Liian pieni vauva....

Onko muilla kokemusta tällaisesta ja onko kaikki mennyt hyvin loppuun asti? Olen nyt rv35 ja käytiin muutama päivä sitten ultrassa kun sf-mitta oli pysähtynyt. Vauvan painoarvio oli vain 1880g!! Muuten kyllä kaikki näyttäis olevan kunnossa mutta jostain syystä ei ole vauveli vaan kasvanut. Huomenna mennään uudestaan ultraamaan että mitä viikossa on tapahtunu. Olen tosi huolissani miten tässä käy ja onko pikkuisella kuitenkin joku hätänä kun on niin pienikokoinen... Lääkäri sanoi ettei kannata liikaa huolestua kun muuten näyttäis että vauva voi hyvin, mutta yritäppäs tässä ottaa rennosti kun ei mikään muu pyöri mielessä... :'(

mulla oli esikoisen aikana takkua ton sf- mitan kanssa. muistaakseni 3kk. aikana kasvua ei ollu tullu kun 1 sentti.. kävin kontrolleissa ja muissa ja ihmeteltiin miks kasvua ei tuu ja olin kanssa huolesta sekasin. jossain vaiheessa sitä mittaa alko tulemaan ja tultiin nvla tädin kanssa siihen tulokseen että vauva on siäl vaan muuttanut asentoa jolloin sf- mitta on vaihdellut, tai siis ei ole tullut kasvua. silti meille syntyi 3,5kg painava terve tyttö! usko lääkäriä nyt vain, yritä olla miettimättä liikaa asiaa vaikka se on varmasti vaikeaa. hyvää syksyä sinulle :hug:

Meillä oli esikoisen raskaudessa samantyyppinen tilanne; n viikolla 35 huomattiin sf-mitan kasvun pysähtyneen. Äitiyspoliklinikalla sitten ultrattiin ja vauva oli alakäyrillä. Mitään syytä ultrassa ei kuitenkaan selvinnyt; napavirtaukset ok jne. En ikävä kyllä muista minkä painoiseksi lääkäri arvioi vauvan tuolloin. Loppuviikot sitten juoksimme äitiyspoliklinikalla melko usein tarkastamassa vauvan kasvua. Vauva oli koko ajan pienikokoinen, mutta kasvoi kuitenkin vähitellen joten tilannetta ei pidetty hälyttävänä. Lopulta minulla todettiin äitiyspolikäynnin yhteydessä raskausmyrkytys ja synnytys käynnistettiin viikolla 39. Loppu hyvin, kaikki hyvin: vauva painoi syntyessään 3100 gr (syntymäpainoksi oli edellisessä ultrassa arvioitu n 2800 gr) ja on edelleen liki 2-vuotiaana täysin terve =)

Ymmärrän, että huolestuttaa - mutta olet hyvissä käsissä ja lääkärit kyllä puuttuvat asiaan jos huomaavat jotain huolestuttavaa. :hug:

Painoarviotkin voi heittää. Itselläni ultrassa painoarvio oli 2 päivää ennen tytön syntymää 2,5kg ja syntyessään painoi 3840. Eli hieman oli painoarvio pielessä.

Ehkä teille on tulossa vaan sirompi lapsi. Ja jos kaikki muuten ok, niin koita vaan ottaa rauhassa. Vaikeata, tiedän.

Kiitos kaikille vastauksista! Helpottavaa kuulla positiivisia kokemuksia, ja kiva kuulla että teillä myös kaikesta huolimatta tullut terveitä pikku palleroita! Toivotaan parasta ja nyt yritän lopettaa tän stressaamisen, ei sekään varmaan ainakaan auta asiaa... Lisää vastauksiakin saa laitella jos vielä joku ollut samanlaisessa tilanteessa!

mulla kuopuksen kanssa samanlainen tilanne. Tosin hälyytystä ei tullut sf-mitan takia aluksi vaan kun 33+0 totesin että vauveli ei liikkunut tarpeeksi. Jorvista kehoitettiin tulemaan ultraan kun soitin sinne.33+1 menin ultraan ja tietty vauveli alko sit liikkumaan aktiivisesti.Mutta huomattiin että oli keskivertoa pienempi viikkoihin nähden. Arvio 1864g. Tutkittiin napanuoran virtaus, istukka, sydänkäyrään jne. Syytä ei löytyny. 2Viikon päästä uudestaan ja sit iski paniikki. Pikkunen oli kasvanu kahdessa viikossa vaan 64g. Olin kun halolla pähän lyöty.Pelkäsin ihan sikana. Yritin saada vastausta lääkäriltä mitä tää voi tarkoittaa,miksi ei kasva, mitä nyt,joko käynnistetään. Lääkäri rauhoitteli. eikä vieläkään löydetty syytä. Olimme onneksi käyneet 4D ultrassa rvko24 joten siellä oli tarkastettu jo tarkkaan sydämen verenkierto, suljettu pahat kehityshäiriöt jne.Siksi pystyin olemaan edes vähän luottavainen et kaikki voisi olla kuitenkin hyvin. Uusi ultra 36 ja paino arvio 2200g, 37+6 2400g.Mieli alkoi helpottaa kun painoa alkoi tulla edes jonkin verran. Laskettuna päivänä arvio oli 2600g ja 40+5pieni tyttömme syntyi täysin terveenä ja pirteenä 2700g.
Jälkikäteen on monet lääkärit sanonut että varmaan perintötekijät vaikuttanut pieneen painoon. Itse olen 174cm ja vaatekooltani 34. Esikoistyttöni oli 3300g. Nyt tytöt 4v ja 2,5v ja ovat keskipituisia mutta tosi kevyitä ja varsinkin kuopukseni eli ei synnyttyäänkään saa painoa vaikka syö tosi tosi paljon.
Tsemppiä sulle loppu odotukseen! Kaikki on varmasti hyvin.

Meillä tarkkailtiin vauvan kasvua loppuraskauden ajan ku oli niin pieni, syntyi 38+4 ja painoi 2065g, kaikki oli kunnossa erittäin tiitterä pikku poika, pisteitä sai9-9-9 =) . Painoarvio 38+2 oli 2085g, eli aika lähelle meni... jos yhtään lohduttaa :hug:

eli ne on niitä apgar pisteitä, jotka annetaan syntymän jälkeen, heti synnyttyä, 1minuutin kuluttua ja 5 minuutin kuluttua, kuvaavat vauvan vointia(hengitys,väri yms.) en muista mistä kaikesta ne koostuu, joku viisaampi voi valaista enemmän :)

Mulla oli esikoisen kanssa sama tilanne. Kyllä se säikäytti...
Sf- mitta pysähtyi oikeastaan jossain välin... mut sitten selvis, että lääkäri oli mittaillu sitä väärin ja muutenkin aina eri mittaaja sai eri tuloksen :/ Oli aika kummaa, mut tosi ärsyttävää, kun itse oli sit huolesta soikeana!
36 viikolla kävin sitten synnytystapa-arviossa ja siellä saivat vauvan kooksi 2500g. Sitten meni viikko ja kävin Kyssissä, kun epäilin raskausmyrkytystä. Sillonkin ultrasivat vauvan ja saivat taas painoksi sen 2500g. Sit sanovat, että kun on tehty kaksi painoarvioo ja kummastakin tullut sama määrä, niin pitää vielä viikon päähän varata aika kasvukontrolliin, että onko kasvu jostain syystä loppunut/hidastunut tms.

Kävin sitten viikolla 38 arviossa ja taas saivat sen 2500g. Sitten vauva syntyi sektiolla 40+1 ja painoi tasan 2500g.
Lääkärit sanoi, että vaikka painoarviot olivat samat usean viikon ajan, se ei tarkota, että vauva ei olisi kasvanut vaan syy voi olla eri mittaajissa ja eri ultrauslaitteissa. Vauva kasvoi hienosti syntymän jälkeen.
Lääkäreille jäi epäilys jostain sikiöaikaisesta kasvuhäiriöstä, mutta epäilivät, että todennäköisesti vauva oli geneettisesti pieni =) PIeni on meidän neiti edelleen. Kasvaa normaalisti omalla käyrällään, mutta eipä ole oma eikä isänkään pituus mitenkään päätä huimaava :kieh: '

Nyt odotan toista rv32. Tätä raskautta seuraavat nyt tarkemmin esikoisen pienen koon vuoksi. Neuvolan lääkäri sanoi, että jos tämä menee ihan normaalisti jne, niin eiköhän ne jo kolmannen kohdalla usko, että pieni äiti ei voi odottaa isoa vauvaa. 28 viikolla kävin painoarviossa ja sikiö oli pieni, mutta kuitenkin käyrillä (n.1000g) . Nyt tällä viikolla on taas arvio. Jos sikiö on nyt kasvanut normaalisti, niin sitten seuraava käynti on taas synnytystapa-arvio. Mutta jos kasvussa on jotain häikkää, niin sitten tässä välissä varmaan vielä kotrolloivat tarkemmin.

Mulla oli hieman samanlainen tilanne toisen lapsen kanssa. Alunperin menin kontrolliin perätilaepäilynä rv 36+1. Vauva oli kuitenkin oikein päin, mutta painoarvio oli vain 2,2kg.
Uusi kontrolli oli rv 37+6 ja painoarvio 2,6kg. Pienen kokoinen, mutta ei löytynyt mitään poikkeuksellista lapsiveden määrässä, napavirtauksissa tms.
Poika syntyi rv39+2 ja painoa oli 2775g eli vajaassa kahdessa viikossa olis arviosta paino noussut reilun 100g. Mitään syytä pieneen kokoon ei löytynyt ja tällä hetkellä poika on 5v, terve ja vilkas poika. Pienikokoinen vieläkin (reilu 110cm ja n.18kg) vaikka syö ku hevonen :D

Eli aina ei edes löydy selitystä pieneen kokoon ja lapsi voi olla täysin terve. Ei kannata vielä huolestua, onhan sulla vielä viikkoja jäljellä jolloin vauveli kasvaa :hug:

Yhteistyössä