Linssit, pavut

Ovat kuulemma terveellisiä!! Muistaakseni niitä papujakin on muutaman laisia. Kertokaa kuinka niitä tehdään, minkä kanssa ja onko ne edes yhtään hyviä? Joskus katsoin niitä kaupassa mutta ensin pitää mua vähän valaista asiassa. Luin muistaakseni jostain että jompia kumpia voi laittaa vaikka keittoihinkin... :headwall: :D
 

Mä oon tehnyt linsseistä keittoa
eli liotan kuivattuja linssejä yön yli vedessä. seuraavana päivänä lisään sinne pari porkkanaa ja perunaa ja hiukkasen sipulia ja sopivasti vettä että näyttäisi keitolta, jonkin verran kinkkua, suolaa maun mukaan. Sittten annan kiehua miedolla lämmöllä niin kauan kunnes kypsää.

Linssikeitosta tulee kokoliki saman makuista kuin hernekeitosta
 
Punaiset linssit sopivat hyvin kasvissosekeittoon. Tulee täyteläistä keittoa ilman kermaa tai juustoa. Vihreistä linsseistä teen kreetalaista keittoa tai käytän idätykseen. Linsseistä saa tehtyä myös kastikkeita, patoja ja murekkeita. Punaisia linssejä ei tarvitse liottaa, vihreitä voi liottaa jos haluaa lyhentää keittoaikaa.

Pavuista teen pyöryköitä (kik-herneistä falafelejä), patoja, keittoja yms. Liotan ja keitän aina koko paketillisen ja pakastan annoksina ettei aina tarvitse erikseen keitellä.
 

Yhteistyössä