[QUOTE="jonna";30777326]Sori vaan, minä olen "äly hoin" kanssa samaa mieltä. Te ette ole tehneet sääntöjä ja rajoja selväksi. Ensin annatte paistinpannun ja sitten viette sen pois - jolloin te olette epäoikeudenmukaisia, ilkeitä kun viette lapsen lelun ja rikotte leikin, sinun mielestä leikki oli ohitse, lapsen mielestä ehkä vasta illalla.
Jolloin tottakai hänen maailmansa kaatuu. Hänen oikeaoppinen, reilu maailmansa kaatuu. Hän kiljuu että vääryys korjattais, että hän saisi pannunsa takaisin, ja hänen maailmansa murenee taas kun oikeaoppiset rakkaat vanhemmat ei annakaan hänen pannua takaisin ja pyydä anteeksi niin kuin on opetettu. Joten koittakaa ny helpottaa lapsen oloa ja olkaa aina ihan aina johdonmukaisia
Meillä puistoissa ja leikeissä auttaa ennakointi. Sovitaan puistoon mennessä että annat vaikka tämän auton ja lapion sille kaverille. Ja jos et halua että hän leikkii sinun traktorilla, nii tuot sen lelukassiin, niin äiti pitää siitä huolta.
Sama kylässä, meillä, etukäteen sovitaan säännöt, yhdessä ei ole pakko leikkiä, mutta kiltisi pitää olla, tai muuten joutuu itse pois leikistä.
Meillä itseasiassa on mielenkiintoinen se tilanne kun lapsi on yks ja alle vuotiaiden kanssa leikkimässä, eli sellaisten jotka ei yhtään ymmärrä ettei leluja saa ottaa tönivät ja änkevät. Nii sellasista meidän omista leluistaan ja rajoistaan pikkutarkka ei ole moksiskaan, hän jostain syystä hyväksyy ja ymmärtää ettei ne pienet todellakaan osaa sääntöjä eivätkä ymmärrä. Niin ku tänäänkin yks vuotias lapsi "sai" viedä hänen rakkaan paloauton ihan kesken leikin. Mut auta armias jis se ottaja olis ollut joku vaikka saman ikänen tai vanhempi.....
[/QUOTE]
Eipä meilläkään ongelmia silloin 1-vuotiaana ollut...
että tuuppa puhumaan uusiksi vaikka sitten kun lapsesi pääsee uhmaikään, niihin kohtauksiin kun ei välttämättä näillä kaikkein temperamenttisilla minkäänmaailman ennakoinnit ja sopimiset auta (Niinkuin jo mielestäni kerroin).
Lisäksi olen kanssasi eri mieltä siitä että lapselle ei muka saisi lainata mitään muun perheen tavaraa. Ihmeellinen ajatus. Mitenkä sitä sitten ikinä oppii lainaamaan ja palauttamaan tavaroita....