Liittyisitkö kirkkoon vain naimisiin menon vuoksi?

  • Viestiketjun aloittaja huh
  • Ensimmäinen viesti
huh
Alkaa olla jo perheriita, kun mies haluaa ehdottomasti kirkossa naimisiin ja minä en aviliiton takia kirkkoon halua liittyä hetkeksi. Oli niin painavat syyt erota aikanaan ja olisi minusta tekopyhää liittyä vain naimisiin menon takia.
Mites teillä?
 
MrsC
No todellakaan en liittyisi. Miehesi täytyy kunnioittaa vakaumustasi. Minä kuulun kirkkoon omista tärkeistä syistäni ja sinulla on varmasti yhtäläisen painavat syyt olla kuulumatta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuota mietinkin, että ei nyt sentään avioliiton takia kirkkoon pelkästän kun aamenen kuulee muutenkin :/
Menkää maistraatissa, mutta siunaus sitten kirkossa. Ei poikkea mitenkään (huomattavasti) "oikeasta" vihkimisestä. :)
 
Rukoilijasirkka
En. Enkä ymmärrä, että jos kirkossa ei ikinä käy edes, niin miksi siellä haluaa mennä naimsiin? Miksi se on tärkeä sinä yhtyeänä päivänä elämässä, mutta ei ikinä muuten? Missä selkäranka?
 
jep
mut en ennen avioliittoa ollut koskaan kuulunut kirkkoon eikä mua ollut kastettu. 23v kastettiin ja liityin kirkkoon ja vihittiin sitten myös kirkossa. En ole koskaan vastustanut kirkkoa joten kuulun edelleen kirkkoon :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja e:
En liittyisi/liittynyt. Mut mun veli kävi rippikoulun ym vaan sen takia, että pääsee meidän pojalle kummiksi <3 Ja veli siis 33.
toi on tosi ihanaa, mun paras kaveri kans liittyi takas kirkkoon että voisi olla lapseni kummi, nyt hän on saanut lapsen ja on pyytänyt minua kummiksi :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja MrsC:
No todellakaan en liittyisi. Miehesi täytyy kunnioittaa vakaumustasi. Minä kuulun kirkkoon omista tärkeistä syistäni ja sinulla on varmasti yhtäläisen painavat syyt olla kuulumatta.
Peesi, vaikka en siis kuulu kirkkoon.

Monesti varmasti tapahtuu juuri kuten ap:lla, eli toinen "painostaa" kirkkohäiden takia toisenkin liittymään :( Siinä sitten yrittää tehdä mieliksi puolisolle eikä omille vakaumuksilleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja e:
En liittyisi/liittynyt. Mut mun veli kävi rippikoulun ym vaan sen takia, että pääsee meidän pojalle kummiksi <3 Ja veli siis 33.
toi on tosi ihanaa, mun paras kaveri kans liittyi takas kirkkoon että voisi olla lapseni kummi, nyt hän on saanut lapsen ja on pyytänyt minua kummiksi :)
Miten tämä eroaa siitä naimisiinmenojutusta? En tajua...
 
vieras
Mulla on kaksikin ystäväpariskuntaa, jotka ovat liittyneet kirkkoon vain sen takia kun menivät naimisiin. Itse en oikein tajunnut ideaa.Sama kun toinen pariskunta liittyi silloin kirkkoon, kun heitä pyydettiin kummeiksi. Totakaan en ymmärrä, mitäs ne sitten on kun kumminkin erosivat siitä myöhemmin kirkosta. Ei tajuu ei tollasta :/
 
Agnostikko
Alkuperäinen kirjoittaja e:
En liittyisi/liittynyt. Mut mun veli kävi rippikoulun ym vaan sen takia, että pääsee meidän pojalle kummiksi <3 Ja veli siis 33.
Siis ole jo valmiiksi ollut kirkon jäsen? Kun lapsennekin kerran on kastettu. Käsittääkseni tämä kysymys oli ei kirkkoon kuuluville.

En liittynyt kirkkoon. En missään tapauksessa liittyisi kirkkoon minkään juhlien vuoksi. Ainoa syy liittymiselle olisi uskoon tulo.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
En. Enkä ymmärrä, että jos kirkossa ei ikinä käy edes, niin miksi siellä haluaa mennä naimsiin? Miksi se on tärkeä sinä yhtyeänä päivänä elämässä, mutta ei ikinä muuten? Missä selkäranka?
Kirkkoon kuulumattomana oon ihan samaa mieltä.

En todellakaan liittyis ja halveksun syvästi niitä, jotka näin tekevät.
 
vieras
Riittää kun toinen kuuluu kirkkoon niin saa ne kirkkohäät. Ja jos miehesi ne haluaa, hän voi liittyä kirkkoon (jos ei jo kuulu). Se taas sitten , että jos et suostu kirkkohäihin vakaumuksen vuoksi ,ja mies ne haluaa... Kannattaa miettiä kompromissia tai olla menemättä naimisiin ollenkaan.
 
jokainen tyylillään
Kyllä Jumalaan voi uskoa vaikka ei olisikaan kirkossa :) Ja kirkossa naimisiin meno on vanha traditio, siksi varmaan moni haluaa kirkossa naimisiin :)

Jokainen tekee niinkuin parhaaksi nkee, mitä sitä täällä kummastelemaan tyyliin "mä en ainakaan ymmärrä...jne"
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
En. Enkä ymmärrä, että jos kirkossa ei ikinä käy edes, niin miksi siellä haluaa mennä naimsiin? Miksi se on tärkeä sinä yhtyeänä päivänä elämässä, mutta ei ikinä muuten? Missä selkäranka?
Laajenna mieltäsi, niin voisit ymmärtää muutakin kuin vain itseäsi.

Miksi ei? Kirkkovihkimiset on paljon kauniimpia yleensä ottaen kuin maistraatti vihkimiset. Valtaosa väeöstä myös pitää ne, joten ne mielletään helposti niin sanotusti oikeammaksi vaihtoehdoksi, kuin maistraattivihkiminen.

En minäkään kirkkoon naimisiin menon vuoksi liittyisi, mutta kun kuulun jo, ja vaikka en kirkossa käy, silti halusin kirkossa vihkimisen.
Ei se elämääni toki olisi kaatanut, jos mies ei olisi halunnut kirkkohäitä - joten ei voi sanoa että se on tärkeä yhtenä päivänä elämässä mutta muulloin ei - se on ihan yhdentekevä jokaisena päivänä.
 
Agnostikko
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ei? Kirkkovihkimiset on paljon kauniimpia yleensä ottaen kuin maistraatti vihkimiset.
Pöh. Naimisiin voi mennä melkein missä tahansa. Mielikuvitus on rajana. Ei meidänkään vihkiminen ollut maistraatissa(eikä siis kirkossakaan).
 
Keittiönoita
Vaikea kysymys. Saattaisin liittyäkin, jos ne kirkkohäät olisi sille toiselle erittäin tärkeät. Sen toisen pitäisi kuitenkin ymmärtää, että liittyisin kirkkoon vain hänen toivomuksestaan niitä häitä varten ja heti seuraavana päivänä eroaisin taas kirkosta.
 

Yhteistyössä