LISÄÄ LAPSIA? Tosi sekava olo, vaikkei tämän asian kanssa kannattaisi kai stressata...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhaa stressiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhaa stressiä

Vieras
Olen aina ollut sitä mieltä, että haluan enempi kuin yhden lapsen. Mielellään ainakin kolme. Ja olen aina ollut sitä mieltä, ettei lapsilla saisi olla isot ikäerot keskenään, mielellään noin kaksi vuotta, maksimissaan kolme vuotta.

Nyt minulla on yksi IHANA lapsi, 1,5v. Enkä olekaan enää yhtään varma, haluanko lisää. Tai haluan... mutten tiedä haluanko vielä...

Tavallaan minulla on vieläkin se unelma kolmesta lapsesta pienen ikäeroin... Mutta en tiedä, jaksaisinko taas (vaikka edellisestä raskaudesta on JO 1,5v) olla raskaana... Ja jaksaisinko taas hoitaa pikkuvauvaa... Raskausaika meni alkuun ihan ok, lopussa oli hankalampaa. Mutta kyllä sen kesti, kun ei ollut vielä muita lapsi hoidettavana. Nyt olisi. Vauva-aikakin oli ihanaa, mutta vaativaakin. Ja en tiedä, miten sellaista jaksaisi, kun on vanhempikin lapsi.

Tiedän, ettei pitäisi stressata tällä, mutta jos haluan seuraavan lapsen siinä aikataulussa, kun olin suunnitellut (TIEDÄN, ei sitä voi suunnitella) niin kohta pitäisi alkaa jo toimiin... Muttei tunnu yhtään siltä, että olisin vielä valmis... Järkevää kai olisi siis odottaa... Mutta sitten taas tuntuu, että jos tässä useampikin vuosi vierähtää ja lapsille tulee iso ikäero ja...

Voi huokaus, että pitää ihmisellä olla stressin aiheet :(

Tästä ei oo varmaan paljon apuja, mutta mä tekisin niin, että jättäisin ehkäisyn pois ja antaisin vauvan tulla kun on tullakseen. Eli ei mitään tietoista yrittämistä.

No miksi ihmeessä haluat pitää suunnitelmastasi kiinni, vaikka se ei nyt juuri hyvältä tunnukaan? Suunnitelmat muuttuvat, ja niin niiden pitääkin! :) Ihanaa että elämä yllättää, eikä mene suunniteltua kaavoja pitkin. Lisäksi ihmettelen, miksi lapsilla pitäisi olla pienet ikäerot? Minulla on 5 vuotta vanhempi veli ja 5 vuotta nuorempi sisko, ja iste näen nämä ikäerot ihan ideaaleina; 5-vuotiaasta obn jo paljon apua lastenhoidossa, vaikka sen ikäinen on vielä kuitenkin paijattava ja hoidettava lapsi itsekin, mitään perustoimenpiteitä, kuten vaipanvaihtoa ja syöttämistä ei kuitenkaan enää ole. Suuremmat ikäerot kunniaan! :) Ainakin itse aion nauttia kustakin lapsestani tarpeeksi kauan, ja sitten vasta teen toisen kuin itsestä siltä tuntuu.

olen kanssa sitä mieltä, ettei elämää voi kaikissa asioissa suunnitella etukäteen ja ihmisellä on täysi oikeus muuttaa aikaisempaa kantaansa uusien lisätietojen perusteella.

Ei lapsentekoa kannata aikatauluttaa etukäteen vaan kuulostella itseään ja omaa jaksamistaan. Pienessä ikäerossa on hyvät puolensa, mutta myös huonoja. Samoin isommassa ikäerossa.... Että kumpi niistä sitten lienee edes parempi. Makuasia kai.

Mä en vielä yrittäisi hankkia lasta, vaan odottaisin kunnes tuntisin olevani valmis. Yrittäisin unohtaa ne vanhat unelmat enkä ottaisi niistä stressiä. Ne kun ovat ajalta ennen lasta, et voinut silloin realistisesti tietää, mitä se on lapsen kanssa. Unelmat voivat muuttua :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en vielä yrittäisi hankkia lasta, vaan odottaisin kunnes tuntisin olevani valmis. Yrittäisin unohtaa ne vanhat unelmat enkä ottaisi niistä stressiä. Ne kun ovat ajalta ennen lasta, et voinut silloin realistisesti tietää, mitä se on lapsen kanssa. Unelmat voivat muuttua :)

No näin olen ajatellutkin tehdä... Ostin juuri pillereitä puoleksi vuodeksi eteenpäin eli ainakin sen aikaa tässä kuulostelen miltä tuntuu... Tai jos jos aiemmin alkaa tuntua, että uusi vauva olisikin tervetullut, niin sitten jätän ehkäisyn pois....

Jotenkin on vähän sellainenkin olo, että huolettaa, osaanko rakastaa toista lasta yhtä paljon kuin tätä ensimmäistä. Olen aivan hullaantuntu lapseeni ja tuntuu, ettei ketään voi rakastaa enempää! On ihanaa katsoa hänen kasvavan ja oppivan kaikkea uutta. Ja kaikki tässä on uutta minullekin, ja ihmeellistä. Ja on kiva, että koko ajan mennään eteenpäin, lapsi tulee itsenäisemmäksi, osaavammaksi...

En edes osaa selittää, miten sekavalta ajatus toisesta lapsesta juuri nyt tuntuu...

Periaatteessa on vähän vauvakuume, kun ystävilläkin nyt pieniä vauvoja jne... Mutta kuitenkaan en haluaisi muuttaa tätä, mitä meillä on nyt...

Älä ole huolissasi voiko muita lapsia rakastaa samalla tavalla - aivan varmasti pystyy! Rakkaus toiseen ja useampaan lapseen syttyy 100% ja kaikki lapset ovat yhtä tärkeitä. Olen itse kohta 3 lapsen äiti ja aivan samalla tavalla rakastan molempia, mutta pienemmän (1,5v.) kanssa se on vähän erilaista, fyysisempää kuin 6v.

Sun ensimmäinen lapsi on vielä niin pieni ettei ajatus toisesta lapsesta tunnu varmaan vielä hyvältä. Ei kannata "väkisin" tehdä pienillä ikäerolla jos ei tällä hetkellä halua, ensimmäisen lapsen kanssa on muutenkin koko maailma mullistunut. Ota ehkäisy käyttöön ja anna ajan kulua, sitten kun aika on kypsä, alkaa varmaan vauvakuume jyllätä. Mulla tuli vauvakuume vasta kun ensimmäinen oli 3v. ja toisen tekemisessä menikin enemmän aikaa, ikäeroa tuli 4v. 5kk. Nyt toisesta vauvakuume alkoi melkein samantien ja ikäeroa tulee 1v. 7kk . Jänskättää miten menee lyhyellä ikäerolla! Lapsilukumme on nyt kolmannen jälkeen täynnä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Älä ole huolissasi voiko muita lapsia rakastaa samalla tavalla - aivan varmasti pystyy! Rakkaus toiseen ja useampaan lapseen syttyy 100% ja kaikki lapset ovat yhtä tärkeitä.

Kyllä minä tavallaan tiedänkin, että näin tulisi käymään, mutta silti vähän mietityttää...

Yhteistyössä