liian lyhyt luteaalivaihe?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja antzi*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

antzi*

Vieras
Luteaalivaihehan on aika ovulaatiosta kuukautisiin... Mutta miten se lasketaan?! Mulla on ovis kp16 ja kierto on yleensä 28pv, joskus 27. Eli lasketaanko se siten että kp16 on ensimmäinen luteaalivaihepäivä ja kp1 vika, vai että päivä ovulaation jälkeen on eka luteaalivaihe päivä ja päivä ennen kp1 vika? Vai mistä mihin...

En ole ennen näitä muutama tikuttelukertaa ennen edes tajunnut ettei ovikseni olekaan kp14 vaan 16 ja nyt mietityttää josko siinä olis syytä kun ei tästä vauvahaaveilusta tule mitään...

Kiitos etukäteen! :)

tähänkin:))

Hei sun kannattas kysästä lääkäriltäsi tuota asiaa..
Mähän söin terolutteja kolme kk, kun mulla alkoi tiputtelu ja oli tuo luteaalivaihe liian lyhyt..!

Jos ovis on kp16 ja kierto 28pv, niin l-vaihe on silloin 12 päivää. L-vaiheen pitäisi olla 12-16 päivää, joten ei sulla välttämättä siinä ole ongelmia, kannattaa kuitenkin kysyä lääkärin (gynen) mielipidettä.

Mulla l-vaihe yleensä 10pv, mikä johtuu lääkärin mukaan heikosta ovulaatiosta. Nyt popsin clomeja ja teroja, josko niistä sais apua...

Hei!

Oman tuntemuksen ja oireiden mukaan minäkin kärsin tuosta vaivasta. Ollaan juuri aloitettu lapsettomuustutkimukset ja verikokeella on tarkoitus tuo asia selvittää parin viikon sisällä. Kysymykseni kuuluu, onko tietoa kenestäkään jolle olisi ollut hyötyä Teroluteista tai Lugesteroneista tähän kyseiseen vaivaan. Anu kirjoitti, että kolme kuukautta oli syönyt Teroluteja. Tuliko plussa? Itselläni sellainen käsitys, että lääkärit kirjoittavat jompaakumpaa hormonia, mutta kaipaan tietoa siitä, tehoaako se!

No en mäkään tiedä... lääkäri vaan sanoi, että pelkkä keltarauhashormoni ei auta korjaamaan lyhyttä l-vaihetta, vaan tarvii vahvistaa itse ovulaatiota. Mä ovuloin kyllä luomustikin, mutta clomit määrättiin vahvistamaan sitä. Toistaseks ei ole ollut apua...

Osallistunpa minäkin tähän keskusteluun. Mulla myös on ollut ongelmana lyhyenperkainen luteaalivaihe ja esikoista yrittäessä Felicitaksen gyne kirjoitti siihen lugeja ja sillä tuli plussa ilman muita apuja. Mahdotonta tietysti sanoa, olisiko tullut ilmankin lugeja. Nyt toista yrittäessä otettiin samasta syystä luget taas aika pian käyttöön, mutta kun niistä huolimatta ei plussaa kuulunut ja jotkin kierrot jäi taas lyhyehköiksi, niin samainen gyne arveli, että mullakin saattaisi olla ongalmana heikko ovulaatio, josta johtuen keltarauhanenkaan ei sitten toimi tarpeeksi hyvin. Testien mukaan mä ovuloin joka kuukausi, mutta sen tueksi aloitettiin pistettävä synteettinen FSH (follikkelia stimuloiva hormoni) ja toisessa kierrossa siihen liitettiin inseminaatio - sekin vähän niinkuin varmuuden maksimoimiseksi, vaikka miehen siittiöissä ei ole mitään vikaa.
Ja voilá: tänä aamuna olen nähnyt tikussa kaksi viivaa!!!

Onnea Tanger plussasta!!

Pitenikö sulla l-vaihe niillä lugeilla? Mulla ei ainakaan ekassa clomit+terot -kierrossa pidentynyt yhtään. Oliko sulla luget käytössä tässä inssikierrossakin?

Heips!
Minäkin olen pistänyt merkille lyhyehkön luteaalivaiheen, jonka lisäksi mulla tulee pientä tuhruvuotoa n. 2-4 pv ennen varsinaisten menkkojen alkua. Söin myös Teroluteja kolme kiertoa, ja käsittääkseni lääkäri määräsi ne juuri tuon tiputtelun poistamiseen ja samalla mahdollisesti heikon keltarauhasen tukemiseen (tätä ei siis ole vielä millään verikokeilla todettu). No, tällä viikolla toinen lääkäri kuitenkin sanoi, että Terolut ei millään tavalla edesauta raskaaksi tuloa, eikä edes poista tuhruja, saati sitten korjaa lyhyttä luteaalivaihetta, vaan tähän tarkoitukseen käytetään aitoa keltarauhashormonia (esim. Lugestron). Hän sanoi, että Terolut hoitaa ainoastaan oiretta (minulla siis säännöllistää menkkoja), mutta ei auta varsinaiseen ongelmaan. Ihmettelin tätä vähän, sillä olen myös kuullut teroja käytettävän paljonkin näihin ongelmiin... Kai luonnollinen keltarauhashormoni sitten on tehokkaampaa?

Onnea Tangerille plussasta! =)

heippa

pakko myös osallistua keskusteluun ja ihmetellä miten ERILAISIA neuvoja eri gynet/lääkärit antavat...
itse kärsin myös lyhyestä luteaalivaiheesta keskenmenon jälkeen (9-10vrk) ja meninkin gynelle pyytämään lugeaja.
no, tämä lekuri sanoi, että ei mielellään anna lugeja mulle, kun niistä ei ole todistettavasti mitään hyötyä luteaalivaiheen pituuteen tai raskauden alun "helpottamiseen"...
sanoi myös, että oli juuri hetkeä aiemmin jutellut naistenklinikan johtavan gynen kanssa ja olivat ihmetelleet, miten lugesteroneja määrätään vielä niin paljon. Oli kuulemma ollut "muotilääke" -80-luvulla ja vanhemmat gynet vannovat sen nimeen...

Tämä gyne myös sanoi, että kun/jos tulen raskaaksi, niin kyllä elimistö huolehtii riittävästä keltahormonista...
nyt on raskaus ihan alussa ja ensi viikolla olisi ultra jossa katsotaan tilannetta.
Toivon TODELLA, että gyne oli oikeessa ja keltarauhashormonia on tarpeeksi.....

Kukkis: Kiitos onnitteluista. Tänään tosin tuli vähän verta psh:aan, joten en uskalla vielä kauheasti hehkuttaa. Mulla noi luget kyllä pidensi luteaalivaihetta ja on ne edelleen käytössä ainakin alkuraskauden ultraan asti (n. h7).
Kapris: munkin gyne totesi ovulaatioinduktiota suosittaessaan, ettei lugeista kuitenkaan niin paljoa apua ole koska eivät hoida syytä eli sitä miksi luteaalivaihe jää lyhyeksi. Tai jotain sinnepäin... Mulle tuli sellainen olo, etä mielipiteensä tämän suhteen oli muuttunut sitten esikoisen yrittämisen kohta 3v sitten. Kyllä varmasti sulla kuitenkin keltarauhashormonia on tarpeeksi, kun kerran vuoto on pysynyt poissa! Tsemppiä ultraan!

jaahas, tänään bongasin elämäni ensimmäisen Oilin :) heh. lapsia on "jo" kolme ja neljättä ollaan työstetty jo luvattoman kauan :/
nyt omien laskelmien mukaan luteaali=10 pvää, tosin kiertokin on hyvin epäsäännöllinen joten vaihtelee todella paljon...
mutta sitä vain, että voiko näin olla, että kolmen helposti alkaneen raskauden jälkeen on lähes "mahdotonta" onnistua neljännen kerran, kun vaikuttaa siltä että koko systeemi on sekaisin??!!
mutta kuten sanoin, ennen en ole kokenut tarpeelliseksi sitä oilia metsästää..

Minulla tuli tuosta luteaalivaiheesta 10 päivää, mikä siis neuvoksi? Tulisko pyytää Teroja vai Lugeja, ne on siis eri tavaraa....? Oon vähän sekasin tästä ketjusta, osaako kukaan tarkentaa minulle mikä olisi paras? Viime kierto oli lyhyt yhtä lailla, muttei ihan näin lyhyt, kuukautiset mulla alkoivat kp 24... Auttakaa? Suurkiitos jos joku vielä vastaisi mulle :)

Mulla myös luteaalivaihe 10 päivää. Tämän vuoksi (ja puolen vuoden turhan yrittömisen vuoksi) hakeuduin gynelle. Mulla mitattiin s-prog arvot kiertopäivänä 21 ja niiden perusteella gyne sanoi, että arvo oli niin hyvä ettei hän päärää mitään lääkettä. Lugesteron auttaa käsittääkseni silloin jos kehon oma keltarauhastoiminta on HÄIRIINTYNYT/riittämätöntä/tarvitaan tukea siinä?

Vähän kyllä jäi kaivelee, mietin pitäskö varata aika yksityiselle.

Mulla on myös ollut lyhyt luteaalivaihe, johon mulle määrättiin terolutit. Pikkukakkosta oli yritetty melkein vuosi. Yhdessä kierrossa ehdin teroja ottaa ja heti tuli plussa. No sitähän ei tiedä olisiko tullut ilmankin. Muuta vaivaa ei minulla kierron suhteen kuitenkaan ollut ja teroja gyne määräsi.

---+++--- oliko sulla sitten muuta häiriötä kierrossa, joiden takia siulle terot määrättiin? kun jotenkin olen käsittäny että ne terot ois niinkuin kierron säännöllistämiseksi. No, en siis oo varma mistään. Mulla kierto säännöllinen joka viittais siihen että ovulaatio tapahtuu kun se s-prog arvokin oli niin korkea.. Blah, en kyllä usko että tää ilman lääkitystä korjautuu:/.

Yhteistyössä