Leukaleikkauksesta tietäviä?

Sain viime viikolla lääkäriltä sellasen tuomion, että joko pidän rautoja suussa n. vuoden ja hyväksyn sen, että purentavika saattaa palautua tai menen leikkaukseen, jossa yläleuka kai irrotetaan ja hampaat säädetään jollain ruuveilla oikeille paikoilleen. Mulla siis on ristipurenta yläleuassa vasemmalla puolen, ei kovin paha, mutta narskutan sen takia yöt.

Ja se leikkaus kuulosti aivan hirveältä! Naputellaan taltalla sieltä sun täältä luita rikki ja sen jälkeen pitäis muka pärjätä Buranalla ja Panadolilla? :confused:

Hammaslääkärikammoselle tuo ei ole mikään maailman miellyttävimmältä kuulostava toimenpide. Se tehään nukutuksessa kumminki, eli se ei pelota niin paljoa. Jälkisäryt sitäki enemmän. Onko kellekään tehty tuota leikkausta ja millanen toipilasaika oli? Mitä riskejä tai haittoja leikkauksessa voi olla?

Mieluummin kumminki kärsin sen aikaa ku leikkauksesta joudun kärsimään ku koitan saada hampaita järjestykseen raudoilla.

öfajdö
Leikkaus on iso toimenpide, mutta takaa sen, että purentavika ei palaudu. Varaudu kuitenkin siihen, että rautoja voit joutua pitämään leikkauksesta huolimatta.

Leikkaus sinänsä on sinulle iisi, koska olet nukutettuna. Toipilasaika siitä on pitkä ja kivulias. Syöminen kahden viikon ajan taphatuu pelkästään liemiruoalla. Kasvosi ovat turvonneet ja suun avaaminen on pientä. Pureskelu on sallittua muistaakseni 2 vkon päästä leikkauksesta. Kaikki nostelu ja fyysinen rasitus on kiellettyä. Kipulääkettä saat pumpata ihan huolella.

Mutta, jos hml suosittelee sulle leikkausta, mene ihmeessä! Ennemmin se, mitä sellainen tilanne, että 5-10 vuoden päästä sinun hampaasi alkaa lohkeilla ja hajota suuhun narskuttelun vuoksi.

mulla leikattiin leuat vuosi sitten.. kun leuat meni pois paikoiltaan.. ja vika korjaantui leikkauksella eikä hirveän kovia kipuja ollut sen jälkeen... ja saat suoraan suoneen lääkettää ekan vrk aikana.. mun piti olla koko v loppu sairaalassa mutta pistivät seuraavana päivänäkotiin ja hyvin pärjösin

..
Mulle on tuo leikkaus tehty. Ei ollut niillä säryillä ja muilla vaivoilla muuta vaihtoehtoa. Onhan se iso leikkaus, minut kotiutettiin liian pian kun osasto meni kiinni, en olis ollut vielä kotikunnossa. Mutta 6vkoa olin sairaslomalla opiskeluista ja sen ajan muistaakseni piti olla myös täysin purematta, myös ilman pehmeää leipää. Eli ensin ihan nestemäistä (nokkamuki oli tosi kätevä), apteekista niitä tripin näköisiä purkkeja joilla voi korvata aterian (niitä otin alkuun ainakin yhden päivässä, että sai tarpeeksi vitamiineja ja ravintoaineita toipumiseen).

Pelkäsin, että raudoitetaan suu kiinni (kuten joskus kun leikataan sekä ylä että alaleuka), mutta sitä ei tarvinnut, tosin silti alkuun suu ei juuri auennut kuin sen nokkamukin nokan verran. Jos joutuu kotiin sairaalasta niin aikaisin kuin minä, kannattaa olla jotain apuja, mulla tuli kotona ainakin vähän ongelmia enkä olis voinniltani pystynyt heti itse ruokapuolta hoitelemaan. Turvoksissa olin aika kauan, ei meinanneet silmälasit mahtua päähän. Mutta mustelmia ei tullut niin kuin jollekin samassa leikkauksessa olleelle että oli koko kasvot eri väriset. Mitähän vielä osais kertoa..

"hetkinen"
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;24558312:
Sain viime viikolla lääkäriltä sellasen tuomion, että joko pidän rautoja suussa n. vuoden ja hyväksyn sen, että purentavika saattaa palautua tai menen leikkaukseen, jossa yläleuka kai irrotetaan ja hampaat säädetään jollain ruuveilla oikeille paikoilleen. Mulla siis on ristipurenta yläleuassa vasemmalla puolen, ei kovin paha, mutta narskutan sen takia yöt.

Ja se leikkaus kuulosti aivan hirveältä! Naputellaan taltalla sieltä sun täältä luita rikki ja sen jälkeen pitäis muka pärjätä Buranalla ja Panadolilla? :confused:

Hammaslääkärikammoselle tuo ei ole mikään maailman miellyttävimmältä kuulostava toimenpide. Se tehään nukutuksessa kumminki, eli se ei pelota niin paljoa. Jälkisäryt sitäki enemmän. Onko kellekään tehty tuota leikkausta ja millanen toipilasaika oli? Mitä riskejä tai haittoja leikkauksessa voi olla?

Mieluummin kumminki kärsin sen aikaa ku leikkauksesta joudun kärsimään ku koitan saada hampaita järjestykseen raudoilla.

Meneekö sun alaleuka vinoon vai mitä tarkoittaa ristipurenta? Sit mietin sitäkin, että kumpikohan puoli leuasta nyt mahdetaankaan irroittaa leukkauksessa, ylä- vai ala? Jos ylä, niin miten?

Kiitos vastauksista!

Mulla menee alaleuka pari milliä vinoon ja yläleuka irrotetaan, se lääkäri selitti ihan nopeasti vaan toimenpiteen ja olin muutenki aika.. kauhuissani, niin en tajunnu ihan tarkalleen mitä mulle tehään, mutta se varmaan selviää jossain vaiheessa.

Se lääkäri ei maininnu mitään osastolle jäämisestä ja sano tosiaan, että esim. Panacodia ei määrätä, kun siihen voi jäädä niin helposti koukkuun. Minusta se on ihan naurettava syy jos tosiaan on tiedossa kovat kivut!

Mietin sitä nukutuksesta heräämistä, eikö silloin yleensä ole paha olo ja okseta? Jotain sellasia kokemuksia oon kuullu. Eikö irrotettu yläleuka ja oksentaminen ole aika mahdoton yhtälö? :O

edit. Ja raudat mulle on tulossa vähäksi aikaa sen leikkauksen jälkeen, mutta siinä oikomisessa ei lääkärin mukaan pitäis mennä kauaa.

Viimeksi muokattu:
onko sulla paljon muita kipuja/vaivoja purennasta kuin hampaiden narskutus? (sulla kai on jo sellanen 'suoja' ylähampaisiin yöksi?)

aika paha tilanne :/ jos lääkäri ihan suosittaa leikkausta, niin kai sitä kannattaa tosissaan harkita. kasvuiän jälkeenhän ei tosiaan oionnan pysyvyydestä ole takuita.. mä oon niin kammonen kivulle ja leikkauksille, että varmaan valitsisin silti raudat vaikka kahdeksi vuodeksi :D

hei, etköhän sä asianmukasen kipulääkityksen saa tarvittaessa..

ja ei kaikilla ole huono olo/pahoinvointia nukutuksen jälkeen :) toisilla toki on. ja ainahan voi myös sattua mukava sairaanhoitaja joka antaa sitä vaniljanmakuista lasten pahoivointilitkua ennakkoon ;)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;24566628:
Se lääkäri ei maininnu mitään osastolle jäämisestä ja sano tosiaan, että esim. Panacodia ei määrätä, kun siihen voi jäädä niin helposti koukkuun. Minusta se on ihan naurettava syy jos tosiaan on tiedossa kovat kivut
Kannattaa varmaan hakea joku toinen lääkäri. Kuulostaa todella omituiselta. Onhan se todettu asia, että kivut heikentävät jopa paranemistuloksia sen lisäksi, että on kamala kärsiä niistä.

Leukaleikkaus tehty
Mulle on tehty alaleuan siirto eteen, eli ongelmana oli/on syväpurenta.

Nukutuksessa tehtiin ja olin osastolla pari kolme päivää, en muista tarkalleen.

Olo oli hirveä leikkauksen jälkeen, kasvot turposivat melko paljon ja ekat pari päivää haavat vuosivat verta pusseihin yms.

Raudat oli suussa jo ennen leikkausta ja niistä leuat sidottiin yhteen leikkauksen jossain vaiheessa - kuulemma.

Toipuminen oli nopeaa, sillä olin nuori parikymppinen vasta. Nestemäistä ruokaa tuli vain syötyä joten samaan aikaan tuli laihdetuttakin väkisin.

Kipulääketä sain tarpeeksi kotiin.

Panacodia sain muuten toisen leikkauksen jälkeen kotiin, eikä kukaan maininnut mistään koukkuuntumisesta mitään.

onko sulla paljon muita kipuja/vaivoja purennasta kuin hampaiden narskutus? (sulla kai on jo sellanen 'suoja' ylähampaisiin yöksi?)

aika paha tilanne :/ jos lääkäri ihan suosittaa leikkausta, niin kai sitä kannattaa tosissaan harkita. kasvuiän jälkeenhän ei tosiaan oionnan pysyvyydestä ole takuita.. mä oon niin kammonen kivulle ja leikkauksille, että varmaan valitsisin silti raudat vaikka kahdeksi vuodeksi :D
Leuka hakee öisin aina omaa paikkaansa -> narskutan ja hakkaan hampaita yhteen tosi kovaa ja siitä seuraa pääkipuja ja muita jumeja. Purentakiskot on kyllä, mutta neki oon saanu ihan vasta. On niistä selkeästi ollu paljon hyötyä. :)

Raudat mulla oli pentuna ja se oli inhottavaa aikaa ku suu oli jatkuvasti haavoilla ja hampaat kipeänä, en kyllä kestäis sellasta vuoden kahen rääkkiä enää. :D

Täytyy kysyä vielä siitä kipulääkityksestä, mulla ei oo ennenkään ollut ongelmia Panacodin kanssa vaikka oon saanut sitä selkäkipuun. Ilmeisesti nuo hammaslääkärit on vähän nihkeitä sen määräämisen suhteen? Se lääkäri kyllä sanoi, että jos kivun kanssa ei tule toimeen niin voi harkita jotain vahvempia lääkkeitä, mutta minun tuurilla se tarkottaa jotain aspiriinia. :rolleyes:

Tuon nestemäisen dieetinki kanssa on vähän ongelmia, kun ois niiin helppoa vaan pitää joku nutrilett-kuuri tai saada sellasilla ateriankorvikkeilla ravintoa, mutta ne sisältää kaikki laktoosia ja mulla on laktoosi-intoleranssi. Totta kai varmaan hommaan jonku blenderin, että saan tehtyä vaikka smoothieita, mutta ateriankorvikkeet ois sellanen helppo ratkasu.

"Vieras"
Mun ystävälle tehtiin tuo leikkaus sekä ylä että alaleukaan. Kuusi viikkoa piti olla purematta ja ekan viikon oli aivan järkyttävä turvotus, mutta hyvin nyt jo toipunut. Tossa joku mainitsikin, että se vaara on, että irrotettaessa leuat murtuu, jolloin pitää olla muutaman viikon suu kokonaan kiinni. Käsittääkseni tuota ei ehdotella, jollei sitä koeta tarpeelliseksi, joten itse menisin.

[QUOTE="vieras";24566857]en menisi, jos ei pakko olisi. Oireesi kuulostavat lieviltä. Onko asiaa kommentoinut vain yksi lääkäri? Toinen mielipide?[/QUOTE]
Ne voi olla tässä vaiheessa lievät, mutta voi varmaan pahentuaki. Yks hammas multa on jo lohjennut narskutuksen takia ja varmaan saisin kärsiä loppuikäni hammasvaivoista jos en menis leikkaukseen.

Erikoishammaslääkäri, jolta sain purentakiskot, sanoi ettei oo ikinä ennen nähny yhtä pahaa arkuutta hampaissa. Ei meinannu onnistua edes purentakiskon sovittaminen ku sattu niin paljon.

Mulla on purentavikaa.Puren öisin voimakkaasti hampaita yhteen.Yhdestä hampaasta lähtenyt siksi palanen ja yksi hammas on tosi arka. Hammaslääkäri näytti kuvasta ettei siinä ole reikää, vaan se on puremisen vuoksi liikkunut ja on myös siksi arka.Siitä muovisesta purentakiskosta ovat kohdallani puhuneet, mutta ei ainakaan vielä ole sitä annettu.Mitäköhän se muuten mahtaa maksaa?

Mulla on purentavikaa.Puren öisin voimakkaasti hampaita yhteen.Yhdestä hampaasta lähtenyt siksi palanen ja yksi hammas on tosi arka. Hammaslääkäri näytti kuvasta ettei siinä ole reikää, vaan se on puremisen vuoksi liikkunut ja on myös siksi arka.Siitä muovisesta purentakiskosta ovat kohdallani puhuneet, mutta ei ainakaan vielä ole sitä annettu.Mitäköhän se muuten mahtaa maksaa?
150e taitaa olla aika yleinen hinta, mulle se maksoi jostain tuntemattomasta syystä vaan kolmen poliklinikkakäynnin verran. Kannattaa ehottomasti pyytää sitä kiskoa, jos puret öisin noin pahasti hampaita yhteen! Mullekaan ei meinanneet ensin varata aikaa erikoishammaslääkäristä, mutta parin pyynnön jälkeen sain tarkastuskäynnin ja ehl oli sitä mieltä, että ehdottomasti kiskot on tarpeen.

Tuo hammas on niin arka, että syödessä välillä säväyttää aika ilkeästi, kun toinen hammas osuu siihen.Täytyypi ottaa puheeksi tuo kisko jos siitä olis mulle jotain apua.Purennan vuoksi on myös jumituksia ja päänsärkyjä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;24558312:

Leukojen siirto leikkaukset on melko yleisiä halkiolapsilla. Suosittelen vierailemaan sivustolla halkio.fi Siellä on tietoja ja leikkauskertomuksia saman kokeineitla, joskin eri syystä tosin. ;)

Tuo hammas on niin arka, että syödessä välillä säväyttää aika ilkeästi, kun toinen hammas osuu siihen.Täytyypi ottaa puheeksi tuo kisko jos siitä olis mulle jotain apua.Purennan vuoksi on myös jumituksia ja päänsärkyjä.
Siitä kiskosta on ihan varmasti enemmän hyötyä ku haittaa, ja aika nopeasti mulla ainaki helpotti kivut hampaissa. Tokihan kisko tuntuu ensin aika inhalta, mutta siihen tottuu. :)

[QUOTE="vieras";24567133]Leukojen siirto leikkaukset on melko yleisiä halkiolapsilla. Suosittelen vierailemaan sivustolla halkio.fi Siellä on tietoja ja leikkauskertomuksia saman kokeineitla, joskin eri syystä tosin. ;)[/QUOTE]
Kiitos! Täytyypä tutustua. :)

Tosta pahasta olosta leikkauksen jälkeen sun kannattaa jutella siitä sen nukkumatin kanssa. Mulle tuli leikkauksesta aivan törkeän huono olo, joten toisessa operaatiossa mulle annettiin suoneen maksimi määrä pahoinvointilääkettä, eikä ollut pätkääkään huono olo herätessä.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;24567221:
Tosta pahasta olosta leikkauksen jälkeen sun kannattaa jutella siitä sen nukkumatin kanssa. Mulle tuli leikkauksesta aivan törkeän huono olo, joten toisessa operaatiossa mulle annettiin suoneen maksimi määrä pahoinvointilääkettä, eikä ollut pätkääkään huono olo herätessä.
Varmaan kyllä juttelenki. Tosi hyvä tietää, että on mahollisuus saada sitä pahoinvointilääkettä jos tarvii.

Onneksi mulla on vielä puoli vuotta aikaa pelätä ja stressata tuota leikkausta. :saint: Ja on sen lopputulos kumminki parempi ku menemättä jättäminen, vaikka varmasti on ihan karmea kokemus.

Miten muuten, minkälaisia kustannuksia tuollasesta nukutuksesta ja leikkauksesta tulee? En ole ikinä ollu sairaalassa, niin en voi tietää mitä ne perii multa.

Hinnoista mulla ei ole mitään haisua, olin ihan kunnallisella puolella, perus operaatioissa.
Mutta samat lääkintä mahdollisuudet on varmana muisssakin paikoissa.
Kelalta varmaan myös saat aika hyvin takas, jos siis yksityiselle olet menossa.

Yhteistyössä