Liika syöttö korvikkeilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja satu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
NIIN, totuttavat lapsensa ahmimaan maitoa, muka kuvittelevat niillä olevan nälkä. On ne pienikokosemmatkin kasvanu aikuisiksi tähän asti vaikka ovat saaneet vähemmän ruokaa, kenties sen mitä ovat tarvinneet. ei oo toki väärin olla kokoajan syöttämässä mut onko siinä nyt niin järkeä? ei oo. mitenkä pärjää afrikkalaiset muksut ilman korvikemaitoa?? eihän afrikassa ois aikuisia ollenkaan jos ne nälkiintyis vauvana koska ei saa tarpeeksi maitoa.

Noh, kyllä mun vauvani ainakin pulautti ylimääräiset. Enpä usko että vauva syö yhtään määräänsä enempää niin rintamaitoa, kuin korvikettakaan.

Minä kasvoin vauvana rintamaidolla, ja oma tyttäreni on saanut sekä rintaa että korviketta (enemmän korviketta) ja ihan samoilla mitoilla kasvaa kuin minä itse kasvoin vauvana.

No ei kyllä voi liikaa syöttää. :D

Kyllä pulauttaa ylimääräset ulos, meillä likka vetää 1000ml korviketta+2dl sosetta päivässä, ja on -5 käyrällä, eikä pulauttele/oksenna. Neuvolasta käskettiin vaan lisätä korvikkeiden määrää.

Ei ole olleet lapset todellakaan lihavia ja korviketta ovat vauvana saaneet. Kuopus on ollut ainakin hirveän rimpula vauvana. :snotty: En ymmärrä miten korviketta voi antaa liikaa?? Ihan lapsen oman tarpeen mukaan ollaan annettu.

Olen kyllä huomannut että monet rintamaitolapset ovat olleet paljon tuhdimpia kuin mitä meidän korvikelapset olivat.

Vauvan liikasyöttö on mahdotonta!! Vauva ei joko huoli pulloa tai pulauttaa ylimääräiset pois, mikäli sattuu liikaa syömään. Jotku lapset vaan on iso ruokaisempia kuin toiset. Ärsyttää tommoset jeesustelut taas, että joku muka huvikseen tunkee lapsen ähkyyn jatkuvasti. Meillä lapsi sai maitoa niin paljon kuin halusi, eikä sitä mittailtu paljo on menny.

Liikasyötto on todella mhdollista! Äiti tuputtaa ja tuputtaa ja pienellä ei ole mahdollisuutta kuin niellä. Ja kun aina tuputetaan aivot eivät kohta enää tiedä milloin on nälkä ja milloin ei.
Ja nimenomaan korvikelapset. Rintamaidon imeminen on niin paljon työläämpää, että sitä lapset eivät huoli liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
NIIN, totuttavat lapsensa ahmimaan maitoa, muka kuvittelevat niillä olevan nälkä. On ne pienikokosemmatkin kasvanu aikuisiksi tähän asti vaikka ovat saaneet vähemmän ruokaa, kenties sen mitä ovat tarvinneet. ei oo toki väärin olla kokoajan syöttämässä mut onko siinä nyt niin järkeä? ei oo. mitenkä pärjää afrikkalaiset muksut ilman korvikemaitoa?? eihän afrikassa ois aikuisia ollenkaan jos ne nälkiintyis vauvana koska ei saa tarpeeksi maitoa.

Kuka on syöttänyt vauvaansa pullolla koko ajan?
Kuka on totuttanut lapsensa ahmimaan?

Meillä on annettu vauvoille maitoa sillon kun ovat itse ilmaisseet nälkänsä.

Ja mitenkähän luulet niiden afrikkalaisten lasten noin keskimäärin pärjäävän?
Ei taida häävisti mennä.
Lapsikuolleisuusluvut on aika suuria.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
No ei kyllä voi liikaa syöttää. :D

Kyllä pulauttaa ylimääräset ulos, meillä likka vetää 1000ml korviketta+2dl sosetta päivässä, ja on -5 käyrällä, eikä pulauttele/oksenna. Neuvolasta käskettiin vaan lisätä korvikkeiden määrää.

Tämähän pitäisi jo ehdottomasti tutkia, me päästiin tutkimuksiin jo -2 käyrällä.

Jaa-a, itse olen miettinyt samaa että voiko lasta syöttää liiaksi. Meillä se tilanne että erittäin valitettavasti imetys päättyi 6 viikon iässä ja jouduttiin siirtymään täysin korvikkeelle. Nyt vauva 2kk ja painaa 6,3kg ja on 61cm pitkä, oli tosin iso syntyessäänkin, melkein 4kg. Kysyin neuvolasta sopivia määriä korvikkeelle ja meidän oma terkkari sanoi että saa antaa niin paljon kuin vauva vaan pyytää, ei voi kuulemma halkaista itseään syömisellä.. :) Kyllä meidän vauvalla ainakin toimii itsesäätely korvikkeen kanssa, eli vauva sylkee pullon tutin pois suustaan kun on täysi olo ja kääntää päänsä pois. Siihen ei mikään tunkeminen auta vaan kun vauva on kylläinen niin hän sen ilmoittaa. En tiedä sitten pitääkö paikkansa muiden vauvojen kohdalla. Tuskinpa sitä lasta sen kummemmin voi korvikkeilla lihottaa kun tissimaidollakaan, onhan monet rintaruokitut lapset tosi pulskassa kunnossa. Mutta tämä on siis vaan mun mielipide/kokemus asiasta.

Yhteistyössä