Lihapullat ilman kananmunaa,korppujauhoja,kermaa. voiko tulla hyviä,miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokkaamassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kananmunia ja korppujauhoja et edes tarvitse.Jos haluat, voit murustaa vaaleaa leipää tai hiutaleita kermaviiliin tai maustamattomaan jogurttiin. Mausteet ja pyöräytä pullat.Uunissa kun valmistaa niin pysyvät paremmin kasassa.

Tulee ihan erinomaisia.
Meillä tehään lihapullat aina ilman kyseisiä aineita.

Ainoastaan mausteita, hienoksi hakattua sipulia, tuoretta yrttiä ( jos on ). Hyvin miksaus, palluroita ja uuniin.

Joskus oon sitten kypsentänyt tomaattikastikkeessa kattilassa / pannulla.

Sekoitat jauhelihaan sipulin, mausteet ja vaikkapa vähän vehnäjauhoja ja teet seoksesta lihapullia. Tuo vehnäjauho ei ole pakollinen.

Jotenkin uskomatonta, että aikuiset ihmiset eivät tajua että lihapullia voi ihan hyvin tehdä ilman kananmunia, korppujauhoja tai kermaa. Peruslihapullataikina tehdään veteen eikä suinkaan kermaan.

Korppujauhojen sijaan voi käyttää maissijauhoa, muussattua perunaa, vaaleaa leipää.

Kerman voi korvata lihaliemellä tai vedellä. Jos käytät vettä, niin moni tyhjentää sipulikeittopussillisen sekaan. Sen perään ei tartte maustaa taikinaa.

Maissijauhoa käytetään usein kananmujan sijaan sidosaineena.

Laadukas paistijauheliha ei tarvitse mitään edellä ja vain heittää mausteet sekaan.

[QUOTE="Maarikka";30623958]Jotenkin uskomatonta, että aikuiset ihmiset eivät tajua että lihapullia voi ihan hyvin tehdä ilman kananmunia, korppujauhoja tai kermaa. .[/QUOTE]

Tai sipulikeittopussia :D

Tuo korppujauho esimerkiksi on perintö ajoilta, jolloin lihaa oli tarvetta jatkaa jollain halvalla lisäaineella. Ei sillä oikeasti ole mitään funktiota.

Itse teen lihapullat aina pelkästään sipulilla, (yrteillä) ja mausteilla ilman mitään turhia korppujauhoja tai kananmunia.

Tai sipulikeittopussia :D

Tuo korppujauho esimerkiksi on perintö ajoilta, jolloin lihaa oli tarvetta jatkaa jollain halvalla lisäaineella. Ei sillä oikeasti ole mitään funktiota.

Itse teen lihapullat aina pelkästään sipulilla, (yrteillä) ja mausteilla ilman mitään turhia korppujauhoja tai kananmunia.

Jep, tuo sipulikeittoaines on yksi kammotus eikä mitenkään pakollinen. Paljon paremman makuisen taikinan saa itse maustamalla oikeilla mausteilla.

Meilläkin tehdään nykyisin lihapullat ilman noita, lisätään vaan mausteet jauhelihan joukkoon, ja hyviä tulee. Miun mielestä jopa parempia kun korppujauhoilla ja kananmunalla tehdyt.

Hyi! Lihapullista tulee kovia tönkköjä, jos ei lisää mitään ns. jauhelihan jatketta joukkoon.
Meiltä oli viimeksi korppujauhot loppu, mutta kaapista löytyi Cracotte-keksejä. Murennettiin niitä taikinaan mausteitten ja munien kera. Tuli aivan sairaan hyviä.

Herran pieksut!!!! 7 vuotta leivottu lihapulla taikinaa eikä vielä valmista sehän on jo homeessa voi olla, että on jo lihapulla taikina lähtenyt jo ite kävelemään!!

Yhteistyössä