Itsellä samaa ongelmaa ollut nyt raskausaikana. Tässä omat vinkit.
Illalla kävelylenkki ennen nukkumaanmenoa on ollut paras apu.
Nukkuessa oon pitänyt villasukat jalassa. Villasukat on lämpimät mutta ei hiosta niin kuin tavalliset sukat. Joinain tosi lämpiminä öinä kun on ollut hiostava olo, oon laittanut ohuet puuvillasukat jalkaan, mutta sellaiset joissa ei oo kiristäviä kuminauhoja.
Illalla tuuletan pitkään makuuhuoneessa niin että makuuhuoneen lämpötila laskee melkein liiankin viileäksi (kesällä ei onnistu niin hyvin). Olo ei oo niin tukala kun "joutuu" kääriytymään peittoihin, villasukat ei hiosta eikä olo muutenkaan oo niin hikinen ja tukala.
Myös tyyny tai kaksi jalkojen alla auttaa. Tuntuu että veri kiertää jaloissa paremmin kun ne on vähän kohollaan.
Usein saatan illalla maata hetken jalat ylöspäin seinää vasten kohotettuna niin et veri lähtee jaloissa kiertämään paremmin, ja nukkumaan mennessä makuullaan vielä jumpata jalkoja heiluttelemalla isovarpaita ylös-alas ja sitten kaikkia muita paitsi isovarpaita ylös-alas, pyörittelen nilkkoja ja venytän pohjelihaksia koukistamalla ja ojentamalla nilkkaa.
Jos jalkoja alkaa yöllä pakottaa, nousen ylös, kävelen vähän ja venytän pohjelihasta jalkapohja seinää vasten taivutettuna ja sitten vastaavasti toiseen suuntaan nilkkaa ojentaen. Joskus kun tämä ei oo auttanut, olen vielä tehnyt joitain kyykkyyn-ylös-liikkeitä niin et lihakset on vähän väsyneet niin jalat tuntuu sen jälkeen rennommilta kun menee takaisin maate.
Mulla auttaa myös kun en istu tai seiso paikallani pitkiä aikoja päivällä vaan välillä kävelen vähän ympäriinsä tai portaita ylös tai alas.
Tuossa oli omat vinkit, hyvä jos on jollekulle apuja.