liian painava vauva

Meidän "pienokainen" oli syntyessään 51cm ja 3500g, nyt 2kk lääkärissä 62cm ja 6700g :D Kookas on mutta sopusuhtainen. En ymmärrä minäkään päivittelyä ja diettipuheita, annetaan vauvojen olla juuri sellaisia kun ovat.
 
Meidän tytteli on nyt 2,5kk 62cm ja 7,2kg. Terveydenhoitajamme vain ihaili, kun kerrankin näkee ''oikean'' vauvan, eikä mitään nälkiintynyttä. Pituutta hän kyllä ihmetteli ja tiedusteli, kuinka pitkä vauvan isä olikaan... Isän pituus piti sitten merkitä papereihin, jottei kukaan ihmettele meidän jättivauvaa :D
 
Mun tyttö on muutaman kuukauden vanhempi, mutta lähes täsmälleen samankokoinen. Aina on ollut ikäänsä nähden lyhyt ja pituuteensa nähden painava. Mä olen kaikki kommentit ottanut vaan positiivisena, kaikkien mielestä kun tollanen pullero on NIIIIN söpö!! Kerran kaveri halusi katsoa, näkyykö tytön posket jos katsoo suoraan takaapäin (ei muuten näkynyt :) ) enkä sitäkään ottanut yhtään loukkauksena. En tunne ketään jonka mielestä vauvan kuuluisi olla hoikka, kaikki mun mielestä sanoo, että vauvan kuulukin olla ihana pullero. Niin ja mulle terkka sanoi että ei nyt vielä dieetille laiteta, mutta jos joskus ei ruoka maistu, nin eipähän tarvitse tyrkyttää. En tuotakaan osannut ottaa negatiivisesti.
 
Me käytiin eilen 3 kk neuvolassa typykän kanssa ja sain vain kehuja...
Mitat olivat 62 cm ja 7950 g, eli pulska neiti niin kuin vauvan kuuluukin olla. Oikein tyytyväinen neiti ja kehityksessä edellä...Muutenkin kuin painon suhteen... :LOL:
 
Meidän poikakin oli syntyessään pieni (3140g ja 49cm) mutta paino lähti tosi reippaasti nousee. Ensin sitä neuvolassa vaan kehuttiin, mutta sitten ruvettiin jo ihmettelemään. Yks th totes 2kk vauvelille että ootapas iso poika onko äiti antanut sulle perunaa? vieläkään en tiedä oliko vitsi vai ei. Ja neuvola lääkäri piti pitkän kuulustelun meille siitä mitä olitiin vauvalle annettu, se luuli että syötetään sitä kokoajan ja juotetaan vielä korvikket päälle, mutta kun viidennen kerran sanoin että imetän vaan, niin lopulta uskoi. Siihen totes vaan että ompas hyvää tavaraa. Meillä on suvussa geeneissä se että vauvat on pullukoita. Nyt kun poika on kasvanut vähän isommaksi, niin on selväti hoikistunut, silti oli vielä 6kk neuvolassa 70,5 cm ja 11,1 kg, parin viikon päästä 8kk neuvola ja sitä nyt jännitetään =)

Ai niin muualta en ole saanut häiritseviä kommentteja kuin neuvolasta, tosin sieltä saatuihin komenntteihin suhtautuu aina, jotenkin vakavammin. Joitain vitsejä kuulee aina, mutta lähinnä semmoisia "taitaa pojasta tulla jääkiekkoilija, kun on noin vahvat reidet" tyylisiä juttuja.
 
ihan siltä että on suloisia vauvoja joilla on fiksuja äitejä.
=)
Meillä kaksi vanhinta poikaa oli juuri tämmöisiä ihania "isäntiä" joilla oli paljon poskea ja monta poimua reidessä, ehkä kommenteja tuli jonkin verran mutta en niistä loukkaantunut, otin ruokaaikaan paikalla olemisen jne. ihan kehuina.
Tyttö oli "sopusuhtainen"
Ja nyt nuorin poika on myös suloisen vauvan näköinen vaikka niitä reisipoimuja ei löydykkään. En aio loukkaantua nytkään kun jotkut katsovat asiakseen huomautella laihasta vauvasta, poika syö kuin "hevonen" ja hurja menemään, painoa nyt 71cm:n pituisella miehellä 7 390g =)
 
Meillä neitiin ei taida kertyä ylimääräistä, isäänsä on tullut. 6kk painoa 6,7kg ja pituutta 64. Makkarajalat löytyy ja kaksoisleuka mut siihen ne "poimut" sitten jäävät! Tosin nyt näyttäis vähän siltä et on pyöreyttä tullut kun lopetin imetyksen ja saa korviketta (nyt 7½kk).
Minä ite oon taas ollut vauvasta lähtien pyöreä.
Mulle on ihan sama myös vaikka vauva oiski pyöreämpi. :heart:

Lisään vielä et pyöreämmät vauvat on kyllä söpömpiä ja näyttävät ihan vauvoilta=) :heart:
 
Meillä poika painoi 4kk neuvolassa 8740g ja pituus 65.5cm niin justiinsa anoppi sanoi, että laiharille :/ ja aatonattona näimme naapurin lastenlääkärin kaupassa niin heti sanoi, että ompas pullea poika :D

Sisarukset painoivat molemmat vuoden iässä noin 9200g eli meillä tämä tisumaito jättiläinen saa olla vapaasti mikä on, kun tietää, että vuoden iässä sulaa kaikki ylimääräiset :heart:
 
Voin sanoa omasta kokemuksesta, että pullea vauva on paljon mukavampi viedä neuvolaan kuin laiha. Meillä esikko (tyttö) oli pullukka tyllerö ja neuvolatäti oli aina tyytyväinen kasvuun, mutta nyt siskonsa onkin laiha ja sirorakenteinen. Painoa oli 10kk vain 8565g ja pituutta 73,5cm. Neuvolatädin naamasta näki, että ei ollut hirveen tyytyväinen neidin painoon. Tuli sellanen tunne, että aattelee, että pidän lastani nälässä. :/ Meillä on koko ajan ollut ongelmia tuon painon nousun kanssa. Minkäs teet jos lapsi ei syö paljoa. Ei sitä ruokaa voi väkisin suuhun tunkea. :kieh: Saa nyt nähdä mitä tuo 1v nla tuo tullessaan. Jospa oltais sit lähempänä 10kg kuin 9kg...
Nauti vauvastasi ja anna pahojen kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
 
meidän poika oli 71 cm ja 10kg 200g. Eli todella iso 5 kk. Neuvolassa vain kehuivat, että hyvin kasvaa. Sanoivat että kohta voisimme aloittaa kiinteät :) Täysimetuksellä mennään!
Syntyessään oli 53 cm ja 3500g

Pikkujättiläinen =)
 
pirtelö
Meidän pojalla on täsmälleen samat syntymämitat =)
ja aika lailla samoissa mitoissa mennään nytkin.

Musta on vaan hienoa, jos lapsi on jäntevä ja ponteva enkä ymmärrä, miten joku voi ehdottaa dieettiä terveelle lapselle!
Älä välitä th:n tai muidenkaan ihmettelijöiden höpinöistä!
 
meillä poitsu 8,5 kg ja 69 cm 3kk neuvolassa, ja äiti on niin ylpeä omasta pikku pallerosta. ja poika ei ees tunnu pullealta kun pituus ja paino menevät samoilla käyrillä. kiinteät ruua pikkuinen alotti jo 2 kk iässä =)
 
Ihanaa, että lapsi kasvaa kunnolla! Ihan kateeks käy. Meidän kirppuun oon saanu tänään uppoamaan vain n. 4dl maitoa ja puoli purkkia soseita. Se ei ilmeisesti vaan tykkää syödä?! :(
4kk mitat vaan 5700g ja 60cm. Eli syntymäpaino ei ollut vieläkään tuplaantunut.
 
no meillä tyttö on 10 viikkoinen (tiistaina) ja samoin neuvola oli tiistaina ja tytön mitat oli 6730g (4030g) ja 60,1cm (52cm), makkaroita löytyy reisistä, kaksoisleuka ja pullukat posket, ihanan vauvan näköinen...th:lla ei ollut valittamista
 
DG
Meillä on esikoinen kirppu ja toinen on sitten . No painaa senkin edestä. Eli anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei ne neuvolassa aina kaikkea tiedä. Nimim. kokemusta on tästäkin puolesta.
 
Älä välitä neuvolatätin puheista! Eihän vauvelia voi dieetille laittaa :eek: Minun eiskoinen on ollut koko 2v isokokoinen ja neuvolassa on yleensä vaan kiitelty, että hyvin kasvaa omalla käyrällä. Kerran kyllä th kysyi, että annanki ruokaa vaan silloin, kun pojalla on nälkä ja minä olin ihan että :eek: Mitä hän oikein kuvitteli, että syödän lastani tunnin väkein vai?
Mutta tässä vähän poitsun mittoja:
syntymä 4kg/52cm
1kk 5,03kg/57,5cm
2kk 6,83kg/61,9cm
3kk 8,11kg/65,2cm
4kk 9,01kg/67,4cm
5,5kk 10,39kg/70,4cm
7kk 11,66kg/72,5cm
9kk 13,5kg/78,3cm
1v 14,61kg/83,9cm
1,5v 17kg/92cm
2v 17,3kg/97,8cm

Eli painoa on tullut pojalle koko ajan reippaasti, huolimatta siitä, että poika lähti 7kk konttamaan ja 10kk kävelemään. Tasaantui vasta siinä 1,5v-2v välissä toi painon tulo. Lapset ovat niin erilaisia, meilläkin toi kuopuspoika oli nyt 6,5kk ikäisenä 8,54kg/67,6cm, eli ihan eri kokoluokassa kun isoveli.
Nauti vauvastasi!
 
Ihanaa että löysin tämän ketjun, nostanpa tätä vaikka on jo aikaa kun olette tähän kirjoitelleet. Ihan piristi mieltä lukea tämä ketju. Itselläni aivan ihana 3kk ikäinen poika joka omistaa myös ihanat makkarajalat ja pullaposket. Painoa 11vk iässä 7700g ja 62 cm, nyt 3kk ja kotivaaka näyttää 8kg. Olen kuullut myös komentteja paljon mutta en terkkarilta. Terkkari on ollut kannustava ja todennut että on hyvää maitoa mulla kun noin hyvin kasvaa ja sanonut että paino kyllä tasottuu. Ikäviä kommenteja olen saanut kavereilta ja sukulaisilta. Onpas iso, onko normaalia että kasvaa noin paljon, en olekkaan noin isoa vauvaa nähnytkään jne...Olen loukkaantunut monesti noista kommenteista ja myös itsellä tullut välillä mieleen että en halua lähteä minnekkään kuulemaan noita kommentteja lisää. Välillä taas pystyn ottamaan kommentit hyvällä ja naureskella. Selvästi olen huomannut että sukulaisten kesken vauvani painosta on keskusteltu...Tuntuu välillä vain niin pahalta, ehkä tosissaan täytyy yrittää keksiä joku hyvä kommentti jonka iskeä takaisin jos joku arvostelee vielä toisen painoa.
 
Misse81: Meidän poika painoi myös 8 kg 3 kk iässä, mutta nyt 8 kk iässä "vain" 11 kg eli kyllä se tahti tasoittuu. Kahdessa kuukaudessa oli tullut enää 300 g lisää. Nyt taitaa alkaa pituuskasvu. Musta noi posket ja reidet ovat vaan suloisia ja sitten niitä muistellaan haikeana, kun pojasta kasvaa ruipelo teini :kieh: .
 
Noi toiset neuvolantädit tuntuvat liikaa kattelevan noita käyriänsä!!Mulla kolme ekaa tyttöjä,jotka kulkivat alakäyrillä ja sain kuulla syyllistystä,kun ovat niiiiiiiiiiiiiiin pieniä ja taasen nää kaksi viimosta poikaa on kulkenu ylemmällä käyrällä,viimeksi totesin Niilon (3v) neuvolassa,kun th kauhisteli painokäyrää ymv.että:"Väitäkkö,että mun mukula on läski muka?"th alko selitteleen jotain anteeksipyydellen.
Mutta hitto mua pistää vihaksi,kun ne tuijottaa niitä taulukoitaan(nimim.paljon muutellut paikkakunnalta toiselle)
Pitääkö niitten aina ettiä väkisin jostain huomautettavaa?!
Ku mun mukuloista on kaikista viidestä sanottu,että on jänteviä ja pitäävät päätään sirpsakasti jne.mutta aina ovat huomauttaneet painosta!!!Joko sitä on liian vähän tai liian paljon!!! :kieh: Mulle nelikymppiselle naisenketaleelle on neuvolanlääkäri sanonu 9kk-neuvolassa,että dieetille tai muuten ei opi käveleen!(olin pikkasen tukeva)10kk neuvolaan sitten lampsin omin jalkoineni!..Oli meinannu täti ja lääkäri-setä nolostua! :LOL:
Pointtina,että jo sillon 70-luvun alussa (60-luvulla syntyneenä) normikansa piti turhana dieettejä etenkin pikkulapsilla,mutta nk."ammattilaiset" vohkasivat jo silloin! :headwall:
..ja ne jaksaa näköjään edelleenkin!! :headwall: :kieh:
Mää oon sitä mieltä,että vauvat on vielä niin vaistonvarasia,että ne syö just niin paljon kuin ne tarviikin! =)
joten huoli pois!
Eikä mustakaan mikään läski ole tullut vaikka pullukka olin vauvana!vaikka nyt nelikymppisenä viiden mukulan äiteenä ja laiskana sellasena alkaa toi vaatekoko suurenemaan! :)
 
Mä olin vauvana pullukka. Lähdin kävelemään 9 kk ikäisenä ja jalkojeni luut ei kestänyt mun painoa. Nilkat meni länään ja mulle laitettiin jalkoihin tuet. Vielä nykyäänkin huomaan hieman vanhemmista kengistä, ettei ne nilkat vielä ole suorassa ja korkkareita en tahdo pitää koska nilkat nyrjähtelee niissä. Kengät muuteikin kuluvat nopeasti.

Tämä siis omakohtaisena kokemuksena, että kyllä vauvallekin voi olla selkeää haittaa liiasta painosta.
 
No ihan juuri tuollaisia "on oltu ruoka-aikana kotona" -elämänviisauksia on mekin kuultu jo kuukausikaupalla. Nyt 7 kk tyttö taitaa painaa lähemmäs kymmenen kiloa, pituutta noin 70 cm. Kertaakaan en ole ottanut tuollaisia kommentteja pahalla. Ei olisi tullut mieleenikään. Enkä voi uskoa että ihmiset sanoo tuollaista pahalla, ainakaan ketkään normaalijärjellä varustetut. Olen tosi ylpeä makkarareitisestä vauvastani, jonka olen aidolla maidolla tuollaiseksi paisuttanut! :heart:
 
Mua taas alkaa pikkuhiljaa kypsyttää meidän pojan painoon liittyvät kommentit. Kolmekuisena poikani painoi melkein 7 kiloa ja nyt seitsenkuisena painoa 10 kiloa (pituutta n.70 senttiä ). Neuvolassa kommentit olleet lähinnä että, kuinka jaksat kantaa ja onko ollu hartiasärkyä kun poika on niin painava. Ei mitään loukkaavaa - mut sukuhan se on pahin. Tässäpä luettavaa kommenteistä joita olen pojastani saanut:

"onpas se iso!", "syökö se liikaa?", " voi mikä michelin-man!", "voi noita reisiä, ihan kun olis vessapaperia työnnetty housujen sisään!", "tulepas katsomaan lihavaa vauvaa!", " voi miten painava!", "se on taas lihonut viikossa", "mitä te ootte sille syöttäneet?", "hirmu kaksari!", "hirmu isot posket", "sä oot syöttäny sitä liikaa".

Aluksi olin aivan ihmeissäni ja loukkaanuin suurestikin pojan ulkonäköön liittyvistä kommenteista. Aloin olla kauhuissani, että syötänkö tosiaan poikaa liikaa (pelkkää rintamaitoa sai 5,5 kk ikään asti). Alkaa olla päivittäistä, että joku tuttu tai tutun tuttu kommentoi pojan pullukoita poskia tai kuinka raskas hän on sylissä. Enää ei itketä, mutta karvaalta se tuntuu. Ihmetyttää miten niin suloinen asia kuin vauva voi saada aikuiset toteamaan vaan jotain negatiivista. Kysyisinkin nyt, että kommentoidaanko laihojen vauvojen äideille heidän lastensa ulkonäöstä paivittäin? Tai ihan normaalikokoisten vauvojen äidit, saatteko kuulla lastenne ulkonäköön liittyvää kommenttia päivittäin? Sellainen nimittäin alkaa pikkuhiljaa käydä naamaan. Kun se oma lapsi kuitenkin on niin hyvin rakas ja sitä yrittää hoitaa kaikin tavoin oikein. Sitten turhaa pitää stressata että syöttääkö väärin jne...

 
Mä en koe omaa poikaa mitenkään isoksi edes, syntyissään painoi 3150/48cm ja nyt oli 5kk neuvolassa 8445/68cm. Kummasti muut vain jaksaa huomautella, että onpa painava/mahtavat reisimakkarat/on poika ollut ruoka-aikaan kotona tms. En nyt koe tuota mitenkään erityisen loukkaavana ja yleensä kommentoijat ovat olleet melko läheisiä. Pojan oma isäkin välillä naureskelee kaksoisleualla yms. Mun mielestä vauvojen kuuluu olla pulleita ja eihän kaikki voi olla samasta muotista veistettyjä. Oma äitipuoli totesi ihanasti, että rintamaitoa saaneilla lapsilla on ihanan pyöreät posket ja tömäkkä ruumiinrakenne, kehui siis kovasti tuota vauvamaista pyöreyttä ja antoi kunnian äidinmaidolle. :LOL:

Yritä olla välittämättä kommenteista, ja jos joku kommentoi liian kärkkäästi pojan syömisiä, totea, että eipä noin pientä voi nälässäkään pitää, sehän olisi heitteillejättöä. Jos ihmiset eivät kerran tuon vertaa tajua, niin anna heidän mielipiteiden olla. Kuuntele enemmin sellaisia, joilla on jotain fiksua sanottavaa. :hug:
 
Johan on laihuuden ihannointi mennyt yli järjen hivenen!!! Jos vauvakaan ei saa olla enää pallero niin se on kyllä sairasta. Ite oon tykänny ku omani ovat olleet pyöreitä. Enpä ole edes ajatellut loukkaantuvani kommenteista...niitä kyllä tulee:D
 
Koita olla välittämättä tollasista tyhmistä kommenteista ja jos rohkeutta riittää niin sanoppa jokukerta vaikka takasin! Katsot sanojan mahaa ja sanot, että niinpä näyttää sullekkin ruoka maittavan. :kieh:

Mun tyttö oli syntyessään ihan perus 3220g ja 49cm 6kk neuvolassa oli 10kg ja 68cm,meille tuli myös sanomista siitä ja ehdotettiin että alkaisin tekemään vauvan aamu ja iltapuurot maidon siasta veteen!!! En todellakaan tehnyt näin. Nyt 8kk ikäsenä tyttö on 72cm ja hieman reilu 11kg,eli painon nousu on tasaantunu jo kun tyttö liikkuu tosi paljon. Parempi vaan että on sellanen söpönen makkarajalka kun on sitten mistä ottaa jos vaikka sairastuu ja ei ruoka maita niin hyvin. :)

Itse olen jo tottunut näihin typeriin kommentteihin ja osaan ottaa ne jo huumorilla mutta aikasemmin ne kyllä tuntu pahalta ja sillon sanoin pariin kertaan takasin kyllä.
 

Yhteistyössä