Liinailijat!

Eli pikkuisen vauvan kanssa olisi tarkoitus aloittaa liinailu...Tyttö tykkää kovin sylittelystä ja olisi ihana saada käsiä vapaaksi myös kotitöiden hoitamiseen ja isomman sisaruksen hoitoon =)

Suositelkaa hyvää ja käytännöllistä liinaa Ja kokemuksia, ne plussat ja miinukset kiinnostaa...

Kovasti on markkinoilla erilaisia liinoja ja kun kokemusta ei ole, niin niitä sitten teiltä kyselen avuksi liinan valintaan.

Sitomisen helppous olisi plussaa (koen epävarmaksi kieputtelut ja monet solmut, ylimääräiset kankaanpalat yms.). Ja liinan pesu koneessa olisi iso plussa. Sekä ergonomisuus sekä vauvalle, että kantajalle.

Kiitti :) :wave:

Minä pidän pikku-ruusta. En itse tiennyt liinoista mitään ja kaveri sellaista suositteli. Nyt minulla on ulko-ja sisäkäyttöön erilaiset liinat (ohuempi sisälle) ja olen kyllä tykännyt. Kokemusta ei siis ole muista liinoista ja tätä olen käyttänyt 3kk ikäisestä ja vauva on nyt 9kk.

Käytännöllisyydestä en tiedä, pitkä liina on aina pitkä liina, eli sitomista on. Mutten koe sitä kyllä kauhean hankalaksi. Meillä oli kokeilussa myös Ergo-reppu, mutten tykännyt...nyt se lojuu tuolla tarpeettomana, ehkä se toimii paremmin isomman lapsen kanssa?

Kiitos :flower:

Tuo hug-a-bub kiinnostaa kovasti, sillä siitä olen kehuja kuullut. Mutta ne menneet hiukan ohi korvien. Esikoisen reputin ja Ergo löytyy kaapista. Siihen vasta vauvan saa n. 5kk ikäisenä. Ainakin esikoisen kohdalla se ei toiminut tätä ennen. Ja sitä kantoreppuna suosittelen itse kovasti. Ollaan metsäreissut (marjastamiset ja sienestämiset), kauppareissut kävellen, kirjasto yms. sen kanssa hoidettu ilman, että oma selkä tai kroppa kipeytyy.

Lisää kokemuksia kiitos :wave:

Kaa
Itselläni kaapista löytyy Didymos Mandarin (kudottu, napakka liina), Kaislakehto (kevyt trikooliina) sekä Manduca-kantoreppu. Sisällä käytän tällä hetkellä tuota Kaislakehtoa, ja olen siitä tykännyt. Ulkona on sitten ollut jo jonkin aikaa käytössä tuo Manduca. Käy meille aivat täydellisesti. Poika nauttii oikein siinä olostaan ja usein nukahtaakin reppuun. Mandarin odottaa vielä käyttänsä, olen vasta testaillut sitä. Mutta hyvältä sekin tuntuu noin kokeilukäytön jälkeen.

Kaa ja Poika 2 kk

Silleri
Itse käytin Pikku-Ruuta, en koskaan kokeillutkaan muita, joten enempää kokemusta ei ole. Mutta siitä tykkäsin kovasti. Poika viihtyi siinä hyvin, mutta kuopusta ei voinut kovin paljon siinä kanniskella, kun tuli niin hikiseksi, että kävi ihan tuskaiseksi. Siksipä liina meni kiertoon ja hankin Babybjörnin rintarepun... Kohta vaan sekin alkaa hiertää liikaa hartioita (vauva 7kk). Että loistavista kanto-ominaisuuksista huolimatta liinakaan ei kaikille vauvoille sovi.

Esikoisen kanssa tuota vauvatukea Ergoon kokeilin ja en oikein vakuuttunut siitä. En tiedä osaisiko sitä nyt hyödyntää paremmin, jätin sen silloin ostamatta...

Liina sillain olisi nyt vauvan kanssa kiva, kun esikoinen on 2,5v niin hän menee kivasti isännän kanssa Ergossa (retkuilla) ja minä saisin vauvan sitten liinaan. Mutta kunhan katsotaan.

Kiitos sinulle Tinii :flower:

Ekat kuukaudet olen tykännyt sitoa pitkään trikoiseen liinaan, mulla oli käytössä Pikku-Ruu, josta kovasti tykkäsin.

Tämän jälkeen itse tykkään sitoa pitkään kudottuun liinaan (esim. kesällä kudottu ei ihan niin hiostava kuin trikoinen, mikä ei juurikaan hengitä). Näistä pitkistä kudotuista mulla on yks Girasol ja yks Hoppediz, molempia voin lämpimästi suositella!

Minulla nyt kävi niin että sain tuttavalta kudotun liinan jonka pituus on 3,8m ( tiedän, melko lyhyt on ). Niin mitä sidontoja tuolla voi tehdä muuta kuin masurepun ja kehtosidonta? Kokeilin noita kietaisuristejä, tuplaristejä ja kaikissa loppui liina kesken. Vinkkejä kaivataan! Vauvalla ikää kohta 2kk ja eikä viihdy kehtoasennossa.

ps. Vilkaisin jo kantoliinakanavan sivuilta niitä sidontoja. En löytänyt kuin nuo kaksi. :(

Meilläkin on kantoliina hankittuna, mutta sen käyttäminen ei ole vielä oikein ns. ottanut tulta alleen...
Tyttö, 1kk, huutaa kuin syötävä, kun häntä liinaan asetetaan...itkupaniikin seurauksena on tietenkin hikoilu ja lopullinen tuskastuminen :/ Tuttavien vinkeillä olemme koittaneet keinua yms. liikehtiä liinaillessamme, mutta... Pari kertaa tosin on onnistumisiakin tullut ja tyttö on nukahtanut tyytyväisenä liinaan :) eli toivoa ehkä kuitenkin on!

Meitä liinan käyttö kiinnostaisi todella kädet vapauttavana sekä tyttöä rauhoittavana tekijänä eli vinkkejä "harjoitteluun" olisi kiva saada :flower:

Yhteistyössä