Kun rahat ei meinaa riittä nyt vinkkejä kehiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jaana"

Vieras
Perheemme tilanne: iso perhe, missä keväällä tuli kahden lapsen kohdalla yllättävät sairaalakäynnit (usea käynti- lapsilla ei ole erikseen sitä vakuutusta- on vuosikausia pärjätty ilman mitään isompia leikkauksia/sairaalajaksoja = yhden lapsen tilanteen vuoksi vakuutus olisi myönnetty todella suppeilla ehdoilla- joten katsoimme paremmaksi olla ottamatta)
Isä jäi isäkuukaudelle ja minun piti palata töihin (määräaikainen), mutta hups, huomasinkin olevani raskaana ja rankan pahoinvoinnin vuoksi työssäkäynti estyi-kesän tili oli omalla kohdallani 0€ ja mies sai palkastaan sen kelan määrittelemän 60-70%. Oma työni ei jatkukaan enää- eikä kukaan palkkaa raskaana olevaa. Niinpä jäin kodinhoitotuella kotiin hoitamaan nuorinta. Vinkkejä kehiin, miten talouden voisi saada takaisin tasapainoon. Autoilua on totaalisesti vähennetty- pakolliset työmatkat sillä miehen on kuljettava, koska julkinen ei kulje. Luonnosta saatavaa ruokaa on hyödynnetty paljonkin. Vaatteita on ostettu käytettynä ja kierrätetty. Seuraava isompi investointi on talvivaatteet, mutta jos tilanne jatkuu näin, niin ei ole rahaa edes niihin halvimpiinkaan merkkeihin. Laskuja on maksettu kiireellisyysjärjestyksen mukaan. Ennen koko kevättä oli talous tasapainossa- ei ollut mitään ongelmia maksaa kuukaudessa laskuja. Kesällä piheiltiin- eikä käyty missään- pisin matka oli 30km. Voiko jostain hakea apua tällaiseen ahdinkoon? Tai nyt ne parhaat vinkit jakeluun, miten talouden saa takaisin tasapainoon.

Mikä teidän asumismuoto on? Jos on asuntolainaa, kannattaa anoa maksuvapaita kuukausia pari, niin että maksatte vaan korot. Kirpparilla tai huutiksessa kannattaa myydä jos on jotain, mitä ei enää tarvitse. Mikset saanut sairasloma-ajalta palkkaa, jos kerran olit työsuhteessa etkä pahoinvoinnin takia voinut siellä käydä?

Säästä kaikki kauppakuitit ja katso, mihin rahaa menee. Itse tiukkoina aikoina katsoin, kuinka monta euroa/päivä oli varaa laittaa kauppaan. Ruuat suunnittelin tarkkaan ja joka ainesosan kohdalla katsoin, voiko sen jättää pois tai korvata jollain halvemmalla. Jos tein neljän päivän ostokset, tein kauppalistan kotona, johon merkkasin kunkin ostettavan jutun perään hinnan, jonka siihen pysyi käyttämään. Kauppalista ja ruokalista oli ehdoton, niistä ei lipsuttu. Tapa on työläs, mutta toimi hyvin.

Katso tiliotteista kaikki, mihin menee rahaa ja mieti, mistä voi luopua tai vaihtaa halvempaan.

Voiko mies tehdä lisätöitä tai hankkia jonkun osa-aikatyön lisäksi?

Tsemppiä!

Isäkuukausi oli tavallaan oma valinta, mutta sitä, että omat tuloni jäivät 0€/kk oli ihan täysi yllätys. Olin kotona sohvan, vessanpöntön ja osastolla tipalla välissä.
Toimeentulotukea mietin itsekin, mutta luulen, että katsotaan vaan se, että olisihan ollut mahdollisuus miehellä olla töissä- vaikka hoitikin pienimpiä, koululaisia ja nesteytti & ruokki minua :(
Minusta ei olisi ollut lapsenvahdiksi kesällä :(
Kirppareita olen kierrellytkin ahkerasti- aina kun on ollut kyyti saatavilla samaan suuntaan. Ei ainakaan toistaiseksi ole löytynyt sopivia talvivaatteita. Onhan tässä vielä muutama kuukausi aikaa ennen kun niitä oikeasti tarvitaan. Eikä onneksi kaikille tarvitse uusia ostaa; jotain hyvääkin siis :)

Olin aluksi 5 päivää sairaslomalla pahoinvoinnin takia- silloin en edes itse tiennyt raskaudesta. Oksensin työterkkarin vastaanotolla ja pidettiin ihan tavallisena vatsatautina. Testasin viimeisenä sairaslomapäivänä plussan. Vointi kuitenkin koheni niin, että menin normaalisti töihin, missä oli yt-neuvottelut alkamassa. Koska olin ainoa määräaikainen sain suoraan lopputilin- en siis ehtinyt kertoa koko raskaudesta. Moni vakkari lomautettiin. Tilalle ei otettu ketään uutta, eli olisiko siltikin kuulunut saada jotain palkkoja? Sain sairausloma ajalta-sen 5 päivää kt-ansion mukaisen palkan ja mitättömän irtisanomisrahan ja "lomapalkan"- olin ehtinyt olla vain kuukauden töissä. Työnantaja vetosi koeaikaan, mutta muidenkin työntekijöiden mielestä kyseessä oli työpaikan taloudellinen tilanne- säästivät vaan siinä rahaa. Eli siitäkin jäi aika kakkamaku suuhun, mutta ei mulla ole mitään työnantajan sanaa vastaan-tein työni kunnolla- samaa mieltä olivat myös toiset työntekijät. Eli olisi "sana sanaa vastaan"-tilanne enkä todellakaan jaksaisi mitään kanteita ruveta nostamaan tässä tilanteessa.

ehkä olisi kannattanut hoitaa se ehkäisy kuntoon, ettei tule lisää mukeloita, jos edellisiäkään ei
pysty elättämään. Ei ole mielestäni yhteiskunnan velvollisuus hoitaa ja maksaa kaikkien tekemiä
mukeloita.
Se on vaan mun mielipide. Eli lapsia sen verran kuin itse pystyt hoitamaan heidän kulunsa.

Ala nyt jo kyselemään seurakunnalta, diakonialta jne. mahdollisten jouluavustusten perään. Niillä rahoilla ostat sitten tammikuun alesta lapsille talvivaatteet. Tulevan syksyn ja talven on ennustettu olevan 08-09 kaltainen, eli kunnon talvivaatteita tarvitsee vasta vuoden vaihteen jälkeen. Sitä ennen kudo lapsille villapaitoja ja villahousuja, jota voi pukea syysvaatteiden alla. :)

Kiitos ihanaiset vinkeistä. Kauppalista otetaan käyttöön aivan varmasti! En vaan tiedä voiko näistä asioista kysellä neuvolassa? Voisikohan sitä kautta järjestyä jotain apuja? Lasten hoidossa ei kuitenkaan ole mitään ongelmia enää- pahoinvointi on poissa. Myös lainaan täytyy kysyä maksuvapaata kuukautta. Elintarvikkeita olen koittanut korvata aina edullisimmilla vaihtoehdoilla- esim. aamupuuro tehdään veteen ja pakastimesta lisätään marjoja. Ruokina on usein keittoja.
Ehkäisyasiat meillä oli 99,9% varmuudella hallussa, mutta juuri tuo 0.1% päätti asian toisin. Abortti ei kuitenkaan käynyt edes mielessä. Sterilisaatiota siirretään hieman- siihen oli aika jo varattuna. Yhteiskunta ei ole elättänyt meitä tähänkään asti- halutaan tulla omillamme toimeen, mutta nyt alkaa olla siinä rajoilla : /
Kevät & kesä sotki meidän talouden kuviot, missä ei aikaisemmin ollut mitään vialla. Nyt koitetaan paikkailla tilannetta.

Kuulutko ammattiliittoon? Kysy sieltä, eikö sinun kuuluisi saada vaikka takautuvana jotain ansionmenetyskorvausta. Vaikka koeajalla olitkin, niin ethän voi etukäteen tietää että työpaikka meneekin alta ja hakea varmuuden vuoksi uutta työtä odottamaan. Tai saisiko työkkäristä jotain korvausta tällaisessa tilanteessa? Kannattaa jaksaa perään kuuluttaa oikeuksiaan, koska tuohan on tosi törkeää toimintaa työnantajalta.

Soitto ammattiliittoon. Tätä varten liitot ovat olemassa. Soitat ja sanot että et tajunnut että voisit soittaa. Sieltä autetaan.

Jos et kuulu liittoon niin soitat neuvolaan. Sanot ettet jaksa enää tätä tilannetta. Sieltä sinua on autettava koska olet raskaana ja sinulla on lapsia.

Tsemppiä! :)

Facebookissa on monilla paikkakunnilla ryhmiä, jossa jäsenet myyvät lastenvaatteita. SIeltä saattaisi olla helpompi ostaa talvivaatteet kuin kirppareita kierrellen.

Miten pitkä sairausloma sinulla oli? Saitko sairauslomatodistuksen. Hae Kelalta sairauspäivärahaa. Sairauspäivärahassa on omavastuuaika (9 tai 10 päivää) , mutta sen jälkeen saat päivärahaa.

Kynä ja paperia kehiin.
Toiseen listaan rustaat kaikki tarpeelliset hankinnat, mitä seuraavan puolen vuoden aikana tullaan tarvitsemaan. Listaat siihen jokaisen tarvittavan vaatekappaleen, joululahjaidean, säännöllisesti käytettävät lääkkeet jne. Päivität listaa tarpeen mukaan ja pidät huolen, ettei osteta mitään listan ulkopuolelta. Sen avulla pystyy ennakoimaan menoja ja ostamaan tarpeellista silloin kun halvalla saa.

Toiseen listaan rustaat kaikki tulossa olevat laskut ja muut menot. Suurimmat säästöt voi saada sieltä, missä on suurimmat menot. Asunnonvaihto on radikaalia, mutta joskus hyvä keino säästää. Ruoka on yleensä yksi suurimmista menoista, joten sieltä voi usein nipistää. Ja voisiko tuloja kasvattaa? Jos tekisit vaikkapa 4 h viikossa töitä silloin kun mies on vapaalla, sillä voisi olla jo iso merkitys pärjäämisellenne.

Hei oikeasti iso kiitos, soitin melkein samantien yhteen paikkaan, jonne menen maanantaina haastatteluun :)
Kyseessä osa-aikainen työ, mikä voisi onnistuakin tällä vatsalla. Pienimmälle saadaan varmasti hoitopaikka järjestymään :)
Oikeasti ootte ihan huippuja!!!

Yhteistyössä