Lipaston elämää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanha Noita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vanha Noita

Vieras
Mulla on yksi entinen hoito (tai ei, kyllä se on enemmän kuin "hoito"), joka kertoi minulle muiden viisauksien ohella seuraavan: Elämä on kuin lipasto, jossa on paljon laatikoita, joista jokainen sisältää yhden ihmisen, jonka olet kohdannut elämässäsi. Sen lipaston laatikoita voi sitten availla ja sulkea mielensä, toiveidensa ja halujensa mukaan.

Joskus joku laatikko jämähtää (tätä ei kertonut viisas ystäväni). Miksi sitä ei enää koskaan saa auki?
Jos sitä hakkaa, nytkyttää, repii ja vetää vaikka kaikista vetimistä, se ei aukene. Ei. Se ei aukene, vaikka koko lipasto kaatuisi. Kuuluu räminä ja kolina ja hymypoika ja -tyttöpatsaat rämähtelee alas lipaston päältä eikä laatikko aukea.

Näillä palstoilla taitaa useammin törmätä tuohon jälempään, tuon Slaven pohdintaan. Ei saada luukkua kiinni, mennyttä menneeksi. Tai sitten ei uskota, että luukku on kiinni, vaan palataan neuroottisesti tarkistamaan, ainakin naapurin lipastosta...

Puhuiko vertauksen kehittäjä muuten mitään siitä, miltä tuntuu laatikossa olevasta, jos luukku lyödäänkin kesken kaiken kiinni, yksipuolisella päätöksellä? Se minua tässä eniten huolettaa, josko jonkun sormet jäävät siinä väliin.

Muistikuvatasolla tuo on hyvä systeemi, elämään yleensäkin. Voi ottaa jonkun asian menneestä, tarkastella uudestaan, ehkä uudesta näkökulmasta, ja panna takaisin - niin kai se menee silloin, kun menneensä kanssa on sovussa.

Ehkä jossain on joku laatikko myös lukossa, eikä sen sisällön kanssa ole valmis kohtaamaan, mutta tietää, että joskus senkin sieltä ottaa ja tutkii, ajan kanssa rauhassa, ajallaan. Ellei ole hukannut avainta, joskushan elämässä käy niinkin. Sitten yhteen laatikkoon jää se möykky, kohtaamaton, jotenkin sellaisena enemmän tilaakin vievä? Se, minkä aavistaa, mutta mihin ei pääse käsiksi, vie usein eniten tilaa.

Tuohon lipastoon ei suoraan sovi yksi huomio, jonka olen kuitenkin havainnut ainakin omassa elämässäni: kaikki menneet ihmiset tuntuvat kiertyvän elämässä vastaan vielä toistekin, yllättävissä paikoissa, yllättävän pitkien aikojen perästä. Joskus niin käy oikein kausina, ruuhkaksi asti. Ehkä niistä on sitten vielä jäänyt joku elämän asia opittavaksi? Eivätkä mitenkään välttämättä ole ihmisiä, joihin olisi jäänyt huonot välit (hyvin harvaan itselläni kai on jäänytkään), mutta ihmisiä, joihin on joskus liittynyt jotain tärkeää, tai siihen aikakauteen, tai ehkä useinmiten kesken jäänyttä.

Ehkä tätä lipastoa sitten pyörittää joku muukin, mene tiedä, mutta aina niillä uusilla kohtaamisilla on ollut joku tehtävä, joku anti, joku merkitys. Piti muistaa jotain tärkeää unohtunutta siitä ajasta, tai senaikaisesta itsestään, tai jopa siitä kyseisestä ihmissuhteestakin, niin tärkeisiin kohtiin ne yllättävät tapaamiset palautuksineen joskus tulevat. Mene, tiedä. Kunhan nyt kummastelen. Kaipa sitäkin joskus aikanaan jollain laitteella mitataan, jahka VTT:llä (onko koko instanssia enää?) kerkiävät.

"Ehkä tätä lipastoa sitten pyörittää joku muukin, mene tiedä, mutta aina niillä uusilla kohtaamisilla on ollut joku tehtävä, joku anti, joku merkitys. Piti muistaa jotain tärkeää unohtunutta siitä ajasta, tai senaikaisesta itsestään, tai jopa siitä kyseisestä ihmissuhteestakin, niin tärkeisiin kohtiin ne yllättävät tapaamiset palautuksineen joskus tulevat."

Mässytän nyt Daimia enkä viitsi käyttää vakiintunutta nimimerkkiä. Minuthan tuntee jo tyylistä.

Olen suunnitellut Ikea-reissua. Haaveilen lipastosta, mutta taitaa jäädä taas ostamatta. Mutta henkinen lipastoni on ihan oma lukunsa. En ole koskaan ajatellut, että olisin jonkun ihmisen laatikko hänen mielikuvalipastossa.

Vaikka olen hörhöillyt monen kurssin ja asian kanssa niin lipastoajatusleikki on minulle uusi. Ihan mukavalta idealta tämä kuulostaa ap. eli Witchie alias Vanha Noita.

Luin Elle-lehden horoskoopista, että minun pitäisi tehdät tilit menneisyyteni kanssa.
Moni asia on jäänyt harmittamaan ja tavallaan kesken. Mutta asioille ei aina voi mitään.

En tykkään että henkisessä lipastossani lukot reistailevat tai lipaston vetoradat eivät toimi. Takavuosina ostimme Ikeasta lipaston ja sen kanssa oli ongelmia.
Lopulta vein kaikki vetokaapit Töölön asunnon vintille. Viimeisimmässä muutossa
lipaston vetolaatikot lähtivät roskiin.

Mutta näin en ole tehnyt yhdellekään ihmissuhteelle elämäni varrella.
Lipaston vetokaapit ovat aina tervetulleita elämääni. Annan vetää kaikista ovista ja lipastoista.

Täällä töissä on liikaa töitä. Olen raatanut kuin maaorja. Lupasin lähettää lapselleni maailmalle Fazerin uutta suklaata. Koko työporukka nyt odottaa vesi kielellä lähetystäni. Suklaa on kuulema hintavaa, mutta taatusti ei mene kenenkään lipastolaatikkoon odottamaan mielitekoa.

Nyt nappaan viimeisen palan Daimia ja hörppään vanhaa kahvia päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ntt:
...miltä tuntuu laatikossa olevasta, jos luukku lyödäänkin kesken kaiken kiinni, yksipuolisella päätöksellä? Se minua tässä eniten huolettaa, josko jonkun sormet jäävät siinä väliin.

Hyvä huomio.

Ehkä jossain on joku laatikko myös lukossa, eikä sen sisällön kanssa ole valmis kohtaamaan, mutta tietää, että joskus senkin sieltä ottaa ja tutkii, ajan kanssa rauhassa, ajallaan. Ellei ole hukannut avainta, joskushan elämässä käy niinkin.

Ja tääkin.

:)

Ai hitsi tuota juonenkehittelyä. Olen kade. Koko ajan 'eksyksissä' ja koko ajan Niin Reitillä. Vau!

Tarkoititko edellisen tädin höpinää. Lätisin lisää lässytyksestä Ellit 50+ palstalla.
Ko. palstalla joku elli luulee, että olen kirjoittanut vuonna 1987 kirjan Vedestä veistetty.
Nyt ulkona sataa kaatamalla. Eilen olin kuin vedestä veistetty. Citylenkkarini kastuivat, mutta
sinnittelin kosteilla kengillä koko päivän vaikka kyllä minulla on täällä sisäkengät.
Tänä aamuna vedin Nokian saappaat jalkaani ja kyselin ihmisiltä säätiedotusta. Kuulema FMI sivulta
saa viiden päivän sääennusteen. Olen joskus käynyt sivulla. Ei kuulema sada, mutta niin on taas
ennusteet menneet pieleen.

Kirjoittaminen olisi ihanaa, mutta ei siitä mitään makseta. Tyttäreni on vielä parempi kirjoittaja
ja olen kannustanut kirjoittamaan maailmalta. Pyysin, että hän lähettää minulle jatkossa sähköpostia
suomen kielellä.

Muista antaa Ntt koirillesi tassukeksejä. Jo eläkkeellä oleva työkaveri kertoi niin tekevänsä reippaasti menneen ulkoilun jälkeen. Kumpa minullekin joku tarjoasi edes joskus "tassukeksejä edes näin virtuaalisesti. Hyvää mieltä toki saa muualtakin, mutta näitä ellit rupatteluja on mukava lukea vuosienkin päästä. Netti on elävä tietopankki, josta ehkä jää jälkimaailmalle jonkin sortin "digiperintö."
Opin tuon hienon sanan eilen illalla vai oliko se tänä aamuna. Vaikka omaisuutta tuskin jää jälkeeni niin ehkä joku pieni oivallus elämästä.

Jep. Sama aatos. Paljon on kyllä hyviä muitakin tekstintekijöitä ja ajattelijoita, mutta tuon fan-clubin henkistä jäsenmaksua olen ihan mieluusti maksanut joulusta asti. :) Noissa jutuissa on aina kuitenkin se aasinsilta otsikkoon metkasti sisään ujutettuna, vaikka miten siellä täällä harhailulta noin pikavilkaisulla näyttäisikin. Ja se on taito, se. Osata esittää aidosti eksynyttä ja silti opastaa muut sujuvasti paikalle pienetkin oikopolut muistaen... Juuri kun kuvittelet asian jääneen jo kauas taakse, lyötkin siihen äkkiarvaamatta nenäsi; siinä se temppu seisoo ja häntäänsä heiluttaa, kuten sanonta kuuluu. Ja paiskaa sitä tassua.

Menikö tämä nyt tassukeksistä...? :) Kahvia on termospullossa.

että sori, nyt meni kyllä taas lipsahdukseksi asiasta. Helmasyntini :( Tämä näytti olevan sellainen vanhan ajan klaffilipasto, jossa on se viisto kansi, sen päällä ei meinaa pysyä, ennenkuin kansi kunnolla avataan. Vaan sellaisessahan lipastossahan niitä juuri on niitä pieniä laatikoitakin.

Alkuperäinen kirjoittaja jatkaa:
Vaan sellaisessahan lipastossahan niitä juuri on niitä pieniä laatikoitakin.

Han-dynastia (? (?) [hàn]) hallitsi Kiinaa 206 eaa. – 220 jaa, ja näköjään hallitsee minun tekstejäni vähän alvariinsa. Ei pitäisi pysähtyä koskaan ajattelemaan yhtä aikaa kun kirjoittaa, tätähän minä olen aina sanonut...

*luovuttaa tältä päivältä, ihan selvästi on jo aika*

Tästä tuntui tulevan kaikkien hörhöjen ketju. (Hörhöt on muuten niitä kivoja).

Daim-tädistä. Hän on hyvä ja parasta hänessä nykyään on, ettei hän enää lopeta kirjoitelmaansa sanoihin: "...en sitten muuten palaa enää tähän ketjuun", kuten hän aiemmin teki. Hän osaa ottaa vastaan kiitoksen (kritiikinkin) ja kunnian. Hän uskaltaa tulla lähemmäs eikä pelkää niin paljon.

Vaihdoin pöytää tyttäreni kanssa. Tyttäreni sai muuramen ja minä vanhan klaffilipaston, joka oli minulla huoneessani jo 5-vuotiaana. Laatikot ei tahdo millään aueta ja aloin miettiä, mitä kummaa multa on niihin oikeen jemmaan jäänyt, tyhjiin laatikoihin. Hymypatsaat ja valokuvakehykset lipaston päältä sirpaloituivat lattialle. Silloin muistin vanhan "hoidon", vanhan viisaan ystäväni...

Alkuperäinen kirjoittaja _utelias_:
Alkuperäinen kirjoittaja Vanha Noita:
Mulla on yksi entinen hoito (tai ei, kyllä se on enemmän kuin "hoito"), joka kertoi minulle muiden viisauksien ohella ...

Mitä muita viisauksia hän kertoi sinulle?

Muiden muassa tämän:
"Mitä vähemmän tiedät, sitä enemmän nautit."

Mulla on yksi entinen hoito (tai ei, kyllä se on enemmän kuin "hoito"), joka kertoi minulle muiden viisauksien ohella ...

Muiden muassa tämän:

Jos hän olisi ollut vielä hiukan viisaampi, hän olisi sanonut: "Mitä vähemmän tiedät, sitä vähemmän kärsit."?

Muiden muassa tämän:

Jos hän olisi ollut vielä hiukan viisaampi, hän olisi sanonut: "Mitä vähemmän tiedät, sitä vähemmän kärsit."?

Häh? Minusta hän oli viisaampi kuin sinun viisautesi.

Muiden muassa tämän:

"Mitä vähemmän tiedät, sitä enemmän nautit." Muuttaisin tämän muotoon: "Mitä parempaa ruokaa valmistat, sitä enemmän nautit." Tämä viisaus tuli selvästi esille kun valmistin meille alkuruoaksi makuhermoja kutkuttavan sipulikeiton.

"Nataalia",

Kas vain. Olet vaihtanut nikkiä. En ala arvostelemaan sinua tämän enempää.

"_utelias_",

Opettele oikeinkirjoitus ennen kuin alat esittään ketään muuta.

Muiden muassa tämän:

"Mitä vähemmän tiedät, sitä enemmän nautit." Muuttaisin tämän muotoon: "Mitä parempaa ruokaa valmistat, sitä enemmän nautit." Tämä viisaus tuli selvästi esille kun valmistin meille alkuruoaksi makuhermoja kutkuttavan sipulikeiton.

Tarkoitan siis illallista.

Jep. Sama aatos. Paljon on kyllä hyviä muitakin tekstintekijöitä ja ajattelijoita, mutta tuon fan-clubin henkistä jäsenmaksua olen ihan mieluusti maksanut joulusta asti. :) Noissa jutuissa on aina kuitenkin se aasinsilta otsikkoon metkasti sisään ujutettuna, vaikka miten siellä täällä harhailulta noin pikavilkaisulla näyttäisikin. Ja se on taito, se. Osata esittää aidosti eksynyttä ja silti opastaa muut sujuvasti paikalle pienetkin oikopolut muistaen... Juuri kun kuvittelet asian jääneen jo kauas taakse, lyötkin siihen äkkiarvaamatta nenäsi; siinä se temppu seisoo ja häntäänsä heiluttaa, kuten sanonta kuuluu. Ja paiskaa sitä tassua.

Menikö tämä nyt tassukeksistä...? :) Kahvia on termospullossa.

Tuhannet kiitokset ylitsevuotavista kehuista. Olo on kuin Oscar-palkinnon voittajalla.
En kuitenkaan vedä esille kiitospuheessa taustajoukkoja kuten Oscar-gaalassa tehdään.
Saas nähdä miten Postia Jaakobille elokuvalle käy. Pidetään peukkuja. Tuon postin kanssa on
nimittäin ollut ongelmia jälkikasvun kanssa. Syykin taisi selvitä, mutta kaikkea ei voi netissä kertoa.

Kävin äsken Prismassa katsomassa olisiko Fazerin blueberry pie jo hyllyssä. Ei ollut eikä kassaneiti
ollut kuullut koko uutuudesta. Sitten kävelin tänne kirjastoon ja googletin tietoa. Syyskuun
puolella pitäisi tulla kaupan hyllyille. Ehkä jaksamme odottaa.

Moni elli ehkä muistaa syksyn 2006. Silloin juoksin Sara-lehden innoittamana uusilla talvinilkkureilla
uusilla lumilla Stockmannin makeisosastolle ja jouduin nilkkaleikkaukseen Töölön sairaalaan.
Sen johdosta elämäni sai uuden suunnan.

Istuin äsken 15 minuutin koneella ja sain tekstiviestin sisareltani. Hän heitti minulle tv-katseluvinkin Ylen Teemalle. Googletin tietoa ja lähetin äsken tekstiviestin. Minulla ei ole telkkaria mistä katsoa ohjelma. Ehkä pystyn katsomaan ohjelman netistä. Kyseessä on eturauhaleikkaus. Miksi minun pitäisi sellainen katsoa miehettömänä ellinä eikä tietääkseni exälläni ole tuota vaivaa. Mutta kai sisareni on muuten vain tohkeissaan työpaikkansa asioiden puolesta.

Elleissä kirjoittelu on mukava harrastus töiden lomassa. Mutta yksi asia minua kismittää mahdottomasti ja se on nuo älyttömät rivinvaihdot.

Vanha Noita on oikeassa. Alan olla oma entinen itseni. En enää puntaroi tarkkaan jokaista sanaa.
Mutta arkuus on ymmärrettävää. Jouduin hankaluuksiin liian ronskista sanankäytöstäni avioeron yhteydessä.

En pidä liian pitkistä viestiketjuista. Yleensä niihin pesiintyy häiriköitä. Mukavakin rupattelu
menee ilkeilyksi.

Siitä lipastosta vielä. Lipastossani oli tärkeät paperit. Ihan samalla tavalla kuin lapsuuskodissani.
Ylälaatikon pohjan naulat rapisivat ja paukutin niitä aina uudestaan paikalleen vasaralla.
Liikaa tavaraa eikä pohja kestänyt. Sama kai se on elämässä. Ei kannata säilöä liian paksuja
puntteja lipaston vetolaatikkoon. Raskaille asioille kannattaa hommata järeämpi hylly.

Kävelin äsken taas Viileä Punainen taidegallerian ohi. Mielenkiintoisen näköisiä tyyppejä
istui pikkuriikkisissä pulpeteissa. Ovat kai joku taidepiiri.

Nettipiiriläisten ohi ei voi mennä ikkunan ohi. Istumme itse kukin "pulpeteissamme" ympäri
maailmaa. Tämän kirjaston huoneen tuoli oli asennettu matalalle ja nostin sitä. Mietin äsken
miten pieni ihminen tässä on viimeksi istunut.

Lähden tästä kohta kotiin, käyn suihkussa ja menen nukkumaan.
En tiedä miten paljon elleissä on lukijoita. Mutta tietenkin toivon mahdollisimman laajaa
lukijakuntaa. Luen melko paljon sitä sun tätä ja haastattelen ihmisiä lisätyössäni.
Syksy on taas tulossa ja ihmiset ovat taas kerääntyneet netin ääreen.
Plazan väki voisi kehitellä uusia ideoita. Ehkä tietyntyyppiset keskustelupiirit olisivat paikallaan.
Pyörin vain muutamilla palstoilla. Tästä lipastoaiheesta voit ap. aloittaa uusia ketjuja.
Ideasi on hyvä. En tällä kertaa lopeta viestiäni sanoihin "en enää palaa tähän viestiketjuun."
Kirjoitan tällä kertaa: "ehkä en käy kommentoimassa ja keräämässä kehuja, mutta käy kuitenkin lukemassa viestejä hymy huulilla.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä