Lievä PCO ja gynekologikontrollit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *epätietoinen*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

*epätietoinen*

Vieras
Minulla on todettu joitakin vuosia sitten lievästi monirakkulaiset munasarjat. Ylipainoa tai aknea ei ole, kuukautiset ovat epäsäännölliset mutta tulevat kuitenkin noin kuukausittain. En käytä hormonaalista ehkäisyä eikä lapsikaan ole vielä suunnitelmissa. Minulle on jäänyt epäselväksi, pitäisikö lievän PCO:n takia käydä gynekologilla säännöllisen väliajoin tarkistuttamassa, ettei tilanne ole pahentunut. Miten te muut PCO-diagnoosin saaneet olette tehneet?

Minulla on myös sama diagnoosi ja samanlainen tilanne eli ei ylipainoa, aknea tms. muita oireita, vain monirakkulaiset munasarjat.

Minua ei ole kehoitettu käymään sen useammin gynekologilla kuin muutenkaan kävisin. Tietenkin gynelle pitää hankkiutua, jos tulee lisäoireita.

Muutenkaan ei minulla ainakaan ole PCO:ta, johon ei kuulu muita oireita kuin munasarjojen monirakkulaisuus edes hoidettu mitenkään. Kuukautishäiriöt olivat välillä pahempia, ja silloin sain pari kuuria keltarauhashormonia. Jos haluat jossain vaiheessa lapsia, niin silloin voi tietysti olla edessä joku hormonihoito. Välillä rakkuloita on ollut enemmän jä välillä vähemmän, mutta ei niille sinällään ole tehty mitään. Gynekologi hoitaa vain niistä mahdollisesti tulevia oireita, esim. kuukautishäiriöitä, jotka kyllä huomaa itsekin ja lääkäriin voi hankkiutua tarpeen vaatiessa.

PCO:hon voi noiden näkyvien oireiden lisäksi kuulua myös kolesteroliongelmia, lisääntynyt sydänkohtauksen riski vanhemmiten tai lisääntynyt tyypin 2 diabeteksen riski. Kannattaisi ehkä ennemmin käydä silloin tällöin kontroloimassa kolesteroli, veren rasva-arvot ja verensokeri, kuin ravata gynellä. Näihin tulevia muutoksia kun ei kyllä itse huomaa millään. Lisäksi tietysti kannattaisia hieman vahtia syömisiään ja harrastaa jotain liikuntaa.

Yhteistyössä