Lisää lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amoraalinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Amoraalinen

Jäsen
01.01.2010
348
0
16
Perhe, jossa on 2 aikuista ja 4 lasta, elää vuodesta toiseen yhteiskunnan avustuksella (työttömyyspäivärahat, sairaspäivärahat, asumistuet, äippä- ja kodinhoitotukirahat, toimeentulotuki jne). Toki vanhemmat käyvät välillä työssä mutta pienellä palkalla ja pätkätöitä joten vaikka töitä tekisikin niin silti perhe saa toimeentulotukea joka kuukausi. Vanhemmat haluavat vielä 1-2 lasta lisää. Kumpi mielestänne on tässä tilanteessa "oikeampi" ratkaisu:

A: vanhemmat tekee lapsia lisää koska he haluavat ja jokaisella on oikeus hankkia niitä lapsia niin paljon kuin haluaa/saa, vaikka heitä ei itse pysty elättämään ilman yhteiskunnan tukea.

vai

B: perheeseen ei tule enää lisää lapsia vaan keskitytään niihin jo olemassa oleviin.

Ja perustelkaa vastaukset, kiitos!

B: Tottakai lapsia saa hankkia jos haluaa, en sitä tuomitse, mutta minusta järkevintä on keskittyä olemassa oleviin lapsiin, nauttia heistä ja perheestä. En vaan koe että perheen olisi järkevää tuossa tilanteessa hankkia enää lisää lapsia.

B! Kyllä jokaisen tulisi ensisijaisesti elättää itse itsensä eikä ainakaan tehdä lisää lapsia tilanteeseen jossa eletään jo valmiiksi yhteiskunnan tuilla.

A! Ei ole kaikille haluaville töitä tällä hetkellä. Eikä muuten tulevaisuudessakaan. Minusta on hienoa, että on turvaverkko, jos saan jostain syystä potkut, eikä se kyllä estä lasten tekemistä. Tämä on hyvinvointivaltio ja se tarkoittaa, että heikoimmista pidetään huolta. Tiedätte sitten itse, jos sairastutte ja joudutte elämään niillä yhteiskunnan tuilla. Ja jos vielä tulee lama ja mies saa potkut, ja joku tulee sanomaan teille, että ette saa nyt lapsia tehdä, kun ette voi elättää niitä.
Mammonaa arvostetaan liikaa. Pienelläkin pärjää, ei tarvi olla uusinta uutta kaikki...

ja Jos lapsia haluaa niin tekee silloin kun niitä vielä saa. Lapset on uusia veronmaksajia ja työntekijöitä yhteiskuntaan. Silläkin on minusta jotain arvoa.

B ehdottomasti, koska teillä on jo 4 lasta niin sanoisin että yrittäkää mielummin saada perheen talous kuntoon menemällä töihin. Mielestäni työssäkäynti on jokaisen aikuisen velvollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailijatar:
B ehdottomasti, koska teillä on jo 4 lasta niin sanoisin että yrittäkää mielummin saada perheen talous kuntoon menemällä töihin. Mielestäni työssäkäynti on jokaisen aikuisen velvollisuus.

Missä kohtaa sanoin että kyse on minusta tai minun perheestäni?? =)

Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:

No samaa mieltä olen oli kyse kenen perheestä tahansa :)

B. Tarvitseeko edes perustella? Lapsien hankkiminen ei ole mikään perusoikeus, kyllä ne täytyy itse pystyä elättämään. Yhteiskunnan tukien varaan ei voi laskea mitään, ne voivat muuttua/loppua koska tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lalaa:
ja Jos lapsia haluaa niin tekee silloin kun niitä vielä saa. Lapset on uusia veronmaksajia ja työntekijöitä yhteiskuntaan. Silläkin on minusta jotain arvoa.

Paitsi että huono-osaisuus periytyy usein. Sossun asiakkaita ollaan jo kolmannessa polvessa. Englanti tästä hyvä esimerkki ja Suomi seuraa perässä. Mistä ne lapset oppii töissä käymään, jos ei vanhemmiltaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
B. Tarvitseeko edes perustella? Lapsien hankkiminen ei ole mikään perusoikeus, kyllä ne täytyy itse pystyä elättämään. Yhteiskunnan tukien varaan ei voi laskea mitään, ne voivat muuttua/loppua koska tahansa.

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
tehkää lisää lapsia. yhteiskunnan varat on tarkoitettu tuhlattavaksi.

Ei ole olemassa mitään mystisiä yhteiskunnan varoja. Ne on meidän kaikkien verorahoja. Nekö on sinusta tehty tuhlattavaksi?

Yhteistyössä