Liesituulettimen suodattimen puhdistus kikat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sikinsokin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä naapuri tuo meille koneeseen tuon suodattimen. Siinä se samalla suttaantuu kun muutkin astiat ja itse saan kivaa kahviseuraa (ja useimmiten tuo pullaa tms. tullessaan, jota mulla taas ei koskaan ole) :)

Hitsi, kun en tunne naapureita niin hyvin,että kehtais ;) Jos mä laitan ritilän yöksi uimaan kuumaan fairyveteen tai kokeilen uunin puhdistuainetta siihen tai kiikutan siskon koneeseen :xmas: Tympeä tuollainen tiheä verkko, kun aina johonkin jää pölynöyhtää!

Niin kuinkas usein muut pesee sen suodattimen :saint: ?

Mä kaadan altaaseen niin kuumaa vettä kuin hanasta tulee, perään konetiskiainetta reilusti. Suodatin sinne likaisempi eli alapuoli ylöspäin, jolloin rasva liuetessaan pääsee nousemaan veden pinnalle kulkematta suodattimen läpi. Saa olla vaikka tunnin. Huuhtelu ja paikalleen.

Hitsi, kun en tunne naapureita niin hyvin,että kehtais ;) Jos mä laitan ritilän yöksi uimaan kuumaan fairyveteen tai kokeilen uunin puhdistuainetta siihen tai kiikutan siskon koneeseen :xmas: Tympeä tuollainen tiheä verkko, kun aina johonkin jää pölynöyhtää!

Niin kuinkas usein muut pesee sen suodattimen :saint: ?

Itse laitan suodattimen tiskikoneeseen n. kerran 2 viikossa. Ei ehdi siinä ajassa nappaamaan itseensä hirveästi töhnää niin puhdistuu hyvin ja aina tuolla koneessa on sen verran tyhjää tilaa.

Liesituulettimen ohjeen mukaan pitäs putsata kolmen viikon välein.
Meillä putsataan kun muistetaan :ashamed: Vaikka kyllä tiedän, että yksi tulipalon alkulähde voi olla likainen liesituulettimen suodatin....

Mulla oli ainakin kolme kertaa peräkkäin koneessa eikä paljoa lähtenyt. Sitten liottelin sitä kuumassa vedessä + fairyssa eikä taaskaan mitään sen suurempaa muutosta. Hankasi. Ei muutosta. Ehkä syynä vuosin puhdistamattomuus. Voikko sellaisen suodattimen ostaa uutena jostakin, jotta voisi aloittaa vaikka kerran kuussa puhtalta pöydältä? Mitähän mahtaa maksaa?

[QUOTE="jos";24102778]Kuumaa vettä, pyykinpesuainetta ja ritilä sinne lillumaan puoleksi tunniksi.[/QUOTE]

peesi. Näin lähti meidän suodattimesta edellisten asukkaiden rasvamömmöt...

Vanha ketju, mut hyppää Googlesta ekojen tulosten joukossa esiin. Eli jos joku tätä vielä pohtii, ruokasooda ja etikka tehoaa ku taika! Laittaa vaikka lavuaariin suodattimen, sen verran vettä että peittyy ja ruokasoodaa aika reippaasti siihen päälle. Kuumaa vettä (joko niin kuumaa ku hanasta tulee tai vaikka vedenkeittimellä kihautettua, miksei toki liedelläkin) ja sit reilu loraus etikkaa.

Aina toiminu omiin suodattimiin, ja nyt uudessa asunnossa edellisten asukkaiden jäljiltä sellanen kammotus mitä ei oo varmaan ikinä putsattu, ihan mustaks mennyttä rasvaa :sick: mut sekin puhistu parilla kylvyllä ja pienellä hakkaamisella!

• Tykkää
Reactions: feger
Liesituulettimen ohjeen mukaan pitäs putsata kolmen viikon välein.
Meillä putsataan kun muistetaan :ashamed: Vaikka kyllä tiedän, että yksi tulipalon alkulähde voi olla likainen liesituulettimen suodatin....
*haparoi kiireesti suodatinta irti* :confused:

Vanha ketju, mut hyppää Googlesta ekojen tulosten joukossa esiin. Eli jos joku tätä vielä pohtii, ruokasooda ja etikka tehoaa ku taika! Laittaa vaikka lavuaariin suodattimen, sen verran vettä että peittyy ja ruokasoodaa aika reippaasti siihen päälle. Kuumaa vettä (joko niin kuumaa ku hanasta tulee tai vaikka vedenkeittimellä kihautettua, miksei toki liedelläkin) ja sit reilu loraus etikkaa.

Aina toiminu omiin suodattimiin, ja nyt uudessa asunnossa edellisten asukkaiden jäljiltä sellanen kammotus mitä ei oo varmaan ikinä putsattu, ihan mustaks mennyttä rasvaa :sick: mut sekin puhistu parilla kylvyllä ja pienellä hakkaamisella!
Jep, tämä toimii. Ja on jopa hauskaa, vähän kun taikuutta :LOL:

Meillä töissä ne putsataan laimennetulla lipeäliuoksella. Tuo sooda-etikka kikka olis kiva kokeilla, taidan testata sitä omiin suodattimiin (y)

Joskus saa liotella lipeäliuoksellakin tosi kauan, varsinkin jos on sellainen paksu pölyrasvamatto. Ihmettelen muuten, miksei suurin osa ihmisistä viitsi/älyä puhdistaa sitä säännöllisesti. Jotkut eivät kajoa lainkaan siihen. Ajan myötä monilla se on mennyt niin tukkoon, ettei se vedä enää lainkaan ilmaa. Siinähän sitten paistelet ruokia ja ihmettelet, miksi kaikki käry jää huoneistoon ja pahimmassa tapauksessa (jos säädöt muuallakin päin persettä) ne ruuan käryt siirtyvät kivasti vaatehuoneeseen ja vaatteisiin. :barefoot:

Suokaa anteeksi että sekaannun vanhaan ketjuun, mutta tämä tulee Googleen ensimmäisten hakutulosten joukkoon, kun hakee ohjeita liesituulettimen suodattimen puhdistukseen.

Juu minähän en ollut putsannut liesituulettimen suodatinta vuosiin, koska olin vuorenvarma siitä, että se on ihan hirveän hankalaa ja aikaavievää. Nyt sitten tämän ketjun luettuani päätin uhrata tämän illan urakalle, valmistauduin henkisesti tuntikausien hikiseen hinkkaamiseen ja pistin siiderin kylmään odottamaan sitä hetkeä, kun alkaa kunnolla ottamaan aivoon ja tuntuu siltä, että ei tätä kestä selvinpäin. :D

Vyötin kupeeni, irrotin suodattimen ja melkein oksensin. Niin hirveän näköinen se oli. Sitten pistin suodattimen lavuaariin, päälle ripottelin n. puoli desiä pyykinpesupulveria ja sitten altaaseen niin kuumaa vettä kuin hanasta lähti. Sitten otin ruokasoodan ja etikan jo valmiiksi pöydälle odottamaan suunnitelma B:tä. Odottelin puoli tuntia ja tulin keittiöön valmiina kunnon hartiavoimin hinkkaukseen. Otin vanhan tiskiharjan ja pyöräyttelin sitä muutaman kerran suodattimen pinnalla. Nostin suodattimen vedestä ja hämmästyin. Sehän oli melkein puhdas!! Miten ihmeessä tämä on mahdollista??!! En oikeasti meinannut uskoa silmiäni. :LOL::geek: Pistin suodattimen vielä varmuuden vuoksi tiskikoneeseen ja nyt se on jo takaisin liesituulettimessa puhtaana kuin uusi. Ja mä hörpin sitä "v*tutus-siideriäni" ja nauran melkein ääneen. Miksi ihmeessä mä kammosin tätä niin paljon??

Etikan ja ruokasoodan laitoin kaappiin takaisin. Ehkä kokeilen niitä seuraavalla kerralla. Toki voisi toivoa, että jatkossa jaksan tyrkätä suodattimen vaikka parin kolmen viikon välein tiskikoneeseen, niin säästyy liottamisenkin vaivalta!

Yritin kans kaks tuntia hangata fairylla ja valuttaa tulikuumaa vettä läpi. Tulos oli että melkein kaikki rasvat jäljellä mömmönä suodattimessa kiinni. Laitoin täältä luettuani lavuaariin jauhemaista pyykinpesuainetta ja ripottelin vielä soodaa varuilta suodattimen päälle, etikkaa meillä ei ollut. Parin minsan päästä rasva oli jo miltei kokonaan liennut pesuveteen ja suodatin jo miltei putipuhdas. Uskomatonta!

Yhteistyössä