Mua taas alkaa pikkuhiljaa kypsyttää meidän pojan painoon liittyvät kommentit. Kolmekuisena poikani painoi melkein 7 kiloa ja nyt seitsenkuisena painoa 10 kiloa (pituutta n.70 senttiä ). Neuvolassa kommentit olleet lähinnä että, kuinka jaksat kantaa ja onko ollu hartiasärkyä kun poika on niin painava. Ei mitään loukkaavaa - mut sukuhan se on pahin. Tässäpä luettavaa kommenteistä joita olen pojastani saanut:
"onpas se iso!", "syökö se liikaa?", " voi mikä michelin-man!", "voi noita reisiä, ihan kun olis vessapaperia työnnetty housujen sisään!", "tulepas katsomaan lihavaa vauvaa!", " voi miten painava!", "se on taas lihonut viikossa", "mitä te ootte sille syöttäneet?", "hirmu kaksari!", "hirmu isot posket", "sä oot syöttäny sitä liikaa".
Aluksi olin aivan ihmeissäni ja loukkaanuin suurestikin pojan ulkonäköön liittyvistä kommenteista. Aloin olla kauhuissani, että syötänkö tosiaan poikaa liikaa (pelkkää rintamaitoa sai 5,5 kk ikään asti). Alkaa olla päivittäistä, että joku tuttu tai tutun tuttu kommentoi pojan pullukoita poskia tai kuinka raskas hän on sylissä. Enää ei itketä, mutta karvaalta se tuntuu. Ihmetyttää miten niin suloinen asia kuin vauva voi saada aikuiset toteamaan vaan jotain negatiivista. Kysyisinkin nyt, että kommentoidaanko laihojen vauvojen äideille heidän lastensa ulkonäöstä paivittäin? Tai ihan normaalikokoisten vauvojen äidit, saatteko kuulla lastenne ulkonäköön liittyvää kommenttia päivittäin? Sellainen nimittäin alkaa pikkuhiljaa käydä naamaan. Kun se oma lapsi kuitenkin on niin hyvin rakas ja sitä yrittää hoitaa kaikin tavoin oikein. Sitten turhaa pitää stressata että syöttääkö väärin jne...