Liian iso perhepäivähoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asla

Vieras
Pph on alkanut vihjailla siihen malliin, että nelivuotias olisi siirrettävä päiväkotihoitoon, jotta oppisi "sosiaalisemmaksi" ja leikkimään ikäistensä kanssa. Onko teistä 4v liian iso perhepäivähoitoon? kyllä lapsella pph:lla on kavereita mutta ehkä vähän on sellainen "rutisija" ja lahkeessa roikkumassa jos ei leikit suju niin kuin toivoisi. Auttaisiko päiväkotiin vaihto tässä vai voinko pitää lasta pph:lla niin kauan kuin haluan vaikka pph itse siitä vihjailisikin?

tietysti voit. meillä esikoinen lopetti pph:n keväällä ja syksyllä aloitti eskarin ja pariin kertaan mullekkin vihjastiin siirtymisestä päiväkotiin mutta halusin pitää pojan pph:lla :)

Kannattaa kuunnella sitä hoitajaa. Ei hän varmasti ilkeyttään päiväkotia ehdota... Mä olen nähnyt, miten eräskin perhe halusi väen vängällä pitää lapsen pph:lla vaikka lapsella ei ollut ainuttakaan ikätoveria leikkikaverina. Kaikki olivat paljon pienempiä ja nuorempi. Leikit olivat todellakin kuin 2v:lla. Miten lie lapsen käy nyt, kun siirtyi eskariin. Vuosi aikaa opetella "isoksi" :confused:

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Jos lapsi viihtyy pph:lla, nii en näe ongelmaa. Kaverin saman ikäinen ei viihtynyt, koska ryhmässä muut oli alle 2 v. ja ei ollut ikäistään seuraa kuin joskus ulkoillessa ja siksi siirtyi nyt päiväkotiin. Toisella pph:lla on taas "vanhoja" lapsia eli kaksi oli 6 v. jotka siirtyi suoraan eskariin ja nyt ryhmässä kaksi 3 v. ja kaksi 4 v. lasta. Eikös se ole pääasia, että lapsi viihtyy.

Me kävimme tutustumassa pph:lle ja heti esittäytymisen jälkeen hoitaja vihjaisi, että tehän voitte halutessanne vaihtaa päiväkotiin. Minä olin ihan suu auki ja jäin moneks yöks miettimään, että mitä hän tuolla tarkoitti. Olisko sitten hänkin ollut sitä mieltä, että tyttö pitäisi laittaa päiväkotiin. Minusta tuo on sopimatonta käytöstä hoitajalta, etenkin jos perhe on hakenut ensisijaisesti pph:lle.

minusta kyllä se, että pph alkaa vihjailemaan niin on selvä merkki että lapsen olisi paras siirtyä päiväkotiin. Pph:lla usein on pienet lapset joten ei samalla tavalla voi saada kavereita ja oppia toimimaan ryhmässä kuin päiväkodissa. Meidän kunnassa ainakin pph:n raja on 3v jonka jälkeen siirryttävä päiväkotiin. Eiköhän tuon lapsesi rutinan ja jalassa roikkumisen taustalla ole juuri tuo ettei "osaa" toimia ikäisensä tavoin. Minun pojan päiväkodissa 4 vuotiaiden leikit on sellaisia että jos siellä mukana olis tuommoinen kitisijä joka heti juoksemassa hoitajan syliin, niin eipä varmaan olis kovin suosittua leikkiseuraa. Anteeksi vaan. Kuulostaa vaan oudolta 4v käytökseltä olla roikkumassa jossain lahkeessa jos ei leikit suju?

Varmaan hoitaja ajattelee lapsesi parasta sillä että hän saisi päiväkodissa ikäistään seuraa ja oppisi näin ollen sosiaaliseksi siellä paremmin kuin pph:n suojissa. Kummaa että tuokin otetaan loukkauksena. Muutenkin 4v on musta liian iso pph:lle vaikka nyt sattuis joku ikätoveri olemaankin.

[QUOTE="äiti";26896430]Me kävimme tutustumassa pph:lle ja heti esittäytymisen jälkeen hoitaja vihjaisi, että tehän voitte halutessanne vaihtaa päiväkotiin. Minä olin ihan suu auki ja jäin moneks yöks miettimään, että mitä hän tuolla tarkoitti. Olisko sitten hänkin ollut sitä mieltä, että tyttö pitäisi laittaa päiväkotiin. Minusta tuo on sopimatonta käytöstä hoitajalta, etenkin jos perhe on hakenut ensisijaisesti pph:lle.[/QUOTE]

Kylläpä vanhemmat ottaa nokkiin helposti... hoitaja näki lapsestanne , että tarvitsee päiväkotia. Meil on vaan silmää nähdä tilanteet. Uskokaa pois,

Niin kyllä lapseni on isoin lapsi pph:lla, ollut jo vuoden ainakin. Tietenkin se voi olla huono siksi että ei näekään sitä ikäistensä "normaalia" käytöstä vaan niiden vähän pienempien ja siksi omakin käytös välillä tuollaista?

Mulla on syksyllä 4 vuotta täyttävä tyttö, joka on pph:lla 1-vuotiaan pikkusisaruksensa kanssa. Pph:lla on omien lasteni lisäksi vauva, joten esikoiseni on selkeästi vanhin. Lapseni ovat pph:lla, koska en halunnut laittaa 1-vuotiasta vielä päiväkotiin (paikallinen päiväkotimme on tosi suuri ja epäkodikas) ja halusin molemmat lapset kuitenkin samaan paikkaan hoitoon.

Pph käy päivittäin leikkimässä puistossa, jossa on isomman lapseni ikäistä leikkiseuraa, joten en koe ongelmaksi sitä että 4-v on hoidossa "vauvojen" kanssa. Tyttö on lisäksi reipas ja sosiaalinen ja leikkii iltaisin ja viikonloppuisin taloyhtiössämme asuvien, hiukan vanhempien lasten kanssa. Hänellä on kerran viikossa harrastus, jossa on omanikäistä seuraa.

Onko 4v lapsesi yksin pph:lla vai onko hänellä sisaruksia siellä? Jos oma 4-v:ni olisi pph:lla yksin, siirtäisin hänet varmaan ensi syksynä päiväkotiin - samaan, jossa sitten menee eskariinkin. Mutta koska minulla on tuo pikkuinenkin, aion näillä näkymin siirtää lapset samaan päiväkotiin sitten kun esikoinen menee sinne eskariin.

Kysymykseesi ei ole helppoa vastausta. Päiväkotejakin on niin monenlaisia. Oma lähipäiväkotimme on kasvanut todella suureksi (asumme alueella, jonne rakennetaan paljon ja lapsiperheitä tulee koko ajan lisää) eikä vaikuta erityisen viihtyisältä ainakaan tilojen puolesta, joten minulla ei ole kiirettä siirtää kumpaakaan lastani sinne.

[QUOTE="a.p";26896477]Niin kyllä lapseni on isoin lapsi pph:lla, ollut jo vuoden ainakin. Tietenkin se voi olla huono siksi että ei näekään sitä ikäistensä "normaalia" käytöstä vaan niiden vähän pienempien ja siksi omakin käytös välillä tuollaista?[/QUOTE]

jos lapsi ei koskaan ole oman ikäisten tai vanhempien lasten seurassa niin tottakai on "lapsellisempi" kuin muut. Omaksuu noilta pienemmiltä hoitolapsilta tavat. Varmasti pph ajatteli vaan parastanne, tosi kurjaa jos lapsen pitää sitten 5v tai jopa 6v opetella äkkiä isoksi kun sitten lopulta (toivottavasti) menee päiväkotiin ja eskariin. Siirrä lapsi päiväkotiin that's it!

On liian iso perhepäivähoitoon. Meidänki kunnassa 3v on perhepäivähoidon raja ja se on hyvä! saa pienemmät sitten sieltä hoitopaikan kun isot voi olla jo päiväkodissa

Ei lapsellani ole sisaruksia. Niin varmaanhan se olisi helpoin siirtää päiväkotiin. Meidänkin kunnassa 3 vuotta on raja kunnalliseen perhepäivähoitoon mutta lapseni onkin yksityisellä pph:lla joten ei kai siellä niin virallisia rajoja ole tuolle.

[QUOTE="äippä";26896463]Kylläpä vanhemmat ottaa nokkiin helposti... hoitaja näki lapsestanne , että tarvitsee päiväkotia. Meil on vaan silmää nähdä tilanteet. Uskokaa pois,[/QUOTE]

Minusta on sopimatonta alkaa vihjailla, toki hoitaja voi ottaa asian reilusti puheeksi, jos hän tuota mieltä asiasta. Vanhemmat harkitsevat ja päättävät asiasta. Ja meidän tapauksessa, hoitaja ei kyllä voinut vielä mitään "nähdä", kun juuri oli ehditty tervehtiä. Hän ei siis tiennyt lapsesta vielä muuta kuin nimen ja pikaisen ulkonäkö vilkaisun.

Sellainen näkökulma vielä, että kyse ei ole myöskään ainoastaan siitä, että lapsi olisi "liian" lapsellinen. Vaan juuri tuossa iässä lapsi ITSE alkaa kaivata omanikäistään seuraa, ja nauttii siitä todella! Koin tämän ihan omakohtaisesti esikoiseni kohdalla, ja oma-aloitteisesti hain hänelle paikan päiväkodista 4-vuotiaana (ilman pph:n kehoituksia). Lapsi oli niin onnellinen aina oltuaan varahoidossa pk:ssa, ja ylpeänä kertoili mitä isojen leikkejä oli leikkinyt, että äidin sydäntä särki...

Siis oli kyllä todella hyvä pph ja lapsi viihtyi hyvin, mutta ikä teki tehtävänsä.

[QUOTE="äiti";26896535]Minusta on sopimatonta alkaa vihjailla, toki hoitaja voi ottaa asian reilusti puheeksi, jos hän tuota mieltä asiasta. Vanhemmat harkitsevat ja päättävät asiasta. Ja meidän tapauksessa, hoitaja ei kyllä voinut vielä mitään "nähdä", kun juuri oli ehditty tervehtiä. Hän ei siis tiennyt lapsesta vielä muuta kuin nimen ja pikaisen ulkonäkö vilkaisun.[/QUOTE]

On minustakin outoa suoraan sanoa asiasta, eihän tuo ole edes vihjailua! Kyllä ammattitaitoisen hoitajan pitäisi pystyä huomioimaan myös isomman lapsen tarpeet. Eikä 4v. edes ole vielä iso!

Ettei vaan olisi kyse siitä, että hoitajalle itselleen olisi helpompaa, jos ryhmän lapset olisivat kaikki samanikäisiä. Tämäkin on ihan järkevä peruste, mutta asian voi sanoa suoraan eikä kiertelemällä. Samoin hoitaja olisi voinut sanoa jo hoitopaikkaa valittaessa, että toivoo pienempää lasta.

Mulla on 4,5-vuotias pph:lla eikä ole kyllä yhtään liian iso. Yhtälailla se 4-vuotias nauttii kiireettömästä, kodinomaisesta hoidosta kuin joku 1-vuotiaskin. Minun poikani tykkää hoitajastaan tosi paljon ja lähtee tosi mieluusti hoitoon leikkimään kavereiden kanssa :) Hällä hoitokavereina mm. pari n. 3-vuotiasta joille saa olla esimerkkinä.

Mulla hirvittäis laittaa päikkyyn, kun täällä ainakin 21 lasta ryhmässä ja yli 3-vuotiailla tosiaan se 7 lasta per hoitaja vastuualueena.. Kaikki näyttää olevan sarjatyötä eikä yksilölliselle hoidolle ole aikaa. Kaikki päiväkodit eivät tietenkään samanlaisia mutta täällä näin.

Uusimmat

Yhteistyössä