Liftarit ja reilaajat

Footballers Wife

Aktiivinen jäsen
26.06.2005
2 238
0
36
Meidän ikäpolvi taisi olla viimeinen, joka pääsi suht huoleti liftaamaan ja reilaamaan. Vieläkös niitä interrail-lippuja ylipäätään myydään? :whistle:

Millaisia reissuja teillä on ollut? Itse kävin kerran ystävän kanssa e-euroopassa interraililla ja seuraavana kesänä kuus viikkoa yksin samoilla suunnilla. Tapasin joitain saksalaisia jotka ihmetteli, kun mulla oli servetit mukana, muttei omia ruokailuvälineitä :kieh: Tykkäsin syödä ravintolassa.

Liftaamalla reissasin suomessa ja p-norjassa. Kerran jossain kaamasen tiellä (siis ihan oikeasti! :laugh: ) kävelin pakkasessa eikä siellä ollut ristinsielua missään, ei asutusta. Olin varmaan pari tuntia kävellyt, kun takaa tuli joulukuusilla lastattu kuorma-auto. Sillä pääsin perille asti hammerfestiin. Kerran yks just eronnut kuorma-autokuski tarjosi mulle kotonaan lohivoileipiä ja purki mulle avioliittoaan. Baari-iltoina oli ihan normaalia mennä tienvarteen liftaamaan kyytiä kotiin... Ei kyllä enää nykyään uskaltaisi. Ja silloin kun ei ollut edes kännyköitä... :o =)

Joo, ei tänä päivänä tulis enää mieleen liftata eikä kyllä ottaa kyytiinkään.

Kerran sattui silleen kun kaverin kanssa oltiin liikenteessä, päästiin Lahden kohdilla rekan kyytiin, Mikkelissä(muistaakseni) oli rekan lastin purku niin kuski kysyi toiselta kuskilta jolla oli ajo meidän kotikaupunkiin, että ottaisiko pari "matkakassia" kyytiin....ja niinhän me päästiin kotiovelle asti.

Mutta on sit yksi ikävempikin kokemus..

Liftattua tuli aina ennen elikkäs 80-luvulla, säästy rahaa sitten johonkin muuhun. Yksinäänkin tuli lähettyä eli ei ollut pelkoa, kunnes sitten kerran, kun olimme lähdössä Lahesta kotiin aamuyöstä niin päästiin jonkun kahelin kyytiin (meikattua mies naisten vaatteissa, ei siis mitenkään nätisti) pyysimme häntä pysähtymään seuraavaan risteykseen päästäksemme pois kyydistä, no mies pysähty ja pääsimme ulos. Olimme juuri ylittämässä risteystä niin mies yritti ajaa päälle, onneksi oli talvi ja sukelsimme satuttamatta itseämme ojan penkkaan. Ja jos oikein muistan niin siihen jäi liftaamiset.
Eipä silti en uskalla edes nyky päivinä edes ottaa liftareita kyytiin , mutta eipä niitä juurikaan katukuvassa edes näy, paitsi, kun olin Kroatiassa vuonna 2000, niin siellä se oli vielä silloin aivan normaalia, ihmiset liftasivat päästäkseen töihin

Meikä harrasti liftausta vain täällä kotomaassa. Lyhyellä välimatkalla. Silti niiden parin vuoden aikana, kun liftailtiin, auto ajoi tieltä ulos 3 kertaa. Viimeisen ulosajon jälkeen lopetin liftauksen, totesin, että jos jatkan kuolen varmasti. Itse liftasin aina selvin päin, näissä tapauksissa en tiedä oliko alkoholilla osuutta asiaan, luultavasti oli. Loppuaikoina oli myös pari ikävähköä tilannetta ja ihmettelen vieläkin, että pääsimme ehjänä ulos autosta. Toivon, että tyttäreni EI LIFTAA IKINÄ!!! Mielelläni kuskaan, jos tarvista on.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.07.2006 klo 14:01 pikkuruu kirjoitti:
Meikä harrasti liftausta vain täällä kotomaassa. Lyhyellä välimatkalla. Silti niiden parin vuoden aikana, kun liftailtiin, auto ajoi tieltä ulos 3 kertaa. Viimeisen ulosajon jälkeen lopetin liftauksen, totesin, että jos jatkan kuolen varmasti. Itse liftasin aina selvin päin, näissä tapauksissa en tiedä oliko alkoholilla osuutta asiaan, luultavasti oli. Loppuaikoina oli myös pari ikävähköä tilannetta ja ihmettelen vieläkin, että pääsimme ehjänä ulos autosta. Toivon, että tyttäreni EI LIFTAA IKINÄ!!! Mielelläni kuskaan, jos tarvista on.

Juu, eipä liftaaminen ole enää tätäpäivää, sen verran hörhöksi on tämä maailma mennyt. Vaikka kyllä me silloin ennenkin valkattiin kyydit, joskus jopa kysyttiin kuskin paperit nähtäväksi,ihan kuin sillä olisi ollut jotain merkitystä :laugh: Kyllä olen lapin erämaassakin kieltäytynyt kyydistä, kun vaistot on sanoneet niin. Ei sattunut mun kohdalle ikäviä juttuja ollenkaan, mitä nyt kerran yks lappalainen otti hansikaslokerosta puukon ja sitä esitteli, mutta sen kaveri komensi sen takas ruotuun. Joo, omat lapset saa pysytellä pois vieraiden kyydeistä. Ei ole mitään asiaa tienposkeen.

Ei mee meikkiksenkään poitsu sitten tulevaisuudessa liftailee. Eikä ois vanhempanikaan varmaan laskenneet jos olisivat tienneet silloin aikanaan.
tossa ihan uteliaisuuttani kattelin googlen avulla reilaamisesta, niin espanjaksi ainakin löytyi niistä koskevat sivut, mene ja tiedä onko enään niin suosittua kuin se ainakin 80-luvulla oli, silloin muistan monenkin kaverini lähteneen reilaamaan Eurooppaan, iten en silloin päässyt, mutta myöhemmät reissut (työ) avarsivat maailmaa aivan tarpeeksi

Esimerkkiäsi seuraten minäkin googletin ja kyllä niitä lippuja ainakin myydään. Mutta tiedä häntä kuinka suosittua se nykyään tosiaan on.

Tulipa muuten mieleen mun erikoisimmat liftauskyydit. Oslossa liftattiin kerran tyttökaverin kanssa avomuseoauton kyytiin ja oslossa samoin päästiin kerran ambulanssilla keskustaan. Sairaalan nurkilla kun liftailtiin, kuskit luulivat meitä ruotsalaisiksi hoitsuiksi, mutta olimmekin suomalaisia siivoojia :laugh: Sit kerran pääsin hevosen perässä heinäkuorman päällä, mutta pylly kastui, kun olivat niin vettyneitä ne heinät :D

Mulla erikoisin kyyditys oli Hesasta Lahteen ambulanssilla, kun viimeine juna oli jo mennyt, kun yritimme nähdä Skid Row:n pojat konsertin jälkeen niitten hotskulla, mutta huonolla menestyksellä.
Päästyämme Lahteen yksi kavereistani unohti laukkunsa ambulanssiin, mutta se palautettin seuraavana päivänä.

70-80 luvuilla aika monena kesänä kuukausi junaillen ympäri eurooppaa ja kerran viikko Marokossakin . eka kerta kaverin kanssa, muut yksin mutta vierailinkin kirjeystävien luona eli yksin en ollut kuin junamatkat. ja kuukausi aikanaan ympäri USAa niillä greyhound busseilla ja kirjeystävien luona sielläkin.
Ja tuon jälkeen matkustelin yksin vähän kauempanakin maailmalla ennen kuin perhe tuli mukaan kuvioihin
<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.07.2006 klo 13:36 Tiitiäisen äiti kirjoitti:
Liftattua tuli aina ennen elikkäs 80-luvulla, säästy rahaa sitten johonkin muuhun. Yksinäänkin tuli lähettyä eli ei ollut pelkoa, kunnes sitten kerran, kun olimme lähdössä Lahesta kotiin aamuyöstä niin päästiin jonkun kahelin kyytiin (meikattua mies naisten vaatteissa, ei siis mitenkään nätisti) pyysimme häntä pysähtymään seuraavaan risteykseen päästäksemme pois kyydistä, no mies pysähty ja pääsimme ulos. Olimme juuri ylittämässä risteystä niin mies yritti ajaa päälle, onneksi oli talvi ja sukelsimme satuttamatta itseämme ojan penkkaan. Ja jos oikein muistan niin siihen jäi liftaamiset.
Eipä silti en uskalla edes nyky päivinä edes ottaa liftareita kyytiin , mutta eipä niitä juurikaan katukuvassa edes näy, paitsi, kun olin Kroatiassa vuonna 2000, niin siellä se oli vielä silloin aivan normaalia, ihmiset liftasivat päästäkseen töihin

:laugh: Muistan tyypin...kaverin kanssa liftattiin ja tää hemmo pysähty meitin kohdalle tarjoten kyytiä. Jätettiin kyllä menemättä, sen verran hassulta näytti.

Reilasin kerran läpi euroopan ihan milanoon asti..mahti reissu!!Tosin vanhemmat joutu lunastaan mut tukholmasta kotosuomeen ko rahat loppu kesken :whistle:
Liftattiin usein isoon naapupitäjän discoon, n.60km per suunta tyttökavereiden kanssa...Muutamia hankalia tilanteita mutta selvittiin sanallisesti niistä ja just sillä ettei itekseen liftattu.
Mansikanpoiminnassa liftattiin paljo ku tilan isäntä oli niin vanha ettei sen kyytiin uskaltanu mennä..niin kerran kävelin kaverin kanssa keskellä maantietä kesäyönä ja tuli joku viitisenkymmentä lehmää koivikosta tielle meidän seuraksi..ei ymmärretty mitä ne siellä teki, karussa kait ne oli koko poppoo mut ei tullu autoja ei..
Reililippuja myydään vielä ja niissä on sellanen "mummo/pappa"versiokin nykyisin ja sitten on se fly&rail eli voip toisen suunnan lennellä.

Joo kyllä harrastettiin ja paljon juuri siinä -80-luvun lopulla. Kyllähän siinä kaikenlaisia kyytiä oli ja välillä pelottikin kun oli vähän outoa sakkia.. Onneksi ei mitään koskaa käyny.

Yksi kerta tuli mielee kun kaverin kanssa liftattii sellasen amerikanraudan kyytiin, jossa oli pari viiskymppistä ukkoa. Repsikan paikalla oleva oli kännissä ja veteli kossupullosta pitkiä siivuja. Silloin katsoin tarkasti, missä on ovenkahva ja miten toimii jos täytyy kesken kyydin hypätä pois... Jotenkin hirvitti. Sitte etupenkkiläinen kääntyi ja kysyi meiltä "Onko teillä puukkoa?" no minä kuumeisesti mietin mitä ihmettä siihen vastaisi.. Sanoin sitten että JOO kun ajattelin että ei uskalla käydä käsiksi kun on teräase mukana. No mies ojensi mulle sipuliteepötkön ja sanoi että vestele siitä ittelles pala! :laugh:

sitte samainen mies alkoi selittää, että hänellä on itsellään samanikäinen tyttö kuin me jne jne.. Tunnelma siitä sitten keveni.

Yksi rekkakuski muuten kerran halus antaa mulle ja samalle kaverilleni puukon matkaan kun jatkoimme liftausta ja oli huolissaan meistä..

Että kyllä kaikenlaisia matkaan mahtui...

Pitää tähän kertoa myös yksi tarina minkä kuulin kuljettajalta jonka kyytiin liftasin...hän kertoi ettei ole aikoihin ottanut(oli päättänyt olla ottamatta) liftareita kyytiin kun kerran oli joku liftarityttö ruvennut vaatimaan rahaa ja jollei kuljettaja antaisi, väittäisi tyttö poliisille että on yrittänyt raiskata. Vakuudeksi oli tyttö vielä itseään kynsinyt, mutta tämä kuski olikin sitten itse ajanut poliisiasemalle ja kertonut mitä oli tapahtunut ja että tutkikaa myös kynsien aluset tytöltä!

Liekö minä ollut sitten tienposkessa yksin niin "reppanan" näköinen?!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.07.2006 klo 00:00 Sinttura harmaana kirjoitti:
Yksi rekkakuski muuten kerran halus antaa mulle ja samalle kaverilleni puukon matkaan kun jatkoimme liftausta ja oli huolissaan meistä..

Että kyllä kaikenlaisia matkaan mahtui...

Minä sain kerran talvella tulitikut, kun pari miestä jättivät mut tienvarteen ja hätäilivät, että jos en saa kyytiä niin ainakin saan tulet väsättyä. Varmaan joo, jostain jäisistä risuista... :laugh:

Reilasin minäkin nykyisen mieheni sekä veljeni ja hänen nykyisen vaimon kans. Silloin oli vielä itä ja länsi-saksa. Nukuttiin ykkösluokassa ilman sen luokan lippuja ja konnari oli vihainen. Vaati maksua ja me maksettiin länsi-saksan markkoina vaikka oli tarkoittanut itämarkkaa. Oli konnari onnellinen, varmaan puolen vuoden liksa.

Milanossa yritettiin reput ryöstää, muuten ei kummempia tapahtunut vaikka oltiinkin hyvin sinisilmäisiä.

Yhteistyössä