lisääkö raskaus riskiä kohdunkaulan solumuutoksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mistä johtuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mistä johtuu

Vieras
Minua on molempien synnytysten jälkeen kehotettu menemään papa-kokeeseen sitten kun kahden kuukautiset on tulleet. Olen käynyt säännöllisesti papa-kokeessa ja ikinä ei ole ollut mitään vikaa. Ennen viime raskautta kävin näytteen ottamassa just ennen kuin tulin raskaaksi, joten alle vuosi oli kulunut edellisestä kerrasta, kun synnytyksen jälkeen kehotettiin menemään. Lisääkö siis synnytys tai raskaus jotenkin riskiä solumuutoksiin vai mistä tämä ohje johtuu, et pitää mennä näyte antamaan?

Naisen ilman lapsia tai ei tulisi käydä papassa noin kahden vuoden välein. Eli yleensä raskausaika+imetysaika on yhteensä sen kaksisen vuotta niin sen jälkeen on siis hyvä tsekata. Ei siihen mitään kummempaa syytä ole.

En itse asiassa tiedä vastausta tarkkaan, koska en tosiaankaan ole lääketieteen koulutusta saanut, mutta tässä vähän vastausta, jonka olen itse saanut (kun on kummankin raskauden jälkeen löytynyt luokka 2 tai jopa 3 papasta) =(

Eli nykyään naisen ei tarvitse käydä papassa kuin noin neljän vuoden välein, JOS pysyy sama partneri ja jos mitään ongelmia ei ole ollut.

Raskaus nuorella iällä ja/tai useat synnytykset SAATTAVAT olla yhteydessä kohunkaulan syövän syntymiseen, siksi papaa raskauden jälkeen (mielellään kuukautisten jo alettua) suositellaan kaikille ja joka raskauden jälkeen.

Varmaan asialle on muitakin perusteluja, mutta tämä on mulle joskus sanottu.