Pieni sf-mitta?

Kävin eilen lääkärineuvolassa (rv 26+0) ja lääkäri huolestui pienestä sf-mitastani, joka kulki selvästi alakäyrien alapuolella. Sain heti lähetteen äitiyspolille seurantaultraan. Onko muita, joilla selvästi pieni sf-mitta?
Huolestuin tietysti asiasta itsekin... Kuitenkin rakenneultrassa 18+6 ja 4d-ultrassa 22+4 kaikki on ollut ultraajan mukaan hyvin, vauva on kasvanut normaalisti, lapsiveden määrä on ollut normaali jne. Eihän pieni sf-mitta aina tarkoita pientä vauvaa tai että on kyse jostain vakavasta ongelmasta? Olen ymmärtänyt, että esim. ruumiinrakenne vaikuttaa sf-mittaankin. Itse olen hoikka.
Kuulisin mielelläni muidenkin kokemuksia!
 
MOI!

Mulla on sf-mitta kans aiheuttanut päänvaivaa yllin kyllin. Eli ekan kerran se mitattiin mulla rv 20+4 ollen silloin 15cm eli jäi hieman alakäyrän yläpuolelle. Olin ollut juuri edeltävänä päivänä rakenneultrassa jossa vauva vastasi viikkoja ja kaikki hyvin. Seuraavan kerran se mitattiin rv23+4 ollen silloin 18cm eli edelleen mentiin hieman alakäyrän yläpuolella. Oli kuitenkin kasvanut edelliseen kertaan. Sitten rv26+4 se oli 20,5cm ja silloin neuvolassa sanottiin että voin joutua tarkistusultraan kun kasvanut niin vähän edelliseen kertaan. Minä tietty huolesta sekaisin kun muutenkin tuo masu (profiilissa) ei mikään jätti ole. Menin kuitenkin ennen mitään lähetteitä yksityiselle 4D-ultraan (jonka olin aikoja sitten varannut) rv 27+4 ja sielläpä köllötteli täysin normi kokoinen tyttövauveli =) Lääkäri sanoi, että vauvan pää on todella syvälle lantioon porautunut ja jouduttiin tärisyttämään vatsaa että saatiin päästä otettua mitat. Eli tämä oli yksi syy pieneen sf-mittaan. Vauvan painoarvio oli tuolloin rv 27+4 1052g ja sen hetken syntymäpainoarvio 3,4kg mikä on mielestäni aivan passeli. Viimeisin sf-mittaus oli rv 28+3 ja silloin mitta oli 24cm eli kyllä se siellä kasvaa.

Ymmärrän kuitenkin huolesi. Tärkeintä on että mitta kuitenkin kasvaisi. Pieneen mittatulokseen voi olla lukuisia syitä: kuten mulla, vauvan asento, odottajan oma koko+rakenne (itse olen aika sintti 160cm ja lähtöpaino oli 48kg) ja myös mittaajissa on eroja! Mulla lapsivettä on normaalisti ja istukka oli ok:n näköinen ja napanuoravirtaukset hyvät. Mutta hyvä on jos pääset kuitenkin tarkistusultraan! Tuleepahan taas nähtyä vauva ja helpottaa varmasti kuulla miten siellä voidaan, TSEMPPIÄ! :hug:

Toive81 ja Mini 30+5
 
Kiitos vastauksesta, toive81, huojensit mieltäni =)
Mulla oli sf-mitta rv 26+0 vain 16,5cm eli todella pieni. Kuitenkin tosiaan 4d-ultrassa rv 22+4 vauva oli ihan normaalin kokoinen (ultraaja sanoi, että vauva kasvaa hyvin), kaikki rakenteet oli normaalit, istukan virtaukset hyvät jne. Kaipa tuohon pieneen sf-mittaan on sitten jokin muu syy kuin vauvan pieni koko... Hyvähän se on joka tapauksessa käydä äitiyspolilla tsekkauttamassa tilanne.
Löytyisikö muilta vielä kokemuksia?
 
B-7
Vaikka odotan jo 7:ttä vauvaa ja luulisi että masu kasvaa vauhdilla,mulla on nyt vatsa kasvanut aika hitaasti.Kaikki mittoja en muista mutta rv 30 oli vaan 25cm,joka käyrien alla.
Aina ennen on edellisistä mennyt keskikäyrän yläpuolella-yläkäyrän yläpuolella.
Ultrassa rv 26 saatiin painoarvio 811g joka olis la:na n 3kg.Ja sitten rv 32+ saatiin arvioksi 1800g-1900g joka noussut hieman käyrillä,lupaillen n 3,5kg vauvaa.
Mulla omastakin mielestä vatsa pompahti esiin vasta tuossa muutama viikko sitten,rv 32 eteenpäin.
Vauva majailee alhaalla lantiossa joten sekin vaikuttaa pieneen Sf mittaan.
En kuitenkaan usko että tämä jäisi sen pienemmäksi kuin edelliset jotka olleet 3700-4055g
Mulla vaan yksi pieni vauva ollut,esikko ja hänestäkin sf kulki korkealla vaikka painoa oli vaan 3180g.Kun taas kolmosesta,isoimmasta lapsesta,on ainoan kerran sf kulkenut keskikäyrillä.

Sulla on sen verran "vähän"viikkoja että masun kasvu vastaa alkaa ja hakee paikkaa "käyrillä" =) Jos ultrassa kaikki ollut hyvin,luottaisin ennemmin siihen kuin sf mittaan!!

Terkuin petite ja seiska rv 35
 

Yhteistyössä