Liian kiltti mies(kö)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teresa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Teresa

Vieras
Mua on alkanut todenteolla nyppimään mun veljeni tilanne. Veli on kolmekymppinen, kerran pahasti pettynyt parisuhteessa ja sinkkuna elellyt useita vuosia.
Nyt velimies on sitten Rakastunut, suhdetta on takana kohta vuosi. Avokkinsa on ihan mukava ja sopivat toisilleen ihan hyvin, mutta yhtä en tajua; Naikkonen ei tee kotona ei sitten yhtään mitään. Pikkuisen perinnön turvin on ollut kotosalla kuulemma muutaman vuoden, tekee satunnaisesti hieronta- ja kosmetologihommia. "Makaa" siis päivät kotona, katselee leffoja, joskus vähän siivoilee, joskus käy kävelyllä ja kyläilemässä. Veljeni on rakennusmies, tekee pitkää päivää aamuvarhaisesta alkuiltaan asti. Kotiin mennessään tekee yleensä ruuan, sitten "saa" lähteä rouvan kanssa kauppoihin kiertelemään, tekee polttopuita (kantaa ne sisällekin), lämmittää saunaa, siivoaa jne jne.

Viimeksi kun kävimme kylässä, rouva narisi että äijä laittaa aina liikaa sipulia ruokiin ja taas on imuroinut huolimattomasti kun sohvan alus on pölypalloja täynnä.

Siis ihan oikeasti!? Kuka kehtaa puhua noin, jos on itse kaiket päivät kotona? Eilen veli piipahti tässä töiden jälkeen ja oli kiire kotiin, kun pitää ehtiä vielä postiin rouvan kanssa. Rouvalla on kyllä käytössä auto ja asuvat kaupungin laidalla, mutta silti pitää kaikki ostokset ja asioinnit hoitaa illalla.

Olen itse kotosalla päivät kahden pienen lapsen kanssa, eikä tulisi kyllä mieleenkään jättää siivoamisia ja ruuan laittoa miehelle töiden jälkeen. Kauppaankin pääsen kyllä ihan itse:) Tokihan mies tekee pihahommia ja polttopuita ym, mutta kyllä minäkin niitä teen ja saan kannettua puut sisäänkin jos on tarvis.

Olenko jotenkin kenties vanhanaikainen tai jotain? En vaan voi ymmärtää. Veli näyttää nykyään aina niin väsyneeltä ja kiireiseltä. Mun mielestä on outoa, että työpäivän päätteeksi täytyy vielä tehdä kotityöt leipomisesta lähtien kun puoliso on kotona.

Vikaa on tietysti tuollaisessa tossumiehessäkin, mutta ei sille kiltteydelle kai mitään voi, kun haluaa vaan toisen parasta.

Melko laiskan fiiliksen tuosta naisesta saa vääjäämättä. Vai uskaltaisinko sanoa jopa saamaton :whistle:

Eiköhän sun veli ala sitten sanomaan suoraan asioita naiselle, kun suhteen alkuhuuma kaikkoaa. =)

Minusta on kurjaa kun puhut veljesi rakkaasta noin ("naikkonen" ). Heidän elämä ei kuulu sinulle. Voithan toki puhua veljellesi että olet huolissasi kun hän näyttää niin väsyneeltä, mutta minusta on jotenkin tympeää arvostella veljen puolia netissä.. kun tämä on niin perinteinen kuvio (usein siskot ovat mustasukkaisia veljen uudelle tyttöystävälle).

Alkuperäinen kirjoittaja Teresa:
...
Olenko jotenkin kenties vanhanaikainen tai jotain? En vaan voi ymmärtää.

..., mutta ei sille kiltteydelle kai mitään voi, kun haluaa vaan toisen parasta.

Jos olet vanhanaikainen, niin sitten todella hyvällä tavalla vanhanaikainen, ja etenkin terve, ja siis tervehenkinen minusta.

Valitettava tilanne veljesi osalta . ei kuulosta hyvältä, eikä ennusta mitään hyvää. Hänen olisi prenmpi vain tehdä - taas!!? - vaikea ratkaisu, jolloin taas vain poikkeus vahvostaa sääntöä: NE NAISET!

Mun ex-"mies" oli just tollanen nössö jota sai pompoteltua miten tykkää mennen tullen. Kai se on ihmisen luonne ja ei itseään oikein voi muuksi muuttaa. Tosin voi tulla päivä kun veljesi saa tarpeekseen ja heivaa eukon pellolle,jokaisen kipukynnys kai joskus ylittyy.

Muiden ihmisten suhdetta ei voi ulkopuolinen ikinä kokonaan käsittää. Voihan sitä yrittää sanoa nätisti tai raaemmin oman mielipiteensä, mutta riitaantua ei asian vuoksi. Joskus ihminen on valmis sietämään paljon, jottei olisi yksin...

Alkuperäinen kirjoittaja :
Mun ex-"mies" oli just tollanen nössö jota sai pompoteltua miten tykkää mennen tullen..

Minulle viestisi kertoo paljon enemmän itsestäsi, kuin ex-miehestäsi. Valitettavasti kuva, joka muodostuu ei todellakaan ole millään muotoa kaunis!

Miksi koet halua pompotella, missä arvostus? Missä elämän kunnioitus?

Taas poikkeus vahvistaa sääntöä.

NE NAISET!

Voi elämä!

Kuulostaa tutulta. Tuttavapariskunnan touhut oli juuri tuollaista. Kolme vuotta mies jaksoi passata ja yrittää pitää vaimon tyytyväisenä kunnes meni hermo ja nainen lensi pihalle. Kiltti mies oli sekin mutta lopulta tajusi homman ennekuin väsyi itse täysin.

"No tuota":lle Omasta mielestäni taas netissä nimettömänä arvostellessa ei loukkaa ketään. Jos menen elävässä elämässä heille asiasta urputtamaan, on se "puuttumista". Otan kyllä asian veljeni kanssa vielä joskus puheeksi, kunhan sopiva hetki tulee. Kyllähän hän usein siltä näyttää, että haluaisi avautua (kun valittelee väsymystä ja työn paljoutta) mutta ei ole valittajatyyppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen:
"No tuota":lle Omasta mielestäni taas netissä nimettömänä arvostellessa ei loukkaa ketään....

Minustakin aivan näin.

Otan kyllä asian veljeni kanssa vielä joskus puheeksi, kunhan sopiva hetki tulee....

Veljelläsi on muuten aivan erityisen hieno ja huomaavainen sisar!

Toivottavasti veljesi löytää yhtä uniikin erityisen poikkeuksen myös omaan elämäänsä, sellaisen joka ei rumasti ulosmittaa tuollaista koko elämän kokoista erityisasemassa pitämistä.

no ompas outo pariskunta. siis avokilla ei ole yhtään lasta hoidettavana ja makoilee säästöjen turvin kotona? Mutta jos hän elää vielä 70 vuotta, ja nyt muutamassa vuodessa kuluttaa säästöt? Millä hän aikoo myöhemmin elää?

Vai onko hän työtön?
Vai opiskelija?

no ompas outo pariskunta. siis avokilla ei ole yhtään lasta hoidettavana ja makoilee säästöjen turvin kotona? Mutta jos hän elää vielä 70 vuotta, ja nyt muutamassa vuodessa kuluttaa säästöt? Millä hän aikoo myöhemmin elää?

Vai onko hän työtön?
Vai opiskelija?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Vai onko hän työtön?
Vai opiskelija?

ja miten veljesi on kasvatettu, kun on alkanut elättää ja passata tuota ihmistä? Onko joutunut kiltin osaan? (esikoinen tai jotain)

"No tuota":lle Omasta mielestäni taas netissä nimettömänä arvostellessa ei loukkaa ketään. Jos menen elävässä elämässä heille asiasta urputtamaan, on se "puuttumista". Otan kyllä asian veljeni kanssa vielä joskus puheeksi, kunhan sopiva hetki tulee. Kyllähän hän usein siltä näyttää, että haluaisi avautua (kun valittelee väsymystä ja työn paljoutta) mutta ei ole valittajatyyppiä.

Mutta tuskinpa asenteesi vain netissä näkyy.. Jos pidät veljesi avovaimoa laiskana naikkosena joka väsyttää ja käyttää veljeäsi hyväkseen (ja tämä siis on nimenomaan ainoastaan sinun näkökulmasi), niin tuskinpa teillä kovin lämpimät välit on. Monelleko ystävällesi olet häntä arvostellut? Tarkoitan vain että yleensä negatiivinen asenne kyllä välittyy kohteellekin..

Mutta kyllä minä sinua ymmärrän. :) Helpointahan se on arvostella sukuunkuulumatonta ja yleensäkin miettiä(/arvostella) muiden elämää ja suhteita. :)

moni sanoo ettei pidä puuttua mutta olen eri mieltä. oletteko kukeneet lehdistä huijarinaisista jotka vievät kilttien miesten rahat? ei se ämmä ikuisesti pikkuperinnöllä elä ja sit alkaa "syödä" veljesi rahoja. pahimmillaan juttu voi laajentua poliisiasiaksi. itselläni kiltti mielenterveyskuntoutuja veli ja totta helvetissä pidän hänestä huolta.