Lisämaito kaksiviikkoiselle, ei onnistu antaminen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuore äiti 88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuore äiti 88

Vieras
Mulla on kaksiviikkoinen vauva ja neuvolassa todettiin hänelle tulleen painoa vain 19 grammaa päivässä, kun vähimmäismäärä kuulemma on 22 g. Syntymäpainon vauva saavutti 8 päivän iässä, tai silloin oli jo vähän ylikin.

Saimme määräyksen antaa lisämaitoa huonon painonkehityksen vuoksi. Eli imetän kolmen tunnin välein max. 15 minuuttia per rinta ja annan päälle lisämaitoa niin paljon kuin vauva ottaa. Olen lypsänyt aamuisin toisesta rinnasta desin verran maitoa pois, vauva syö yöllä harvemmin kuin päivällä ja maito pakkautuu. Olen antanut lisämaitona omaa lypsettyä maitoa tuttipullosta.

On vähän ongelmia tullut tuon neuvolan kehotuksen suhteen. Ensinnäkin vauva ei suostu noihin kolmen tunnin syöttöväleihin vaan on todella kiukkuinen, nokkii kättä ja kaikkea mahdollista nälissään ja surkeana. Mulla vuotaa rinnat kun yritän viihdyttää häntä ilman imettämistä. Sitten kun syötön aika tulee, maitoa tulee niin kovalla paineella että vauva köhii, vikisee ja maitoa tulee jopa nenästä. Aiemmin olen syöttänyt vauvan haluamaan tahtiin, eli paljon useammin kuin kolmen tunnin välein. Tämäkin oli kuulemma merkki siitä ettei maitoni riitä kun syöttövälit on noin lyhyet. Jos vauva saa mahansa täyteen rinnasta, niin ei kitise ja hamua rintaa tunnin päästä.

Syötyään kolmen tunnin tauon jälkeen, vauvalla on selvästi mahassa ilmaa nopean maidonvirtauksen takia ja hän pulauttelee runsaasti. Hän ei halua ottaa tuttipulloa, jos saan huijattua pullon hänelle suuhun, niin ei juo, tai juo ja välittömästi pulauttaa pois juodut maidot. Miten annan hänelle lisämaitoa kun se ei pysy mahassa? Tunnin tai viimeistään kahden päästä alkaa taas se surullinen piipitys, nokkiminen ja itku rinnan perään... :(

Pitäisikö lisämaitona antaa kaupan vastikemaitoa eikä rintamaitoa? Neuvolassa puhuttiin vastikkeesta mutta ajattelin että annan omaa kun sitä kerran riittää, estääkö vastike paremmin tuota pulauttelua, eli pysyisi paremmin vauvan mahassa? Mikä olisi hyvä merkki?

Vaippoja vauvalla kastuu paljon ja pissaa joka kerta vaippaa vaihdettaessa. Kakkaa kolme kertaa päivässä, joko pikkukakkoja tai niin isot ettei vaipassa pysy.

Kyllä on TAAS ääliömäinen neuvolatäti! Ilmeisesti ensimmäinen vauva! Imetät lapsentahtisesti ja unohdat nuo grammamäärät! Seuraavaksi nyökkäilet kun neuvolantäti kysyy oletko antanut lisämaitoa.

• Tykkää
Reactions: as if ja Aamuäree
Neuvolassa tehtiin myös syöttöpunnitus, vauvan annettiin imeä 10 minuuttia molemmista rinnoista. Vauvan paino nousi vain 70 grammaa. Terveydenhoitaja sanoi että se on aivan liian vähän, pitäisi olla paljon liki sata tämän ikäisellä, 70 grammaa on kuulemma viikon ikäiselle vauvalle riittävä mutta tämä on jo kaksiviikkoinen...

Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti 88;26959210:
Neuvolassa tehtiin myös syöttöpunnitus, vauvan annettiin imeä 10 minuuttia molemmista rinnoista. Vauvan paino nousi vain 70 grammaa. Terveydenhoitaja sanoi että se on aivan liian vähän, pitäisi olla paljon liki sata tämän ikäisellä, 70 grammaa on kuulemma viikon ikäiselle vauvalle riittävä mutta tämä on jo kaksiviikkoinen...

Kyllä on todellista pilkunviilaamista! Ei ootodellista. Älä ota jutuista puheista stressiä,sanot että jokainen on yksilö ja kasvaa omaa tahtiaan.

On ensimmäinen vauvani ja olen vähän "kusi sukassa" imetyksen kanssa. Oma äitini neuvoi että anna Tuttelia ainakin yötä vasten jos yöllä heräilee, mutta en ole antanut.

Olen lukenut imetystukilistaa jo raskausaikana ja toiminut niiden ohjeiden mukaan. Kuitenkin neuvolan ohjeet eroavat tosi paljon näistä netin ohjeista. Mitä tässä nyt uskoo.

Voi nyt kuulostaa pahalta :( Miksi vauva ei saisi syödä rintaa niin paljon kun haluaa? Anna syödä vain ja unohda korvikkeet jos kerta omaa maitoa riittää! Varsinkin se kolmen tunnin syöttöväli kuulostaa kauhealta, maitoa silloin kun on nälkä, eikös juu :)

Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti 88;26959237:
On ensimmäinen vauvani ja olen vähän "kusi sukassa" imetyksen kanssa. Oma äitini neuvoi että anna Tuttelia ainakin yötä vasten jos yöllä heräilee, mutta en ole antanut.

Olen lukenut imetystukilistaa jo raskausaikana ja toiminut niiden ohjeiden mukaan. Kuitenkin neuvolan ohjeet eroavat tosi paljon näistä netin ohjeista. Mitä tässä nyt uskoo.

Usko vauvaasi, EI neuvolaa!

Voikun tähän ketjuun liittyisi sellainen joka osaa neuvoa paremmin sinua. Mutta hei, soita vaikka imetystuki puhelimeen, siellä varmasti osaavat neuvoa!
Minusta kyllä kuulostaa siltä että oma maitosi riittää ja tuollainen muutaman gramman painon kyttäys on ihan ääliämäistä. Minun ohjeeni olisi että imetät vauvan tahtisesti ja niin useasti kuin vauva haluaa, vauvasi on pieni ja saattaa hyvinkin roikkua rinnalla lähes koko ajan.

Munkin vauva on nyt 2 viikkoa :) Mikä ihmeen 3 tunnin syöttöväli? miksi et voisi antaa vauvalle maitoa aina kun hän tahtoo? :O itse imetän aina kun vauva tahtoo, ei tarvitse pitää nälässä. Meillä kelpaa pullokin, mutta voithan sä koittaa myös esim hörpyttää lypsettyä maitoa :) (jos joskus tarvis)

No, jos rehellisiä ollaan niin en ole enää kiusannut vauvaa kolmen tunnin väleillä, mutta kokeiltiin kuitenkin ja etenkin mies halusi kokeilla, hän oli tietysti huolissaan kun terkkari valitti painosta. Mies uskoi ammattihenkilöä enemmän mutta on nyt samaa mieltä että annetaan vauvalle maitoa aina kun hän sitä pyytää.

Olen kyllä samaa mieltä teidän kanssanne, tuntuu täysin järjettömältä pitää vauvaa nälässä ja katsoa kellosta milloin nälkä "saa" olla ja milloin ei. Ja se on kauheaa kun pitäisi vaan sylissä heijata kun toinen hamuaa rintaa ja epätoivoisena itkee. Sattuu sydämeen, ei minusta ole sellaiseen kiduttamiseen...

Ehkä heitän neuvolan ohjeet romukoppaan ja sanon että annoin lisämaitoa ja kaikki on hyvin. Onko sekään mistään kotoisin, miten niillä voi muka olla noin väärät tiedot _neuvolassa_?! Sitä ihmettelen syvästi.

Hei ap. Kuuntelee vauvaasi äläkä neuvolan puntaria. Se on paras että imettää vauvan tahtii eikä kellon mukaan. Vauvasi kertoo nokkimalla ja hamuamalla että tarvii tissiä riittävästi. Ja kellon kanssa ei kannata imettää. Annat imeä just sen minkä imee. Kuulostaa nyt sille että pullo pois ja anna imeä tiheämmin ja riittävästi. Omani suunnilleen asui tissillä ekat viikot kuten normi vastasyntynyt. Sillä se tarjonta ja kysyntä kohtaavat.

Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti 88;26959297:
No, jos rehellisiä ollaan niin en ole enää kiusannut vauvaa kolmen tunnin väleillä, mutta kokeiltiin kuitenkin ja etenkin mies halusi kokeilla, hän oli tietysti huolissaan kun terkkari valitti painosta. Mies uskoi ammattihenkilöä enemmän mutta on nyt samaa mieltä että annetaan vauvalle maitoa aina kun hän sitä pyytää.

Olen kyllä samaa mieltä teidän kanssanne, tuntuu täysin järjettömältä pitää vauvaa nälässä ja katsoa kellosta milloin nälkä "saa" olla ja milloin ei. Ja se on kauheaa kun pitäisi vaan sylissä heijata kun toinen hamuaa rintaa ja epätoivoisena itkee. Sattuu sydämeen, ei minusta ole sellaiseen kiduttamiseen...

Ehkä heitän neuvolan ohjeet romukoppaan ja sanon että annoin lisämaitoa ja kaikki on hyvin. Onko sekään mistään kotoisin, miten niillä voi muka olla noin väärät tiedot _neuvolassa_?! Sitä ihmettelen syvästi.

Joo...se suodatin on tosiaan paikallaan neuvolassakin ja oman järjen käyttö suotavaa. Hekään eivät ole aina oikeassa. Sun vauvasi kertoo mitä tarvitsee ja kuinka usein.

Tuollainen neuvolantäti kyllä ei ainakaan tue imetystä kuten kuuluisi! Luotat vaan itseesi ja maidon riittävyyteen. Mutta edelleen suosittelen soittamaan imetystuki puhelimeen, soita sinne vaikka jokaisen neuvolakäynnin jälkeen jotta voit kysyä painon kehityksestä sieltä, jos kerta noin yksinkertainen terkka sulla on. Toivottavasti terkkari ei saa sua epäluuloiseksi nyt tuon imetyksen suhteen. Hyvä mittari on myös niiden pissavaippojen määrä, seuraa myös että niitä tulee tarpeeksi.

Mikä ihme idiootti sulla on neuvolatätinä??? Anna sitä tissiä aina kun vauva haluaa ja annat sen olla rinnalla tasan niin kauan kun haluaa!! Sitten jos vauva vielä tuntuu nälkäiseltä niin annat lirun maitoa pullosta, ei muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti 88;26959297:

Kyllä kuule on ennenkin oluut vääriä neuvoja. Minulle sanoi, kun oli rinnanpäät rikki LAITA SITRUUNAA!

Kun syntymäpainokin kerran on jo saavutettu hyvissä ajoin ennen "takarajaa" (siis 11-14 päivän ikää), en olisi huolissani. Jos kerran pissa- ja kakkavaippojakin tulee riittävästi.

Ja kolmen tunnin imetysväleistä: pariviikkoinen vauva saa vaikka asua rinnalla, eikä se ole merkki maidon loppumisesta. Se sen sijaan voi johtaa huonoon painonnousuun, jos vauva joutuu imemään aina ihan täpötäyttä rintaa, josta hän saa mahansa täyteen pelkkää etumaitoa.

Koska seuraava punnitus on? Minä kehottaisin imettämään kun vauva haluaa, ja tarvittaessa hoitamaan suihkutissiongelmaa, mikäli tuntuu että maitoa tulee yli äyräiden. Hienosti teillä menee! :)

No mä kyllä antaisin vauvalle rintaa just niin usein kun vauva haluaa. Toki voi antaa syödä ensin sitten jonkun aikaa toisesta ja vaihtaa sitten toiselle rinnalle ja tarjota silti imetyksen jälkeen sitä omaa pumpattua maitoa vielä, jos vauvalle onkin jäänyt nälkä vielä rinnan jälkeen.
ja jos jotain ohjenuoraa neuvolan hassujen sääntöjen pohjalta haluaisi ottaa, niin sitten niinpäin, että syöttövälit olisi korkeintaan sen kolme tuntia (ja tietty maitoa vauvalle useammin jos haluaa). Äkkiseltään nimittäin tuntuu tosi ääliömäiseltä antaa vauvan väkisin odottaa tietty aika ennen kun antaa ruokaa. Tulee joku 70 luku mieleen.

Aivan KÄSITTÄMÄTTÖMIÄ ohjeita olet saanut. Pliis pliis pliis mun mieliksi esitä tilanteesi Maitolaiturilla (http://maitolaituri.imetys.fi/) niin saat yksilöllisesti hitusen järkevämmät ja ajantasaisemmat ohjeet joltain todennäköisesti koulutetulta imetystukiäidiltä (ei sillä että imetystukiäidit tai heidän koulutuksensa menisi lähtökohtaisesti neuvolan ohi ohjeistuksissa, mutta tuo aloittajan saama ohjeistus on uskomatonta potaskaa!).

Lapsesi paino on noussut syntymäpainoon hienolla tahdilla. Painonnousu per vuorokausi on siellä alarajoilla, mutta toisaalta noin pienellä se yksikin syönti, pissa tai kakka muuttaa tulosta niin että jos lapsi voi hyvin, niin en yhden tuollaisen raja-arvopunnituksen perusteella alkaisi hermoilemaan. Ja JOS painonnousu olisi liian niukkaa (mitä ei sinun tapauksessasi ole todettu, vaatisi toisen punnituksen), silloin voi tehostaa ja tihentää imetystä eikä alkaa rajoittaa sitä.

70ml/syöttö on aivan mahtava satsi! Pientä vauvaa tulisi imettää 8-12 kertaa vuorokaudessa tai enemmän juuri niin paljon kuin vauva tahtoo, ja esim. 10 x 70ml = 700 ml on iso määrä tuon ikäiselle vauvalle. Imetä vain lapsentahtisesti ja hae imetysmyönteistä ajantasalla olevaa tukea ja tietoa imetystukiryhmästä, tuolta palstalta tai valtakunnallisesta imetystukipuhelimesta.

Unohda äiti, ja unohda neuvola jos ohjaus on tuota tasoa. Kuuntele itseäsi ja vauvaasi, ja käänny tarpeen mukaan imetystuen puoleen. Seuraa, että pissaa (5-6 märkää vaippaa päivässä) ja kakkaa (3 kakkaa päivässä) tulee, ja esim. täältä (http://www.kuopio.fi/c/document_library/get_file?uuid=f9afe75c-7d98-40c4-adbd-9f871607afcc&groupId=12159) löytyy vaippakalenteri ja paljon muuta, josta saa vinkkejä maidon riittävyyden arviointiin jatkossakin.

Terveisin terveydenhoitaja ja imetystukiäiti

Alkuperäinen kirjoittaja äiti tietää paremmin;26959313:
Kyllä kuule on ennenkin oluut vääriä neuvoja. Minulle sanoi, kun oli rinnanpäät rikki LAITA SITRUUNAA!

:O En ole koskaan imettänyt, mutta voin kyllä kuvitella, miltä tuntuisi laittaa sitruunaa haavaiseen ihoon. :O :O

Kiitos vastauksista. Vauva on ollut koko pienen elämänsä ajan tyytyväinen ja nukkunut vieressä läpi yön, herännyt vain syömään ja jäänyt kainaloon nukkumaan. Nyt se tyytyväinen vauva on poissa ja tilalla kireä, itkevä, stressaantuneen oloinen pieni poika. Hän parahtaa kauheaan itkuun jos lasken edes vaipanvaihtoalustalle sekunniksikaan. Jotenkin hän on vaan tosi "hätäinen" ja itkuinen koko ajan. (Varmaan onkin jos ei anneta ruokaa...)

Tuo vieressä nukkuminenkin oli ongelma, pitäisi opettaa omaan sänkyyn nukkumaan alusta pitäen. Sitäkin kokeiltiin, mutta vauva heräilee jatkuvasti jos ei ole äidin eli mun iholla kiinni, eikä vauvan kanssa nukkuminen mua häiritse, päin vastoin se on tosi ihanaa. Mutta ilmeisesti väärin tehty sekin. :)

Yhteistyössä