Lievä endometrioosi ja Diformin-lääkitys?

Kävin viime maanantaina taas lääkärillä, oma ajatukseni oli, että josko lääkärin kanssa katsotaan jotain ehkäisyä, koska käytän laihdutuksen tukena Reductil-lääkitystä, jonka ohjeessa sanotaan että on käytettävä luotettavaa ehkäisyä, ja pelkään, että jos sittenkin tulisin vahingossa laihtumisen myötä raskaaksi niin myrkyttäisin sikiön vahingossa..

Lääkärille olen kuitenkin puhunut aiemmin jo siitä, että vauva olisi kovasti toivottu, ja hän epäili että esteenä on ylipaino, jota olen saanut kuitenkin jo vähennettyä onneksi ihan hyvin. Nyt lääkäri rupesi sitten epäilemään, että josko minulla olisikin lievä endometrioosi, koska kuukautiset ovat todella kivuliaat, ja edellisten menkkojen kanssa oli ongelmaa (olivat myöhässä ja melko niukat, sen jälkeen ollut yhdyntäkipujakin välillä ja vihlonut satunnaisesti alavatsaa) Mutta kun ko. oireita ei ole ollut aiemmin, muita kuin pahat menkkakivut, ja menkatkin ovat melko säännölliset, tulleet laihtumisen myötä hyvinkin säännöllisiksi. (Eilen taas alkoi menkat, nyt normaaliin aikaan ja kivut on sen mukaiset :/ )

Lääkäri laittoi lähetteen keskussairaalaan gynekologin luokse, ja aikoi ehdottaa, että vaihdettaisiin Reductil-lääkitys Diforminiin, koska sillä olisi myönteisiä vaikutuksia painonpudotuksen lisäksi ovulaatioon.

Itselle tuli positiivinen mieliala, olin aiemmin kuvitellut, että minun ei kannata edes yrittää raskaaksi tulemista painon takia, vaikka ei minulla ole verenpainetta ja sokerirasituskin oli normaali jne. Eli ei sinänsä ole muuta ongelmaa kuin nämä hemmetin läskit..

Olisi mukava kuulla, jos jollakin on kokemusta lievästä endometrioosista, tai Diformini (eli metformiinin) käytöstä, että tietäisi vähän mitä odottaa. Miten endometrioosia tutkitaan ja voidaanko sitä hoitaa, ja jos niin miten?
 
Toivottavasti joku muu vastaa sulle myös, kun en kauheesti endosta tiedä...

Mutta parhaimman käsityksen endosta saa vain laparoskopiassa. Siinä samalla sitä myös hoidetaan, eli poltetaan pesäkkeitä, irrotetaan kiinnikkeitä ja avataan munatorvia, riippuen tietysti miten paha se on.
Käsittääkseni endoa myös hoidetaan hormoneilla(millä? en tiedä,e-pillereilläkö?) ikäänkuin kuivatetaan niitä, tai jotain.

Tuo Diformin/Metformin ei kaikilla toimi. Esim. minä en ole sen avulla laihtunut yhtään! Mutta jos teillä on "akuutti" vauvatoive =) niin ilman muuta kannattaa sitä kokeilla! Erityisesti sitä käytetään jos on pco. Hieman se lääke voi auttaa ovulaatioon. Minulla se on ehkä auttanut siihen, että munasarjat ei ole niin kamalan rakkulaiset ja isot.

Onko sun ovulointia tutkittu kuinka? Siihenhän se ylipaino vaikuttaa! MIten paljon olet jo onnistunut sitä pudottamaan? Kaikkeehan ei tarvitse saada pois...

Niin ja toi Diforminhan ei vaikuta mitenkään endoon :/
 
Kiitos vastauksesta :)

Ei ole vielä paljoa tutkittu, kun syksyllä vasta ensimmäisen kerran menin lääkäriin asian tiimoilta, samoin silloin tuon painoasiaan hakemaan apua, kun ei tästä tahdo omin avuin tulla mitään.. Olisi pitänyt mennä lääkäriin jo aikaa sitten, mutta minulla oli valtava kammo, koska lapsuudessa ja nuorempana olen saanut ikävää kohtelua hoitohenkilöiden taholta kun minulla on ollut paino-ongelma pienestä asti ja muutenkin olen sairastellut kohtalaisen paljon.

Silloin syksyllä lääkäri epäili Pco:ta, mutta ultralla ei ainakaan näkynyt mitään rakkuloita eikä poikkeavuuksia, eikä hormonikokeissakaan mitään ihmeempää ollut, tosin joku hormoni oli hieman koholla, mutta lääkärin mukaan se on normaalia, kun on ylipainoa. Olen saanut painoa pois parin vuoden aikana parisenkymmentä kiloa, eli suunta on parempaan päin. Kyllähän vauva-asia motivoi tottakai, mutta helpommaksi se ei asiaa tee kun on reilun parikymmentä vuotta ylimääräisiä kiloja kantanut ja ne on aina lisääntyneet vaan siihen asti kun myönsin itselleni, että tämä todellakin ON iso ongelma ja jos en tee asialle mitään niin suuremmaksi se vaan tulee. Ja kun erosin entisestä miesystävästä (joka oli persoonallisuushäiriöinen alkoholisti) ja tapasin nykyisen miehen, huomasin että elämässä on todellakin niin paljon ihania ja hyviä asioita, ettei ainoa ilo enää ole todellakaan syöminen ja neljän seinän sisällä nyhjöttäminen :) Sikäli vauva-asiallakaan ei ole mikään hoppu, että meillä onnea riittää kahdestaankin, lapsi on tervetullut jos (toivottavasti kun) joskus sattuu tärppäämään :)

Miten sitä ovulaatiota tutkitaan? Syksyllä ottivat niitä hormoni-kokeita ja kaikki muutkin mahdolliset verikokeet, mutta ei niissä mielestäni ovulaatiota tutkittu..
Kyllähän liika rasvamäärä keskivartalon alueella laiskistuttaa munasarjojen toimintaa ja sikäli hankaloittaa ovulaatiota ym. eli olen päätellyt, että siitä tämä raskaaksi tulemisen vaikeus.. Painon ollessa korkeimmillaan kuukautisetkin olivat niin ja näin, minulla oli pari vuotta ehkäisykapseli ja sen jälkeen menkat ei tahtoneet palata pitkään aikaan normaaleiksi, mutta heti kun aloin laihtumaan, on joka kuukausi tullut menkat, ensin ei niin päivälleen säännöllisesti, mutta nykyään tuota viime kuuta lukuunottamatta on ollut oikein säännölliset.

Toivottavasti tuolta keskussairaalasta tulee piakkoin paperit, lääkäri sanoi, että menee varmaankin reilu parisen viikkoa ainakin, sitten saisi taas asiaa eteenpäin, tai ainakin saa kenties tietää mikä mättää.

Mutta kyllä vaikutti kuitenkin suuresti ja antoi lisävoimia painonpudotukseen kun lääkäri oli varsin ymmärtäväinen, ja suhtautui positiivisesti :) Täällä paikkakunnalla ehkäisy- ja äitiysneuvolan tädit on perin epämiellyttäviä, tyyliin "kun olet noin läski, mitään ei ole tehtävissä. piste." Mm. siitä syystä kammosin niin kovasti lääkäriin menoa alunperin. Viime viikolla olin aikalailla mieli maassa sinne lääkäriin mennessä, koska enhän minä missään nimessä olisi ehkäisyä halunnut, kun vauva on toiveissa, mutta ajattelin itse ettei kuitenkaan ole muutakaan mahdollisuutta, ja että saisin apua ainakin noihin menkkakipuihin. Jospa se vielä joskus maailmassa onnistuu, laihtuminen ja lapsen saaminen :)
 

Yhteistyössä