Liika kofeiini raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dask
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

dask

Aktiivinen jäsen
30.04.2008
1 293
0
36
Mun on erittäin vaikea pitää mun päivän kahvimäärä kolmessa kupillisessa. Olisko jollain laittaa jotain linkkiä tai kertoa mulle mitä liika kofeiini voi aiheuttaa vauvalle? Nyt viikkoja mulla 17+1.

no mutta eikö se ole todella harvinaista että noilla viikoilla raskaus menee kesken? Vai onko minulla ihan väärää tietoa? Oikaiskaa toki jos olen väärässä :)

Kyllä minäkin toisinaan saatoin juoda viisikin kuppia kahvia (ei mitään pieniä kupillisia) ja ihan normaali raskaus oli ja lapsikin terve. Parempihan se olisi jos pysyis siinä kolmessa kupissa, mutta uskon että kahvi on paljon paljon pienempi paha sikiölle kuin tupakka ja alkoholi.

Alkuperäinen kirjoittaja Primavera:
Entäs kofeiiniton kaffe? Eihän se samalta maistu, mutta raskaana ollessa vauvan turvallisuus ohittaa kyllä kaiken.

Ohittaa tottakai. Täytyy ostaa kofeiinitonta ja kokeilla... Mulla vaan on se kofeiini nimenomaan se, jota "tarvitsen". Nytkin kädet tärisee, kun oon aamulla viimeks juonut kahvia. Mutta vauvan hyvinvointi on tietysti tärkein :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no mutta eikö se ole todella harvinaista että noilla viikoilla raskaus menee kesken? Vai onko minulla ihan väärää tietoa? Oikaiskaa toki jos olen väärässä :)

Kyllä minäkin toisinaan saatoin juoda viisikin kuppia kahvia (ei mitään pieniä kupillisia) ja ihan normaali raskaus oli ja lapsikin terve. Parempihan se olisi jos pysyis siinä kolmessa kupissa, mutta uskon että kahvi on paljon paljon pienempi paha sikiölle kuin tupakka ja alkoholi.

Mä melkein joka päivä jopa pysyn siinä kolmessa kupillisessa (yksi jättimukillinen), mutta silloin tällöin tekisi vielä illallakin mieli juoda. Tänäänkin tulee illalla vieraita, joille keitän kahvit, niin tekisi mieli itekin vielä juoda pikkasen. Ei kai se nyt niin pienestä voi olla kiinni, kun ei suomalaiset neuvolat siitä sen enempää kohise? Ja kun en kuitenkaan joka päivä juo litratolkulla...

Alkuperäinen kirjoittaja Team Switzerland:
No siitä voi päätellä paljon, että muissa euroopan maissa (en tiedä onko ihan jokaisessa) se on kokonaan raskausaikana kielletty.

onko näissä maissa myös odottavien äitien tupakointi kielletty? miten tätä äitien kahvinjuontia valvotaan kyseisissä maissa?

Sama ongelma oli mulla raskausaikana.
Join normaalisti jopa 6kuppia päivässä kahvia ja cokistakin joskus pari kuppii
Niistä oli vaikee luopua!
Lopetin sen heti ku sain tietää olleeni raskaana.
Mulle on tullut 3 keskenmenoa ja raskaaksi tulo on ollut tooosi vaikeeta. keskenmenot ei ole siis johtuneet kofeiinista vaan jostain omasta ongelmasta sisälläni.
Ja nyt kun lapsi on sylissä 6.v odotuksen jälkeen oli hyvä että lopetin kaikkien kofeiini pitoisten juomisen. Nyt juo n.2kup päivässä kahvia

Mutta täytyy juuoda paaljon olet jo aika hyvillä viikoilla:)
Onnea

Neuvoloissa muistaakseni suositellaan max 3 kuppia päivässä. Ja tietenki saat juoda vaikka litran sitä kahvia, ne on niitä valintoja, joita jokainen raskaana oleva joutuu tekemään ja kantamaan sitten tunnontuskat/seuraukset jos sellasia sattuu tulemaan.

Ja vieraalle, että ei oo kovin harvinaista, että viikolla 7 menee kesken, yleensä keskenmenot tapahtuu ennen 10 viikkoa. Ja nyt puhuttiin riskistä, ei siitä että kaikilla kahvinjuojilla automaattisesti menis raskaus kesken.

Alkuperäinen kirjoittaja dask:

Mä melkein joka päivä jopa pysyn siinä kolmessa kupillisessa (yksi jättimukillinen), mutta silloin tällöin tekisi vielä illallakin mieli juoda. Tänäänkin tulee illalla vieraita, joille keitän kahvit, niin tekisi mieli itekin vielä juoda pikkasen. Ei kai se nyt niin pienestä voi olla kiinni, kun ei suomalaiset neuvolat siitä sen enempää kohise? Ja kun en kuitenkaan joka päivä juo litratolkulla...

tämä on vain minun kokemukseni, mutta minä kärsin ihan kamalista päänsäryistä raskausaikana koska yritin pysyä erossa kahvista. Oikeastaan ei alkuraskaudessa tehnyt edes mieli pahoinvoinnin vuoksi. Mutta kun pahoinvointi hellitti palasin siihen tyypilliseen "kahvirytmiini", aamulla kaksi kuppia että jaksaa herätä, päivällä yksi kupillinen ja ehkä illallakin vielä. Heti häipyi päänsärytkin kun taas pystyin kahvia juomaan. Tuskin sekään sikiölle on parempi että äiti joutuu ottamaan särkylääkettä päänsärkyyn.

Neuvoloissa muistaakseni suositellaan max 3 kuppia päivässä. Ja tietenki saat juoda vaikka litran sitä kahvia, ne on niitä valintoja, joita jokainen raskaana oleva joutuu tekemään ja kantamaan sitten tunnontuskat/seuraukset jos sellasia sattuu tulemaan.

Ja vieraalle, että ei oo kovin harvinaista, että viikolla 7 menee kesken, yleensä keskenmenot tapahtuu ennen 10 viikkoa. Ja nyt puhuttiin riskistä, ei siitä että kaikilla kahvinjuojilla automaattisesti menis raskaus kesken.

korjaanpas nyt hieman sinun virhettäsi: ap on viikoilla 17 :)

Mä olen ollu aina kova juomaan kahvia ja molempien raskauksien aikana kahvin nauttiminen kohtuudella tuotti suuria ongelmia, joskus pysyin siinä kolmessa kupillisessa jotka taisi olla kyllä mulla mukillisia, mutta useemmin meni varmaan 4-5 mukia. Ja se oli mulle jo aika vähän. Hassusti sitten vähän ennen kuopuksen syntymää meni maku kahvista ja se suorastaan etoi, pari viikkoa synnytyksen jälkeen olin kokonaan kahvitta kun en voinut juoda, sitten se alkoi taas maistumaan :p meni vähän ot. Mutta mä kyllä neuvolassakin sanoin että kofeiini tuottaa mulle selvästi ongelmia ja juon liikaa kahvia, mutta ei siihen sen kummemmin kuitenkaan puututtu. kaikki on aina ollu kunnossa.

korjaanpas nyt hieman sinun virhettäsi: ap on viikoilla 17 :)

Oho, katoin väärin nuo viikot :D No suurin riski ton kahvin kanssa onkin ensimmäisellä kolmanneksella, että juu kyllähän se km on harvinainen noilla viikoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja dask:

tämä on vain minun kokemukseni, mutta minä kärsin ihan kamalista päänsäryistä raskausaikana koska yritin pysyä erossa kahvista. Oikeastaan ei alkuraskaudessa tehnyt edes mieli pahoinvoinnin vuoksi. Mutta kun pahoinvointi hellitti palasin siihen tyypilliseen "kahvirytmiini", aamulla kaksi kuppia että jaksaa herätä, päivällä yksi kupillinen ja ehkä illallakin vielä. Heti häipyi päänsärytkin kun taas pystyin kahvia juomaan. Tuskin sekään sikiölle on parempi että äiti joutuu ottamaan särkylääkettä päänsärkyyn.

Mulla kanssa huomaa päänsärkynä ja käsien tärinänä, jos ei juo kahvia. Inhottavaa olla riippuvainen kofeiinista...

Yhteistyössä