Likinäköiset alle keski-ikäiset naiset, kuinka monella teillä on piilarit?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Katukuvassa näkee tosi harvoin nuoremmilla naisilla silmälaseja. Sen sijaan noin 40 vuotiaasta ylöspäin ne ovat paljon yleisempiä. Onko teillä kaikilla nuoremmilla niin hyvät näöt että ette tarvitse laseja? Vai onko teillä kaikilla piilarit niin että voitte pitää likinäköisyytenne omana tietonanne? Paljonko on miinusta ja käytättekö laseja/piilareita/ei kumpiakaan?

lasipöllö
Lasit päässä 9v iästä alkaen, likinäköä -10 kummassakin silmässä. Teini-iässä tuli käytettyä (siis 16v-19v) piilareita päivittäin, mutta ammatinvalinta sitten saneli sen, ettei piilareita voi pitää töissä silmissä. Siksi tulee pidettyä lähinnä vain vapaalla/viihteellä, harvemmin enää niinkään. Ikää nyt 38v (eli en mielestäni vielä keski-ikäinen, mutta lähellä) ja lasit lähes päivittäin käytössä. Kesälomalla oli pitkäkäyttöiset linssit ja tuntui hassulta, kun ei silmälaseja tarvinnut kuukauteen. Isoista miinuksista on sekin etu, ettei tarvi meikata päivittäin, piilarit päässä tuntuu naama niin tyhjältä, että pakko sutia Tikkurilan värikartta pintaan.

"vieras"
Olen 33-vuotias. Miinuksia noin 10. Käytän milloin laseja, milloin piilareita. Uimarannalle ja uimahalliin laitan oikeastaan aina piilarit, että näen vahtia lapsia. Muuten sitten vähän sen mukaan, mikä on fiilis.

Nhdsf
Olen alle 30, likinäköisyys todettu ala-asteella, vahvuudet -6/-6,5. Piilareita käyttänyt joku 6 vuotta. Puoli vuotta siinä välissä pelkkiä laseja. Kotona käytän aamuisin silmälaseja

"vieras"
[QUOTE="vieras";28825176]Te kellä on paljon miinusta niin toimiiko piilarit hyvin? Onko näkönne riittävän tarkka esimerkiksi autolla ajamiseen tai tv:n katseluun?[/QUOTE]

Minulla ja miehellä on molemmilla runsaasti miinuksia. Kyllä meillä näkö on piilareilla tarkempi kuin lasit päässä.

Olen 34-vuotias, lasit ollut tokaluokalta asti. Vahvuudet -5 ja hajataittoakin löytyy. Käytän arkena laseja, mutta jos lähden kaupungille tai viihteelle, niin laitan yleensä piilarit päähän.

Hups, vastahan mää 34 täytin...

"vieras"
Tuon 40-50 vuoden ikärajan kanssa voi olla jotain tekemistä niin sanotun ikänäön kanssa. Kun aletaan tarvita monitehoja niin aletaan pitää laseja. Nuoremmat haluavat nauttia tarkasta näöstä ilman laseja likinäköisyyden häiritsemättä ja käyttävät piilareita. Saattaapi olla myös ulkonäkökysymys varsinkin viihteellä?

sinnittelen ilman
Mä oon 31 ja mulla pitäis olla varmaan lasit, mutta ei oo tullut hommattua. Viimeksi kävin silmälääkärillä vuonna 2006 ja silloin näkö oli sillä rajalla että sain valita että otanko lasit vai en, en ottanut. Sen jälkeen näkö on vielä huonontunut hieman, mutta en oo silti hommanut laseja, kun selviän ilmankin enkä autollakaan aja niin ei senkään takia tarvi. Ainoa haitta on se ettei tuttuja tunnista kadulla kaukaa, mutta toisaalta eihän ihmistä voi moikatakaan ennen kuin se on suht lähellä.

"vieras"
Nuorempana minäkin sinnittelin ilman. Oli tosi noloa kun ei tuntenut tuttuja kuin ihan läheltä ja silmien siristely paljasti likinäköisyyteni lahjomattomasti kaikille. -Ai onko sulla huono näkö, kannattaisko hommata lasit? Autolla ajamiseen se ei sitten enää riittänytkään ja ketutti kun oli pakko ottaa lasit. Nyt päälle kolmekymppisenä miinusta on noin -4 ja -5 ja ärsyttää kun ei pärjää yhtään ilman laseja. Pitäis varmaan harkita piilareita. Eniten ärsyttää kun lasit ulkoilessa huurtuvat ja kastuvat helposti ja autolla ajaessa pitää aina kääntää päätä sivulle kun toisilla riittää vilkaisu silmiä kääntämällä.

"vieras"
Mulla oli 6-vuotiaasta lähtien lasit ja aikuisiällä likinäköä -6 + hajataitto. Piilareita en pystynyt käyttämään kuivien silmien vuoksi.. Kolmisen kertaa yritin kuukauden verran kerrallaan, mutta kun on kuivat silmät niin ei niitä piilareita ollut kiva pitää. 29-vuotiaana menin femto lasik leikkaukseen ja nyt olen ollut ilman rillejä 3 vuotta. Ikänäkö tulee joskus palauttamaan lasit silmille, mutta sitten on jo silmien ympärillä sen verran ryppyä, että ihan hyvä vaan :D

"juu"
[QUOTE="vieras";28825176]Te kellä on paljon miinusta niin toimiiko piilarit hyvin? Onko näkönne riittävän tarkka esimerkiksi autolla ajamiseen tai tv:n katseluun?[/QUOTE]

On tarpeeksi tarkka, mutta piilareiden kuivumisen johdosta niitän on epämukava pitää ja näkö saattaa sumentua välillä. Lähelle en nää piilareilla kovin tarkasti, on siis vaikea lukea pientä tekstiä piilareilla. Harvoin niitä enää pidänkään.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28825308]Varmaankin aika moni käyttää kotona laseja ja vaihtaa piilarit jos lähtee asioille, shoppailemaan tai ravintolaan.[/QUOTE]

Näin mäkin tein 15v kunnes kuukausi sitten leikkautin silmät, kun en jaksanut enää pelata piilareitten ja lasien kanssa. Olisi vaan pitänyt käydä jo aiemmin.

"vieras"
Olen 31v.
Sain silmälasit seitsemänvuotiaana. Urheiluharrastuksen vuoksi vaihdoin piilareihin 14-vuotiaana ja sillä tiellä olen edelleen. Mulla on kertakäyttölinssit, ihanan helpot. Yhden hätävarasilmälasit löytyy, joita käytän vain yöllä, jos tarvitsee jotain tarkemmin nähdä, tyyliin vaihtaa vauvalta vaippa syötön yhteydessä. Ja nuo lasit ovat samat, jotka minulla oli ennen piilareiden hankkimista, eli 17 vuotta vanhat. Niillä ei tosiaan mennä ihmistenilmoille, ikinä :D

Niin ja miinusta löytyy, noin -3 molemmat silmät.

"vieras"
Sain lasit 13-vuotiaana ja piilarit 16-vuotiaana. Käytin jälkimmäisiä vähän liikaakin kymmenisen vuotta, sen jälkeen olen käyttänyt vain, kun olen laittautunut (normaalisti en juuri edes meikkaa) juhliin tai lähtenyt ulos, siis bilettämismielessä. Silmät ei enää kestä piilareita samalla tavalla, muuten varmaan käyttäisin niitä yhä. Näkö on -5.

Yhteistyössä