Liftasitko nuorena? Pelottavin liftimatkasi?

"vieras"
Liftannu usein alaikäsenä mutta pelottavin kokemus on ollut kun tyhmänä hyppäsin bussipysäkiltä vanhan miehen kyytiin joka tarjos kyytiä ja autossa rupes ehdottelemaan että mitä jos mentäis sittenkin jonnekkin muualle ja yritti laittaa kättä reidelle. Loppui se matka hyvin nopeaan ja sen jälkeen en ole kyllä keidenkä tuntemattomien kyytiin noussut....
Mulle kävi just samalla lailla, vanhempi mies alkoi ehdottelemaan, ja yritti reittä hipalata. En sen jälkeen liftannut ikinä.

"Noo"
Liftailtiin paljonkin tyttökaverin kanssa. Pahin kyyti oli kun huomattiin, että oltiin liki sokean kyydissä, vaimo vieressä selitti miehelle, että tulee mutka oikealle, ajat liian keskellä, auto tulee nyt vastaan jne. Jäätiin suosiolla seuravalla suoralla kyydistä.

Liftailin ympäri Suomea, ja joskus ulkomailla ( niillä en tosin yksinäni). Pelottaviakin tai ainakin riskilattita tilanteitakin tuli eteen, mutta mitään kamalaa ei kuitenkaan tapahtunut.
Enää en uskaltaisi, mutta silloin elinkin sellaista (hullun)rohkeaa kaikkivoipaisuuskuvitelmien säyvttämää uhmakasta nuoruutta. Enää en lähtisi kesämatkoille vain hammasharja taskussani, eikä mikään saisi vapaahetoisesti seisoskelemaan pitkiäkin toveja teiden varsilla peukalo pystyssä..
Enää en sitä tekisi, mutta sitä huikaisevaa vapaudentunnetta on joskus ikävä. Ehkä se oli nuoruuden illusiotakin, oli kesä ja oli vapaa ja tuntui siltä että kaikki oli edessä ja elämä ja maailma oli minun...

• Tykkää
Reactions: moekoe
"jojo"
Joo, tuli nuorena liftailtua. Pelottavin matka oli sellainen, jossa kuski (mies) alkoi kertoa istuneensa linnassa, kun oli aiemmin tappanut jonkun kirveellä. Tuijotti puheittensa lomassa hullun kiilto silmissä. Minä siinä että jaahah, vai niin. Koitin olla mahdollisimman neutraali ja samaan aikaan ymmärtävä. Onneksi selvisin matkasta hengissä.:ashamed:
Mulle tulee tästä mieleen, että olet osunut jonkin tosi kiltin kuskin kyytiin, joka nappasi sinut matkaansa, ettet olisi joutunut huonompaan seuraan. Ja yritti sitten olla niin pelottava, että se jäisi suosiolla sun viimeiseksi liftireissuksi... :D

Tuli mieleen eräs liftausreissu, ei pelottava vaan kummallinen pariskunta :D
Oltiin ihan jossain metsässä liftaamassa ja autoa ajanut mies alkoi kertoa tarinaa kun hänellä on hirvikärpäsiä housuissa ja apparin paikalla istuneella vaimolla on hirvikärpäsiä paidan alla.. :D

Ei olla kauhiast liftattu, mutta kavereiden kanssa Provinssirokkiin tietty jonniin kerran eikä siinä mittään ko porukalla. Mutta kerran tuhannen taalan juuperissa eksyin Provinssin festarialueelta ja siellä jossain seinäjoella liftasin eräänkin perheenisän kyytiin joka sitten kuskasikin mut jonnekin skutsiin ja alkoi vongata suukkoa...se sitten heltyi mun kyynelistä ja vei mut kunniallisesti takas festareille. Mutta täytyy sanoa, että promillet katosivat verestä todella tehokkaasti...

Huiiiiiii
[QUOTE="viekku";25787376]Älyvapain vetoni oli liftata Malesiassa, pienessä tuubassa, ja päädyin jonkun kiinalaisen miehen kyydissä johonkin hiton hylättyyn temppeliin vuorille. Kauas hotellista. Ei siitä enempiä muuta kuin että meinasi käydä todella huonosti, mutta ulkopuolisenja ihmeen avulla siitä selvisin. Pisti pitkäksi aikaa painajaiset ja myös tuo juominen oli jonkin aikaa hyllyllä.[/QUOTE]

Kerro tarkemmin! Kuulostaa todella pelottavalta :O

"vieras"
En ole koskaan liftannut. Mutta yksi pelottava automatka mahtuu minunkin elämääni. Olin mennyt tapaamaan lyhyen baarituttavuuden jälkeen yhtä mies treffien merkeissä. Oli ihan kiva ilta ja hän lupasi heittää minut kotiini. Siinä sitten pitkää mettätietä pitkin ajellessa, tämä mies hidasti autonsa vaihtia ja kysyi yht äkkiä et miten uskallan tulla oudon miehen kyytiin ja pian sen jälkeen kysyi et mitä tekisin jos joku mies hyökkäisi kimppuun. Pääsin kuitenkin ihan turvallisesti kotia vaikka vähän kylmänväreet kulki. Ei nähty enää sen jälkeen.

"vieras"
[QUOTE="minä";25787373]Asutko kenties Turun suunnalla? Mulla oli nuorempana ihan samanlainen kokemus.[/QUOTE]

Sama täällä. Vanhempi mies otti kyytiin ja pysähtyi sivutielle .. tilanteesta selvisin puhumalla. Muutama viikko tämän jälkeen ko. mies otti myös kaverini kyytiin ja sama juttu. Onneksi usko puhetta mutta todella ällöttävä tapaus kyllä. Tapahtui lähellä Turkua. Mun nuoruudessa liftattiin paljonkin, harvoin oli bussirahaa.

Yksi todella pelottava tapaus oli kun liftattiin kahden ystäväni kanssa ja noustiin autoon jossa istui etupenkillä nuori nainen ja n. 30-kymppinen mies ajoi. Ajateltiin että on turvallinen kyyti. Mies puhui kuitenkin todella outoja ja seuraavaksi katselimme aseen piippuun. Halusi ilmeisesti pelotella meitä. En ole koskaan juossut niin lujaa kuin silloin juostiin kun päästiin autosta pois. Ja kaikkein oudointa oli että matkan aikana etupenkillä istuva nainen ei sanonut sanaakaan .. kotiin päästyämme ystäväni kertoi tapauksesta vanhemmilleen ja tämän isä teki ilmoituksen poliisille. Tästä on aikaa jo 25 vuotta ja näemme vanhan ystäväni kanssa nykyään todella harvoin mutta aina, näillä tapaamisilla tästä jutusta puhutaan.

Liftasin paljon teini-ikäisenä Oulu-Helsinki välillä. Enimmäkseen sai helposti kyydin ja kuskit olivat mukavia. Epämiellyttävin matka oli varmasti kerran kuski, joka ei puhunut mitään. Muutaman kerran yritettiin aloittaa varovaisesti keskustelua, mutta vastaus oli yksitavuinen ja siihen se jäi. Oikeastaan ihan mukavia kokemuksia ja ihmisiä, mutta en enää uskaltaisi :D.

"viekku"
Täytyy kai tunnustaa siis kuinka nuija itse olin... :) No, tästä tulee sit pitkä stoori..

Eli siis..otimme kyytiin matkalta yhden hyvän päivän tuttuni (kaveri seikkaili siinä yökerhon lähettyvillä) ja meikä oli ihan että "vihuu, missä jatkot??" (voi itku..) No, tämä vanhempi ukkeli (kiinalainen) sanoi että hän tietää mutta kiepataanpas hänen kotinsa kautta. No siinä köröteltiin, musa soi, olut tölkit vaihtoivat käsiä ja niin me paahdettiin jonnekin hevon kuuseen. Saavuttiin tuon ukon himaan, pyysi odottamaan autossa.. Ja edelleen kekkerit jatku.

No, hän pamahti sisään takasin ja oli mukana megaiso pussillinen marijuanaa (vaikka en ikinä ollut polttanut niin tajusin). Ja eiku matka jatkuu (ja edelleen kova meno). Ajeltiin siinä sitten kiemuraisia teitä jonnekin apinoiden valtaamalle temppelin raunioille (ja edelleen kova meno). Eikä vieläkään hälytyskellot soinut. (siis jos mä ikinä saan tytön niin auta armias et mä pidän sen kotona).

Siinä sitten humalapäissäni tulin siihen tulokseen että hei jee, mä kokeilen kanssa, kun kaverit alkoi käärimään puhtaita sätkiä. No ukkeli laitto käärylän kiertää, ja siitä sit vaan vedettiin pohjanmaan kautta. Pari kierrosta kun oli mennyt niin kaverit alko olee pikkasen pihalla. Meikä ihan ihmeissään ku "ei tunnu". Mun viimeset sanat olikin sit että "Hei, ei tää toimi". Pam. Ku olis tiiliskivillä lyöty päähän. Seuraavaksi herään ku ne raahaa mua autolle takasin ja kuulen ku puhuu että "pakko viedä sairaalaan":

Tajusin siinä puolikoomassa että "Sairaala.Malesia. Huumeet. Pidätys. Linna. Äiti tappaa." Jotenkin sain itseni järkiini. Autoon takaisin ja jopa naureskelinkin (en vielä tiennyt mitä oli käynyt). Ukkeli suostui viemään takaisin hotellille koska mukana oli tämä toinen tyyppi, joka alkoi voimaan tosi huonosti ja jonka isoveli oli hyvä tuttu tän ukkelin kanssa. Se pelästy et mitäs jos tälle pikkuveljelle käy jotain. Ei musta ollu väliä. Olo oli kun hannulla ja kertulla.

Istuttiin sitten hotellin edessä rannalla vielä tovi, yritin pitää sitä nuorta kundia hereillä. Kunnes kiinalainen tuli seisoo nenän eteen muna kädessä ja kysy et "do you think this is small or what?". Tässä vaiheessa meikä lähti karkuun juoksemaan.

Mutta siis. Kuulin seuraavana päivänä, kun tapasin tämän nuoremman kaverin..että kiinalainen oli riisunut mut. Ja oli aikonut raiskata. Siinä olin kuulemma joku 15 minuuttia maannut alasti kylmällä kivilattialla kun nää oli väitellyt raiskaako vai ei. Oli sitten hiplaillut mutta suostunut tämän nuoremman pyynnöstä lähteä viemään mua sairaalaan.

Että näin.

"äiti"
Olin liftaamassa Lappeenrannasta Tampereelle bilettämään siskon luo. Lahdessa ekoissa liikennevaloissa hyppäsin pois, kun äijä rupes ehottelee, sillon rupes vähän ahistaa. Onneks sattu punaiset valot... Olen liftannu venäläisen rekkakuskin kyytiin ja espanjalaisen. Olisin päässy olympialaisiin sen kyydissä jos olis ollu passi mukana, -92. Mukava oli.Tarjos jalopeenoja, sanoin kiitos ei. Ite veti niitä kuin leipää. Aina oli puukko mukana, eikä pelottanu.

"äiti"
[QUOTE="äiti";25790011]Olin liftaamassa Lappeenrannasta Tampereelle bilettämään siskon luo. Lahdessa ekoissa liikennevaloissa hyppäsin pois, kun äijä rupes ehottelee, sillon rupes vähän ahistaa. Onneks sattu punaiset valot... Olen liftannu venäläisen rekkakuskin kyytiin ja espanjalaisen. Olisin päässy olympialaisiin sen kyydissä jos olis ollu passi mukana, -92. Mukava oli.Tarjos jalopeenoja, sanoin kiitos ei. Ite veti niitä kuin leipää. Aina oli puukko mukana, eikä pelottanu.[/QUOTE]

Vielä yks erikoinen juttu:liftasin Kouvolasta Kotkaan. ,kun yks äijä käänty sivutielle ja pysäytti auton. Ajattelin et mitäs nyt. Se rupes syömään koivunlehtiä...:).

....
Ei suoranaisesti liftattu, mutta kaverin kanssa odoteltiin linja-autoa Rooman maaseudulla. Siinä sitten vanha pariskunta pysähtyi pienen Fiatin kanssa. Eivät tietenkään puhuneet yhtään englanti emmekä me yhtään Italiaa.

Siinä oltiin kahden vaiheilla, mutta lopulta hypättiin kyytiin. Oli vähän hämmentävää, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Päästiin juna-asemalle minne oltiin menossa, ihme ja kumma :D

"vieras"
Olen liftannut vielä kolmikymppisenäkin, tosin enemmän teininä ja myöhemmin vain harvoin. Nyt en ole yli kymmeneen vuoteen tainnut liftata kertaakaan. Ei mitään pelottavaa sattunut koskaan, ellei pelottavaksi lasketa se että kerran loskakelissä kaverin kanssa ei saatu kyytiä tuntiin ja pelättiin ettei päästä ikinä sieltä tien poskesta minnekään. Asiaa ei varmaan auttanut se että oltiin niin vittuuntuneita ja teiniangstissa että liftattiin jossain vaiheessa keskisormella. :D
Ulkomailla en ole yksin liftannut, ainoastaan paikallisen kanssa.

monesti 80-luvulla
Suomessa ei ole koskaan tarvinut pelätä, joskus kyllä löydettiin itsemme keskeltä hevon nevaa, kun kyyti loppu kun seinään, kun ei suostuttu ehdotteluihin. Pari kertaa oli niin ettei päästy autosta ulos ensin, mutta lopulta kyllä.

Pariisissa vähän hirvitti kun ei ymmärretty mitä äijät autossa puhu keskenään, mutta silmät kiilui ja ovet pistettiin lukkoon, lopulta päästiin karkuun kun auto juuttui ruuhkaan ja yks äijä takapenkiltä lähti sinne keskelle tietä rähiseen, me sitten sen perässä paineltiin ulos ja lujaa.

Kerran oltiin Italian maaseudulla ihan kivan porukan mukana, lupasivat näyttää paikkoja ja näyttivätkin joskin eka vähän mietittiin mitä paikkoja aikovat näyttään ja kuinka paljon maria kuski ehtii reissun aikana vetää :D lopulta oli ihan kiva reissu ja takasinkin päästiin ihmisten ilmoille.

Aina siis liftannu vaan kaverin kanssa en koskaan yksin.

Tyttöystävän kanssa olin luksusliftausreissulla pitkin Itä-Suomea. Yövyimme joka kerta sukulaisten luona, siitä luksus. Varkauteen päin mennessä kyytiin otti parikymppinen nainen, joka ajoi tautisen lujaa, roikkui puskureissa ja teki vaarallisia ohituksia. Se oli aika pelottavaa, mutta ei se silti estänyt minua torkahtelemasta loppumatkasta :)

Yhteistyössä