lievä "ääniherkkyys", onko muillakin?

Mietin eilen linja-autossa istuessani, että kylläpä on ärsyttävä ääni muovikassin rapina jonkun kaivaessa eväitään. Mulla on muutama muukin ääni, josta en pidä tai joka ärsyttää. Vaikka telkkarissa kenkien kopsuminen, joka kuuluu kun jenkkisarjoissa kävellään kengät jalassa sisällä. Sitten tavallisempana epämiellyttävänä ääninä ruokailun ja juomisen äänet.
Olenko ainoa vai onko tätä muillakin?
Ei tämä mitenkään häiritsevää ole ja näitähän vaan pitää kestää päivittäin, mutta ekaa kertaa rupesin asiaa eilen miettimään.
 
"Argh"
No sillà tavalla on, että kovat äänet alkaa stressaamaan ja *ttamaan pitemmän päälle. Tämä on ilmeisesti suhteellisen yleinen ilmiö - esim meluisassa ympäristössa kehon mitattava stressivastus nousee, esim syketaajuus.

Tuollaista valikoivaa ääniherkkyyttä esiintyy yleensä vain *ttumaisina päivinä. Epäilen kyllä, ettei pelkkä päivä ole silloin *ttumainen.
 
ei mulla oikeestaan tollasta ole, mutta kieltàmàttà KOVA melu saa joskus hermot kireàlle, etenkin jos melu on yhtemeistà ja kestàà kauan. viime viikolla olin kaupungilla bussissa,
johon nousi kokonainen ITALIALAINEN koululuokka! En osaa kuvailla sità àànen mààràà
 
"miisku"
onhan noita: karkkipussin rapisteleminen, karkin maiskutus, keiton/juoman ryystäminen, jalan hytkytyksen kahina, ilmapallojen hipelöinti. pääsääntöisesti kaikki sellainen epäsäännöllinen ääni. kellon tikitys esim. ei häiritse (tai voi esim. opiskelua häiritä, mutta siihen tottuu). paitsi nukkumaan mennessä ei kovin helposti totu mihinkään ääneen.
 
"miisku"
[QUOTE="miisku";26306411]onhan noita: karkkipussin rapisteleminen, karkin maiskutus, keiton/juoman ryystäminen, jalan hytkytyksen kahina, ilmapallojen hipelöinti. pääsääntöisesti kaikki sellainen epäsäännöllinen ääni. kellon tikitys esim. ei häiritse (tai voi esim. opiskelua häiritä, mutta siihen tottuu). paitsi nukkumaan mennessä ei kovin helposti totu mihinkään ääneen.[/QUOTE]

ja siis sellainen joka ei ole omassa kontrollissa.
 
Olin Postin lajittelukeskuksessa ainoa, joka käytti kuulonsuojaimia. Outoa, sillä äkillisiä kovia ääniä piisasi. Joku saattoi ihan vieressä kaataa metallisen rullakon asfaltille nostaakseen sen toisen rullakon päälle.
 
marimba
Purkkapallojen poksauttelu, kynsienleikkuu kynsileikkurilla, toi jalan hytkytyksen kahina on kans tosi ärsyttävää, yläkertojen kanta-astujat, mustekynän pään napsuttelu... Kyllä näitä riittää. Juurikin esim. opintoja häiritsee. Jos joku kahisee luennolla, niin menee energiaa sen kuunteluun. Ja EI SITÄ VOI LOPETTAA! (siis kuuntelua)
 
Tässä tuli mieleen monta muutakin. Vaikka jugurttipurkin rapina sitä kaavittaessa, vetoketjun avaaminen, tietyn tyylinen puhe tai tuubista puristamisen ääni on epämieluista.
Hassua, että "ääniallergisia" on muitakin ja vaikuttaa ihan tavalliselta. :)
 
Mä olen saanut hankittua jonkin asteisen kuulovaurion pitkäaikaisella altistumisella koville äänille. Olisi pitänyt suojautua. Korvatulpat kulkee aina mukana ja nykyään jopa korvissa. Varsinkin matalat bassot "sattuu". Aika hankalaa toisinaan.
 

Yhteistyössä