Lihan valmistus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusavuton77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusavuton77

Vieras
Siis kuinka valmistatte lihan esim. jauhelihan lapselle? Paistatteko ensin ja sitten haudutatte pehmeäksi, vai kuinka? Tässä olis tarkoitus alkaa antamaan esikoiselle lihaa ja neuvoja lihan valmistamiseen kaivataan. Jos viitsitte vastata myös , kuinka valmistatte broilerin ja kalan, olisin todella kiitollinen.

En tiedä minkä ikäiselle lapselle alat lihaa syöttämään, mutta paras tapa lihan kypsyttämiseen on keittäminen. Voit keittää jauhelihan, broilerin, kalan ihan minkä lihan vaan. Paistamista ei suositella, koska se tekee lihasta jotenkin vaikeammin sulavaa (??) ja kunnon käristäminen taas aiheuttaa karsinogeenejä.

Minä keitän kaiken lihan. Keitto tuleekin hetkessä valmiiksi, pieni annos, esim. 30 g lihaa (mitä hyvänsä, tai kalaa) leikataan ihan pieniksi paloiksi, pari perunaa (rosamunda pehmenee parhaiten) pieninä lohkoina ja esim. kruunusekoitusta pakastealtaasta. Nyt kun lapsi on 1 v 7 kk lisään pienen nökäreen lihaliemikuutiosta ja kuivattuja keittovihanneksia makua antamaan. Lapsi pitää tästä ruoasta erityisen paljon olipa liha sitten mitä hyvänsä. Jos keität possua tai nautaa, niin laita lihat ensin veteen ja keittele esim. 10 min. pidempään, sitten muut ainekset. Ehtii kypsyä vähän ylikypsäksi ja on helpommin muussattavaa. Kun perunat on kypsiä, on ruoka valmis.

Kalakeittoon voi lisätä vähän kuivattua tilliä ja maitoa jos massu jo sen kestää.

Ilman muuta pienen lapsen lihat kannattaa keittää. Keittäminen on myös tosi helppoa, ja samassa kattilassa voi keittää muutkin ruokaan tulevat kasvikset ja juurekset.

Keitän aina kerrallaan esim. 400g ja sitten liemen käytän kun teen kastikkeen kasvisten kera, lihan tai broilerin laitan jääpalarasiaan ja pakkaseen... yhteen jääpalaan menee noin 10g joka on suositeltava kerta-annos alle vuoden ikäiselle... Itse laitan kyllä yleensä 2 palaa, mutta vauva syö hirveästi ja on pian 1-vuotias. Laitan niiden parin palan kanssa aina muutaman palan porkkanasosetta ja siinä on siis kastike... Kalan keitän suoraan kasvisten kanssa ja muussaan koko helahoidon ruoaksi.

Lidlissä ainakin myydään kalaa kätevästi 400g paketissa, jossa on siis 4 kpl 100g paloja seitiä. Naudasta ostan valmista paistijauhelihaa ja broilerin ja possun ostan fileenä ja jauhatan tiskillä. Ennen tein noi kaikki sillain kasvisten kanssa valmiiksi ja soseutin, mutta nyt siis teen ne erikseen kun koitamme syödä myös hiukan jo paloja...

Mistä tulee tuo että 10g on oikea määrä alle 1 vuotiaalle kun esim. valmisruokapurkeissa alk. 8kk on kaikissa 8-12% eli 200g purkissa on monissa yli 20g lihaa/kalaa? Kertokaa tyhmälle.
Itse olenkin tuota n. 10% soveltanut kun olen ruokaa laittanut nyt 9kk ikäiselle pojalleni.

Katsoin tarkemmin... Äitiyspakkauksen mukana olleessa vihkosessa "Imeväisikäisen lapsen ruoka" lukee sivulla 16 seuraavasti:
"...Alkutotuttelussa sopiva annos jauhettua lihaa tai vastaavaa on noin 1tl (5g) soseateriaa kohti. Koko ensimmäisen vuoden lapselle riittää 1-1,5rkl (10-20g) lihaa ateriaa kohti."

Siinä se. Helpotti taas itseänikin kun laitan ton pari palaa, se on hiukan vajaat 20g/ruoka. Itse tosin toinen ruoka on ollut aina vielä pelkkä kasvisruoka, mutta pitäis kai alkaa siinäkin antamaan edes joskus lihaa/munaa/broileria/kalaa...

Yhteistyössä