liittoon liittyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anika"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="anika";22374120]alotan tysuhteen joka kestää 5kk, voinko liittyä liittoon ku työsuhde on noin lyhyt ja kertyykö liiton päivät ja jää sit "jemmaan"?[/QUOTE]

Liittoon voi liittyä, mutta ei siinä mitään järkeä ole.

Liity pelkkään työttömyyskassaan, päivät jäävät kyllä "jemmaan". Minkä alan töistä kyse?

[QUOTE="anika";22374143]kotitalous hommia, eli mitä eroa on kiittoon ja työttömyyskassaan liittymisellä?[/QUOTE]

Liitosta saat lakiapua, lehtiä ja jotain alennuksia, mutta maksat ne tietysti ajanmittaan jäsenmaksun muodossa. Työttömyyskassa taas hoitaa ansiosidonnaisen työttömyysturvan.

Mitä liittoa harkitsit? Sen perusteella osaisi suositella sopivaa työttömyyskassa.
Helpointa ja nopeinta on tietysti liittyä YTK:hon, mutta se on aika kallis.

no en tiedä minkä alan työehtosopimusta palkkaaja käyttää, luulene että kiinteistöalan tai sosiaalialan tessiä..
luulin että jos aion olla työttömyyskassan jäsen mun on oltava myös saman liiton jäsen?

ja olen tällä hetkellä kemian liitossa, vai mikä se nyt nykyisin onkaan, nimi taisi vaihtua mutta kun 500 päivää tuli täyteen työttömyyttä en ole sinne jäsen maksua maksanu, eli onko mut nyt erotettu sieltä vai miten se menee?

[QUOTE="anika";22374192]no en tiedä minkä alan työehtosopimusta palkkaaja käyttää, luulene että kiinteistöalan tai sosiaalialan tessiä..
luulin että jos aion olla työttömyyskassan jäsen mun on oltava myös saman liiton jäsen?[/QUOTE]

Kassan jäsenyys ei vaadi liiton jäsenyyttä. Voit vapaasti valita liiton, kassan, toisen tai molemmat.

Jos kyseessä on PAM:in ala, niin silloin kassana olisi Palvelualojen työttömyyskassa. Sen jäsenmaksu on aika korkea, 0,45% palkasta. On se tosin 5kk työsuhteessa puolet halvempi kuin YTK.

no mites toi toinen homma kun tuli toi 500 päivää täyteen niin onko liitto nyt potkinu mut pihalle? ainakaan mitään jäsenmaksu juttuja ei ole tullut?
kiitos vain sinulle jo näistäkin tiedoista

[QUOTE="anika";22374208]ja olen tällä hetkellä kemian liitossa, vai mikä se nyt nykyisin onkaan, nimi taisi vaihtua mutta kun 500 päivää tuli täyteen työttömyyttä en ole sinne jäsen maksua maksanu, eli onko mut nyt erotettu sieltä vai miten se menee?[/QUOTE]

Eli ilmeisesti olit myös Teollisuusalojen työttömyyskassan jäsen? Tuskin sinua pois on potkittu, soita sinne ja kysy: 09 773 971

Sen jäsenmaksu on 0,5% palkasta 2011. Jos aiot olla enemmänkin töissä ensi vuonna, niin voi olla fiksumpaa liittyä YTK:hon.

no mites noi jäsen maksut sit kun niitä ei ole tullu mulle ollenkaan sen jälkeen kun tuli toi 500 päivää täyteen? olen siis ollut senkin jälkeen työtön, eikö jäsenmaksuja vähennetä työmarkkinatuesta?

[QUOTE="anika";22374269]no mites noi jäsen maksut sit kun niitä ei ole tullu mulle ollenkaan sen jälkeen kun tuli toi 500 päivää täyteen? [/QUOTE]

Eipä niitä yleensä työttömänä maksella.

olen siis ollut senkin jälkeen työtön, eikö jäsenmaksuja vähennetä työmarkkinatuesta?

Ei. Tai jos jostain kumman syystä haluaisit maksaa liiton jäsenmaksua työttömänä, niin silloin ehkä.

Nyt täytyy poistua koneelta...

ero on: liitto hoitaa jäseniensä etuja (neuvottelee asioista esim. työehtosopimuksista, auttaa tarvittaessa lakiasioissa jne jne) ja työttömyyskassa maksaa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa.
Käytännössä kaikki liittyvät samalla sekä liiton että työttömyyskassan jäseniksi, koska muuten esim. lakimiestä tarvittaessa oman liiton edustajat eivät auta vaikka päivärahaa kassasta saisikin.

Vielä tarkennusta.

Koska 500 päivää on tullut täyteen, niin ehkä kaikein helpointa tässä tilanteessa on aloittaa puhtaalta pöydältä ja vain liittyä siihen YTK:hon. Edullisempiakin kassoja olisi, mutta ei siinä puhuta vuositasolla kuin muutamista kympeistä, ja liittyminen vaatisi hieman enemmän selvitystä/paperityötä.

ok, tärkein tieto olikin että voin siis liittyä liittoon vaikka olenkin töissä vaan 5kk, varmastikkin liityn työttömyyskassaan ja liittoon niin saan sitten vähän turvallisemman mielen.
piänee soitella liittoon kun uusi työ alkaa, jos nyt sitten eivät ole erottaneet minua kun ei ole mitään kuulunu sieltä kohta puoleen vuoteen

Yhteistyössä