Liian suuret munarakkulat??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miu

Vieras
Lääkkeina lapsettomuuten (pco, ei ovulaatiota) käytän clomeja sekä Pregnyliä.Alkuannos clomeissa oli 50mg, Siitä ei ollut mitään apua. 100 mg/pvä auttoi niin että alkoi munarakkuloita kehittymään ja sain pregnyl-pistoksen. Ei ole kuitenkaan tehnyt toivottua tulosta...

Nyt viimeisellä kerralla kun kävin seurantaultrassa, oli kehittynyt kaksi munarakkulaa, oli molemmat kooltaan 24 mm. Lääkäri sanoi jotain että olisivat liian isot. Miten niin??
Kysyi myös onko ollut vatsakipuja, ja onhan niitä ollut. Varmaan jotenkin liittyy sitten noihin munarakkuloihin.

Kenelläkään tietoa onko tästä koosta jotain "haittaa"? Kaksi ainakin vaikuttaisi siihen että voisi tulla kaksosraskaus.

heippa vaan
mulla oli vissiin munarakkulat 20, 19 ja 18mm kun ne pregnylillä irrotettiin ja yksi niistä onnistui..... liian pienet ei saa olla, mutten oo varma tosta liian isot jutusta :(
mun mielestä mun oli aika pienet ja pahinta pelkäsin mutta sittenkin onnisti. semmonen 21mm olis kait paras, please korjatkaa jos oon ihan puissa, en muista tarkkaan enään.

niin clomit tosiaan voi tehdä niistä aika suuria yllättäen, niin käsitin.

21mm olis kai se toivottu koko.
Kerran multa on löydetty sellainen iso rakkula ja lääkäri höpisi itsekseen että *mistä se nyt tuota kystaa on ruvennut kasvattamaan* Kysyin mitä ja lääkäri sanoi että näyttää kystalta tää yksi rakkula kun on 25mm ettei voi olla enää kelvollinen munarakkulaksi. Muuta en tiedä minäkään.

Niin että ne voisikin vaikka olla kystia eikä munarakkuloita... Oli myös pieniä munarakkuloita näiden lisäksi.
Vatsakivut eivät ole helpottaneet, vaikka oletettu ovulaatio on jo mennyt, eli kaiken järjen mukaan jos ne ovat munarakkuloita, niiden olisi pitänyt jo puhjeta. Vaiko?

Jos munarakkulat kasvaa isommiksi niin silloin niitä kutsutaan kystaksi. Mulla ittellä pco kans. En tiiä ovulaatiosta tapahtuuko sitä vaiko ei. Raskaaks ei vaan oo tultu. Teroluteilla viime kierrot olleet kp 21 ja kp 22. Aika lyhyeks jääny. Kesken kuurin alkanu vuoto.

Kyllä munarakkulat voivat hyvinkin olla 24 tai jopa 26 mm eikä se ole vielä merkki mistään ongelmasta. Tuo 21 on suhteellisen pieni eli isompikin saisi olla. Ei isoista munarakkuloista välttämättä kehity kystia, joskus tietysti niinkin.
Kipuja voi olla ennen ovulaatiota, ovulaation aikana ja ovulaation jälkeen. Ovulaation jälkeen puhjennut follikkeli kasvaa keltarauhaseksi ja se voi aiheuttaa kipuja. Kivutkaan eivät välttämättä tarkoita kystia.

Vihdoin selvisi mikä oli vialla. "kyllästyin" kipuihin ja varasin ajan lääkäriin.
Clomit ovat aiheuttaneet hyperstimulaation! Vatsaontelossa nestettä, arvot koholla... Nyt tässä sitten ollaan levossa, melkeinpä vuode sellaisessa, kun mitään ei jaksa tehdä.

Jäiköhän tämän lääkkeen käyttö tähän? :(

Yhteistyössä