppinut olemaan välillä 3h syömättä...

Yhteistyössä