lisälyönti sikiöllä

elikä olin viikonloppuna sairaalassa yötä vauvan lisälyöntien takia.
onko kellään kokemuksia noista lisälyönneistä? kätilö ja lääkäri vakuuttivat ettei niistä ole vaaraa, mutta kuitenkin mietityttää..ovat kuulema aika yleisiä ja menevät ohi. ensi viikolla on aika äitipolille.
neuvolassa tänään kuului kanssa niitä lisälyöntejä, olin jo toivonut että olisivat menneet ohi :eek: nyt sitten päätä painaa, että päädytäänkö sektioon tuon takia ja jos vauva joutuu tarkkailuun heti syntymän jälkeen??täällä tällaista...nyt siis viikkoja 38+5.
 
Tuossa pari kuukautta sitten olin lääkärineuvolassa, jossa lääkäri mainitsi vauvan lisälyönneistä. Kommentoi vaan perään, että "johtuu siitä, ettei sydän ja sinne vievät suonet (mitkälie) oo vielä kunnolla kehittyny... Menee ohi." Siitä kolmen viikon päästä menin neuvolaan ja tätsä kuunteli sydänääniä. Ihan selvästi iteki kuulin väliin sellasia "korahduksia" vauvan sydänäänissä. Tätsä laski, että niitä tuli minuutissa noin 10 lisälyöntiä. Lähetti mut sit sairaalaan tutkimuksiin ja muistutteli, ettei oo mistään vakavasta asiasta kyse. Sairaalassa olin vauvan sydänäänikäyrässä puolisen tuntia ja kätilö sano, jotta ei näy tuloksissa mitään poikkeavaa. Sit vielä lääkäri ultras ja tutki kaikki perusteellisesti ja totes hänkin, että ihan ohimenevä ilmiö, eikä missään oo mitään kummallista. Että meillä aikuisillakin voi sillon tällön tulla lisälyöntejä, eikä ne oo vakavia. Mutta siis ne tutkitaan vaan siks, että JOS sattuu löytymään rytmihäiriöitä, jotka on TODELLA harvinaisia kuulemma. siis vauvoilla. Lääkäri sit sano, että jos tällä vauvalla ois rytmihäiriöitä, niin sen sydämen syke kuulostais ihan konekivääriltä tai perämoottorilta. Eli se sykkis niin lujasti, ettei ehdi laskea kuin monta kertaa lyö. Ja vain siinä tapauksessa lähetettäis lisätutkimuksiin.

Nyt sit kävin viikko sitte taas neuvolassa ja sydänäänet oli normaalit! :) Tätsä sano, että aivan ekstra hyvät sydänäänet! Eli ei syytä huoleen!! Silti vauvan sydänääniä vielä seurataan viikon/parin välein tarkemmin.
Oon kuullu, että monilla vauvoilla on huomattu mahassa lisälyöntejä, mut yleisin syy niihin on just tuo sydämen kehittymättömyys. Seki menee ohi, kunhan pikkuisen sydän saa aikaa kehittyä. :) (niin ja lääkäri muutes sano, että ellei poikkeavaa muutosta tuu (eli näitä vielä tiheämpiä lyöntejä) niin syntymän jälkeen ei vauvaa tarkkailla yhtään sen kummemmin.)

Mulla siis viikkoja nyt 34+3
 
niin sullakin nuo lisälyönnit on havaittu jo noin aikaisessa vaiheessa, kun mulla vasta 37+6 löytyi nuo..ja sitä ennen ei mitään!luulisi että vauvan sydän on jo näillä viikoilla täysin kehittynyt... siksi tää asia painaa niin paljon, 4d-ultralla lääkäri kyllä katsoi sydämen rakenteet ja olivat kunnossa. samanlailla mulle on tuota asiaa selvitetty.
 
Ei kannata silti huolestua. :) Kyllä ne on varmasti sun vauvaa seurannu ja tutkinu tarkkaan, ennen ku on sanonu, ettei mitään hämminkiä. Eli en usko että on syytä huoleen. Ja niinku se lääkäri sano mulle, että ihan samallai meillä aikuisillaki voi toisinaan olla ylimääräsiä lyöntejä tai tihentyneitä lyöntejä sydämessä ja ne on ihan normaaleja. Ellei ne lyönnit sitten tihene tms. Ja luulis, että meillä aikuisillakin ois jo sydämet sen verran hyvin kehittynyt, ettei tulis noita lisälyöntejä. Ei mullakaan ennen tota lisälyöntien löytymistä kuulunu koskaan mitään kummempaa sydänäänissä. Aina oli tosi puhtaat ja hyvät. Mutta yhtäkkiä ne vaan sit tuli. Ja melkeen yhtä äkkiä ne lähti pois. :)

Ei muuta ku tsemppiä! Ja älä turhia huolehdi! Kyllä ne lääkärit ja muut pitää huolen sun pikkusesta ja jos löytävät sen sydämestä jotain vikaa tms, niin varmasti tekee kaikkensa sen eteen!
 
neitiperho
Positiivista on se, että sydän jo rakenteeltaan tutkittuja siitä ei löytynyt mitään. Syntymän jälkeen saattavat myös uudestaan tarkistaa sydämen ettei esim mitään reikää sydämessä ole. Yleensä ovat tosiaankin vaarattomia, niin kuin terveellä aikuisellakin lisälyönnit. Lapsella sydämen kehitys silti edelleen vaiheessa vaikka jo toimiva.
 
vastauksista.kyllä mä noi samat asiat tiedän, kuin tekin, mutta jotenkin niitä ei usko,ennen kuin kuulee muiltakin "samassa jamassa" olevia...
nyt helpottaa.. :) KIITOS TEILLE!!
jostain kuulin myös että saattaa vauvalle tulla ressi, kun tietää ettei kauaa enää olla masussa :saint:
onnea odotukseen teille molemmille ja mä lopetan ressaamisen kanssa.
 
neitiperho
Oikein ihania viimeisiä viikkoja myös sulle. Yrität ottaa vaan rauhassa niin saat virkeän pikkuisen nopeasti syliin. Onnea etukäteen teidän perheelle. Ilmoittele kun pikkuinen on saapunut maailmaan =)
 
Samoin toivottelen onnea loppuodotukseesi! Sullahan tuo h-hetki alkaa olla jo ihan käsillä... Mukava ku on muitaki saman kokeneita, niin voi jakaa kokemuksia jne. Mäkin heti otin selvää noista lisälyönneistä ja kyselin muilta jo synnyttäneiltä äideiltä asiasta. Joillakin muillaki oli ollu sitä joidenkin lasten kohdalla ja ite en sit vetäny siitä paljo ressiä, ku aattelin, et sen täytyy olla normaalia. :) Tuli muuten mullaki mieleen, että voiskohan se vauva tosiaanki olla ressaantunu ja siks tulee noita lisälyöntejä... en tiiä... :)
Mut tsemppiä sulle loppumetreille!
 

Yhteistyössä