Mulla on syksyllä 4 vuotta täyttävä tyttö, joka on pph:lla 1-vuotiaan pikkusisaruksensa kanssa. Pph:lla on omien lasteni lisäksi vauva, joten esikoiseni on selkeästi vanhin. Lapseni ovat pph:lla, koska en halunnut laittaa 1-vuotiasta vielä päiväkotiin (paikallinen päiväkotimme on tosi suuri ja epäkodikas) ja halusin molemmat lapset kuitenkin samaan paikkaan hoitoon.
Pph käy päivittäin leikkimässä puistossa, jossa on isomman lapseni ikäistä leikkiseuraa, joten en koe ongelmaksi sitä että 4-v on hoidossa "vauvojen" kanssa. Tyttö on lisäksi reipas ja sosiaalinen ja leikkii iltaisin ja viikonloppuisin taloyhtiössämme asuvien, hiukan vanhempien lasten kanssa. Hänellä on kerran viikossa harrastus, jossa on omanikäistä seuraa.
Onko 4v lapsesi yksin pph:lla vai onko hänellä sisaruksia siellä? Jos oma 4-v:ni olisi pph:lla yksin, siirtäisin hänet varmaan ensi syksynä päiväkotiin - samaan, jossa sitten menee eskariinkin. Mutta koska minulla on tuo pikkuinenkin, aion näillä näkymin siirtää lapset samaan päiväkotiin sitten kun esikoinen menee sinne eskariin.
Kysymykseesi ei ole helppoa vastausta. Päiväkotejakin on niin monenlaisia. Oma lähipäiväkotimme on kasvanut todella suureksi (asumme alueella, jonne rakennetaan paljon ja lapsiperheitä tulee koko ajan lisää) eikä vaikuta erityisen viihtyisältä ainakaan tilojen puolesta, joten minulla ei ole kiirettä siirtää kumpaakaan lastani sinne.